Elektrische mountainbikes

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Gesloten
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

@Gebbie, natuurlijk ken ik je nog van "vroeger" ;-)
Dacht dus ook niet echt dat je aan het trollen was, maar ik vond je post best wel negatief en scherp...

Ik kan me heel goed voorstellen dat het werken met mensen die het minder makkelijk hebben de manier waarop je tegen zaken aankijkt beïnvloedt, het zou zelfs vreemd zijn als dat niet zo was. Mijn vriendin werkt (ook?) in de zorg en ik hoor regelmatig verhalen die je doen beseffen hoe goed je het zelf hebt.

Maar imo staat dat toch redelijk los van het gebruik van een e-mtb.
"Lui" is een woord wat ik in elk geval niet kan koppelen aan het sportieve gebruik van een e-bike. Ik weet inmiddels heel goed hoe ik terugkom bij het vertrekpunt na 50km lekker doorsturen op een mtb-route en dat is niet met een gevoel alsof je niks gedaan hebt.
Als iemand pas voldoening voelt als hij (zij) zichzelf helemaal kapot gereden heeft is dat z'n goed recht, maar als dat het enige criterium voor plezier op een fiets hebben is doe je jezelf toch een beetje tekort naar mijn idee.

Gelukkig ben ik behoorlijk gezond, maar mezelf zo kapot rijden als ik vroeger deed zit er niet meer in dus ik moe(s)t op zoek naar andere manieren om voldoening uit het fietsen te halen. Op de weg betekent dat wat rustiger aan doen en wat meer op de landschappelijke kwaliteiten van mijn routes letten als vroeger (als je de hele rit met de tong uit de bek aan het knallen bent is de aandacht voor de omgeving doorgaans wat minder... ;-)).
En op de mtb brengt de e-bike mij de mogelijkheid opnieuw een tempo aan te houden waarop de bochtjes weer interessant worden, of bergtochten te maken waar ik niet alleen maar kapot aan het gaan ben maar ook energie over heb om te genieten.

Ik ervaar dat niet als lui, ik denk zelfs dat ik bij de sportiefsten van mijn ongeveer 30 collega's hoor (wat meer over hen zegt dan over mij :-)). En ik zie ook niet zo goed hoe mijn keuze om een deel van mijn ritten met ondersteuning te rijden van enige invloed is op mensen met een (ernstige) handicap of uitermate slechte gezondheid.

En wat iemand hiervoor ook al zei, ik zie toch liever mensen hun kids met een e-bike naar school brengen als met de auto. Wat helaas toch de norm lijkt te zijn als ik langs de basisschool hier in de buurt kom...
Meestal te voet of op de fiets :-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
emtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 14 april 2019, 20:17

Het blijft een interessante discussie. Het lijkt wel alsof er opeens meer begrip is in het bos. Heel vreemd. Alleen de wat oudere MTB ers kijken je toch wat raar aan. Vorige week vroeg een zeer fanatieke MTB er aan mij of die in mijn wiel mocht blijven zitten. Dus ik dacht ok we gaan gassen. Constant met volle vaart door het bos. Hij heeft zeker 15 kilometer in mijn wiel gezeten, en hij had er ongeveer 30 seconden sneller gedaan als voorheen. Ik was echt kapot niet alleen door de inspanning maar ook door de concentratie en focus wat je moet hebben als je echt zo hard gaat. En hard ging het. Ik had echt respect voor die gast, enorme sportman. Hij vond mijn EMTB echt super.Geen verkeerd woord erover.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5590
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Zijn genoeg mensen die zo redeneren hoor dat ze pas voldoening hebben gehaald wanneer ze zich kapot gereden hebben.
Ik zelf rijd me alleen kapot met marathons, voor de rest nooit.
Genieten is ook een ding en als ik op wedstrijdtempo door het bos ga fietsen geniet ik niet meer.
Af en toe op wat segmentjes wel wat gas, maar voor de rest staat beleving boven aan.

Ik kan mij best voorstellen dat wanneer de conditie van mensen wat minder is en je toch lekker door het bos wilt karren, dat je een e-bike aanschaft.

Ik heb ook totaal geen probleem met e-bikes op de routes, ieder zijn ding :-q
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Ik kan mij best voorstellen dat wanneer de conditie van mensen wat minder is en je toch lekker door het bos wilt karren, dat je een e-bike aanschaft.
Ieder zijn 'ding' natuurlijk, maar als je conditie minder wordt kun je ook trainen om die beter te maken. Ik ben 71 en denk absoluut niet aan rijden op een e-MTB. En ik geniet nog steeds van alle ritten, of het nu bij mij in de omgeving is, op een MTB-route in Nederland of ergens in de bergen in Frankrijk. Plezier zit voor mij toch voornamelijk in het zelf doen. Misschien omdat ik voorheen altijd hard gelopen hebt, want dan heb je de mogelijkheid niet om je elektrisch te laten voortbewegen.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

kortom het is voor iedereen zijn eigen keuze, of je de keuze nu baseert op je leeftijd, je gestel, of beleving. Zolang je maar kan genieten van deze sport (met of zonder e)
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Prulleman schreef: di 21 mei 2019, 09:36 kortom het is voor iedereen zijn eigen keuze, of je de keuze nu baseert op je leeftijd, je gestel, of beleving. Zolang je maar kan genieten van deze sport (met of zonder e)
Er zijn er zelfs die hoogteverschillen alleen maar een toegevoegde waarde vinden om dat je op de top een prachtig uitzicht hebt (als dat tenminste niet belemmerd wordt door bebossing). En aangezien het gezwoeg om omhoog fietsen of lopen niet leuk is en je op veel plaatsen niet gemotoriseerd kan/mag komen en er ook geen liften zijn is de e-fiets een uitkomst.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3295
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Tsjibiti schreef: di 21 mei 2019, 11:15 En aangezien het gezwoeg om omhoog fietsen of lopen niet leuk is...
Dat is heel persoonlijk hoor...
Ik kan er juist van genieten om op een warme zomerdag zwetend en met een hoge hartslag een berg op te rijden.
De eerste paar kilometer is het even afzien omdat je in je ritme moet komen, maar daarna kom je in en heerlijke flow terecht.
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Vind ik ook ja.
Tijdje geleden eens (kort, half uurtje) op zo'n e-bike gereden. Deed me meer denken aan de tijd dat ik in de 60-er jaren aan brommercrossen deed dan aan mountainbiken.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Je had een brommer waarbij je moest meetrappen om vooruit te komen? ;-)

Het is wel jammer dat je het zo verwoord, versterkt het verkeerde beeld van de e-mtb nog wat voor de toch-al-niet-zo-liefhebbers...
Ik heb zelf wat aan motocross (hobbyniveau) gedaan in mijn jeugd en het rijden op een e-mtb heeft daar toch echt veel minder gelijkenis mee dan met fietsen op een niet ondersteunde bike.

Prulleman verwoord het netjes naar mijn idee:
"kortom het is voor iedereen zijn eigen keuze, of je de keuze nu baseert op je leeftijd, je gestel, of beleving. Zolang je maar kan genieten van deze sport (met of zonder e)"
Waaraan je eventueel nog een opmerking over "respectvol naar iedereen" toe zou kunnen voegen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

kermit schreef: di 21 mei 2019, 14:40 Je had een brommer waarbij je moest meetrappen om vooruit te komen? ;-)

Het is wel jammer dat je het zo verwoord, versterkt het verkeerde beeld van de e-mtb nog wat voor de toch-al-niet-zo-liefhebbers...
Ik heb zelf wat aan motocross (hobbyniveau) gedaan in mijn jeugd en het rijden op een e-mtb heeft daar toch echt veel minder gelijkenis mee dan met fietsen op een niet ondersteunde bike.

Prulleman verwoord het netjes naar mijn idee:
"kortom het is voor iedereen zijn eigen keuze, of je de keuze nu baseert op je leeftijd, je gestel, of beleving. Zolang je maar kan genieten van deze sport (met of zonder e)"
Waaraan je eventueel nog een opmerking over "respectvol naar iedereen" toe zou kunnen voegen.
die had ik net hiervoor al 2 keer gebruikt, dus ik denk ik sla em deze keer over anders wordt het teveel :bier:
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1278
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

hoe je het ook wendt of keert, of je nou een voor- of tegenstander bent, feit is dat wel dat bijna meer dan de helft (als het al niet meer is!) van wie ik tegenkom in het bos, op een e-mtb rijdt, en dan heb ik het over hier in de Ardennen. In de Vogezen is de e-mtb zowat in de meerderheid. Ik heb het eens geteld, van de 12 bikers die ik tegenkwam, reden 8 op een e-mtb. Het is niet meer weg te denken dus.
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Tja, het gemak dient de mens...Het is inderdaad niet weg te denken, maar ik vind het wel jammer.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3295
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Is ook niet echt positief voor de volksgezondheid.
Gezonde mensen zouden gewoon op een normale fiets zonder motor moeten fietsen.
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Wat een onzin. Hartslag 200 haal je op een e-bike net zo makkelijk als op een fiets zonder ondersteuning. Tenzij je een watje bent :wink:
Het is hier geen ponykamp!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

awinkel schreef: wo 22 mei 2019, 09:14 Is ook niet echt positief voor de volksgezondheid.
Gezonde mensen zouden gewoon op een normale fiets zonder motor moeten fietsen.
Tsja, dat hangt af van je aannames en redenering he. Ik ken fervent wielrenners (niet eens 30ers nog) die als stadsfietsen een ebike hebben aangeschaft, omdat ze een hekel hebben aan gewoon fietsen. Echt. Anders pakken ze overal de auto voor.

Als iedereen anders een auto of brommer zou pakken... ga maar na :-q
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gesloten