Shimano/ Motorex minerale olie

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Ruud2411
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 2 november 2018, 21:49

Ik wil Minerale olie gaan bestellen van Shimano, ik vind echter alleen verpakkingen van 50 ml of 1 liter. Ik heb nog minerale olie van Motorex staan, is deze ook te gebruiken?
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Dat licht nogal aan de dikte.
De minerale olie die ik hier thuis heb staan is bijna zo dun als water.
Shimano is ook erg dunne olie.
Motorex ken ik niet, als het erg dun is en je vervangt de volledige oude olie dan kan het niet zo heel veel kwaad.
Er zijn bikers die beweren dat je ook met baby-olie kan rijden, dan lijkt een ander merk zoals bij jou het geval is, me toch een betere optie.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Waarom besparen op iets wat nogal belangrijk is op je fiets nl goedwerkende remmen. Uiteraard is het te proberen en weet ik dat mijn LBS ook een universeel merk gebruikt maar ikzelf houdt het gewoon bij originele Shimano olie.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Ruud2411
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 2 november 2018, 21:49

hanjovdberg schreef: zo 12 mei 2019, 20:45 Waarom besparen op iets wat nogal belangrijk is op je fiets nl goedwerkende remmen. Uiteraard is het te proberen en weet ik dat mijn LBS ook een universeel merk gebruikt maar ikzelf houdt het gewoon bij originele Shimano olie.
Ben ik met je eens maar met een liter doe ik meer dan een heel leven lang en ik begrijp niet dat ik geen fles kan vinden van bijvoorbeeld 250 ml.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Als een liter 19 euro kost en 50 ml 13 euro dan snap ik wel dat ze daar niets tussenin doen. Die motorex, is dat vork olie ofzo? Als het bedoeld is voor gebruik in hydraulische systemen, hoog kookpunt heeft en vergelijkbare viscositeit en viscositeit index heeft met Shimano olie zou ik het wel aandurven. Tenzij je nog eens garantie wilt claimen.
Ik gebruik al jaren LHM, omdat ik dat beschikbaar had, maar heb nu net een set nieuwe xt m8000 remmen op mijn fiets. Daar wil ik de garantie wel van intact houden, dus ik stel een deal voor: jij koopt een liter shimano olie, stopt 250 ml in een flesje en brengt de rest naar mij, dan betaal ik driekwart. Dat werkt alleen als het zonder extra verzendkosten gaat anders dan wordt het een zinloze exercitie. Pb even als je dit een goed idee vindt, dan kijken we of het kan werken.
Give me little bits of / more than I can take
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Of in dat geval. Ik heb een liter fles staan .. wil je een klein busje vol kom maar langs voor een kleine vergoeding :lol:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Met zo'n klein flesje Shimano olie vul je met gemak twee remmen volledig af, dus als je het alleen nodig hebt om een keer te ontluchten en niet van plan bent regelmatig hele remsystemen aan te pakken kun je daar een hele tijd mee vooruit.

Als die Motorex olie niet bestemd is voor hydraulische systemen (maar gewoon motorolie is) en enigzins vergelijkbaar qua dikte met die Shimano olie zou ik het niet doen (maar goed, ik zou het sowieso niet doen omdat zo'n flesje de kosten niet zijn en ik met remmen geen enkele gok wil nemen, hoe klein ook).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nu heb ik een fles Motorex vorkolie 1,5W en die heb ik wel eens in mn rem gebruikt.
De rem werd iets trager in het terugkomen.
Nou ja, het was toen een kwestie van Motorex of thuisblijven. Magura Royalblood is weer dunner dan Shimano, dus als je die toevallig ook nog hebt kun je mixen :bier:
Had ik achteraf ook kunnen/moeten doen.
Maar ik kon ff vooruit en heb ondertussen een originele literfles besteld.

Dus als ik jou was zou ik toch een origineel flesje kopen, tenzij je haast hebt.
Maar als je de tijd hebt om op onze antwoorden te wachten, dan heb je ook tijd een origineel flesje te bestellen :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie