I.v.m. rugproblemen ben ik al jaren niet meer actief met de MTB. De laatste MTB die ik had was een Cube Stereo 120 maar helaas teveel last van mijn nek en die heb ik verkocht.
Nu ben ik bezig met therapie en wil ook nog geen nieuwe MTB aanschaffen direct maar gewoon wat oriënteren. Daarom jullie advies.
Eigenlijk ben ik opzoek naar een hardtail met een zeer recreatieve geometrie, een luie zit om zo maar te zeggen. Om gewoon af en toe een bospaadje te pakken maar meer niet. Met mijn lengte van 1.92cm zit ik altijd gebogen op de fiets en staat mijn zadel enorm veel hoger dan het stuur.
Iemand suggesties? Merk en/of afmontage maakt me niet zoveel uit.Een frame kan ook. Gaat dus voornamelijk om de Geo.
Ter info:
Binnenbeenlengte = 93cm
romplengte = 59cm
Armlengte = 72cm
Budget € 1000,00 euro (+-)
Alvast dank!
Bikeadvies
-
- Moderator
- Berichten: 16803
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Custom? Dan kun je een frame laten bouwen waar je (veel) relaxter op zit dan op de meeste confectieframes.
Suravida kun je sowieso eens vragen naar wat er bij hem mogelijk is:
http://projectxii.nl/en/
Ik heb zelf ook een (hardtail) frame op maat waar ik bewust voor een grote stackwaarde (dus relatief hoog stuur) gekozen heb en dat bevalt me prima.
Suravida kun je sowieso eens vragen naar wat er bij hem mogelijk is:
http://projectxii.nl/en/
Ik heb zelf ook een (hardtail) frame op maat waar ik bewust voor een grote stackwaarde (dus relatief hoog stuur) gekozen heb en dat bevalt me prima.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
Radon ZR team is redelijk kort en hoog. 647 stack bij 440 reach. En goed te betalen. Andere stem erop, riser stuurtje en je zit bijna als op de stadsfiets
https://www.radon-bikes.de/mountainbike ... -nx1-2019/
https://www.radon-bikes.de/mountainbike ... -nx1-2019/
Give me little bits of / more than I can take
- Rob91
- All rounder
- Berichten: 136
- Lid geworden op: do 5 april 2018, 13:22
- Mijn mountainbike: (MTB)Trek Fuel EX 8 (GRAVEL) Cannondale Topstone 0 (ROAD) Cube Agree C:62
Dit is zo ongeveer mijn eerste keer dat ik advies geef, dus ik ben nog geen deskundige.
Dus als ik helemaal verkeerd zit moet iemand het zeggen haha.
Maar toevallig ken ik deze, wat misschien aan je eisen voldoet?
Cannondale Trail
https://www.cannondale.com/nl-NL/Europe ... 7821784421
En dan eentje die binnen je budget valt.
Succes iig
Dus als ik helemaal verkeerd zit moet iemand het zeggen haha.
Maar toevallig ken ik deze, wat misschien aan je eisen voldoet?
Cannondale Trail
https://www.cannondale.com/nl-NL/Europe ... 7821784421
En dan eentje die binnen je budget valt.
Succes iig
Laatst gewijzigd door Rob91 op zo 19 mei 2019, 01:46, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3057
- Lid geworden op: wo 13 maart 2002, 02:00
- Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9
- Contacteer:
Stond je zadel van je Cube Stereo hoger dan je stuur? In dat geval heb je nogal een rare houding op je fiets gehad als ik naar de huidige stereo 120 kijk. Dat is alles behalve een race gerichte fully. Feitelijk had je dan al een relaxtere geometrie met achtervering, maar zat je denk ik niet goed.zenegroen schreef: ↑vr 17 mei 2019, 13:30 I.v.m. rugproblemen ben ik al jaren niet meer actief met de MTB. De laatste MTB die ik had was een Cube Stereo 120 maar helaas teveel last van mijn nek en die heb ik verkocht.
Eigenlijk ben ik opzoek naar een hardtail met een zeer recreatieve geometrie, een luie zit om zo maar te zeggen. Om gewoon af en toe een bospaadje te pakken maar meer niet. Met mijn lengte van 1.92cm zit ik altijd gebogen op de fiets en staat mijn zadel enorm veel hoger dan het stuur.
Misschien een idee om te kijken naar een fabrikant die net wat andere framemate ranges doet. Ik weet van mezelf dat ik bijvoorbeeld niet pas op een Giant omdat die van 18 naar 20 inch springen. Ik zit zelf beter op een merk dat 19 inch doet. Als je net tussen een maat zit heb vaak ook de pech dat stuurbuis aan de korte kant is en je gedwongen wordt dieper te zitten. Dit is denk ik funest voor je is, ook bij een relaxte geomeotrie. Kijk eens goed naar de effectieve bovenbuis en de framemaat die daar optimaal bij past. Weet je welke effectieve bovenbuislengte bij je past?
Ik heb onlangs een trek x-caliber gekocht, ook om af en toe weer te mountainbiken. De geometrie is vrij relaxt en ik heb de stuurpen omgericht en een 3/4 rizer gemonteerd om zadel en stuur op dezelfde hoogte te krijgen. De 8 en de 9 vallen rond je budget. Ik zou die zeker eens bekijken
Er is wel het 1 en ander veranderd... . Bovenbuislengtes zijn van minder invloed, in ieder geval op een heel andere manier. Stuurpennen zijn korter geworden bij langere bovenbuizen. Wat bij het vorige model nog goed was, kan nu weer heel anders zijn.Dr. Eskimo schreef: ↑zo 19 mei 2019, 14:21 Misschien een idee om te kijken naar een fabrikant die net wat andere framemate ranges doet. Ik weet van mezelf dat ik bijvoorbeeld niet pas op een Giant omdat die van 18 naar 20 inch springen. Ik zit zelf beter op een merk dat 19 inch doet. Als je net tussen een maat zit heb vaak ook de pech dat stuurbuis aan de korte kant is en je gedwongen wordt dieper te zitten. Dit is denk ik funest voor je is, ook bij een relaxte geomeotrie. Kijk eens goed naar de effectieve bovenbuis en de framemaat die daar optimaal bij past. Weet je welke effectieve bovenbuislengte bij je past?
Daarbij kun je bijna alles wat zitpositie betreft wel corrigeren met zadelpositie en stuur en stuurpen. Alleen rijdt dan een 18" dan een 20"... .
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3057
- Lid geworden op: wo 13 maart 2002, 02:00
- Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9
- Contacteer:
Beste Lars, ik snap je reactie niet of je opmerking dat je je zitpositie kunt corrigeren met andere stuurpen en zadelpen tussen 18 en 20 inch. Snap ook niet wat de originele poster uit je opmerking moet concluderen.
Ja geometrien zijn verandert waarbij effectieve bovenbuis langer is geworden en de stuurpennen korter. Uiteraard moet je dan niet oude fietsgeometrie met nieuw gaan vergelijken of andere disciplines. Blijf je bij vergelijkbare leeftijd en discipline dan is je effectieve bovenbuis de beste manier om framegrootte te vergelijken.
Als de topicposter blijkbaar ook voor een 120 mm trailbike zijn stuur lager had als zijn zadel, dan lijkt me daar iets niet goed te zitten wat betreft keuze van frame grootte/hoogte. Dat hoort gewoonweg niet bij een trailbike. Bij Cube zie ik voor de Stereo een sprong van 2 cm in balhoofbuislengte tussen de grote framematen. Als je dan opteert voor de kleine maat verlies je 1,5- 2 cm stuurbuis. Bij een ander merk die kleinere sprongen tussen framematen maken of op andere intervallen, kom je dan mogelijk optimaler uit. Dan hoef je niet te gaan lopen corrigeren met andere stuurpennen, hogere rizerbar etc. Dit is alleen maar nadelig wat betreft handling van de bike. Denk dat vraagsteller daarom meer gebaat is bij kritisch te kijken naar te kijken welke framemaat past.
Ja geometrien zijn verandert waarbij effectieve bovenbuis langer is geworden en de stuurpennen korter. Uiteraard moet je dan niet oude fietsgeometrie met nieuw gaan vergelijken of andere disciplines. Blijf je bij vergelijkbare leeftijd en discipline dan is je effectieve bovenbuis de beste manier om framegrootte te vergelijken.
Als de topicposter blijkbaar ook voor een 120 mm trailbike zijn stuur lager had als zijn zadel, dan lijkt me daar iets niet goed te zitten wat betreft keuze van frame grootte/hoogte. Dat hoort gewoonweg niet bij een trailbike. Bij Cube zie ik voor de Stereo een sprong van 2 cm in balhoofbuislengte tussen de grote framematen. Als je dan opteert voor de kleine maat verlies je 1,5- 2 cm stuurbuis. Bij een ander merk die kleinere sprongen tussen framematen maken of op andere intervallen, kom je dan mogelijk optimaler uit. Dan hoef je niet te gaan lopen corrigeren met andere stuurpennen, hogere rizerbar etc. Dit is alleen maar nadelig wat betreft handling van de bike. Denk dat vraagsteller daarom meer gebaat is bij kritisch te kijken naar te kijken welke framemaat past.
De TS moet er ook niets uit concluderen. Ik corrigeer jou omdat je juist TS in verwarring brengt met vreemde opmerkingen... .Dr. Eskimo schreef: ↑zo 19 mei 2019, 21:15 Beste Lars, ik snap je reactie niet of je opmerking dat je je zitpositie kunt corrigeren met andere stuurpen en zadelpen tussen 18 en 20 inch. Snap ook niet wat de originele poster uit je opmerking moet concluderen.
Je bent appels met peren aan het vergelijken:
Nee. Want niet iedere fabrikant heeft dezelfde opvattingen over die moderne geometrie, ook niet binnen 1 discipline. Dus je moet iets meer gaan vergelijken dan de bovenbuis. En met alle fantasie-zitbuishoeken gaat de bovenbuislengte ook alle kanten op en kan de ene fiets een heel stuk korter zijn dan de andere terwijl de bovenbuis even lang is! Inmiddels hebben fabrikanten daar de waarde 'reach' voor bedacht. Die schakelt een aantal variabelen uit en geeft dus een betere vergelijking. Maar dan nog moet je scherp blijven, want ook nu kan je zadel behoorlijk verkeerd uitkomen.Dr. Eskimo schreef: ↑zo 19 mei 2019, 21:15 Ja geometrien zijn verandert waarbij effectieve bovenbuis langer is geworden en de stuurpennen korter. Uiteraard moet je dan niet oude fietsgeometrie met nieuw gaan vergelijken of andere disciplines. Blijf je bij vergelijkbare leeftijd en discipline dan is je effectieve bovenbuis de beste manier om framegrootte te vergelijken.
Je lichaam weet niet of het op een trailbike zit of op een xc-bike, dus het type fiets heeft er niets mee te maken.Dr. Eskimo schreef: ↑zo 19 mei 2019, 21:15 Als de topicposter blijkbaar ook voor een 120 mm trailbike zijn stuur lager had als zijn zadel, dan lijkt me daar iets niet goed te zitten wat betreft keuze van frame grootte/hoogte. Dat hoort gewoonweg niet bij een trailbike.
Daarbij gaat het ook om een stuk persoonlijke voorkeur en om een stuk lichaamsbouw hoe je op een fiets wil zitten.
En in dit geval ook nog om het feit dat fietsen boven de 20" eigenlijk nooit in verhouding gebouwd worden. Die balhoofdbuis is daar een heel belangrijk slachtoffer van! En minder grote stappen dan 2 cm gaan dan dus zeker niet helpen.Dr. Eskimo schreef: ↑zo 19 mei 2019, 21:15 Bij Cube zie ik voor de Stereo een sprong van 2 cm in balhoofbuislengte tussen de grote framematen. Als je dan opteert voor de kleine maat verlies je 1,5- 2 cm stuurbuis. Bij een ander merk die kleinere sprongen tussen framematen maken of op andere intervallen, kom je dan mogelijk optimaler uit. Dan hoef je niet te gaan lopen corrigeren met andere stuurpennen, hogere rizerbar etc.
En in dat geval MOET je dus gaan corrigeren met de diverse mogelijkheden.
Dat is wat zwart-wit. Je zou dus juist kunnen gaan spelen met de eigenschappen. Compacter is nerveuzer, langer is stabieler. Bij precies dezelfde zithouding!Dr. Eskimo schreef: ↑zo 19 mei 2019, 21:15 Dit is alleen maar nadelig wat betreft handling van de bike.
Ik bedoel het niet bot en ik hoop dat je het met mijn uitleg beter begrijpt
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Huh? Vanaf een bepaalde lengte is dat toch bijna per definitie zo? Er is geen trailbike in de wereld waarbij ik in mijn maat het stuur op zadelhoogte kan krijgen in elk geval. Ben 1,86.Dr. Eskimo schreef: ↑zo 19 mei 2019, 21:15 Als de topicposter blijkbaar ook voor een 120 mm trailbike zijn stuur lager had als zijn zadel, dan lijkt me daar iets niet goed te zitten wat betreft keuze van frame grootte/hoogte. Dat hoort gewoonweg niet bij een trailbike.
Vervelend voor mensen met rugklachten maar er is geen fiets waarbij stack evenredig meegroeit..
Wat je wel kunt doen, is een conservatieve geometrie met lange stuurpen pakken, en dan flink oversizen en de stuurpen inkorten. Mijn stadsfiets is een 23” cube analog bijvoorbeeld. Het kost je alleen vrij veel dropper mogelijkheden en standover.
Waar woke is, is vuur
Ik ben voor de aankoop van mijn nieuwe fiets aardig wat geo's aan het vergelijken geweest. Wat mij opviel is dat de relaxte zit bij trailbikes vooral gerealiseerd wordt dmv riser sturen en kortere stuurpennen.
Stack/reach zijn niet perse hoger /langer op xc hardtails dan op trail fullies, was mijn observatie.
En ik vind het trouwens prima om mijn zadel een stuk hoger dan het stuur te hebben op mijn 120mm fully. Ik zit zo goed op vlakke stukken en klimmetjes, en het helpt om de voorkant grip te laten houden in de bocht. En als de tijd komt om af te dalen gaat de dropper naar beneden en wil ik het gewicht laag en naar achteren. Daar hoeft mijn stuur niet hoog voor te staan.
Stack/reach zijn niet perse hoger /langer op xc hardtails dan op trail fullies, was mijn observatie.
En ik vind het trouwens prima om mijn zadel een stuk hoger dan het stuur te hebben op mijn 120mm fully. Ik zit zo goed op vlakke stukken en klimmetjes, en het helpt om de voorkant grip te laten houden in de bocht. En als de tijd komt om af te dalen gaat de dropper naar beneden en wil ik het gewicht laag en naar achteren. Daar hoeft mijn stuur niet hoog voor te staan.
Give me little bits of / more than I can take
Wauw wat veel reacties al zeg! Ik ga ze eens zorgvuldig doorlezen. Mijn Cube was een 23 inch dus al de grootste. Misschien is het ook wel zo dat met mijn lengte je altijd lager zit?
De Kona die te koop staat is een L, ben bang dat die te klein zal zijn?
De Kona die te koop staat is een L, ben bang dat die te klein zal zijn?