eerste enduro/downhill bike kopen

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Nicolaas1999
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 16:39

ik ben de laatste tijd opzoek geweest naar mijn eerste enduro/downhill bike maar weet niet naar welke specs ik vooral moet kijken.
weet iemand hier wat belangrijk is bij het kopen van zo'n fiets?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Wat wil je gaan doen?

Enduro is geen downhill, downhill geen enduro... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7384
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Nicolaas1999 schreef: zo 19 mei 2019, 16:43weet iemand hier wat belangrijk is bij het kopen van zo'n fiets?
Heel goed te weten wat je wilt...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Nicolaas1999
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 16:39

Lars TB schreef: zo 19 mei 2019, 17:42 Wat wil je gaan doen?

Enduro is geen downhill, downhill geen enduro... .
wat ik gelezen heb was dat het enigste verschil was dat je met enduro kunt klimmen en downhill niet.

wat zijn de grootste verschillen dan precies?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nicolaas1999 schreef: zo 19 mei 2019, 19:28
Lars TB schreef: zo 19 mei 2019, 17:42 Wat wil je gaan doen?

Enduro is geen downhill, downhill geen enduro... .
wat ik gelezen heb was dat het enigste verschil was dat je met enduro kunt klimmen en downhill niet.

wat zijn de grootste verschillen dan precies?
Het klinkt alsof je aan iets wilt gaan beginnen, maar geen idee hebt waar je aan gaat beginnen... .


Wat wil je gaan doen?

(Want anders wordt het een erg lang verhaal...)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Nicolaas1999 schreef: zo 19 mei 2019, 19:28
Lars TB schreef: zo 19 mei 2019, 17:42 Wat wil je gaan doen?

Enduro is geen downhill, downhill geen enduro... .
wat ik gelezen heb was dat het enigste verschil was dat je met enduro kunt klimmen en downhill niet.

wat zijn de grootste verschillen dan precies?
heel simpel gezegd sla je hier de spijker op zijn kop!

Maar het feit dat je nog twijfelt tussen een enduro of DH fiets betekent ook dat je nog niet weet wat je er mee wilt doen. Met een DH fiets wil je gewoon zo min mogelijk hoeven trappen. Niet vlak en al helemaal niet omhoog. Een DH fiets koop je dan ook echt alleen om mee te nemen naar een bikepark (met lift of shuttle). Je kan wel bedenken dat je er ook dikke trappen mee afgaat in de buurt, maar zolang je daar een stuk naar toe moet fietsen ben je daar ook al snel klaar mee waarschijnlijk.

Een Enduro fiets is inderdaad ook geschikt om mee te klimmen, maar blinkt daar zeker niet in uit. Dit zijn fietsen die geschikt zijn om op hoge snelheid de meest ruwe en technische paden naar beneneden te rijden, maar ook zelfstandig boven te komen. De nadruk ligt wel op hard naar beneden.

Als je eigenlijk iets zoekt om 90% in NL te rijden en af en toe naar de Ardennen, bikepark of verder, zoek dan verder in de Trail categorie. (en blijf je in NL, dan kan je wellicht nog beter voor een XC fiets gaan, die worden ook steeds capabeler)
Nicolaas1999
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 16:39

Prulleman schreef: ma 20 mei 2019, 15:32
Nicolaas1999 schreef: zo 19 mei 2019, 19:28

wat ik gelezen heb was dat het enigste verschil was dat je met enduro kunt klimmen en downhill niet.

wat zijn de grootste verschillen dan precies?
heel simpel gezegd sla je hier de spijker op zijn kop!

Maar het feit dat je nog twijfelt tussen een enduro of DH fiets betekent ook dat je nog niet weet wat je er mee wilt doen. Met een DH fiets wil je gewoon zo min mogelijk hoeven trappen. Niet vlak en al helemaal niet omhoog. Een DH fiets koop je dan ook echt alleen om mee te nemen naar een bikepark (met lift of shuttle). Je kan wel bedenken dat je er ook dikke trappen mee afgaat in de buurt, maar zolang je daar een stuk naar toe moet fietsen ben je daar ook al snel klaar mee waarschijnlijk.

Een Enduro fiets is inderdaad ook geschikt om mee te klimmen, maar blinkt daar zeker niet in uit. Dit zijn fietsen die geschikt zijn om op hoge snelheid de meest ruwe en technische paden naar beneneden te rijden, maar ook zelfstandig boven te komen. De nadruk ligt wel op hard naar beneden.

Als je eigenlijk iets zoekt om 90% in NL te rijden en af en toe naar de Ardennen, bikepark of verder, zoek dan verder in de Trail categorie. (en blijf je in NL, dan kan je wellicht nog beter voor een XC fiets gaan, die worden ook steeds capabeler)
Dankje voor deze duidelijke uitleg

Ik heb al wel wat ervaring maar dat was in Duitsland op een flowtrack en in Noorwegen zelf klimmen en dan technical met een gids.

Ik wou gewoon wat verduidelijking van wat nou wat was.
Nicolaas1999
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 16:39

Ik heb inmiddels op aanraden van een vriend gekeken naar radon fietsen.

