FS het nieuwe HT

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16039
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

yo-eddy schreef: di 14 mei 2019, 14:01 Het in dit topic geopperde argument dat mensen niets willen leren en daarom beter een fully kunnen kopen is gewoon de grootste onzin. Wil je niets leren dan zoek je een andere hobby. Iets wat je leuk vindt wil je toch beter/handiger in worden?
Volgens mij moet je toch eens gaan kijken op de gemiddelde routes. De meesten vinden het prima lekker in de rondte te tuffen. Een gedeelte wil vooral sneller. Maar slechts een heel klein gedeelte wil 'ruiger'.

De eerste groep blijft lekker rond tuffen. Die lui gaan een stuk meer lol hebben op een FS, zie ook de commentaren iets eerder. "Niets willen leren" is misschien wat overdreven, maar ze gaan er niet actief mee bezig.

En de tweede groep koopt een racefiets om de conditie te verbeteren. Groep 2 heeft daarbij (vaak) de beleving dat een HT sneller is, zelfs als een FS meetbaar wel sneller is. Lekker op een HT laten rijden dus.

En groep 3 is dus de enige groep die investeert in rijtechniek. Maakt mij verder niet uit of je dat op een HT of FS is, hoewel er wel degelijk verschillen in zitten en het niet zo is dat als je op een HT snel bent, je dit ook per definitie meteen op een FS bent. En dat je zeker wat dingen af moet leren als je van een FS overstapt op een HT.


Maar vergelijk dit dus met bijvoorbeeld de zaterdag competitie voetbal. Het overgrote deel komt voor de derde helft en is niet actief bezig met beter worden.


yo-eddy schreef: di 14 mei 2019, 14:01 Bij een HT leer je op lagere snelheid al hoe een fiets reageert, veel veiliger dus :wink:
Neem een eenvoudige jump, met een HT krijg je direct een schop onder je kont (kontenwipper) als je niet actief op je fiets zit, een fully filtert dat deels weg ...........dus ga je maar eens wat harder proberen met je reet op je zadel ..... vol gas op je bakkes :winkie: :winkie: :winkie:
Nu heeft jumpen op een HT zeker voordelen, maar het is niet zo dat je het beter leert op een HT....

Het voordeel van een FS is dat je niet hoeft te leren landen, dus je kunt je volledig op de afsprong concentreren :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5447
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Lars, je zoekt echt té hard naar argumenten om je gelijk te halen :bier:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7341
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Lars TB schreef: di 14 mei 2019, 21:42Nu heeft jumpen op een HT zeker voordelen, maar het is niet zo dat je het beter leert op een HT....

Het voordeel van een FS is dat je niet hoeft te leren landen, dus je kunt je volledig op de afsprong concentreren :bier:
Als je bij een set gemiddelde set sprongen gaat staan (daar kom ik liever dan op die gemiddelde NL route) die voor de meeste stervelingen te doen zijn - de jump lijn bij Filthy Trails indertijd was een prachtig voorbeeld - dan kan je in de regel er zo tussen uithalen wie:
a. met een hardtail / BMX heeft leren springen (met wat voor fiets ze op dat moment ook rijden) en
b. wie met een dikke full suspension.

Simpelweg omdat je a. niet of nauwelijks hoort landen en zelden ziet bijtrappen tussen de jumps omdat ze veel meer uit de afloop weten te halen (~ als je snelheid kwijt raakt doe je op de meeste sprongen iets fout).
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5559
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Mijn persoonlijke ervaring is dat mijn FS even snel kan zijn, maar dat ik er wel veel sneller moe op wordt, zware moeie benen.
Het kost gewoon meer energie.
Op korte rondjes tot 50km kan dat weinig kwaad, maar de paar keren dat ik een 100km heb gereden op de FS merkte ik duidelijk het verschil.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

FS voor mensen met lichamelijk leed.

HT voor mountainbikers 😊
“niet-natuurliefhebbers, de leegte van die levens schokt me” heel vrij naar Tim Krabbé.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16039
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

yo-eddy schreef: di 14 mei 2019, 22:30 Lars, je zoekt echt té hard naar argumenten om je gelijk te halen :bier:
Het allerbeste argument heb je zelf geleverd:
yo-eddy schreef: di 14 mei 2019, 00:22 Bochtenwerk op een hardtail gaat meer dan prima (ik geloof niet dat er een bocht is waar je mij kunt lossen Lars :wink: )
Op een HT gaat me dat niet lukken, dus zie je maar hoe superieur FS in de bochten is!

:bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

maverick76 schreef: wo 15 mei 2019, 09:15 FS voor mensen met lichamelijk leed.

HT voor mountainbikers 😊
Is wat mij betreft nog waar ook :D
Heb zelf vanaf 1988 star en HT gereden.
Najaar 2010 gebeurde er iets ergs bij het MTBen waardoor ik heel veel niet meer durfde.
OK, tussen de oren, niet lichamelijk, maar oplossing was inderdaad wel een fully...
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5447
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Lars TB schreef: wo 15 mei 2019, 09:53 Het allerbeste argument heb je zelf geleverd:
Het was je eigen argument dat gasten op Fullies niets willen leren :winkie: :winkie: :winkie: :winkie:
Lars TB schreef: wo 15 mei 2019, 09:53 Op een HT gaat me dat niet lukken, dus zie je maar hoe superieur FS in de bochten is!
:bier:
Op een Fully ook niet, zie je bovenaan Mottolino 16 juni (je kunt nog steeds meerijden :-q ).
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
lightrider
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 544
Lid geworden op: do 19 januari 2006, 11:08
Mijn mountainbike: Ritchey Plexus, P29-er en SwissCross Disc...

FS nieuwe HT? Persoonlijk vindt ik van niet.
Ik fiets nu erg weinig meer. Heb sinds 1995 tot en met 2015 veel gereden. Eerste 15 jaar eigenlijk altijd HT. Daarna verschillende fullies gehad. Altijd weer weggedaan omdat dit het MTB-en voor mij minder leuk maakte. Lijnen rijden hoefde niet meer. Als ik de lijnen zou gaan rijden met een fully zou het nog sneller en extremer gaan maar daar zit nu voor mij gelijk de crux van het verhaal. Inmiddels ben ik vader, wat ouder en misschien voorzichtiger/verantwoordelijker. Ik wil niet extremer. Beter rijden hoef ik niet, technisch kan ik (klinkt misschien erg arrogant) erg goed meekomen. Met een fully ging ik harder en sneller, toch minder plezier.
Echter de HT van nu is niet de HT van vroeger. De routes van nu ook niet meer de routes van vroeger. Was het vroeger extremer? Denk het niet, materiaal was minder dus automtisch leek het wel extremer. Nu kan er meer met het materiaal. Als ik nu met een 29-er LTHT rij is het bijna overal goed te doen, zeker op lagere snelheid. De flowtrails van nu boeien mij totaal niet. Alleen interessant als je met hogere snelhied rijdt en van springen houdt is mijn mening. Doe mij maar veel wortels, beperkte dropts, veel stenen en totaal geen vast lijn, verzin er zelf maar één. Daar hou/hield ik van. Dan wel op lagere snelheid met de HT. Met de fully had ik er weer minder lol in. Deze routes zijn steeds minder te vinden naar mijn mening.
Dit is mede de reden dat ik bijna niet meer fiets. Ik heb nog een Plexus uit 1999. Tevens nog een Lynskey MT390 (met dank aan GangisAlles) liggen die ik ga opbouwen. Echter heb ik bijna alle onderdelen voor de laatsgenoemde liggen maar kan niet de motivatie vinden om deze op te bouwen. Wel denk ik steeds vaker aan de Plexus, of ik die niet meer eens zou pakken om te kijken of dat het "gevoel" terug zou brengen. Dit laatste heb ik ook met de Swiss Cross die bijna klaar staat. Dat lijkt mij ook meer mijn ding aan het worden.

Met andere woorden, voor mij wordt denk ik de CX de nieuwe HT
Afgesloten hoofdstuk met een Plexus aan de muur en P29-er en SwissCross in de schuur

Flowtrail is de Volkswagen Golf van het mountainbiken. Niks verkeerds mee in de basis, maar zooooo voorspelbaar en saai.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Om iets te leren moet je de juiste mindset hebben. Wat voor fiets je hebt maakt veel minder uit. Je krijgt inderdaad meer feedback over wat je fout doet bij het springen op een hardtail. Maar doe je ook wat met die feedback? Ik ken stapels mensen die al jaren op hardtail rijden en nog steeds geen stoeprand kunnen bunnyhoppen.
Ik zou zeggen dat er twee redenen zijn om hardtail te rijden : 1 je budget is beperkt 2 je vindt een hardtail fijner dan een fully. Voor een fully is er maar 1 reden: je vindt een fully fijner dan een hardtail. De rest is niet relevant.
2 tegen 1,dus de hardtail wint :lol:
Give me little bits of / more than I can take
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5447
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

ak-77 schreef: wo 15 mei 2019, 11:01 Om iets te leren moet je de juiste mindset hebben. Wat voor fiets je hebt maakt veel minder uit. Je krijgt inderdaad meer feedback over wat je fout doet bij het springen op een hardtail. Maar doe je ook wat met die feedback? Ik ken stapels mensen die al jaren op hardtail rijden en nog steeds geen stoeprand kunnen bunnyhoppen.
Ik zou zeggen dat er twee redenen zijn om hardtail te rijden : 1 je budget is beperkt 2 je vindt een hardtail fijner dan een fully. Voor een fully is er maar 1 reden: je vindt een fully fijner dan een hardtail. De rest is niet relevant.
2 tegen 1,dus de hardtail wint :lol:
Wat het leren betreft heb je zeker een punt, ik ben zelf relatief jong (12 jaar in 1987) begonnen op de MTB en dat maakt het leren een stuk aantrekkelijkker en makkelijker dan bijvoorbeeld een racefietser die op zijn 40ste besluit ens te gaan MTBén (in de winter :-{ ). Toch leer ik nog steeds bij en worden grenzen, weliswaar voorzichtiger/doordachter, verlegd.
Het vanaf het begin aanleren vd juiste basis is waar het bij het gros volledig mis gaat. Als je dan ook nog niets wilt leren en een fully gaat kopen om je gebrek aan skills te camoufleren ben je volledig verloren :bier:
Bij mijn oudste van 6 zie ik dat zijn leercurve nog veel steiler is dan bij ons destijds, jong soepel en weinig angst en vooral heel veel behoefte om te leren en grenzen te verleggen.. Nu hopen dat hij het, net als zijn vader, over 30 jaar nog steeds leuk vindt :winkie:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16039
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

yo-eddy schreef: wo 15 mei 2019, 11:26 ... waar het bij het gros volledig mis gaat. ...
Je bent niet zo van het subtiele hè :lol:


Gelukkig zijn ze wel gewoon blij met wat ze doen.




En wie weet leer jij ooit nog wel eens een FS te waarderen. Ben je nooit te oud voor :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5447
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Lars TB schreef: wo 15 mei 2019, 11:54
yo-eddy schreef: wo 15 mei 2019, 11:26 ... waar het bij het gros volledig mis gaat. ...
Je bent niet zo van het subtiele hè :lol:

Gelukkig zijn ze wel gewoon blij met wat ze doen.

En wie weet leer jij ooit nog wel eens een FS te waarderen. Ben je nooit te oud voor :-q
Ik neem zo af en toe eens de tijd om te kijken wat er allemaal langs komt als ik onderhoud aan het doen ben op Schoorl........... en het is echt tragisch, daar kan ik ook niet subtiel over doen. Sinds onze hobby van "niche" naar volkssport is gegroeid is het gewoon om te huilen.
Je hebt gelijk dat ze het "leuk"vinden (soms ook niet), maar ik vind het niet leuk dat elk hobbeltje vlak gestreken moet worden voor deze "kneuzenkermis" (een term van een ons bekende mede biker :tong ).

En ja, een fully voor mij.... hmmm, misschien ooit nog eens. Heb tenslotte ook ooit een geveerde vork in mijn fiets gestoken en ben daar nu erg blij mee. Persoonlijk ben ik bang (letterlijk) dat een fully voor mij gaat inhouden dat er dan ook een fullface en bodyprotection bij moet om vervolgens nog harder een bikepark naar beneden te rammen ......... en ik weet serieus niet of ik dat wel wil/durf.

Deze wordt wel mooi 8)

Afbeelding
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Rayb81 schreef: di 14 mei 2019, 23:27 Mijn persoonlijke ervaring is dat mijn FS even snel kan zijn, maar dat ik er wel veel sneller moe op wordt, zware moeie benen.
Het kost gewoon meer energie.
Op korte rondjes tot 50km kan dat weinig kwaad, maar de paar keren dat ik een 100km heb gereden op de FS merkte ik duidelijk het verschil.
Misschien gek hoor, maar mijn ervaring staat hier lijnrecht tegenover.
Ik ben behalve in een staande sprint overal net zo snel of sneller op een FS. Ik wordt er veeel minder snel moe op. Het kost mij duidelijk minder energie en zeker als de afstanden oplopen heb ik liever een FS onder mijn kont dan een HT.

Ik neem wel aan dat we hier appels met appels vergelijken, dus een XC HT met een XC FS, of een AM HT met een AM FS.
Als je een XC HT en een dikke FS endurobak hebt, dan kan ik me voorstellen dat je ervaring anders is.

Dat van de zware benen herken ik wel, dat was het eerste wat mij opviel toen ik voor het eerst op een FS stapte. In een staande sprint heb je nadeel van een FS tov een HT. Het vraagt dan ook om een andere rijstijl.
Op de HT kom ik na elke langzame bocht uit het zadel om staand uit te accelereren. Op de FS doe ik dat niet en ligt alle focus op het maximaal benutten van de extra tractie die de achtervering geeft. Dus hogere bochtensnelheid, eerder op het gas en dan minder aggressief accelereren. Dit is waar ik bergen energie bespaar en ook waar ik veeel meer lol uit haal.
Daarnaast geeft een FS je de mogelijkheid om te herstellen op plekken waar je op een HT nutteloos zit te stuiteren.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Mijn recent aangeschafte 120mm marathon /trail fully en mijn ouwe trouwe hardtail wegen ongeveer evenveel en ik heb er ongeveer dezelfde zithouding op. Allebei 29 inch wielen ook. Ik heb nog weinig statistiek, maar ik heb gelijk de eerste keer dat ik met de fully op een mij goed bekend parcours (Vlaardingen) reed, reed ik 45s van mijn pr af. Dat is een volledig vlak, bochtig parcours zonder noemenswaardige technische stukken. Ik pak wel altijd alle boomstammetjes en andere sprongetjes langs de kant mee in mijn rondje. Om de modder daar een beetje in toom te houden zitten er op veel plaatsen stenen van baksteenformaat in de klei, en waar die niet zitten vormen veel kuilen. De fully houdt in dat soort terrein véél meer snelheid, en ik raak minder vermoeid door schudden. Bochten gaan ook sneller. Ik ben zelf inmiddels wel overtuigd dat in de meeste situaties de fully sneller is. Uitzondering is natuurlijk steile klimmen zonder lastige obstakels, waar je met een hardtail die lichter is (als ik voor hetzelfde geld een xc hardtail had gekocht was die 3 kilo lichter geweest) voordeel hebt.
Give me little bits of / more than I can take
Plaats reactie