Alternatief voor Rocket Ron

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Susxt
All rounder
All rounder
Berichten: 126
Lid geworden op: vr 1 september 2006, 20:47
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9
Contacteer:

Ik zoek een alternatief voor de Rocket Ron. Ben er altijd content van geweest, maar de 2.25 die ik net kocht valt (opvallend) smaller uit dan de voorgaande modellen. Schwalbe geeft er een uitleg aan, maar daarmee heb ik nog geen bredere band en met 4 bar druk ga ik niet rijden. :-D Ik zoek dus een licht bandje voor droge Ardennentochten. Wie kan me een goede tip geven?
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Hoe belangrijk vind je het gewicht? Vittoria Barzo is iets zwaarder maar ook steviger , zit wel in dezelfde orde qua noppenformaat. Fijne band.
Give me little bits of / more than I can take
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Ik vind de Specialized Fast Trak een zeer fijne band, mooi breed en rond, niet al te veel profiel maar toch veel grip. Heb hem ooit uitgeprobeerd nadat ik vele positieve dingen had gehoord op fora en rij er nu al een jaar mee rond. Tenzij het echt heel slecht/nat ligt in de Ardennen, is dit altijd mijn voorband.
OsiruS
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 390
Lid geworden op: vr 1 augustus 2008, 21:32
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei CR/DL
Contacteer:

De Crosskings van Continental vind ik zelf een fijne band, zeker in vergelijk met de Rocket Rons, waar ik op de 29er nooit echt aan heb kunnen wennen (op de 26er vond ik het wel een fijne band).
~The greatest obstacle while discovering the shape of the earth, the oceans and the continents, was not ignorance but the illusion of knowledge!~
Susxt
All rounder
All rounder
Berichten: 126
Lid geworden op: vr 1 september 2006, 20:47
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9
Contacteer:

Bedankt voor de reacties. :-q Dan ga ik eens op zoek naar de twee banden die werden voorgesteld.
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

ak-77 schreef: do 16 mei 2019, 18:46 Hoe belangrijk vind je het gewicht? Vittoria Barzo is iets zwaarder maar ook steviger , zit wel in dezelfde orde qua noppenformaat. Fijne band.
Je kunt voor de gewone Barzo kiezen, met 600 g niet te verslaan gezien de grip en de comfort die deze band levert.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Susxt
All rounder
All rounder
Berichten: 126
Lid geworden op: vr 1 september 2006, 20:47
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9
Contacteer:

rokl schreef: za 18 mei 2019, 15:07
ak-77 schreef: do 16 mei 2019, 18:46 Hoe belangrijk vind je het gewicht? Vittoria Barzo is iets zwaarder maar ook steviger , zit wel in dezelfde orde qua noppenformaat. Fijne band.
Je kunt voor de gewone Barzo kiezen, met 600 g niet te verslaan gezien de grip en de comfort die deze band levert.
Thanks! 600 gr. is nog te doen. Veel zwaarder moet ie niet worden.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Susxt schreef: za 18 mei 2019, 18:48
rokl schreef: za 18 mei 2019, 15:07

Je kunt voor de gewone Barzo kiezen, met 600 g niet te verslaan gezien de grip en de comfort die deze band levert.
Thanks! 600 gr. is nog te doen. Veel zwaarder moet ie niet worden.
https://www.vittoria.com/us/barzo-cross-country.html


Ten eerste haalt een Barzo de 600 gram niet (in negatieve zin).

En ten tweede zul je eigenlijk geen enkele band die grip levert onder de 650 gram gaan vinden... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1388
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Racing ray ofzo zit met een beetje geluk gewoon onder de 600 gram hoor, en daar zijn ook op bochtige uhr afdalingen gewoon top tijden mee te rijden, dus ze hebben geen grip :lol:
Sneeuwmonster
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

sama schreef: za 18 mei 2019, 20:24 Racing ray ofzo zit met een beetje geluk gewoon onder de 600 gram hoor, en daar zijn ook op bochtige uhr afdalingen gewoon top tijden mee te rijden, dus ze hebben geen grip :lol:
https://www.schwalbe.com/nl/offroad-rea ... g-ray.html

Moet je veel geluk hebben...

(bij mij RaRa - met zelfde opgave (625 gr) - 619 gr en RaRay 637 gr)


En die biedt voor een semislick best goed grip. Maar in absolute zin blijft het een semislick. Er zijn inderdaad afdalingen op de UHR waar je geen grip nodig hebt... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1388
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Van den bergje geen grip nodig?
Wat ik wil zeggen, naar mijn mening rijden mensen in Nederland over het algemeen met veel te zware banden omdat ze denken dat ze er harder mee gaan. Volgens mij is het tegegestelde waar, maar goed, iedereen moet vooral blijven rijden wat hij fijn vind natuurlijk.
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het is een beetje dubbel.
Een semislick laat je harder rijden, maar komt juist daardoor af en toe grip tekort.
Maar een noppenband met voldoende grip voor die momenten remt je de hele tijd af, waardoor je minder hard gaat en gerust met wat minder grip zou kunnen...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

sama schreef: za 18 mei 2019, 21:11 Van den bergje geen grip nodig?
Wat ik wil zeggen, naar mijn mening rijden mensen in Nederland over het algemeen met veel te zware banden omdat ze denken dat ze er harder mee gaan. Volgens mij is het tegegestelde waar, maar goed, iedereen moet vooral blijven rijden wat hij fijn vind natuurlijk.
Eens een Thunderburt is alles behalve zuid limburg is achter meer dan genoeg en voor kan je een racing ray pakken, maar met grover ben je zeker niet sneller maar trager over een hele ronde. (los of je een TB te snel vind slijten en daarom iets ander pakt)

Maar het zou wel beter voor de banen zijn om achter verplicht met maximaal een TB te rijden :bier:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: za 18 mei 2019, 21:40 Het is een beetje dubbel.
Een semislick laat je harder rijden, maar komt juist daardoor af en toe grip tekort.
Maar een noppenband met voldoende grip voor die momenten remt je de hele tijd af, waardoor je minder hard gaat en gerust met wat minder grip zou kunnen...
Precies dat. Dus ik zoek het beste compromis. Zoveel mogelijk grip in de bochten, niet te zwaar rollen op de rechte stukken (om dus snel genoeg op bochten af te kunnen komen). Rondetijden zijn niet echt interessant, het gaat mij om de kick van de bocht. Semislick voor is dan een te beperkende factor, in de helft van de bochten op de UHR zit je dan al op de limiet.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

sama schreef: za 18 mei 2019, 21:11 Van den bergje geen grip nodig?
Welk stukkie is dat?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie