Aloude vraag: welk apparaat voor navigatie?

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

byorka schreef: do 2 mei 2019, 21:14 Overigens heb ik ook ooit 1200 km een track gevolgd zonder kaart eronder in totaal onbekend gebied. Dat gaat eigenlijk best goed.
In onoverzichtelijk terrein zet ik soms de kaart gewoon uit. Of met slecht zicht, zodat je je alleen op de hoofdzaken - lijntje volgen - hoeft te concentreren. Of detailniveau even aanpassen naar minder details.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

bert l. schreef: vr 3 mei 2019, 19:57
byorka schreef: do 2 mei 2019, 21:14 Overigens heb ik ook ooit 1200 km een track gevolgd zonder kaart eronder in totaal onbekend gebied. Dat gaat eigenlijk best goed.
In onoverzichtelijk terrein zet ik soms de kaart gewoon uit. Of met slecht zicht, zodat je je alleen op de hoofdzaken - lijntje volgen - hoeft te concentreren. Of detailniveau even aanpassen naar minder details.
Snel overzicht is belangrijk, daarom vind ik de z/w schermen fijn.
Ook de oudere 16kleuren kaarten waren duidelijker. Nieuwe topokaarten zien er gelikt uit met een apart kleurtje voor ieder soort ondergrond, vegetatie enz, maar in de praktijk is het een bonte kermis waar je je track bijna niet meer op kunt herkennen...

Er zijn verschillende trucs om dit aan te pakken, in het uiterste geval moet je de kaart editen of een cusrom .typ file maken.
Daar wordt de gem. gps gebruiker niet vrolijk van. Detail niveau terugstellen of de kaart alleen inschakelen als je op een lastige splitsing staat zijn eenvoudig onderweg te doen.

De perfecte mtb gps bestaat nog niet...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
houtie
All rounder
All rounder
Berichten: 85
Lid geworden op: di 23 december 2014, 08:39
Mijn mountainbike: Lapierre XR 929 2019

Ik ben voornemens om de Garmin 830 te kopen. (Volgende week leverbaar).
De specificaties aandachtig gelezen.
En lijkt mij veel belovend....
Wie heeft er ook een mening over....?
Ben benieuwd naar meer mensen die hier enthousiast over zijn....of juist niet en waarom niet....
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het ding is net nieuw, dus jij kunt de eerste zijn...

Maar ik zou de 530 kiezen vanwege de knoppen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

suravida schreef: do 2 mei 2019, 21:22 Ik heb jaren met een Garmin 305 met slechts 1 lijn op het scherm gereden. Bij splitsingen met heel veel mogelijkheden moest ik soms even terug, maar verder werkt het soms overzichtelijker dan met een drukke kaart eronder.
:-q :-q
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Gebruikersavatar
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Berichten: 9682
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 14:26
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced non-Pro 29

Heb ondertussen alle Garmins wel gehad. En ook dit moment bezit ik de Garmin Edge 1030. Weliswaar via MP voor een zacht prijsje gekocht.

Mijn ervaring is dat de Garmin GPSMAP 64 en nu de Edge 1030 mij het meeste plezier geven. Streepje voor is de GPSMAP vanwege de ingebouwde electronisch kompas. En dat vind ik in onbekend terrein wel belangrijk. Een ander voordeel is dat je de batterijen kunt vervangen.
De Edge 1030 heeft een betere accu dan zijn voorganger de 1000. En is wat compacter dan de GPSMAP 64.

Vanwege de prijs zou ik voor het laatste gaan. De Edge 1030 daar in tegen heeft meer mogelijkheden, maar in jouw geval overbodig.

P.S.

Ook het formaat van het scherm gaf mijn de doorslag. Een te klein schermpje is irritant met navigeren.

Succes ermee
Kaasopjepannenkoek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 15 november 2018, 14:55
Mijn mountainbike: Vitus Sentier VRS

Nou, de Etrex 30x is eindelijk binnen!
Nu probeer ik eerst via Garmin Express het device te updaten. Gedurende het proces wordt er gevraagd om een micro sd kaart. Heb even snel eentje bij de Kruidvat gehaald (zal wel goed zijn was de gedachte), maar deze weigert de Etrex te herkennen. Ik las al iets over snelheden en dergelijke. Welke merk en type is hier wel geschikt voor?
Juh!
Gebruikersavatar
javawa
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: ma 2 juli 2012, 22:10
Contacteer:

Kaasopjepannenkoek schreef: vr 17 mei 2019, 12:16deze weigert de Etrex te herkennen.
Wat bedoel je precies hiermee? Er komt niet een extra menu of instelling in de eTrex of zo, de kaart wordt gewoon gebruikt.
Hoe groot is de kaart? SD's met meer dan 32 GB zijn standaard ExFat geformatteerd, daar kan een Garmin niets mee. Kleinere kaarten zijn standaard FAT32, dat is prima. Meer dan 32 GB is trouwens niet echt zinvol.
Kaasopjepannenkoek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 15 november 2018, 14:55
Mijn mountainbike: Vitus Sentier VRS

Express wil de updates installeren op de Etrex, maar geeft aan dat er geen sd kaart (micro sd HC I 16GB eigen merk) in de houder zit...
Er is maar een manier om het sd kaartje in de houder te plaatsen, dus dat is het probleem iig niet lijkt mij...
Juh!
Gebruikersavatar
javawa
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: ma 2 juli 2012, 22:10
Contacteer:

Is de SD-kaart (geplaatst in de eTrex) zichtbaar en toegankelijk op je PC in de Verkenner?
Doet de SD-kaart het wel in een kaartlezer?
Heb je het schuifje waaronder de SD-kaart zit ook vastgezet?
Afbeelding
Kaasopjepannenkoek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 15 november 2018, 14:55
Mijn mountainbike: Vitus Sentier VRS

Alle stappen nogmaals doorlopen. De SD kaart in de meegeleverde adapter gedaan en die detecteerde de computer wel. Naderhand kreeg Express een update en nu geeft Express aan dat er wel en SD kaart in de Etrex zit. :-D
Bedankt voor de tips! Ben benieuwd of de rest ook wat makkelijker gaat :-q
Juh!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het microSD kaartje in de houder leggen vraagt wat handigheid. Het past idd maar op een manier, maar je moet met je vingertop het kaartje wat heen en weer wiebelen, zodat het echt goed in het houdertje ligt (anders geen of slecht contact). Dan het metalen schuifje op zn plek duwen/schuiven.
De updates kan je ook buiten Garmin Express om uitvoeren. Basecamp kan ook je Etrex updaten.
(en je hebt geen SD kaartje nodig, kan ook via het interne geheugen vd Etrex)
Maar goed, het werkt nu, dus aan de slag.
Veel plezier met je Etrex!
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie