Appelscha - Diever

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Speedfreak98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma 27 juli 2009, 17:15
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 2021

Gister twee rondjes blauwe route gedaan, was niet druk onderweg, was wel mul. Wel valt me op dat er op veel plaatsen afkort paadjes ontstaan waar de oorspronkelijke route wordt afgesneden.
dubbelop
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1391
Lid geworden op: zo 4 september 2005, 15:40
Mijn mountainbike: MSC Zion tandem

Speedfreak98 schreef: zo 19 mei 2019, 14:01 Gister twee rondjes blauwe route gedaan, was niet druk onderweg, was wel mul. Wel valt me op dat er op veel plaatsen afkort paadjes ontstaan waar de oorspronkelijke route wordt afgesneden.
Alles voor de Stravatijden :tong ..... of mensen die niet kunnen sturen.
Michel.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 september 2016, 14:21
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 29'er fully

Deze waren ons ook opgevallen, denk dat mijn voorganger het bij het goede eind heeft. Over het niet kunnen sturen dan :roll:
Vrijwilliger onderhoudt van MTB route Beetsterzwaag en Drachten

MTB TEAM Drachten Beetsterzwaag
Gebruikersavatar
No Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: za 19 maart 2011, 21:26
Mijn mountainbike: Iets van metaal, kunststof en rubber

Spijtig is het ook om te zien dat de herstelwerkzaamheden aan de eerste kombochten na het betonpad op de blauwe route al sinds deze gedaan zijn, volkomen nutteloos zijn geweest. De bochten zijn kapot gereden en geremd. De flow die er eerder in lag is er momenteel wel uit.
De eerste bulten vanaf het bezoekerscentrum geven al een niet veel beter aangezicht. Droog en mul zand.
Op het deel van de rode route wat parallel loopt aan het betonnen fietspad, is er iets vergelijkbaars aan de hand. In het stuk wat vooraf gaat aan de klim met de haarspeldbocht zijn ook delen stuk geremd.

De droogte op grote delen van het parcours werkt natuurlijk ook niet mee :winkie:
dubbelop
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1391
Lid geworden op: zo 4 september 2005, 15:40
Mijn mountainbike: MSC Zion tandem

No Biker schreef: di 21 mei 2019, 22:59 Spijtig is het ook om te zien dat de herstelwerkzaamheden aan de eerste kombochten na het betonpad op de blauwe route al sinds deze gedaan zijn, volkomen nutteloos zijn geweest. De bochten zijn kapot gereden en geremd. De flow die er eerder in lag is er momenteel wel uit.
De eerste bulten vanaf het bezoekerscentrum geven al een niet veel beter aangezicht. Droog en mul zand.
Op het deel van de rode route wat parallel loopt aan het betonnen fietspad, is er iets vergelijkbaars aan de hand. In het stuk wat vooraf gaat aan de klim met de haarspeldbocht zijn ook delen stuk geremd.

De droogte op grote delen van het parcours werkt natuurlijk ook niet mee :winkie:
Op de UHR gebruiken we leemhoudend zand om stukken die snel droog/mul worden te versterken. Het werkt niet overal en altijd maar wellicht is het de moeite waard om deze zandsoort te proberen.
Michel.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 september 2016, 14:21
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 29'er fully

Wij gebruiken altijd al leemhoudend zand, maar ook dat wordt op den duur weer mul. leem zand is alleen hard wanner er water in zit.
Vrijwilliger onderhoudt van MTB route Beetsterzwaag en Drachten

MTB TEAM Drachten Beetsterzwaag
Gebruikersavatar
Fries74
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1077
Lid geworden op: zo 16 augustus 2009, 16:52
Mijn mountainbike: Orbea Oiz 29 m10
Contacteer:

Ik vind de routes er nog wel ok bij liggen, laatste tijd gewoon weinig regen dus ja wat verwacht je dan.

