NP Utrechtse Heuvelrug - Specialized Amerongen - Leersum

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Lars TB schreef: vr 17 mei 2019, 18:18(Ik wil vermijden dat de verwachtingen weer te hoog liggen, de azijnzeikers pakken alles aan om de meest gave routes in NL af te kraken
Trek het je niet aan, Lars. We houden van je.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Het is erg mooi opgeknapt :-q
Bedankt :-q
Sneeuwmonster
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Vndaag weer eens gegaan nar bijna een jaar zag ik later in de strava :o

Lekker vroeg gestart om half negen (eerst uurtje met de auto) en twee rondjes gedaan. De eerste rustig en tweede vol.
Toch weer wat stukken positief aangepast door de bouwers!

Tweede ronde helemaal kapot gereden heerlijk! Ik werd wat lui op de racert en dan is de MTB altijd goed om weer wat power te krijgen,

Jammer alleen dat sommige de route onnodig kapot maken met remmen op stukken waar dat niet nodig is (of blokkeren), waardoor er toch wel wat wasbordjes lagen. Doe het nou niet, de route wordt meer gereden dan menig fietspad en gezien de route zitten daar vast een boel uren in. Het is wel 37km route wat je even bij moet houden!!!! Respecteer de natuur en bezorg de route bouwers niet zoveel werk.

Maar ondanks dat lag er mooi bij vandaag en weer heerlijk genoten. Beter MTB weer gaat het niet worden.
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Het eerste stuk van Amerongen dat afgesloten was is prachtig hersteld. Smooth rijden en genieten. Dat geldt helaas voor een aantal andere stukken niet (meer). Veel gestuiter op mijn hardtail en veel klappen voor de onderug ook op rechte stukken. Hier helpt alleen nog maar een fully. Geldt ook voor het deel dat Leersum en Hoge Ginkel delen (snakerun enz). En dan heb ik het niet eens over de laatste kilometers van het parcours Leersum voor de Maarsbergseweg. Is niet bedoeld als kritiek op de onderhoudsploegen, want ze doen wat mogelijk is. Maar blijkbaar is de drukte zo groot dat men niet meer nakomt met herstelwerkzaamheden.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Cube-Elite schreef: za 18 mei 2019, 21:22
Jammer alleen dat sommige de route onnodig kapot maken met remmen op stukken waar dat niet nodig is (of blokkeren), waardoor er toch wel wat wasbordjes lagen. Doe het nou niet, de route wordt meer gereden dan menig fietspad en gezien de route zitten daar vast een boel uren in. Het is wel 37km route wat je even bij moet houden!!!! Respecteer de natuur en bezorg de route bouwers niet zoveel werk.

Maar ondanks dat lag er mooi bij vandaag en weer heerlijk genoten. Beter MTB weer gaat het niet worden.

:roll: :roll:
Lees dit eerst even en zie dat je zelf ook mede schuldig bent aan de “kapot maken” van de route, ook al rem je niet daar waar het niet nodig is.


https://en.m.wikipedia.org/wiki/Washboarding
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Jefro98 schreef: za 18 mei 2019, 21:39
Cube-Elite schreef: za 18 mei 2019, 21:22
Jammer alleen dat sommige de route onnodig kapot maken met remmen op stukken waar dat niet nodig is (of blokkeren), waardoor er toch wel wat wasbordjes lagen. Doe het nou niet, de route wordt meer gereden dan menig fietspad en gezien de route zitten daar vast een boel uren in. Het is wel 37km route wat je even bij moet houden!!!! Respecteer de natuur en bezorg de route bouwers niet zoveel werk.

Maar ondanks dat lag er mooi bij vandaag en weer heerlijk genoten. Beter MTB weer gaat het niet worden.

:roll: :roll:
Lees dit eerst even en zie dat je zelf ook mede schuldig bent aan de “kapot maken” van de route, ook al rem je niet daar waar het niet nodig is.


https://en.m.wikipedia.org/wiki/Washboarding
Il heb inderdaad het gevoel dat de wat meer ervaren rijders die met meer snelheid gaan hier een grotere invloed op hebben dan de mensen die traag rijden en overal voor remmen. Dit gaat zo zacht dat er weinig met de ondergrond gebeurd. Als je er vol gas doorheen drift sloop je meer denk ik, maar ja, daar kom je wel voor...
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

rokl schreef: za 18 mei 2019, 21:37 Het eerste stuk van Amerongen dat afgesloten was is prachtig hersteld. Smooth rijden en genieten. Dat geldt helaas voor een aantal andere stukken niet (meer). Veel gestuiter op mijn hardtail en veel klappen voor de onderug ook op rechte stukken. Hier helpt alleen nog maar een fully. Geldt ook voor het deel dat Leersum en Hoge Ginkel delen (snakerun enz). En dan heb ik het niet eens over de laatste kilometers van het parcours Leersum voor de Maarsbergseweg. Is niet bedoeld als kritiek op de onderhoudsploegen, want ze doen wat mogelijk is. Maar blijkbaar is de drukte zo groot dat men niet meer nakomt met herstelwerkzaamheden.
We hadden een maand terug nog meer stukken in de planning om aan te pakken. De grond is echter zo droog dat een schop in de grond (laat staan de graafmachine) alleen maar meer kwaad doet. Dus zolang het niet fatsoenlijk gaat regenen zullen deze stukken zo blijven
tiny
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 694
Lid geworden op: ma 3 september 2007, 18:41
Mijn mountainbike: een fiets

vandaag rond 11 uur iemand onderuit gegaan bij Leersum 500 meter voor paaltje LE 79 iemand van hier?
lag er niet echt goed bij :(
wilde weten hoe het afgelopen is.
het is daar ook best een gevaarlijk stuk.
net na de mul zand klim, licht een drop met daar achter mul zand hij was denk ik over de kop gegaan
blijf je zelf er zijn al anderen genoeg :-D
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

