Wielset op m'n fiets ugpraden - of toch iets anders?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
sjoti
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: di 21 mei 2019, 16:31

Beste MTB'ers,
Ik rij nu zo'n 3 jaar op mijn Focus Black Forest Afbeelding. Ik heb over de laatste 3 jaar kleine aanpassingen gedaan zoals het inkorten van m'n stuur, van 2x11 naar 1x11 overgestapt, grip veranderd, verder eigenlijk vrij weinig. Nu ben ik aan het kijken naar mijn opties voor upgrades aangezien ik verder helemaal tevreden ben met m'n MTB. Het leek mij vooral interessant om een lichtere XC wielset te nemen zoals de Fulcrum Red Passion 3 of Stans Notubes en daarbij direct voor tubeless te gaan. Ik heb het idee dat ik daar het meeste waar voor m'n geld kan halen en dat vooral de Red Passion 3 het erg goed doet qua prijs/kwaliteit. Ik weeg zelf net onder de 70kg, fiets vrijwel alleen maar in Nederland en ik focus meer op snelheid en doe verder weinig stunts/sprongen.

Bij deze dus m'n vraag, klopt het dat wielen inderdaad de beste ugprade zijn, zo ja zijn alle suggesties voor wielen welkon, zo nee dan hoor ik graag naar welke onderdelen ik anders zou moeten kijken! Voor banden snoep ik zelf nog wel even rond in het Banden review topic.

Alvast bedankt!
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

sjoti schreef: di 21 mei 2019, 20:26 Beste MTB'ers,
Ik rij nu zo'n 3 jaar op mijn Focus Black Forest Afbeelding. Ik heb over de laatste 3 jaar kleine aanpassingen gedaan zoals het inkorten van m'n stuur, van 2x11 naar 1x11 overgestapt, grip veranderd, verder eigenlijk vrij weinig. Nu ben ik aan het kijken naar mijn opties voor upgrades aangezien ik verder helemaal tevreden ben met m'n MTB. Het leek mij vooral interessant om een lichtere XC wielset te nemen zoals de Fulcrum Red Passion 3 of Stans Notubes en daarbij direct voor tubeless te gaan. Ik heb het idee dat ik daar het meeste waar voor m'n geld kan halen en dat vooral de Red Passion 3 het erg goed doet qua prijs/kwaliteit. Ik weeg zelf net onder de 70kg, fiets vrijwel alleen maar in Nederland en ik focus meer op snelheid en doe verder weinig stunts/sprongen.

Bij deze dus m'n vraag, klopt het dat wielen inderdaad de beste ugprade zijn, zo ja zijn alle suggesties voor wielen welkon, zo nee dan hoor ik graag naar welke onderdelen ik anders zou moeten kijken! Voor banden snoep ik zelf nog wel even rond in het Banden review topic.

Alvast bedankt!
Zou met name ook voor breed gaan. De Duke Lucky Star Hd 6ster is bijv heel mooi, asymmetrisch, voorwiel 27,5mm breed achter 25,5mm breed. Ze zijn licht en sterk, uiteraard tubeless te monteren. Banden in Nederland met jouw gewicht gewoon de lichte versies nemen zoals conti race king. Racing Ralph en Racing Ray ook prima. Des de breder je velg des de mooier je banden vallen en je kan met veel minder druk rijden=minder rolweerstand
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

schepp schreef: do 23 mei 2019, 07:58
sjoti schreef: di 21 mei 2019, 20:26 Beste MTB'ers,
Ik rij nu zo'n 3 jaar op mijn Focus Black Forest Afbeelding. Ik heb over de laatste 3 jaar kleine aanpassingen gedaan zoals het inkorten van m'n stuur, van 2x11 naar 1x11 overgestapt, grip veranderd, verder eigenlijk vrij weinig. Nu ben ik aan het kijken naar mijn opties voor upgrades aangezien ik verder helemaal tevreden ben met m'n MTB. Het leek mij vooral interessant om een lichtere XC wielset te nemen zoals de Fulcrum Red Passion 3 of Stans Notubes en daarbij direct voor tubeless te gaan. Ik heb het idee dat ik daar het meeste waar voor m'n geld kan halen en dat vooral de Red Passion 3 het erg goed doet qua prijs/kwaliteit. Ik weeg zelf net onder de 70kg, fiets vrijwel alleen maar in Nederland en ik focus meer op snelheid en doe verder weinig stunts/sprongen.

Bij deze dus m'n vraag, klopt het dat wielen inderdaad de beste ugprade zijn, zo ja zijn alle suggesties voor wielen welkon, zo nee dan hoor ik graag naar welke onderdelen ik anders zou moeten kijken! Voor banden snoep ik zelf nog wel even rond in het Banden review topic.

Alvast bedankt!
Zou met name ook voor breed gaan. De Duke Lucky Star Hd 6ster is bijv heel mooi, asymmetrisch, voorwiel 27,5mm breed achter 25,5mm breed. Ze zijn licht en sterk, uiteraard tubeless te monteren. Banden in Nederland met jouw gewicht gewoon de lichte versies nemen zoals conti race king. Racing Ralph en Racing Ray ook prima. Des de breder je velg des de mooier je banden vallen en je kan met veel minder druk rijden=minder rolweerstand
Ohhh en laat je wielen bouwen door een goede wielbouwer! Je kan alles zelf samenstellen en de kwaliteit is gewoon net wat beter dan fabriekswielen.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

sjoti schreef: di 21 mei 2019, 20:26 Nu ben ik aan het kijken naar mijn opties voor upgrades aangezien ik verder helemaal tevreden ben met m'n MTB.
Als je helemaal tevreden bent, waarom wil je dan iets aanpassen?
Waar woke is, is vuur
sjoti
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: di 21 mei 2019, 16:31

schepp schreef: do 23 mei 2019, 07:59 Ohhh en laat je wielen bouwen door een goede wielbouwer! Je kan alles zelf samenstellen en de kwaliteit is gewoon net wat beter dan fabriekswielen.
Bedankt voor het advies! Ik was sowieso van plan m'n wielen te laten bouwen door een goede wielbouwer, ik ga eerst nog even een kijkje nemen naar wielbreedte en de wielen die je genoemd hebt aangezien dat over de breedte nieuws is voor mij. Daar ga ik nog even wat verder naar kijken.
Makkelijk schreef: do 23 mei 2019, 08:11 Als je helemaal tevreden bent, waarom wil je dan iets aanpassen?
Slecht verwoord aan mijn kant, ik ben tevreden over het soort MTB dat ik heb en wat ik er mee kan, dus ik ben niet op zoek naar aanpassingen die het gedrag erg veranderen. Er valt natuurlijk wel altijd wat te verbeteren en daar ben ik dan ook naar op zoek
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Een goede handgespaakte wielset is een heel goede investering. Het is ook weer niet zo hoe breder hoe beter. Bij een bepaalde bandbreedte is een bepaalde interne velgbreedte ideaal. Kwestie van de juiste verhouding... Bij een bandbreedte van 2.25 zou ik b.v. geen 30mm of meer nemen.
En ik zou ook meteen aan de wielbouwer vragen of hij de tubeless tape in de velg wil installeren. Kost meestal niets meer en dan hoef je het zelf niet meer te doen.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Als je dan toch een nieuwe wielset koopt, dan zou ik inderdaad modern breed gaan (22 à 25 mm intern). Anderzijds, als je nog niet eens tubeless rijdt dan zou ik 2 mm intern verschil niet overschatten. Het effect van tubeless te rijden is veel groter. Handgespaakte wielen zijn kwalitatief sterk maar dan spreken we meteen over een investering van 500€ ofzo. Mijn advies: schaf je 2dehands een deftig setje aan, genre DT Swiss X1700 of 1502. Er zijn renners genoeg die de standaard wielset van hun Canyon, Scott of Specialized (zo goed als) nieuw verkopen om een carbon set te steken. Dan heb je vaak een aangename, kwalitatieve set aan een mooie prijs.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16074
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

matthiav schreef: do 23 mei 2019, 14:54 Als je dan toch een nieuwe wielset koopt, dan zou ik inderdaad modern breed gaan (22 à 25 mm intern). Anderzijds, als je nog niet eens tubeless rijdt dan zou ik 2 mm intern verschil niet overschatten. Het effect van tubeless te rijden is veel groter.
Sorry, maar op een smalle velg gaat tubeless geen verbetering opleveren. Ja, het rijdt anders, maar de lagere druk die je zou kunnen rijden met tubeless gaat niet lukken door de smalle velg... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1389
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Ad58 schreef: do 23 mei 2019, 12:41 Bij een bandbreedte van 2.25 zou ik b.v. geen 30mm of meer nemen.
Mwoah, Mezcal 2.25 valt heel mooi op mn Frieke setje met 30mm intern
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Ad58 schreef: do 23 mei 2019, 12:41 Een goede handgespaakte wielset is een heel goede investering. Het is ook weer niet zo hoe breder hoe beter. Bij een bepaalde bandbreedte is een bepaalde interne velgbreedte ideaal. Kwestie van de juiste verhouding... Bij een bandbreedte van 2.25 zou ik b.v. geen 30mm of meer nemen.
En ik zou ook meteen aan de wielbouwer vragen of hij de tubeless tape in de velg wil installeren. Kost meestal niets meer en dan hoef je het zelf niet meer te doen.
Voor zijn gebruik zou ik ook idd onder de 30mm blijven aangezien voor Nederland een 2.25 band meer dan zat is. Ga je breder dan wordt het loopvlak van de band vlak. 25 tot 29mm is prima. Smal zou ik nooit meer doen, zeker met tubeless niet, want zoals aangegeven vervormt een band op een brede velg veel minder en kan je lagere druk rijden. Veel minder rolweerstand en meer grip dus, zeker over hobbels, wortels etc
sjoti
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: di 21 mei 2019, 16:31

Bedankt voor alle tips! Hier kan ik een hoop mee. Er is nog geen haast met de aankoop dus ga ik voorlopig even marktplaats in de gaten houden, kijken of er iets moois voorbij komt. Ondertussen ga ik m'n opties bekijken en dankzij alle opmerkingen weet ik waar ik op moet letten. Hopelijk kan ik binnenkort m'n nieuwe wielset laten zien!
Plaats reactie