Andere vraag, ik rij de routes Appelscha/Diever ook in combi met Dwingeloo alleen dan ga ik altijd een heel stuk over weg (tussen Diever en Dwingeloo) heeft iemand mss een leuke verbinding van deze twee en ik wil vrijdag dan de Vam-berg erbij doen, hoe verbind ik deze het beste? (graag indien mogelijk een gpx file)
veentje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 203
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 17:34
Mijn mountainbike: Canyon lux 8 / Grail CF 8

Vanaf het viaduct bij spier staat de VAM aan gegeven met rode pijlen
Zwolly
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 24 augustus 2016, 08:47
Mijn mountainbike: Cube Nutrail Race Fatbike
Contacteer:

@Fries74: Ik rij Diever/Appelscha vanuit Steenwijk. Rij dus een gedeelte Havelte en steek dan door naar Diever. Ook wel eens geprobeerd om Havelte/Dwingeloo te combineren met Diever/Appelscha. Maar ik ken geen andere route dan via de weg, helaas. Mijn uitgangspunt is altijd om zo weinig mogelijk asfalt te rijden....
Dus ik ben ook zoekende naar een goede verbindingsweg tussen Diever/Dwingeloo of Diever/Havelte.

Morgen weer op de fiets richting Appelscha :-D
pronkrug
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: di 25 oktober 2011, 21:14
Mijn mountainbike: Merida ninety-six rc XT
Contacteer:

de verbindingsroutes zijn sinds kort aangegeven met witte borden met zwarte tekst (Diever of Dwingeloo of Havelte).

Ik heb deze week havelte groen gedaan, halverwege verbindingsroute naar diever, halverwege verbindingsroute naar appelscha, en toen weer terug via diever en havelte. staat allemaal aangegeven, ook richting dwingeloo.
Zwolly
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 24 augustus 2016, 08:47
Mijn mountainbike: Cube Nutrail Race Fatbike
Contacteer:

Klopt, rij er al een dik jaar de route Havelte en zag pas afgelopen donderdag de verbindingsroute naar Dwingeloo en Diever... :roll: :~ :bier: .
Toch wel redelijk veel asfalt jammer genoeg.
Gebruikersavatar
Fries74
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1077
Lid geworden op: zo 16 augustus 2009, 16:52
Mijn mountainbike: Orbea Oiz 29 m10
Contacteer:

Routes liggen er goed bij, 1 boom in Diever voor de rest is alles al geruimd. Ik heb Appelscha, Diever, Dwingeloo, VamBerg gefietst deze keer. Idd de verbindingen bevatten wel veel asfalt maar dat mag de pret niet drukken...Volgende keer Havelte er maar bij ipv Dwingeloo
Gebruikersavatar
No Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: za 19 maart 2011, 21:26
Mijn mountainbike: Iets van metaal, kunststof en rubber

Vandaag nog even een ritje gedaan. De regen doet beide routes goed, alleen na de lange singletrack is alles nog behoorlijk droog. Ik heb ook gezien dat de 1e bult vanaf het bezoekerscentrum een kopje kleiner is gemaakt.

Na de ontstane schade is er ook weer hard gewerkt om de route een kleine omleiding te geven.
Waar eerst deze ondersteboven ligt, Afbeelding is nu een kleine omleiding gemaakt Afbeelding
Eerder in de afgelopen dagen was er ook al gezaagd om de routes netjes vrij van omgevallen bomen te houden. Top!

Deze Afbeelding was er vorige week vrijdag nog niet. Dit is in de aanloop naar de vorige situatie.

Ook deze omgevallen boom Afbeelding vlak na de Sanatoriumweg heb ik vrijdagmiddag niet gezien. Deze natuurlijke hindernis zorgt zo wel weer voor een nieuwe bypass.
jensss
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: zo 3 juli 2016, 10:29

Kunnen ze de rode route niet over de omgevallen boom laten lopen, weer wat extra hoogte in de route :wink: .

Maar als ik het goed begrijp is rood weer volledig te rijden zonder af te hoeven stappen?
Gebruikersavatar
No Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: za 19 maart 2011, 21:26
Mijn mountainbike: Iets van metaal, kunststof en rubber

Ook met de overlast veroorzaakt door het noodweer, hoefde je nergens af te stappen.
Klein stukje omrijden en iets bukken was voldoende :winkie:
Plaats reactie