sama schreef: za 18 mei 2019, 23:10
Il heb inderdaad het gevoel dat de wat meer ervaren rijders die met meer snelheid gaan hier een grotere invloed op hebben dan de mensen die traag rijden en overal voor remmen. Dit gaat zo zacht dat er weinig met de ondergrond gebeurd. Als je er vol gas doorheen drift sloop je meer denk ik, maar ja, daar kom je wel voor...
Natuurlijk heeft hard rijden invloed, echter liggen de slechte stukken vooral voor de bocht en dat is dan weer instrijd met bovenstaande.
En driften doe ik niet. Nergens voornodig op een XC fiets is dat niet echt sneller, kost je ook veel teveel energie, daar ga ik die ronden niet sneller van rijden. Heel netjes en clean rijden is de sleutel.

Weer heeft natuurlijk ook veel invloed, heel droog en heel nat zijn natuurlijk niet goed van het bos. Ik blijf het ongelofelijk vinden dat we zo,n mooie route in Nederland hebben. Natuurlijk zijn de vergezichten in het hooggebergte ook heel mooi en heb je schitterende routes. Maar in een ralatief vlak gebeid zo,n route aanleggen hulde!

Ik vraag me af als je een paar buitenlandse XC mannen een keer op deze baan laten rijden wat ze ervan vinden. Een XC wedstrijd is technsich veel moeilijker dat snap ik maar je kunt hier wel continu trainen op interval en power.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik heb ze gisteren ook weer eens aangedaan. Iemand zei "hier helpt alleen nog een fully". Ik ben geneigd dat te gaan geloven, op sommige stukken. Hoewel regen ook een hoop kan doen, zodat we weer onderhoud kunnen plegen. En tot 21:00 gaf buienradar gisteren een mooie natte voorspelling aan. Er is alleen geen ene druppel gevallen.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Blastfromthepast
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 185
Lid geworden op: wo 8 juni 2016, 22:24

Ik vond de omstandigheden afgelopen zaterdag ook best tricky. Veel los zand, een enkele mulle plek (waardoor je juist verrast wordt) en erg droog ja. Die voorspellingen waren mooi, maar ik denk dat de glazen bol stuk was.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik denk dat die buitenlandse XC mannen hier een beetje van moeten lachen.
Voor ons is het leuk klimmen en dalen maar die profs sprinten iedere molshoop op.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Kapitein Iglo schreef: ma 20 mei 2019, 10:42 Ik heb ze gisteren ook weer eens aangedaan. Iemand zei "hier helpt alleen nog een fully". Ik ben geneigd dat te gaan geloven, op sommige stukken. Hoewel regen ook een hoop kan doen, zodat we weer onderhoud kunnen plegen. En tot 21:00 gaf buienradar gisteren een mooie natte voorspelling aan. Er is alleen geen ene druppel gevallen.
Ik ben dat dus totaal niet met je eens en denk dat ook daar een groot probleem ligt. Er zijn erbij die hier met een all mountain fiets gaan rijden, terwijl een xc hardtail gewoon de snleste fiets is op dit parcours en belangrijker meer heb je echt niet nodig. Echter wil tegenwoordig iedereen alles kunnen en het liefst zonder een enkel pijntje van de fiets afkomen. Ik zag er zaterdag ook een 3.0 banden of groter 140mm veerweg, een profiel waar een downhiller jaloers op is wat doe je in godsnaam. (Ik zeg niet dat ze thuis moeten blijven hoor laat dat helder zijn!, maar in de discussie, de natuur en de baan heel houden en ik weet het ook niet he, kan best zijn dat de gravel racer de baan het meestel sloopt geen flauw idee, maar ik denk dat het gewoon niet nodig is)

@Ray81
Tuurlijk lachen de xc jongens om de technische graad, dat snap ik maar het gaat me om de training die je hier kan doen continu kort omhoog, soms iets langer waardoor je enorm goed kan trainen en weinig risico op valpartijen. Ze trainen natuurlijk niet de hele week op een relatief gevaarlijk ac parcours.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Je moet het wel eens of oneens zijn met de juiste persoon. Het waren niet mijn woorden he. En daarbij leg je ook nog wat woorden over alles willen kunnen en zonder een centje pijn in de mond :lol:

En je moet de HT dan ook wel vergelijken met de juiste fully. Niemand had het hier over all mountain fietsen, volgens mij.

Ik denk dat ik met een XC-fully sneller zou zijn dan met mijn Pace. Maar we vervallen in herhalingen :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Cube-Elite schreef: ma 20 mei 2019, 12:32 Ik ben dat dus totaal niet met je eens en denk dat ook daar een groot probleem ligt. Er zijn erbij die hier met een all mountain fiets gaan rijden, terwijl een xc hardtail gewoon de snleste fiets is op dit parcours en belangrijker meer heb je echt niet nodig.
Nee, VDP is sneller op een allmountain dan ik op een XC HT. Het ligt dus aan de rijder en niet aan de fiets. En dan weet ik vrij zeker dat je op een XC FS toch nog sneller kunt zijn.

Cube-Elite schreef: ma 20 mei 2019, 12:32 Tuurlijk lachen de xc jongens om de technische graad, dat snap ik maar het gaat me om de training die je hier kan doen continu kort omhoog, soms iets langer waardoor je enorm goed kan trainen en weinig risico op valpartijen. Ze trainen natuurlijk niet de hele week op een relatief gevaarlijk ac parcours.
Je moet de profs ook weer niet overschatten. En de parcoursen trouwens ook niet.

Met wat ik hier aan het stuntelen ben, kom ik in het buitenland best aardig vooruit.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie