Fox Float 34 en snelle (brake)bumps

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...

Moderator: jf

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2761
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

ma 13 mei 2019, 09:14

Makkelijk schreef:
ma 13 mei 2019, 09:05
Ik denk nog steeds dat je je tijd het beste kan besteden aan het wegschoffelen van de brake bumps op UHR :lol: Maar misschien ga ik het toch ook een keer zonder tokens proberen, kijken of het uit maakt. Zou het dan het liefst wel op de trail zelf testen, de brake bumps zijn niet elke rit even erg...
Ik zou het testen juist doen op iets wat goed te reproduceren is. Een trapje ofzo.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7223
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

ma 13 mei 2019, 09:36

kermit schreef:
ma 13 mei 2019, 08:15
Als ik daar niet wat gas terugneem kan ik de fiets gewoon niet op z'n lijn houden, het voelt gewoon moeilijk controleerbaar. Beide keren met een verschillende reboundinstelling. Ik ben er vrij zeker van dat ik niet buiten de goede reboundmarges val, helemaal open is echt te snel.
Heb je daar wel eens met een HT gereden waarbij het beter ging? Of kan het zijn dat de extra controle van een achterdemper je het gevoel geeft dat de vork beter werkt? Ik merkte in ieder geval op de Hoge Ginkel afdaling dat ik op mijn fully ineens een stuk meer controle over de voorkant had tov mijn HT bij de wortel vlak voor de weg. En dat termijl mijn Pike echt wel een minder goede vork is op de UHR dan de Float Factory in de HT.
Custom steel: http://project12.cc
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 10242
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Contacteer:

ma 13 mei 2019, 09:56

Ja, dat is een goede vraag en het blijft lastig vergelijken tussen verschillende fietsen. Het is te lang geleden dat ik er met de Cotic gereden heb om nog goed te kunnen vergelijken, en de Merida voelt wel effe anders met 2 x 160mm :D

Misschien dat ik toch eens die Factory uit de Banshee moet trekken en in de Snowdon schroeven. Beide 130mm 34-ers, alleen wel met verschillende offset (de Performance heeft 51mm, de Factory is met de kortere offset, 44mm of zoiets?). En natuurlijk is de ene boost en de andere niet dus het voorwiel moet ook even mee gewisseld.

Just curious, is het mogelijk om de binnenwerken van die twee vorken te wisselen?
De Factory is een jaar ouder (2016) dan de Performance.

Neig toch wel naar die HSC als suboptimaal voor mijn situatie en daarmee de oorzaak van het niet goed kunnen volgen op die snelle hobbels.
Anyway, "plan" voor nu (want zoveel prioriteit heeft het nou ook weer niet):
- vandaag of morgen het Bikesuspension mannetje eens naar zijn mening vragen :)
Mede afhankelijk daarvan:
- iets meer info verzamelen over het aanpassen van de HSC-shimstack.
- over een tijdje een keer zelf onderhoud aan deze vork gaan doen en als de tekenen in die richting blijven wijzen wellicht ook de shimstack iets aanpassen.
Kapitein Iglo
Veelzwammert
Veelzwammert
Berichten: 10345
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

ma 13 mei 2019, 10:38

Of, en dat zou ik waarschijnlijk doen, lui als ik ben: accepteren dat die vork in die fiets dit als resultaat geeft :bier: :winkie:
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018


Nukeproof Scout 290 Comp 2017 - retired
Trek Superfly 7 2016 - retired
Trek Superfly 7 2015 - retired
Stevens Fluent ES 2011 - retired
Stevens S7 '09 - SLX/XT - retired
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 10242
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Contacteer:

ma 13 mei 2019, 11:09

Ja, daar kan het ook nog best op uitdraaien... want:
- het "probleem" doet zich alleen in die specifieke situatie voor, voor de rest tevreden met de vork.
- als ik naar de UHR ga is het toch meestal met de fully.

Dus er is mee te leven, het is alleen meer dat ik ook het idee heb dat er meer uit te halen valt en dan is het toch een beetje zonde om er niks mee te doen. Maar bovenstaande zorgt er wel voor dat het niet heel hoog op de prioriteitenlijst staat.
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 311
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: 2x staal

ma 13 mei 2019, 12:14

Vooraf had ik het advies hier opgevolgd door de laatste token er uit te halen en meer lucht. Rebound nog steeds 4 clicks vanaf open want sneller werd te snel.
Met een dagje Ferme Libert in het vooruitzicht nog eens even een rondje in de buurt gedaan en merkte daarin dat ik heel snel door de veerweg heen klapte en met meer lucht erin werdt hij aan het begin van de veerweg echt te stug. Dus weer 2 tokens erin gedaan en 80psi.
Van het weekend dus in FL geweest en daar deed de Fox het eigenlijk gewoon perfect, maar daar zitten (iig op de boslijnen) niet van die “te ritmische” wasbordjes, wel wortels en kuilen maar die at hij moeiteloos op.
Nog 2 runs op Royba’s Stanton Slackline -met superplushe 160mm Suntour Auron gedaan maar merkte in vergelijking daarmee weinig storends aan de Fox..
Wat suravida terecht opmerkt, het is ook een samenspel met de achterkant, ik reed nu achter met lagere spanning en een liner in de band waar ik in NL voorheen zonder liner en hogere druk reed.. toch geloof ik niet dat dit het controle’probleem’ voorop genoeg beïnvloed en is het echt de vork..

Conclusie voorlopig:
Tokenloos rijden met deze vork is voor mij geen optie omdat elk bultje in NL benut wordt en het daarbij horende landen gegarandeerd voor bottommen zorgt.
Het blijft gewoon een raar vorkje waar nog iets mee gedaan moet worden..
Dus ik ga dit topic nog eens helemaal doorlezen en wacht af waar BikeSuspension mee komt, dan de knoop doorhakken wat er evt aan getuned gaat worden :)
'BUILT not Bought '


Snowdon MK1
Snowdon Ranger Path
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 10242
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Contacteer:

di 14 mei 2019, 10:01

Bikesuspension adviseerde als eerste de seals te vervangen, om uit te sluiten dat de wrijving daarvan voorkomt dat de vork snel genoeg kan bewegen. Op zich niet verkeerd om te doen natuurlijk, maar ik vraag me toch af of de invloed daarvan groot genoeg is om mijn probleem te veroorzaken.

Voorlopig rij ik nog even zo door, de vork is nog niet eens aan de officiële onderhoudsinterval toe, heeft amper nattigheid gezien en het probleem is niet groot genoeg om hoog op de prioriteitenlijst te komen.
Eerst internet maar eens grondig afstruinen naar dieper gaande info over (HSC) demping, oa de blogs van veringspecialisten kunnen interessant zijn. Dan tzt de vork zelf openmaken en met de opgedane theoretische kennis en een portie gezond boerenverstand kijken of het wat kan opleveren om intern wat aan te passen en zo ja of ik dat zelf kan. En sowieso topkwaliteit seals erin als we toch bezig zijn.

En dan maar weer eens naar de UHR met het beestje :-)
Kan dus nog een tijdje duren voor er een vervolg komt...
Kapitein Iglo
Veelzwammert
Veelzwammert
Berichten: 10345
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

di 14 mei 2019, 10:36

kermit schreef:
di 14 mei 2019, 10:01
Bikesuspension adviseerde als eerste de seals te vervangen, om uit te sluiten dat de wrijving daarvan voorkomt dat de vork snel genoeg kan bewegen. Op zich niet verkeerd om te doen natuurlijk, maar ik vraag me toch af of de invloed daarvan groot genoeg is om mijn probleem te veroorzaken.

Voorlopig rij ik nog even zo door, de vork is nog niet eens aan de officiële onderhoudsinterval toe, heeft amper nattigheid gezien en het probleem is niet groot genoeg om hoog op de prioriteitenlijst te komen.
Eerst internet maar eens grondig afstruinen naar dieper gaande info over (HSC) demping, oa de blogs van veringspecialisten kunnen interessant zijn. Dan tzt de vork zelf openmaken en met de opgedane theoretische kennis en een portie gezond boerenverstand kijken of het wat kan opleveren om intern wat aan te passen en zo ja of ik dat zelf kan. En sowieso topkwaliteit seals erin als we toch bezig zijn.

En dan maar weer eens naar de UHR met het beestje :-)
Kan dus nog een tijdje duren voor er een vervolg komt...
Bikesuspension heeft deze thread natuurlijk niet gelezen. Ik denk dat een of andere vorm van stiction nooit dit effect tot gevolg kan hebben. Daar zijn juist de impacts te groot voor, of je moet al wat merken dat de vork niet lekker uitveert na stationair inveren.
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018


Nukeproof Scout 290 Comp 2017 - retired
Trek Superfly 7 2016 - retired
Trek Superfly 7 2015 - retired
Stevens Fluent ES 2011 - retired
Stevens S7 '09 - SLX/XT - retired
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2761
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

di 14 mei 2019, 14:04

Stictie van de seals merk je als eerste in de small bump compliance. Die seals zijn en paradepaardje van bikesuspension volgens mij, stonden ze ook mee te pronken op de beurs. Kan geen kwaad natuurlijk maar lijkt me voor dit probleem niet relevant.
Het zou me niet verbazen als dit inderdaad ligt aan het ontbreken van achtervering. Ik zou als eerste een test doen met die vork uit de Banshee versus deze. Gewoon een viaductje met een trap in de buurt opzoeken, moet genoeg zijn.
Give me little bits of / more than I can take
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 10242
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Contacteer:

di 14 mei 2019, 14:26

Ik ga normaalgesproken niet zo snel van een trap af als dat ik daar over de snakerun rijd :)
Maar een keer met de Factory vork die kant op kan geen kwaad, moet ik die natuurlijk wèl goed afgesteld krijgen voor die omstandigheden.

Het enige dat ik niet uit mijn hoofd weet is of de vorkbuis van de Factory lang genoeg is, op de Snowdon heb ik voor een vrij lange balhoofdbuis gekozen. Thuis eens meten...
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2761
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

wo 15 mei 2019, 10:40

kermit schreef:
di 14 mei 2019, 14:26
Ik ga normaalgesproken niet zo snel van een trap af als dat ik daar over de snakerun rijd :)
Maar een keer met de Factory vork die kant op kan geen kwaad, moet ik die natuurlijk wèl goed afgesteld krijgen voor die omstandigheden.

Het enige dat ik niet uit mijn hoofd weet is of de vorkbuis van de Factory lang genoeg is, op de Snowdon heb ik voor een vrij lange balhoofdbuis gekozen. Thuis eens meten...
Ben al een tijdje niet meer in Amerongen geweest maar volgens mij zijn die remknippen ook iets minder hoog en steil dan traptreden. Dus qua bewegingssnelheid van de vork zou het best vergelijkbaar kunnen zijn. En anders gewoon minder remmen 8)
Give me little bits of / more than I can take
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 10242
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Contacteer:

ma 17 juni 2019, 08:55

Nou, gisteren dan met de Factory vork in de Snowdon naar Amerongen geweest.
Kort samengevat: ik merkte geen overtuigend verschil met de zwarte Performance. Heb natuurlijk niet tot in den treure elke mogelijke instelling uitgetest, maar onderweg wel wat gespeeld met de druk en rebound instellingen.
De LSC heb ik helemaal open gezet om te voorkomen dat die op wat voor manier dan ook invloed zou hebben.

Het lijkt me op basis van gisteren in elk geval niet de moeite waard om het binnenwerk van beide vorken te gaan omwisselen. Ik denk wel dat ik de Factory nog even laat zitten en als ik de zwarte open maak eens kijken wat de mogelijkheden zijn om de HSC iets af te zwakken.

En voor de rest moet ik er maar mee leren leven. Afgezien van die remknip-stuiteracties voldoet de vork prima, dus dat klinkt ook veel erger dan het is ;-)
Voor die paar keer per jaar dat ik met deze fiets op de UHR rijd moet ik het probleem ook niet groter maken dan het is.

Gaat wel effe duren, maar mocht ik eventueel nog iets aanpassen aan de vork laat ik hier nog weten wat het resultaat was.

Onderweg naast de route Leersum:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9562
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ma 17 juni 2019, 09:34

Nu is de ongeveerde achterkant wel een grote stoorzender om de limiet van de voorkant te kunnen bepalen... .
Datingexpert tussen rijder en fiets


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 10242
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Contacteer:

ma 17 juni 2019, 10:16

Die limiet bereik ik vast niet, ook niet op de Merida (maar daar ligt de limiet ook weer verder weg natuurlijk, met 2 x 160mm). Mijn eigen limiet komt altijd eerder...

Gisteren bij het insturen van de Harry Slinger kombocht stuiterde het zo hard dat mijn vinger van de voorrem afschoot (wellicht was ik ook wat minder scherp, zat al aardig stuk).
Ik had ineens een hele andere lijn dan ik vooraf bedacht had :D

Maar als ik hoor dat iemand op een starre fiets toptijden in Strava heeft staan zal ik als piloot ook vast wel iets suboptimaals doen...

Gelukkig zijn er nog genoeg stukken waar het genieten was, als ik het goed heb het "Tarzanbocht" segment vind ik echt top. En die kombocht ligt er (nu nog...) super bij! :-q
Ik ben inmiddels gewend dat ik op klims door werkelijk iedereen voorbij gereden wordt, dan is het een leuke opsteker als je dan op zo'n gedeelte flink sneller gaat als de xc-piloot die je op de voorafgaande klim nog voorbij kwam speren :D
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9562
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ma 17 juni 2019, 11:56

kermit schreef:
ma 17 juni 2019, 10:16
Maar als ik hoor dat iemand op een starre fiets toptijden in Strava heeft staan zal ik als piloot ook vast wel iets suboptimaals doen...
Zelfs op Harry Slinger kun je meerdere seconden pakken op de stukken tussen de bochten... .


Maar in een ver verleden al wat interessante info verkregen met data logging. Met precies dezelfde afstelling van de voorvork gebruikte de dubbel geveerde bike meer veerweg aan de voorkant dan de hardtail. Daarom roep ik dus regelmatig dat een HT een beperking is voor de vering.
Datingexpert tussen rijder en fiets


"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie