The Skeen Machine

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
bob.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 21:21
Mijn mountainbike: Radon Jealous & Transition Patrol

ak-77 schreef: ma 13 mei 2019, 08:55 Maar ff serieus, volgens mij stond die druk gewoon te laag. Mijn demper pompje is wel erg draagbaar maar vrijwel onmogelijk af te lezen, dus wat het precies was weet ik niet. Maar ik vind de ideale stand nog wel eens.
Doorgaans stel je de luchtdruk in de demper (en vork) af a.d.h.v. het % SAG, en niet a.d.h.v. de waarde die de pomp aangeeft. 20 a 25% SAG is vaak een mooie richtwaarde om mee te beginnen. Misschien wist je dit al, zo niet is het leuk om eens mee te experimenteren :-q
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Ja, is bekend. Net zoals het bekend is dat je sag niet fatsoenlijk kunt meten in je eentje omdat je de demper altijd inveert bij het op en afstappen. Sag is handig als maat om iemand aan te raden als je de leverage ratio en type demper niet weet, maar uiteindelijk stel je de demper af op het dynamisch gevoel tijdens het rijden. En dan is het handiger om te weten welke druk daar bij hoort voor jouw demper op jouw fiets dan het sag percentage.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Inmiddels weer een paar ritjes gemaakt op de Skeen. Hij bevalt nog uitstekend! Hier is een plaatje zoals ie er nu uit ziet, op de trail:
Afbeelding
De banden zijn nu tubeless, wild racers voor en achter om te zorgen dat ik de aandacht er bij hou :lol: . En ik heb maar eens zo'n Syncros opschroef spatbordje erop gezet. Het is zo droog als wat momenteel, dus ik kan nog niet zeggen hoeveel dat tegenhoudt. Op de hardtail reed ik meestal met een mega-spatbord van SKS omdat ik niet hou van scheit in mijn gezicht of hoornvliesbeschadigingen (beide wel eens gehad op ritjes zonder spatbord).

Ik begin iets meer gevoel voor de suspensie te krijgen. Ik heb de vork nog geen enkele keer voorbij de 80% gehad, small bump is naar tevredenheid, dus daar ga ik maar eens een tokentje uithalen. Achter moet ik nog wat meer klooien met de settings voor ik echt weet wat ik wil geloof ik. Ik ben er nog niet uit of ik nou de compressie iets meer dicht moet draaien met wat lagere druk of open laten en wat hogere druk. Rebound weet ik ook nog niet echt wat ik fijner vind.
Give me little bits of / more than I can take
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8046
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Rebound afstellen vanaf de snelste stand en dan terug draaien tot dat de vering tegen je gaat werken.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Er zijn meerdere vuistregeltjes om tot een basissetting te komen. Wat ik meestal doe om de demper aardig goed te krijgen is de "stoeprandtest".
Op vlot wandeltempo zittend van een stoeprand rijden, de demper moet dan één keer nawippen. Vervolgens uiteraard het bos in en dan let ik vooral op hoe het op van die lange golvende hobbels gaat, heeft de fiets daar de neiging los te komen aan de achterkant iets rebound erbij.

Dan zit je redelijk goed denk ik, natuurlijk finetunen naar wens.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Jurriaan schreef: di 21 mei 2019, 08:40 Rebound afstellen vanaf de snelste stand en dan terug draaien tot dat de vering tegen je gaat werken.
Daar zit het hem in. Het t is een beetje een kwestie van smaak, wanneer je vindt dat het tegen je werkt. Snel is levendig en fijn voor tractie, maar bij herhaalde grotere hobbels voel ik wel een soort pogo stick effect. Ik ben nog een beetje op zoek naar welk compromis ik fijner vind.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

kermit schreef: di 21 mei 2019, 09:14 Er zijn meerdere vuistregeltjes om tot een basissetting te komen. Wat ik meestal doe om de demper aardig goed te krijgen is de "stoeprandtest".
Op vlot wandeltempo zittend van een stoeprand rijden, de demper moet dan één keer nawippen. Vervolgens uiteraard het bos in en dan let ik vooral op hoe het op van die lange golvende hobbels gaat, heeft de fiets daar de neiging los te komen aan de achterkant iets rebound erbij.

Dan zit je redelijk goed denk ik, natuurlijk finetunen naar wens.
Bedankt voor de tips, maar op zich weet ik dit soort dingen wel. Het is meer de vraag wat ik zelf voor rijgedrag wil die ik moet beantwoorden. Hoe ik daar kom is niet zo lastig. Zo'n studie en promotieonderzoek in de experimentele natuurkunde zijn soms zelfs in de praktijk nog wel ergens goed voor :bier:
Give me little bits of / more than I can take
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ak-77 schreef: di 21 mei 2019, 09:18 Daar zit het hem in. Het t is een beetje een kwestie van smaak, wanneer je vindt dat het tegen je werkt. Snel is levendig en fijn voor tractie, maar bij herhaalde grotere hobbels voel ik wel een soort pogo stick effect. Ik ben nog een beetje op zoek naar welk compromis ik fijner vind.
Die grotere hobbels hebben iets meer te maken met het instelbereik wat je kunt beïnvloeden, juist de korte klappen zitten op de hsr die intern ingesteld is. Maar op lagere snelheid is het helemaal moeilijk te controleren, omdat als je de boel diht draait, je er op hogere snelheid wel last van hebt.

Daarbij blijven die grote hobbels lastig en zul je toch vooral actief moeten blijven rijden en geen wonderen verwachten van de vering.

Zelfs met een Cane Creek demper die dus 4 instellingen heeft krijg ik niet zover dat 'ie alles doet zoals ik zou wensen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Lars TB schreef: di 21 mei 2019, 09:55
ak-77 schreef: di 21 mei 2019, 09:18 Daar zit het hem in. Het t is een beetje een kwestie van smaak, wanneer je vindt dat het tegen je werkt. Snel is levendig en fijn voor tractie, maar bij herhaalde grotere hobbels voel ik wel een soort pogo stick effect. Ik ben nog een beetje op zoek naar welk compromis ik fijner vind.
Die grotere hobbels hebben iets meer te maken met het instelbereik wat je kunt beïnvloeden, juist de korte klappen zitten op de hsr die intern ingesteld is. Maar op lagere snelheid is het helemaal moeilijk te controleren, omdat als je de boel diht draait, je er op hogere snelheid wel last van hebt.

Daarbij blijven die grote hobbels lastig en zul je toch vooral actief moeten blijven rijden en geen wonderen verwachten van de vering.

Zelfs met een Cane Creek demper die dus 4 instellingen heeft krijg ik niet zover dat 'ie alles doet zoals ik zou wensen.
Ja, dat is een beetje waar ik achter moet komen, hoeveel instelbereik heb ik nou eigenlijk, welke koppelingen zijn er tussen de instellingen, hoe sterk zijn de effecten van de instellingen op verschillende soorten oneffenheden en snelheden? En hoe vervelend vind ik de verschillende imperfecties? Met mijn vork op mijn vorige fiets was ik wel zover dat ik door er een paar keer op te duwen terwijl ik er naast stond kon weten of ie zo stond als ik wilde. Met de demper is dat nog wat lastiger, omdat ik nog niet precies weet wat ik wil.

Ik kom natuurlijk van 10 jaar hardtail rijden af dus het is niet alsof ik niet kan fietsen zonder perfect werkende achtervering. Maar dat is een beetje een karaktertrekje, ik vind het leuk om te zoeken waar het optimum ligt. In ieder geval vind ik het leuk om daar over na te denken. Aan de andere kant ga ik juist ook fietsen om even niet met mijn hoofd bezig te zijn, dus onwijs uitgebreid alle verschillende demperconfiguraties systematisch uitproberen is dan niet echt waar ik zin in heb, dan rijd ik liever een rondje extra over het parcours in die tijd.
Give me little bits of / more than I can take
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Je boft dus dat je niet zo heel veel variabelen hebt :lol: :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Lars TB schreef: di 21 mei 2019, 13:51 Je boft dus dat je niet zo heel veel variabelen hebt :lol: :-q
Dat is toch het hele idee achter al die 3-positie vorken en dempers? Heb ik er net weer eentje uitgezocht met open mode adjust voor en achter :lol: .
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Aangezien ik de afgelopen dagen wat mensen op het forum zag die geinteresseerd waren in de Skeen, dacht ik een kleine update te geven. Niet dat er heel veel te melden is, de fiets doet het gewoon lekker. Behalve wat kleine reparaties ivm takken in derailleurs en andere oorzaken van buitenaf (inc ikzelf :oops: ) doet alles het gewoon top.
Ik heb 'm gebruikt op terrein variërend van asfalt en Zuid-Hollandse polderparcours tot Belgische marathons, bikeparks en alpiene wandelpaden. Er is natuurlijk niet zoiets als de perfecte fiets voor iedere omstandigheid. Op de weg (alleen als ik naar parcours fiets trouwens) is de hardtail prettiger, zij het marginaal. En op de Bergstadl trail in Saalbach had ik een mm of 50 extra vering heus niet erg gevonden. Maar alles bij elkaar heb ik volgens mij het perfecte compromis wel gevonden.

Nog ff twee foto'tjes uit Oostenrijk afgelopen jaar:
Afbeelding
Omhoog

Afbeelding
En weer naar beneden. Ja, inderdaad, ik draag beschermers en lycra tegelijk.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

:-q
"This species has amused itself to death"
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2468
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Mooi wark :-q

Saalbach is erg mooi, al herken ik de vallei op de foto niet meteen.
En ik zie dat de Wildracers oom het veld hebben moeten ruimen 8)

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Heckler40 schreef: za 6 juni 2020, 11:40 Mooi wark :-q

Saalbach is erg mooi, al herken ik de vallei op de foto niet meteen.
En ik zie dat de Wildracers oom het veld hebben moeten ruimen 8)

Enjoy!!
Dat is een eindje bij Saalbach vandaan, in een vallei boven Mittersill als ik me goed herinner. Driedaagse tocht met een oude vriend die nu gids is in die streken. (https://www.frozenlines.com/, vooral snowboarden maar als je een coole mtb tocht wilt doen met klimmen en dalen in technisch terrein kan hij iets moois voor je maken)
Voor de Alpen had ik inderdaad een setje Minion gemonteerd. Maar hier in NL is dat toch te veel weerstand vind ik. Momenteel heb ik een wild racer achter en een Goma voorop liggen. Wild racer wordt niet meer gemaakt geloof ik maar Bike24 had een laatste partij op de kop getikt en verkocht ze voor een tientje per stuk. Dat kon ik niet laten liggen, gelijk 4 gekocht...
Give me little bits of / more than I can take
Plaats reactie