Ik ben tot een keuze van 2 fietsen gekomen de radon skeen trail 8.0 en de radon swoop 8.0

Nu is het grootste verschil de suspensie travel
Skeen 130 mm voor en 120 mm achter
Swoop 170 mm voor en achter

Ik ben van plan om zowel flowtrack en technical willen rijden
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nicolaas1999 schreef: ma 20 mei 2019, 21:20 Ik ben van plan om zowel flowtrack en technical willen rijden
Alleen in een bikepark of het buitenland? Of blijf je met de fiets ook crossen in Nederland? En wat verwacht je er dan van?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Nicolaas1999 schreef: ma 20 mei 2019, 21:20 Ik heb inmiddels op aanraden van een vriend gekeken naar radon fietsen.

Ik ben tot een keuze van 2 fietsen gekomen de radon skeen trail 8.0 en de radon swoop 8.0

Nu is het grootste verschil de suspensie travel
Skeen 130 mm voor en 120 mm achter
Swoop 170 mm voor en achter

Ik ben van plan om zowel flowtrack en technical willen rijden
Als je eigenlijk geen idee hebt, kan je dan niet beter ertussen in gaan zitten met een trailbike? Zoals de radon slide trail (of in ieder geval iets met 140-150mm travel..

Ik heb zo het idee dat als je deze vragen stelt, een swoop teveel bike is voor je. Het wordt niet per definitie makkelijker of leuker op een dikke enduro fiets.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Ik rij zelf op een Skeen, en ben inderdaad nogal verbaasd dat je de Slide overslaat in het voorbeeld. Maar dat past wel een beetje in het beeld. Je weet eigenlijk helemaal niet wat je wilt. Dat is geen goed uitgangspunt om een dure fiets mee te kopen. Dus ik zou gaan voor een goedkopere tweedehands, en die tot moes rijden. Daarna ben je er wel uit denk ik. Wel een fiets nemen waar je goed op past.
Give me little bits of / more than I can take
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Prulleman schreef: ma 20 mei 2019, 22:43
Nicolaas1999 schreef: ma 20 mei 2019, 21:20 Ik heb inmiddels op aanraden van een vriend gekeken naar radon fietsen.

Ik ben tot een keuze van 2 fietsen gekomen de radon skeen trail 8.0 en de radon swoop 8.0

Nu is het grootste verschil de suspensie travel
Skeen 130 mm voor en 120 mm achter
Swoop 170 mm voor en achter

Ik ben van plan om zowel flowtrack en technical willen rijden
Als je eigenlijk geen idee hebt, kan je dan niet beter ertussen in gaan zitten met een trailbike? Zoals de radon slide trail (of in ieder geval iets met 140-150mm travel..

Ik heb zo het idee dat als je deze vragen stelt, een swoop teveel bike is voor je. Het wordt niet per definitie makkelijker of leuker op een dikke enduro fiets.
Leuk dat je hem probeert te helpen en je antwoord is goed, maar het blijven aannames door zijn vage uitspraken. Dus laat hem nu eerst gewoon beschrijven wat hij van plan is!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Ik zou sowieso geen nieuwe fiets kopen. Geheid dat je er namelijk eentje koopt waar je achteraf spijt van krijgt.
En het voordeel van een 2e handse, is dat het je vrijwel geen geld kost (kopen / verkopen) en je er toch van leert wat je wel ècht wilt.

Als ik één fiets zou moeten kiezen (ipv de 3-4 die ik nu heb) dan zou ik voor een hele lichte enduro of misschien zelfs een AM gaan.
Ergens tussen de 140-160mm veerweg iig, maar wel licht.
De enduro die ik had (frame ligt er nog :P) is bijna een DH-fiets, en weegt zo'n 15,5-16kg,
Heb je een enduro / AM van zo'n 12-13kg, dan werkt dat voor het lichtere werk beter.
En om eerlijk te zijn hebi k nog niets meegemaakt wat persé een DH-fiets of zware enduro nodig heeft.
Techniek (de berijder) doet m.i. veel meer dan de fiets.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Mark-V schreef: di 21 mei 2019, 11:20 En om eerlijk te zijn hebi k nog niets meegemaakt wat persé een DH-fiets of zware enduro nodig heeft.
Techniek (de berijder) doet m.i. veel meer dan de fiets.
Ja dat blijft jammer :( :-{ :winkie: :bier:
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Saltire
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: zo 5 augustus 2018, 13:10

Nicolaas1999 schreef: zo 19 mei 2019, 16:43 ik ben de laatste tijd opzoek geweest naar mijn eerste enduro/downhill bike maar weet niet naar welke specs ik vooral moet kijken.
weet iemand hier wat belangrijk is bij het kopen van zo'n fiets?
There are a few questions that you need to ask yourself.
1. Where will you be riding the bike?
If the answer is the Netherlands then go and buy an xc bike as an enduro or DH bike is overkill for most of not all trails.
2. Do you plan to ever cycle uphill? If so forget a DH bike. DH bikes are for bike parks only.
3. What is you budget?
If money is no option then there are very nice pricey bikes out there and you can pick and choose. If your on a student budget then its limited to what's on offer second hand for a handful of euros
4. How often do you plan to use it? Even if money is no option is a waste to buy a bike and have it sitting around. Better off renting one.
5. Are you sure you want an enduro / DH in a country that is mostly flat?
Plaats reactie