nielsvo schreef: ↑zo 19 mei 2019, 01:33
Je bedoelt de drops op de Wielerexperience?
De lage heb ik daar wel een paar keer genomen, maar de hoge zou ik toch geen "dropje" noemen. Ik durf het zelf nog niet aan...
Die dropjes bedoel ik inderdaad. Ik zeg bewust dropjes, omdat zelfs de hoogste maar slechts zo'n 75cm hoog is. Hj lijkt alleen hoog als je de afdaling mee bekijkt, maar ga er maar s naast staan, dan valt het echt wel mee.
De meeste filmpjes en foto's die ik gezien heb van mensen die hem nemen, die duiken er praktisch af, waardoor de afstand tussen landing en drop zo kort wordt dat je er bijna gewoon naar beneden rolt. (nose dive).
Persoonlijk vind ik dat niet prettig en voelt dat erg onwennig, dus ik rij er wat rechter vanaf. Daardoor kom je wel wat lager neer, maar het voelt veel natuurlijker.
Hier heb ik 2 foto's waarin ik hem op beiden manieren genomen heb:
Bij de laatste is de impact vd landing hoger, maar het risico dat het fout gaat is m.i. kleiner omdat je meer tijd hebt om je voor te bereiden op de landing.
Toevallig heb ik gisteren de skilift-drop in Spaarnwoude voor het eerst genomen. Daar liep ik heel erg tegenaan te hikken omdat je eerst het platform oprolt onder een best steile hoek, waardoor je vantevoren heel lastig in kunt schatten hoe je drop zal gaan verlopen.
Dus nu eerst de tijd genomen om hem rustig van alle kanten te bekijken en toen er af.
Ook die neem ik op dezelfde manier, dus recht vooruit, en in de lucht pas ik mn hoek tov de landing aan:
https://vimeo.com/337019196
Vanaf 00:35 sec ongeveer.
Mijn voorbereiding op drops is enerzijds door trappen af te droppen, en anderzijds door gewoon een schansje af te droppen. en uiteraard steeds hoger gaan. Het voordeel van de trap is dat als je te kort komt, je gewoon verder naar beneden rolt. en zolang je gewicht niet naar voren gaat maar boven je trappers blijft (ook als de hoek verandert tov zwaartekracht), en je niet plots uit angst verstijfd of gaat remmen, kan er eigenlijk heel weinig fout gaan.
De eerste keer dat ik die drop in spaarnwoude nam, voelde ik mijn voeten van mijn pedalen loskomen. Ik was zo gefocused op die helling, dat ik vergat mijn pedalen te hooken. Maar omdat mijn gewicht gewoon boven mijn pedalen bleef, kwam ik er weer netjes op terecht en kwam het niet tot een crash.
De keren daarna uiteraard wel mijn pedalen gehookt.