NP Utrechtse Heuvelrug - Lage en Hoge Vuursche

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13044
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Fred (mtb-sport) schreef: wo 15 mei 2019, 13:10
Kapitein Iglo schreef: wo 15 mei 2019, 13:02 Dat moet voorlopig dan maar zo. Artikeltje stemt niet direct tot optimisme.
Deze regel doet het ook "aardig" :-{
Hij noemde het verstoren van de natuur door fietsers en overlast door mountainbikers als redenen.
Gelukkig geen boscrossers.......
Ik snap werkelijk waar niet hoe je op dat stukje wat ik net linkte, overlast kunt hebben van mountainbikers, tenzij ze de wandelaars en masse van de sokken rijden. Het is een heel breed gravelpad. En op dat stuk ben ik eigenlijk nooit meer dan drie wandelaars ofzo tegengekomen. Voorheen stond er een bordje dat het verboden was voor e-bikes. Vond ik ook al zo raar. Maar goed, ik heb m'n antwoord. Thanks guys!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
worstkaas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 533
Lid geworden op: wo 23 april 2014, 12:36
Mijn mountainbike: Canyon Lux 2019

Kan iemand mij helpen bij het vinden van een segment?
Ik word helemaal gek en zoek segment "2x Hoge Vuursche vanaf de Kuil maart 2019"

Lukt me helaas niet om deze te vinden op de strava website.
paull
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 9 mei 2018, 10:08

worstkaas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 533
Lid geworden op: wo 23 april 2014, 12:36
Mijn mountainbike: Canyon Lux 2019

paull schreef: ma 20 mei 2019, 09:02 Bij deze: https://www.strava.com/segments/20238478?filter=overall
Toppertje!
Gisteren 2x HV gereden vanaf de kuil, maar helaas ben ik toch niet zichtbaar in dit segment.
Strava doet soms rare dingen
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6136
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

https://www.ad.nl/amersfoort/meneer-ins ... ~af4cd985/

Meneer Insinger, waarom een hek om landgoed Pijnenburg?
COLUMN BERNADETTE Mijn stalen ros is mijn trouwste bezit. In een jaar fiets ik meer kilometers dan een Tour de France rijk is. Ik moet ook wel, want het is mijn voornaamste vorm van vervoer.

Met een vriend in het bosrijke Lage Vuursche heb ik weinig keus. Daar rijdt welgeteld één bus per uur, tot een uur of zeven 's avonds. Dat is nooit een probleem geweest. Vanaf Soest steek ik de Biltseweg over, het bos in.

Maar op een dag stond er ineens een hek. Ik kreeg een krom voorwiel, omdat ik te lui ben om dat fatsoenlijk met de hand te openen, maar verder niets aan de hand. Op een regenachtige vrijdagavond, schemering in aantocht, zie ik het ineens. Voor het hek staat nóg een hek. Zijdelings wandelend kun je er doorheen. Daarmee is de boodschap duidelijk: fietsers komen het bos niet meer in. De keren dat ik boos word, zijn op een hand te tellen. Nu ben ik laaiend. Het is laat, ik ben doorweekt van de regen en ik wil gewoon mijn vriend zien zonder dat ik een halfuur om moet fietsen. Helaas heb ik de spierkracht van een slappe vaatdoek. Met geen mogelijkheid krijg ik mijn fiets over het hek. Tranen van frustratie rollen over mijn wangen en gaan op in de stromende regen.

Vloeken met alle namen van de Schepper helpt niet. Het hek splijt niet in tweeën, zoals bij Mozes en de Rode Zee. Wel komt er een engel langs, vermomd met fietshelm en een (te) strak fietsbroekje. ,,Wat is dit nou?'', vraagt de mountainbiker. ,,Ik help je wel even.''

Eenmaal over het hek en dus illegaal op bosterrein, kan ik mijn tocht vervolgen. Langs het huisje waar ik vermoed dat de bo(o)swachter woont, wandel ik een stukje schijnheilig. Vervolgens race ik verder. Ik heb geen zin om 105 euro te dokken.

Per Insinger is de eigenaar van landgoed Pijnenburg. Meneer Insinger, waarom doet u mij dit aan? Ik heb nota bene op de Insingerschool in Soest gezeten. Is dit verkapte wraak omdat ik nooit op zat te letten tijdens rekenles?

Karma is a bitch, maar dit verdomde hek ook. Of is het wraak voor dat theehuis dat er niet komen mocht? En hoe zit het met mensen in een rolstoel? Die kunnen er nu ook met geen mogelijkheid langs. Na een frustrerende fietstocht kom ik gelukkig boetevrij aan op mijn bestemming. Mijn vriend vraagt hoe mijn fietstocht was. Prima, mompel ik.
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2038
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

Ik was ff elders de afgelopen dagen, dus vandaar mijn vraag; heeft het hier nog geregend van het weekend of heeft alleen oost nederland de volle laag gekregen?
Erik1974
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: wo 9 mei 2018, 20:59
Mijn mountainbike: Merida Big Trail 500

Het heeft hier niet geregend helaas.
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

vibemaker schreef: di 21 mei 2019, 11:23 Ik was ff elders de afgelopen dagen, dus vandaar mijn vraag; heeft het hier nog geregend van het weekend of heeft alleen oost nederland de volle laag gekregen?
Regen? Wat is dat? :-q
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5762
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

bouwpakket schreef: ma 20 mei 2019, 20:15 https://www.ad.nl/amersfoort/meneer-ins ... ~af4cd985/
Meneer Insinger, waarom een hek om landgoed Pijnenburg?
Copy/paste uit een FB bericht (Soest)
de heer Insinger of een vertegenwoordiger van het landgoed is al een keer gevraagd en commentaar en gaf toen aan dat te hard rijdende fietsers (MTB en wielrenners) en het vele zwerfafval de reden van afsluiting zijn geweest.
Tja, dan houd het op. :((
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2038
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

StephanR schreef: di 21 mei 2019, 11:45
vibemaker schreef: di 21 mei 2019, 11:23 Ik was ff elders de afgelopen dagen, dus vandaar mijn vraag; heeft het hier nog geregend van het weekend of heeft alleen oost nederland de volle laag gekregen?
Regen? Wat is dat? :-q
Dat is iets waar onze voorouders regelmatig last van hadden :bier:

Oh well, vanavond maar weer een rondje HV ipv LV. Het is behelpen :winkie:
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6136
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Fred (mtb-sport) schreef: di 21 mei 2019, 11:51
bouwpakket schreef: ma 20 mei 2019, 20:15 https://www.ad.nl/amersfoort/meneer-ins ... ~af4cd985/
Meneer Insinger, waarom een hek om landgoed Pijnenburg?
Copy/paste uit een FB bericht (Soest)
de heer Insinger of een vertegenwoordiger van het landgoed is al een keer gevraagd en commentaar en gaf toen aan dat te hard rijdende fietsers (MTB en wielrenners) en het vele zwerfafval de reden van afsluiting zijn geweest.
Tja, dan houd het op. :((
Nog een quote uit een FB bericht. iemand met rolstoel had gevraagd hoe hij het terrein nog op kon komen. Kreeg dit antwoord van de rentmeester:
De wandelpaden over landgoed Pijnenburg gelegen langs de Biltseweg tussen Soestdijk en de Embranchementsweg zullen niet meer toegankelijk zijn voor fietsers. Middels borden en fysieke afsluiting zal dit worden aangegeven.
De natuur van het landgoed bezwijkt onder de overvloed van e-bikes, mountainbikes, elektrische fietsen, . De veiligheid van kinderen, wandelaars, ruiters en Honden Uitlaat Services, alsmede die van de fietsers zelf, komt in het geding op dit deel van het landgoed. Een stortvloed van klachten van recreanten enhebben ons dit besluit doen nemen. De (verwachte) toename (bebouwing in Soest en ontwikkelingen op Paleis Soestdijk) van het auto- en fietsverkeer op de Biltseweg maken de oversteek bij de Wieksloterweg erg gevaarlijk. Er zijn door de provincie verkeerslichten met veilige oversteekplaatsen aangelegd bij de Koningsweg en de Embranchementsweg. Dit laatste verkeersveilige oversteekpunt sluit aan op het landelijke fietsknopen netwerk richting Hilversum en Lage Vuursche. Wij adviseren de fietsers hiervan gebruik te maken. De gemeente Soest heeft onlangs besloten een verhard fietspad aan te leggen tegenover de Koningsweg richting Hilversum.
Landgoed Pijnenburg verwelkomt wandelaars van zonsopgang tot zonsondergang op de wandelpaden. Er is op het terrein van het landgoed achter 't theehuis Hooge Erf een MTB route aangelegd. Er liggen tussen dit theehuis en de Lage Vuursche op het landgoed vele kilometers verharde fietspaden. Via ons ruiterpenningsysteem kunnen de ruiters tegen betaling gebruik maken van de kilometers lange ruiterpaden. Er is ook een afgesloten terrein voor de Honden Uitlaat Services. Wij proberen zo alle categorieën recreanten een plek te geven waar zij van het prachtige landgoed kunnen genieten en gratis gebruik van kunnen maken.


Beetje raar verhaal. Heel breed pad die we zonder problemen met elkaar delen (al jarenlang). De natuur zou daar nu bezwijken onder de overvloed van fetsen. En een stortvloed van klachten van recreanten? Volgens mij is er nu een stortvloed van klachten over de afsluiting.....
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13044
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Jammer dat je er geen WOB-verzoek kunt indienen. Ik zou wel eens die stroom aan klachten willen zien, afgezet tegen totale bezoekersaantallen.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5762
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Met het antwoord gaan ze dan voorbij aan de vraag die de rolstoelgebruiker. :evil:
Maar met de argumenten van veiligere oversteeks met verkeerslichten is eea aardig ingedekt.
Ik ben bang dat het definitief een verboden stukje zal zijn op de fiets. Alleen eens kijken hoe ze dat gaan doen wanneer er ijs ligt op het pluizenmeertje. Dan is het kassa :~
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Blastfromthepast
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: wo 8 juni 2016, 22:24

Wat een lulverhaal van die Insinger. Het gaat om een heel breed zandpad, waar het verkeer juist perfect overheen kan. Nu wordt het verkeer omgeleid zodat er op andere plekken nog meer druk ontstaat. Op een zonnige zondag is het druk, maar verder? Een enkele fietser kom je tegen. Zoals Bernadette (de columniste) die dus echt moet omfietsen om bij haar vriend te komen. De aanwonenden die met de auto over het pad heen rijden, veroorzaken meer druk op de natuur én op de aanwezige recreanten, ik stel voor dat die een verbod krijgen en de auto buiten het landgoed parkeren.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8047
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Ik neem aan dat het landgoed subsidie krijgt voor recreatieve openstelling. Waarin vernoemt zal staan dat het openstelling betreft voor wandelaars. De fietser kan omfietsen..
Enfin, onze mtb route loopt ook deels over dit landgoed. Willen we dit behouden dan kennen we onze plek, toch?

Tijd om een rondje te gaan mountainbiken op LV (HV sla ik voorlopig even over, na de laatste keer is de liefde danig bekoeld :wink: ).
Plaats reactie