high end aluminium of entry-level carbon

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
MKL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: za 11 mei 2019, 01:03

Ik ben op zoek naar een nieuwe XC HT MTB. Budget begint vanaf €1000 en kan igv uitzonderlijk goede deal misschien wel opgerekt worden naar €2000. Nu lees ik al een poosje hier mee op het forum en heb ik diverse malen gelezen over "goedkope" carbon frames en dure carbon frames en de verschillen die deze frames bieden. Goedkope carbon frames schijnen oncomfortabel hard te zijn? Goede carbon bikes overstijgen de €3000? Verschil tussen goede carbon bike en goedkope bike worden onmiddelijk duidelijk (wanneer je de mogelijkheid hebt om 1-op-1 te vergelijken)?

Dit doet me afvragen. In mijn budgetrange, kan ik misschien beter voor een high end range aluminium fiets gaan, of zijn de carbon fietsen in deze prijsrange ook aan te raden?

Extra info: ik ben wat zwaarder (95kg). Daarnaast ben in de veronderstelling dat ik geometrie-vraagstukken kan opvangen met een beschikbare selectie aan stuurpennen/sturen/zadelpennen, tevens ben ik in de veronderstelling dat ik hardheid van "goedkope" carbon frames kan opvangen met een goede (carbon?) zadelpen en door te spelen met de banden & bandenspanning.

Hebben jullie tips voor mij? Een dure aluminium fiets of toch gewoon een carbon fiets kiezen?

Fietsen waar ik aan denk zijn:
Indien het advies uitkomt op high aluminium... wat zijn dan voorbeelden van high end aluminium? Merida big nine lite, Specialized Chisel, andere voorbeelden?

Graag jullie advies!
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Blijft een persoonlijke keuze en ik zou altijd proberen om ergens te gaan testrijden. Naast het materiaal zorgt de maatvoering namelijk voor het grootste deel van het rijgedrag van je fiets! Duur alu is waarschijnlijk inderdaad wat beter afgemonteerd en comfortabeler dan carbon, waar je bij carbon wellicht een paar grammetjes wint. Ik ben zelf niet zo'n weightweenie, dus zou ik eerder voor alu gaan.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het is niet zo dat je op goedkoop carbon niet kunt fietsen... .


Maar carbon heeft een bepaalde reputatie en die gaat zeker op voor duurder carbon. Hier wordt meer aandacht besteed aan hoe de vezels komen te liggen en hoeveel hars er wordt gebruikt. En dan kun je een frame creëren dat zowel comfortabel is als ook stijf in de juiste richting en ook nog licht en sterkt.
Goedkoop carbon krijgt de uitgebreide behandeling veel minder, vooral om tijd en dus geld te besparen. Vaak zijn deze frames dan al niet meer lichter en ook het comfort dat carbon kan bieden is ver te zoeken. Zo ver zelfs dat een lichtgewicht aluminium frame comfortabeler en zelfs lichter is. Let op, alu is op dat moment niet stijver (maar meestal meer dan stijf genoeg) of sterker.

En ja, met enige ervaring en wat vergelijking merk je deze verschillen zeker op.

Daarnaast zit natuurlijk binnen aluminium ook verschil. Maar de meeste standaard frames op fietsen van €1.000,- zijn al vrij hoogwaardig en binnen aluminium ook nog eens 'comfortabel'.
En staal heeft ook de naam comfortabel te zijn, maar ook daar komt een lomp stalen frame niet in de buurt van wat mogelijk is. En toch lopen hele volksstammen er mee weg... .

Het ligt dus aan de eigenschappen die je zoekt of iets voor jou gaat werken.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

High-end alu is dan weer geoptimaliseerd voor een zo licht mogelijk gewicht.
Dat lijkt me geen verstandige keuze als je 95kg weegt.
Daar bedoel ik niets mee, weeg het zelf ook. Maar beter goedkoop lomp carbon dan duur lichtgewicht aluminum.
Al is de garantie nog zo goed, het is gewoon ruk als je frame scheurt.

Mijn low budget carbon frame is gescheurd net na de garantie, was voor €159 weer geplakt.
Alu lassen is heel lastig, high-end alu kan je gerust vergeten, scheurt binnen de kortste keren weer, vlak naast de las.

En over dat comfort, het verschil bestaat. Maar je haalt meer comfort uit een dikke achterband dan uit een frame materiaal.
Nog een bedenking, comfort van een frame bestaat uit flex en uit demping. Demping van trillingen is een materiaaleigenschap, die geoptimaliseerd kan worden door het materiaal optimaal te benutten. Flex is beweging vd constructie.
Als er één frame materiaal niet tegen beweging kan, dan is het wel alu, high-end of niet.

Ik ben helemaal pro carbon.
Ik heb naast mn (budget) carbon XC ook een alu LTHT, zou willen dat die ook van carbon was (hoewel die zo ook lekker fietst).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Om het eenvoudig te houden zou ik voor de Canyon gaan. Qua onderdelen geen zwakke punten en veel kwaliteit voor het geld.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

rokl schreef: za 18 mei 2019, 15:15 Om het eenvoudig te houden zou ik voor de Canyon gaan. Qua onderdelen geen zwakke punten en veel kwaliteit voor het geld.
Over scheuren gesproken... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: za 18 mei 2019, 12:37 High-end alu is dan weer geoptimaliseerd voor een zo licht mogelijk gewicht.
Dat is dan ook weer kort door de bocht. Een Chisel is nu niet ultralicht, maar wel van erg mooi aluminium. Met voelbare demping!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
MKL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: za 11 mei 2019, 01:03

ThaSingleTrackMastah schreef: za 18 mei 2019, 12:37 High-end alu is dan weer geoptimaliseerd voor een zo licht mogelijk gewicht.
Dat lijkt me geen verstandige keuze als je 95kg weegt.
Ik heb gezocht in de manuals:

Merida => niks kunnen vinden, wel levenslange garantie op frame (met voorwaarden)
Scott => niks kunnen vinden, 5jr garantie op frame (met voorwaarden)
Radon carbon jealous => 115kg
Canyon carbon exceed => 120kg

Dit alles geeft me het vertrouwen dat m'n gewicht geen issue is in de keuze van fiets/frame-materiaal-soort.
MKL
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: za 11 mei 2019, 01:03

Lars TB schreef: za 18 mei 2019, 09:01
Maar carbon heeft een bepaalde reputatie en die gaat zeker op voor duurder carbon. Hier wordt meer aandacht besteed aan hoe de vezels komen te liggen en hoeveel hars er wordt gebruikt. En dan kun je een frame creëren dat zowel comfortabel is als ook stijf in de juiste richting en ook nog licht en sterkt.
Dat wat jij hier beschrijft lees ik veel vaker...

Als ik kijk naar Merida dan hebben ze 2 carbon frames in hun HT assortiment, nl:

CF5 => vanaf €6000
CF3 => entry level vanaf €2000 tot €3000+

Kan ik deze 2 carbon varianten toepassen op datgene wat je beschrijft? Ik bedoel: moet ik €6000 uitgeven om de optimale eigenschappen van carbon te krijgen?
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Ik denk dat je iha in dit prijssegment beter af bent met alu, omdat het elkaar niet zoveel ontloopt in frame kwaliteit en het carbon wel duurder is, dus dan lever je in op afmontage. Maar als ik zie dat de carbon Jealous 7 nu in de aanbieding is en hetzelfde kost als de Jealous alu 10, die vergelijkbare afmontage heeft, dan maakt het niet zo veel meer uit. Maar ik zou die 500 euro liever in iets anders investeren dan frame materiaal als er geen aanbieding was.
Koop vooral een fiets die goed past.
Give me little bits of / more than I can take
Dennis78
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1217
Lid geworden op: vr 11 december 2009, 16:56
Mijn mountainbike: Specialized Chisel

Orbea Alma is een mooie XC fiets die binnen je budget valt, kun je altijd nog langzaam aan upgraden.
En dan bedoel ik het carbon instap model, als ik me niet vergis beginnen ze rond de 1600,-
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

MKL schreef: zo 19 mei 2019, 02:08 Kan ik deze 2 carbon varianten toepassen op datgene wat je beschrijft? Ik bedoel: moet ik €6000 uitgeven om de optimale eigenschappen van carbon te krijgen?
In principe wel... .

Maar dan nog worden die eigenschappen overdreven. Zoals anderen aangeven, banden en zadelpen maken al meer verschil. Het is meer op de racefiets dat je er iets aan hebt.


En om mezelf tegen te spreken: iedere keer dat ik op een echt hoogwaardig carbon frame stap, voel het ook werkelijk echt goed. Ik word er niet sneller door, maar het rijdt aangenamer.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Afmontage is maar tijdelijk.
Voor je het weet vervang je het spul, wegens slijtage of ordinaire upgrade drang. Een vork vervang je wellicht wat minder snel, een frame vervang je nooit.
(Tenzij je een nieuwe fiets gaat opbouwen met gebruikt spul, maar ik weet niet of je dan nog van upgraden kunt spreken)
En bedenk ook dat een betere afmontage meestal beperkt is tot de in in het oog springende onderdelen. Meestal houdt het al op bij de achterderailleur....
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 19 mei 2019, 15:57 Afmontage is maar tijdelijk.
Voor je het weet vervang je het spul, wegens slijtage of ordinaire upgrade drang. Een vork vervang je wellicht wat minder snel, een frame vervang je nooit.
(Tenzij je een nieuwe fiets gaat opbouwen met gebruikt spul, maar ik weet niet of je dan nog van upgraden kunt spreken)
En bedenk ook dat een betere afmontage meestal beperkt is tot de in in het oog springende onderdelen. Meestal houdt het al op bij de achterderailleur....
Ik kijk dan voornamelijk naar vork en wielen. Dat zijn onderdelen die op een fiets van 1500 a 2000 een flinke hap uit het budget zijn om te upgraden. Dropper kan ook nog wat uitmaken. Derailleurs enzo zijn niet interessant wat mij betreft. Die doen het allemaal wel.
Ik denk niet dat je op fietsen in deze prijsklasse veel voordeel haalt uit een carbon frame. 'Lomp' carbon dat betekent vaak dat er in verhouding veel meer resin in zit, en vezels van mindere kwaliteit. Dat is dus niet sterker, maar wel zwaarder dan duur carbon. Lomp alu betekent meestal wel gewoon dikkere buizen.
Bij de duurdere fietsen waar een duurdere vezel in zit en meer aandacht is besteed aan layup e.d. kun je wel dingen doen met carbon die met alu niet mogelijk zijn. Maar in dit segment kies ik liever een reba ipv xc 30 vork, en/of dt x1700 wielen ipv mavic crossride dan carbon ipv alu.
Maar ieder mag eigen prioriteiten stellen natuurlijk.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
Dunc@n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 333
Lid geworden op: di 10 september 2013, 09:09
Mijn mountainbike: GT Sensor Expert; Koga Beachracer; Giant Defy

Ik heb zowel Alu als Carbon fietsen en zou me geensins laten leiden door het frame materiaal. Wel door de geometrie (=rijeigenschappen), het totaal gewicht, goede vork en wielen. Hierna is een goede groep mooi meegenomen. Ik heb al eens een mooi carbon frame moeten verkopen omdat de geometrie slecht gekozen was, ook heb ik een zware ALU fiets getrasformeerd in een lichte speelse bike door de complete afmontage (wielen, vork, groep, zadel pen, stuur etc) van een andere fiets over te zetten. Scheelde 2 Kg! en door de stijvere wielen en betere vork stuurde hij veel nauwkeuriger. Dus laat je niet leiden door het frame materiaal of groep, maar kijk naar het complete plaatje :-q
Serieuze Wielerliefhebber zonder Ambitie
Plaats reactie