Wishlist, wielen/vork

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
sanderc
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: di 12 februari 2013, 21:39
Mijn mountainbike: cube analog 27,5"

Hallo allemaal,

Nu mn eerste "echte" upgrade onderweg is (1x11 groepset) betrap ik mezelf er op dat ik al aan het kijken ben naar het volgende.

Ik wil het volgende nog upgraden in de nabije toekomst, en loop direct tegen het volgende aan :roll: .

De huidige rs xc30 vork zal tzt plaatst maken voor de rs 30 gold solo air, Dit is denk ik de beste optie met een non tapered stuurbuis(?).

En een setje nieuwe wielen..... dat word lastiger als ik aanvankelijk dacht...
Ik had bedacht een leuke set 2e hands te scoren. Er staan legio sets op marktplaats die van nieuwe "high end" fietsen afkomen en voor mijn fiets een degelijke upgrade zouden moeten zijn tegen over de standaard cube wielen(hub front:Shimano HB-RM33, hub rear:Shimano FH-RM33, rims:CUBE SX, Disc). Nu wil het geval dat deze eigenlijk allemaal "boost" zijn. Dat is mijn fiets en vork dus niet. (Cube analog 27.5 2015)
Ik kom eigenlijk steeds uit op de mavic crossride 27.5. Maar hier lees ik wisselende ervaringen over. Vooral over de lagers, daarin tegen wel een leuke prijs.

Wat is jullie idee hier over en in welke volgorde zouden jullie dit upgraden?

Ik weet dat legio hier vinden dat dit de fiets niet waard is maar ik vind het een fijn frame en heb er lol in om er wat aan te rommelen.

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mavic zou ik afraden.
En een 30mm vork is nog steeds een beetje behelpen 32 en 34 is stijver, minder flex, dus meer precies bij het sturen. Merk je vooral als je op snelheid (heuvel af) wilt sturen en remmen, zeker als je zelf geen afgetraind aziaatje bent van 1.60m.
Zoals je al in de gaten hebt is de rechte vorkbuis een beperking.
Vraag je daarom af hoever je wilt gaan met deze fiets, met dit frame.
Want een andere optie is namelijk niets upgraden en je upgrade budget bij je vervangingsbudget leggen.
Oftewel tzt. een nieuwe fiets kopen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Die nieuwe fiets hadden we al eens geconcludeerd... .


Maar goed. Moeten de wielen licht zijn of stevig? Spring je af en toe of knal je liever op de rechte stukken?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
sanderc
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: di 12 februari 2013, 21:39
Mijn mountainbike: cube analog 27,5"

Stevig heeft de voorkeur, een lichtgewicht gaat deze fiets toch niet worden. Weeg zelf 80 kg.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dus wordt de vork (of eigenlijk het rechte balhoofd) een beperking...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
peerke35
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 5 september 2011, 23:10
Mijn mountainbike: trek Superfly FS7 2014

In welke volgorde ik het zou upgraden? Frame en dan de rest :D :-q
Er zijn sites die hardtail frames aanbieden die een stuk beter zijn als jouw frame en verhoudingsgewijs niet veel geld kosten.
Als je zin hebt om te prullen kun je ook daar aan beginnen en je huidige fiets er nog even naast houden. Die kun je dan mogelijk later nog verkopen.

Maar goed die weg wil je blijkbaar niet op en dat is je goed recht.
Er zijn sets te krijgen waarmee je je in je rechte balhoofdbuis een tapered voorvork kunt plaatsen.
Google maar eens op: straight to tapered headset adapter
Nu weet ik alleen niet of je balhoofdbuis een goede diameter heeft, dus dat zou je uit moeten zoeken. Maar als het past biedt het in ieder geval meer mogelijkheden voor het plaatsen van een goede voorvork.

Qua upgrades zou ik denk ik gaan voor eerst het wielset en dan de voorvork.
Wielset voel je bij het optrekken, remmen, bochten nemen, terwijl je de upgrade van een voorvork vooral op heel slechte ondergrond of wanneer het heel snel gaat voelt.
Gebruikersavatar
sanderc
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: di 12 februari 2013, 21:39
Mijn mountainbike: cube analog 27,5"

Er zijn sets te krijgen waarmee je je in je rechte balhoofdbuis een tapered voorvork kunt plaatsen. 
Google maar eens op: straight to tapered headset adapter
Dat is een goede tip, hier ga ik me eens in verdiepen.

Zijn er verder nog (betaalbare)aanraders qua wielset? Ik neem aan dat het al snel beter/steviger is als het huidige?
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 13 mei 2019, 19:30 Mavic zou ik afraden.
Waarom?

Zolang ik m’n ketting niet over de cassette heen gooit en de spaken eruit trekt heb ik er geen problemen mee. Alleen de interne breedte is misschien een tikje old-skool maar dat zegt meer over hoe je banden erop passen dan de stevigheid. Nou ben ik ook geen 60 kg (73 bij 1m75 om precies te zijn) maar het scheelt inderdaad als je niet te zwaar bent. Er zijn uiteraard betere maar in hun prijsklasse zijn Crossrides echt zo gek niet.

Ik heb de Light versie met platte spaken en alu freewheel en ben heel tevreden over hoe ze zich houden tot nu toe. Het tubeless systeem met een speciaal velglint dat erbij hoort werkt ook perfect. Kan ze zonder hulpmiddelen met een handpomp tubeless oppompen en dan zitten ze in een keer.
Gebruikersavatar
sanderc
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: di 12 februari 2013, 21:39
Mijn mountainbike: cube analog 27,5"

@oli4k,

Heb jij de wielen er als "upgrade" op gezet of zaten ze er al op? Zo ja, vond je het een (hele) verbetering?
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Ik heb ze in mijn vorige fiets gezet toen ik die aanpaste naar 27,5”. Dat was wel een upgrade vanwege de grootte. Daarvoor heb ik met (erg) lichte XC wielen gereden. Dat was allemaal 26” en eigenlijk niet te vergelijken. Nu kijk ik niet meer zo naar gewicht, hoewel die Crossride Lights nog niet eens echt zwaar zijn. Zoals gezegd houden ze het prima. Ze blijven recht en rollen goed. Als je niet met bredere banden dan 2,4” wilt rijden. Voor bredere banden zijn de velgen te smal.

Ik een Crossride light achterwiel gesloopt door de ketting tussen de spaken te laten lopen dankzij een slecht afgestelde derailleur. Dat was overigens een tweedehands wiel en lag helemaal aan mij. Ik heb het vervangen door een zelfde maar nieuwe, waar ik nu op rij.
Gebruikersavatar
sanderc
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: di 12 februari 2013, 21:39
Mijn mountainbike: cube analog 27,5"

Inmiddels ook over het volgende (vork) alternatief gestruikeld: Fox 32 evolution. Deze is er ook met een rechte 1 1/8 stuurbuis. Iemand hier ervaring mee ten opzichte van eerdergenoemde?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

sanderc schreef: vr 17 mei 2019, 22:15 Inmiddels ook over het volgende (vork) alternatief gestruikeld: Fox 32 evolution. Deze is er ook met een rechte 1 1/8 stuurbuis. Iemand hier ervaring mee ten opzichte van eerdergenoemde?
Stuk beter dan die Rockshox :-q


(ik had je een pb gestuurd, paar dagen terug...)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Ik weet niet hoeveel geld je voor die vork wilt uitgeven maar ik zou dan in elk geval toch proberen een vork met een tapered stuurbuis te scoren.
Met daarbij dan uiteraard ook zo'n adapter-headsetje.
Mocht je binnen 1 of 2 jr tot de conclusie komen dat je het leuk vindt om ook je frame maar eens te upgraden, dan heb je, afgezien van de stuurbuislengte, een grotere kans dat je vork zonder adaptergedoe gaat passen in dat nieuwe frame (dat dan hoogstwaarschijnlijk een tapered balhoofd zal hebben).
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Nou is een smalle buis in een breed gat altijd makkelijker te adapten dan andersom, maar ik ben het eens met Jan-Willem. Maar dan vooral omdat er met rechte buis zo weinig te krijgen is dat echt een upgrade te noemen valt.
Give me little bits of / more than I can take
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik zou wel eerst even 200% zeker willen weten dat je inderdaad een tapered vorkbuis in je frame gemonteerd krijgt... Volgens mij is dat niet altijd mogelijk, ook niet bij 44mm balhoofdbuizen (tenzij ze recht zijn natuurlijk zoals bij veel stalen frames).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie