Concentratievermogen trainen

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

Als ik fiets merk ik dat ik er moeite mee heb voor langere tijd model te rijden. Na een tijdje begin ik te vroeg te remmen voor bochten, zit ik niet diep genoeg meer, leg mijn fiets niet meer schuin en kijk ik niet meer door bochten heen. Ik trap ook niet meer mooi rond en begin meer te stoempen. Bij bunnyhops verleg ik mijn gewicht niet meer genoeg zodat ik minder hoog ga, maar mijn timing blijft wel goed. Het is altijd wel genoeg om ergens over heen te komen vaak met een touche. Zaken die echt niet fout mogen gaan, bijvoorbeeld de timing van een bunnyhop of een drop blijven wel model, dus er zit een soort veiligheidsmechanisme in mijn systeem. ik val daardoor gelukkig zelden. Hebben jullie tips hoe ik het concentratievermogen van een Max verstappen kan krijgen?

Een ding heb ik al eerder bedacht, en daar ben ik ook regelmatig mee bezig. Repetitief oefenen van bochten bijvoorbeeld door achtjes te draaien. Dat doe ik ook met bijvoorbeeld bunnyhops. Maar als je als typische Nederlander al je hele leven fiets blijkt het moeilijk om automatismes te veranderen. Je weet als geïnformeerde mountainbike hoe het moet en kunt het, maar je gedraagt je er op de automatische piloot niet naar. Ik heb dan ook nog eens de pech dat mijn lichaam lastig leert. Ik kreeg vroeger op school voor gym altijd een 'houterig'.

Iets anders wat ik laatst heb geprobeerd is rijden in laten we het "Ninja stijl" noemen: zo lichtvoetig en scherp mogelijk. Net genoeg het tempo te dimmen dat je geen vermoeidheid voelt in de hoop dat ik mij dan beter concentreer. Terwijl het snel genoeg blijft om de tracks te laten uitdagen. Maar ook dan houdt ik mijn concentratie niet vast.

Het gaat beter als ik in een flow ben. Flow en concentratie hebben veel met elkaar te maken. Maar flow is lastig af te dwingen. Hebben jullie daar misschien tips voor?
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Niet remmen. Echt, serieus, dat is een hele goede oefening om flow te vinden en werkt heel goed op relatief vlakke singletracks. Je dwingt jezelf om vooruit te kijken, je lijn te kiezen, de kracht waarmee je trapt te reguleren etc.
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Na hoe veel tijd treedt dit probleem op?

Zelf merk ik dat ik bij vermoeidheid (zowel fysiek als psychisch) minder scherp ben. Ook is voldoende eten voor mij echt een must om geconcentreerd te blijven.
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Precies wat Maaf zegt. Op korte tochten (onder 50km) gaat het prima. Maar daarboven merk ik ook dat ik minder geconcentreerd wordt. Vaak door vermoeidheid of te weinig eten/drinken.
En soms ook omdat ik meer op de omgeving let.

De oplossing zal dus (in mijn geval in ieder geval) een combinatie zijn van wat George zegt, dus bewust oefenen, letten op voeding en vocht onderweg en duurvermogen trainen/kweken.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Flow heeft niet met concentratie te maken (bij mij), maar met loslaten. Beslommeringen en muizenissen loslaten. Nou is loslaten het zelfde als jezelf niet toestaan aan een gele Eiffeltoren te denken en dus het moeilijkste wat er is. Het zal voor iedereen anders werken, maar voor mij werkt lang doorfietsen en de gebaande paden verlaten: into the great wide open. Dan rijd ik ook niet op de routes, want die vragen concentratie. Dan rijd ik ergens op de Veluwe of in de Gelderse Vallei. Op enig moment gaat het dan vanzelf. Volgens Bouwpakket ga ik dan ook steeds harder fietsen en als hij dat zegt, dan zal het wel kloppen.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

maaf2 schreef: di 14 mei 2019, 19:07 Na hoe veel tijd treedt dit probleem op?

Zelf merk ik dat ik bij vermoeidheid (zowel fysiek als psychisch) minder scherp ben. Ook is voldoende eten voor mij echt een must om geconcentreerd te blijven.
Het begint na een kwartier al. Met voeding heeft het daarom denk ik niet veel te maken.

Edit/correctie: Ik vergeet mijn drie kwartier aanrijdtijd naar de routes hier. Qua concentratie vragen die niet veel, wel qua energieverbruik, al rijd ik rustig. Ik heb altijd citroenlimonade in mijn bidon zodat ik regelmatig wat koolhydraten binnenkrijg.
Laatst gewijzigd door pietervl op di 14 mei 2019, 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

George schreef: di 14 mei 2019, 18:48 Niet remmen. Echt, serieus, dat is een hele goede oefening om flow te vinden en werkt heel goed op relatief vlakke singletracks. Je dwingt jezelf om vooruit te kijken, je lijn te kiezen, de kracht waarmee je trapt te reguleren etc.
Probeer ik af en toe, daar ga je technisch op vooruit. Ik zie het mij alleen niet heel lang achter elkaar doen. Wel een minuut maar niet een uur.
.
Laatst gewijzigd door pietervl op di 14 mei 2019, 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

pietervl schreef: di 14 mei 2019, 21:07
maaf2 schreef: di 14 mei 2019, 19:07 Na hoe veel tijd treedt dit probleem op?

Zelf merk ik dat ik bij vermoeidheid (zowel fysiek als psychisch) minder scherp ben. Ook is voldoende eten voor mij echt een must om geconcentreerd te blijven.
Het begint na een kwartier al. Met voeding heeft het daarom denk ik niet veel te maken. Meer met eer energie in stoppen gok ik
Dat het na een kwartier begint wil niet zeggen dat het uitgesloten is dat het met je voeding te maken heeft.

Overigens werkt het bij mij andersom: eerste 10-15 minuten moet ik altijd even 'inkomen' (hoofd leeg maken, in ritme komen), pas daarna optimaal genieten
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

maaf2 schreef: di 14 mei 2019, 21:11
pietervl schreef: di 14 mei 2019, 21:07

Het begint na een kwartier al. Met voeding heeft het daarom denk ik niet veel te maken. Meer met eer energie in stoppen gok ik
Dat het na een kwartier begint wil niet zeggen dat het uitgesloten is dat het met je voeding te maken heeft.

Overigens werkt het bij mij andersom: eerste 10-15 minuten moet ik altijd even 'inkomen' (hoofd leeg maken, in ritme komen), pas daarna optimaal genieten
Als ik in een flow kom werkt het bij mij ook zo.
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

bert l. schreef: di 14 mei 2019, 20:41 Flow heeft niet met concentratie te maken (bij mij), maar met loslaten. Beslommeringen en muizenissen loslaten. Nou is loslaten het zelfde als jezelf niet toestaan aan een gele Eiffeltoren te denken en dus het moeilijkste wat er is. Het zal voor iedereen anders werken, maar voor mij werkt lang doorfietsen en de gebaande paden verlaten: into the great wide open. Dan rijd ik ook niet op de routes, want die vragen concentratie. Dan rijd ik ergens op de Veluwe of in de Gelderse Vallei. Op enig moment gaat het dan vanzelf. Volgens Bouwpakket ga ik dan ook steeds harder fietsen en als hij dat zegt, dan zal het wel kloppen.
Ik kan in een flow komen als ik gedwongen wordt nergens anders aan te denken. Bijvoorbeeld door heel hard over een track te rijden. Dan kan ik alleen maar aan het hier en nu denken, anders vlieg ik er af. Dat zijn de mooiste ritten zoals ik ze altijd wel zou willen maken. In mijn geval is er geen flowtrack voor nodig. Een die alle aandacht vraagt is misschien zelfs nog beter. Een vlakke brede weg werkt zeker niet. Grappig hoe mensen kunnen verschillen.

Flow is voor mij dus zeker een oplossing, maar roep het maar eens op. Een goed begin van een rit helpt, een paar fraaie manoeuvres halverwege trouwens ook nu ik er over nadenk. Maar zoals je hierboven kunt lezen niet altijd.
.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Flow. Tis net als met slapen, zwangerschappen en erecties. Als er een bordje bij staat dat zegt ‘nu moet het’ wil dat niet zeggen dat het goed lukt.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

MTB lessen volgen. Zodat je te horen (bij sommige lessen ook te zien krijgt) krijgt wat je nu nog niet doet.
Heel hard rijden kan er voor zorgen dat je aandacht afneemt van je techniek. Doordat deze komt te liggen bij de hoge intensiteit.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Concentratie heeft niet direct iets te maken met MTB-en, ook al komt het daar bij jou wel tot uiting.
Er zijn vele manieren om je concentratie te beinvloeden, google maar eens op "spanningsboog volwassenen".

Hier staat het e.e.a. uitgelegd:

https://www.menselijklichaam.nl/psychol ... centratie/

Meditatie zou ook kunnen werken. Maar het is vooral belangrijk om te weten wat er gebeurd als je je concentratie verliest. Voel je je moe? ben je gestresst? Verveel je jezelf? (Eentonig), etc.
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

https://m.youtube.com/watch?v=vWyIG7wzgyM

Hier een tip van een pro op 7:11(verder ook nuttig en leuk filmpje trouwens). Lijkt gek maar helpt echt. Op het moment dat mijn concentratie voelbaar minder wordt ben ik geneigd “over/te veel” te concentreren waardoor ik te veel ga nadenken en niet meer op de automatische piloot rij. Door te veel na te denken gaat het bij mij alleen maar minder goed.

Probeer het eens :winkie:
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Mark-V schreef: di 25 juni 2019, 08:56 Concentratie heeft niet direct iets te maken met MTB-en, ook al komt het daar bij jou wel tot uiting.
Er zijn vele manieren om je concentratie te beinvloeden, google maar eens op "spanningsboog volwassenen".

Hier staat het e.e.a. uitgelegd:

https://www.menselijklichaam.nl/psychol ... centratie/

Meditatie zou ook kunnen werken. Maar het is vooral belangrijk om te weten wat er gebeurd als je je concentratie verliest. Voel je je moe? ben je gestresst? Verveel je jezelf? (Eentonig), etc.
Heb je de startpost ook gelezen?
Plaats reactie