FS het nieuwe HT

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5445
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Makkelijk schreef: ma 13 mei 2019, 20:56
yo-eddy schreef: ma 13 mei 2019, 14:09

Aangelegde hoge drops? ....er is NL/Benelux echt niets dat niet met een HT kan toch?
Vlak Dorst niet uit....
...
.
:o :lol: :lol:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5445
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Lars TB schreef: ma 13 mei 2019, 21:36 Precies mijn punt!
90% wil helemaal niet beter of ruiger leren fietsen. Gewoon een goede fully onder hun gat schuiven en ze hebben direct de grootste lol.
Ik moet de eerste nog tegenkomen die niet beter wil leren fietsen
Lars TB schreef: ma 13 mei 2019, 21:36 Of je met een HT beter leert fietsen...? Ligt zeer aan waar je je bevindt. Of wat de situatie is. Je gaat echt niet beter worden door met een hardtail over een worteltapijt te rijden, je leert er hooguit beter door bandenplakken. Bochtenwerk? HT is veel te beperkend, moet je bij de overstap naar een FS weer helemaal opnieuw beginnen! :winkie:
Maar springen, pumpen, beetje trial, gaat stukken beter op een HT.
Ja, je leert met een HT juist wel beter over een worteltapijt rijden, je basis houding MOET dan goed zijn ipv met je dikke kont op het zadel op zo'n wipkip :winkie:

Bochtenwerk op een hardtail gaat meer dan prima (ik geloof niet dat er een bocht is waar je mij kunt lossen Lars :wink: )

En van springen, pumpen en een beetje trial gaat je techniek precies het meest vooruit :bier:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

yo-eddy schreef: di 14 mei 2019, 00:22 Ja, je leert met een HT juist wel beter over een worteltapijt rijden, je basis houding MOET dan goed zijn ipv met je dikke kont op het zadel op zo'n wipkip :winkie
Of je blijft met je dikke kont op die hardtail zitten, en gaat gewoon 5km per uur rijden. Kan ook. Ik zie het regelmatig gebeuren. Leer je ook niets van.
Wie zijn eigen grenzen opzoekt zal ze verleggen. Of je je eigen grenzen beter kunt verkennen op een hardtail of een fully ligt aan wat die grenzen zijn.
Give me little bits of / more than I can take
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Mijn vriendin is een voorbeeld van iemand die een HT heeft gekocht (budget, en het advies van Lars niet gevolgd in een adviestopic :lol:) en eigenlijk een FS had moeten hebben. Ze vindt mountainbiken an sich leuk maar is nogal bang aangelegd. Het gevoel van stabiliteit in zowel wegligging als geometrie als je flink remmend naar beneden gaat is op een FS wel echt een stuk groter. Ik vrees dat ik binnenkort maar eens een FS voor haar moet opbouwen, probeerde haar al te overtuigen de Giant van Terunky te kopen :D
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Hier bij de missus precies zo. Ze fiets eigenlijk niet vaak genoeg om duidelijk beter te worden, dus het extra stukje vertrouwen dat bij een FS hoort is best welkom. Ze vindt fietsen leuk, maar bijvoorbeeld afdalen niet. Klimmen ook niet, maar dat heeft weer een heel andere reden :winkie:
Gebruikersavatar
QriZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 680
Lid geworden op: za 3 juni 2006, 21:47
Mijn mountainbike: Specialized SJ Elite Carbon HT 29 2014

yo-eddy schreef: ma 13 mei 2019, 14:09
QriZ schreef: ma 13 mei 2019, 12:26 In Nederland/Benelux kun je op enkele passages na prima met een HT vooruit als je de aangelegde hoge drops etc. vermijdt.
Aangelegde hoge drops? ....er is NL/Benelux echt niets dat niet met een HT kan toch? Even de dirt/downhill parkjes buiten beschouwing gelaten
Naar mijn weten zat er wel een max. aan wat verstandig is om met een HT te doen uit breek/scheur overwegingen, Maar ik kan het mis hebben hoor. Ik las er eens een keer iets over.
Gaat het nu weer over het fietsen?
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1940
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

mijn punt was ook niet of een HT of FS beter is voor een beginner, dat hangt geheel van de situatie, persoon en doelen af, mijn punt was dat je op een HT meer gedwongen wordt tot een juiste techniek, als dat niet je doel is en je wilt gewoon af en toe met je reet een helling afrollen kan je inderdaad beter een FS nemen.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Dit lijkt heel erg op de klapschaats/vaste schaats discussies die je 20 jaar geleden op de ijsbaan hoorde. “Met klapschaatsen leer je nooit een goede afzet! Klapschaatsen zijn onnodig complex! De koeien geven er zure melk door! Op klapschaatsen zul je zo hard gaan dat je niet meer kunt ademen!”

Ok, dat laatste ging misschien over iets anders.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

QriZ schreef: di 14 mei 2019, 09:09
yo-eddy schreef: ma 13 mei 2019, 14:09

Aangelegde hoge drops? ....er is NL/Benelux echt niets dat niet met een HT kan toch? Even de dirt/downhill parkjes buiten beschouwing gelaten
Naar mijn weten zat er wel een max. aan wat verstandig is om met een HT te doen uit breek/scheur overwegingen, Maar ik kan het mis hebben hoor. Ik las er eens een keer iets over.
Natuurlijk, maar het is maar 1 van de factoren. Als jij met stijve benen een drop af rijdt breek je de meeste fullies eerder dan de meeste HT's. Ik weet zeker dat er hier een hoop mensen zijn die een hardtail minder snel breken dan ik een dikke enduro bak op dezelfde drop.

Andere factor: Het verschil tussen een XC HT en de gemiddelde LTHT is gigantisch, tussen verschillende soorten fullies ook. Ik verwacht dat veel trail HT's meer kunnen hebben dan lichtgewicht XC fullies en dat enduro HT's meer kunnen hebben dan trail fullies.

Nog een factor: gewicht van de bereider. Maar dat betekent niet dat zware mensen beter af zijn met een fully. Wél met een zwaardere fiets.

Ik durf met mijn gebrekkige techniek, 85kg mijn "medium travel" trail hardtail best van een drop van een meter af te rijden, die breekt echt niet.
Waar woke is, is vuur
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5445
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Oli4k schreef: di 14 mei 2019, 12:01 Dit lijkt heel erg op de klapschaats/vaste schaats discussies die je 20 jaar geleden op de ijsbaan hoorde. “Met klapschaatsen leer je nooit een goede afzet! Klapschaatsen zijn onnodig complex! De koeien geven er zure melk door! Op klapschaatsen zul je zo hard gaan dat je niet meer kunt ademen!”

Ok, dat laatste ging misschien over iets anders.
Dat was biomechanica, dit is een ander verhaal.


Het in dit topic geopperde argument dat mensen niets willen leren en daarom beter een fully kunnen kopen is gewoon de grootste onzin. Wil je niets leren dan zoek je een andere hobby. Iets wat je leuk vindt wil je toch beter/handiger in worden?
Bij een HT leer je op lagere snelheid al hoe een fiets reageert, veel veiliger dus :wink:
Neem een eenvoudige jump, met een HT krijg je direct een schop onder je kont (kontenwipper) als je niet actief op je fiets zit, een fully filtert dat deels weg ...........dus ga je maar eens wat harder proberen met je reet op je zadel ..... vol gas op je bakkes :winkie: :winkie: :winkie:
Laatst gewijzigd door yo-eddy op di 14 mei 2019, 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5445
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Makkelijk schreef: di 14 mei 2019, 12:27
QriZ schreef: di 14 mei 2019, 09:09

Naar mijn weten zat er wel een max. aan wat verstandig is om met een HT te doen uit breek/scheur overwegingen, Maar ik kan het mis hebben hoor. Ik las er eens een keer iets over.
Natuurlijk, maar het is maar 1 van de factoren. Als jij met stijve benen een drop af rijdt breek je de meeste fullies eerder dan de meeste HT's. Ik weet zeker dat er hier een hoop mensen zijn die een hardtail minder snel breken dan ik een dikke enduro bak op dezelfde drop.

Andere factor: Het verschil tussen een XC HT en de gemiddelde LTHT is gigantisch, tussen verschillende soorten fullies ook. Ik verwacht dat veel trail HT's meer kunnen hebben dan lichtgewicht XC fullies en dat enduro HT's meer kunnen hebben dan trail fullies.

Nog een factor: gewicht van de bereider. Maar dat betekent niet dat zware mensen beter af zijn met een fully. Wél met een zwaardere fiets.

Ik durf met mijn gebrekkige techniek, 85kg mijn "medium travel" trail hardtail best van een drop van een meter af te rijden, die breekt echt niet.
Inderdaad van heel veel factoren afhankelijk, gewicht, techniek, soort landing etc ..... ik zie genoeg mensen hun demper bottomen op drops waar ik met mijn 105kg op een HT nog heel soepeltjes vanaf kom.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Springen en netjes landen moet je leren op een ouwe hardtail.
(of toen er nog geen MTB was, op een BMX).
Laatst gewijzigd door Jan Willem op di 14 mei 2019, 14:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5445
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Jan Willem schreef: di 14 mei 2019, 14:22 Springen en netjes landen moet je leren op een ouwe hardtail.
(of toen er nog geen MTB was, op een BMX).
Juist :-q :-q

https://www.pinkbike.com/video/501593/
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

:-q Schitterend, wordt er met de paplepel ingegeven!
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3158
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Jan Willem schreef: di 14 mei 2019, 14:22 Springen en netjes landen moet je leren op een ouwe hardtail.
(of toen er nog geen MTB was, op een BMX).
Toen? Je kan nu nog steeds leren op een BMX. En dat "ouwe mannen" het goed doen op een BMX, bewijzen een aantal rijders uit Nederland al een aantal jaren door kampioen te worden bij de cruisers en Masters.
Plaats reactie