Demper afstelling finetunen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Freewheeler
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37

Mijn achterdemper staat qua sag goed ingesteld. Hij is ook qua veergedrag goed.
Wanneer ik door een krappe bocht rij, zou hij minder door zijn veerweg mogen gaan.
Wat kan ik dan verbeteren? Misschien minder druk maar meer compressie?

Het betreft een Fox demper en wat ik in kan stellen:
- luchtdruk
- (high speed)-compressie (schroef aan hendel)
- rebound
DeStiO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 463
Lid geworden op: ma 29 maart 2010, 20:34
Mijn mountainbike: Giant Reign advanced 2016

Probeer een volumespacer of 2.
''Ga toch fietsen!'' zeiden ze en daar ging ik........
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Idd volumespacers plaatsen doet wonderen. Alleen dan wel eigenlijk één voor één plaatsen en telkens weer testen. Zorg ook dat je, na het plaatsen, hem niet in een keer oppompt. Beetje pompen, paar keer veren en weer verder pompen....
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Even niet aan de demper denkend: je gewicht meer naar voren verplaatsen voor meer druk op het voorwiel? Als je bovenstaande gevoel hebt zit je dan op je zadel of sta je op de pedalen? Ik zou het bij mezelf zoeken namelijk en niet in de demper :)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Freewheeler schreef: wo 15 mei 2019, 10:39 Mijn achterdemper staat qua sag goed ingesteld. Hij is ook qua veergedrag goed.
Wanneer ik door een krappe bocht rij, zou hij minder door zijn veerweg mogen gaan.
Wat kan ik dan verbeteren? Misschien minder druk maar meer compressie?

Het betreft een Fox demper en wat ik in kan stellen:
- luchtdruk
- (high speed)-compressie (schroef aan hendel)
- rebound
Ik neem aan dat je wel een kombochtje bedoelt? Want anders hebben je banden wel heel veel grip...

In welk opzicht heb je daar last van? Krijg je een klap als je de bocht uit komt? Dan zou je eerder met de rebound moeten spelen.

De compressieverstelling zal low-speed zijn, precies de knop die je nodig hebt. Want het is jouw gewicht dat de vering indrukt en dat gaat best traag. Dus iets meer lsc zou het probleem kunnen verhelpen. Maar dan wordt de vering overal wel iets stugger.


Het is een gewenst effect. Je behoud door het inveren langer druk op je wiel en hebt dus langer grip. Bij een hardtail wipt je achterband je meteen weer op en moet je dus bewuster achterop blijven zitten om die druk te behouden. Met als risico dat je voor wat grip verliest. Het is dus ook gewoon anders dan op een hardtail.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Freewheeler schreef: wo 15 mei 2019, 10:39 Mijn achterdemper staat qua sag goed ingesteld. Hij is ook qua veergedrag goed.
Wanneer ik door een krappe bocht rij, zou hij minder door zijn veerweg mogen gaan.
Wat kan ik dan verbeteren? Misschien minder druk maar meer compressie?

Het betreft een Fox demper en wat ik in kan stellen:
- luchtdruk
- (high speed)-compressie (schroef aan hendel)
- rebound
Spacer plaatsen vandaag ook gedaan en getest , de demper reageert beter ,Dezelfde druk minder veerweg ...
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Freewheeler
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37

Het zijn inderdaad kombochten, maar ook hele snele vlakke maar korte bochten.
De trapas is redelijk laag, en dat is net dat beetje dat je met het pedaal de grond raakt.

Het is een Scott met 3- standen Nude demper. Deze heeft géén low speed compressie. Het is ook een custom demper volgens mij, werkt deze ook niet met tokens.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dan dus toch iets met druk en rebound spelen.

En er verder aan wennen. Het hoort er net zo bij als dat je vork duikt bij remmen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Freewheeler
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: ma 19 december 2016, 14:37

De basis theorie lijk ik redelijk te snappen, maar dat is lastig te vertalen als je een bepaalde kant op wil met veereigenschappen.
Voor velen een (te) simpele vraag waarschijnlijk, maar even een praktijkvoorbeeld erbij halen.
Wat zou men moeten voelen als ik:
- de druk verhoog en de compressie verminder
- de druk verlaag en de compressie verhoog
Om het voelbare verschil tussen compressie en luchtdruk voor mij duidelijk te maken...
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Lastig zo te zeggen, want hoewel het andere eigenschappen zijn, beïnvloeden ze elkaar wel weer sterk. Je zou ze dus los willen zien.

Maar goed, gecombineerd:
Freewheeler schreef: do 16 mei 2019, 16:15 - de druk verhoog en de compressie verminder
Wat betreft de druk: aanspreken wordt iets minder, vering voelt progressiever aan, gebruikt minder veerweg. Vering staat iets hoger, minder sag. Dat laatste heeft invloed op de geometrie!!

Maar compressie staat daar haaks op. De (compressie-)demping remt nu de demper minder af. Dan heb je dus hsc en lsc. Op lsc zakt de demper nu toch wat verder in (bij minder demping), wil dus iets meer deinen. En bij minder hsc wil de vering toch iets eerder doorslaan, op wortels en zo, hoewel de extra druk dit dus ook weer tegen gaat... .

Deze combi zal er op neerkomen dat je de eerste helft van de veerweg wat meer gebruikt en de laatste helft minder, waardoor de vering minder efficiënt werkt, maar toch nog enigszins soepel aanvoelt.

Freewheeler schreef: do 16 mei 2019, 16:15 - de druk verlaag en de compressie verhoog
Op druk: meer sag, vering lineair, spreekt makkelijker aan, gebruikt makkelijk de hele veerweg.

Op compressie: meer lsc: vering deint wat minder, spreekt ook iets minder soepel aan op glooiingen. Meer hsc werkt eigenlijk vooral op ruiger terrein, meer controle bij rotsachtige ondergrond. In NL zal een boomwortel wat harder doorkomen omdat de demping de vering toch lichtjes blokkeert ondanks de lagere druk.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie