MIJN mening:
Harder fietsen dan je eigenlijk zelf zou kunnen is voor een gezonde fietser mechanische doping en dus onsportief, bij gelegenheid zelfs asociaal.
Apparaten die ons in staat stellen om harder te gaan dan verstandig wordt geacht stimuleren asociaal gedrag.
We zien het overal om ons heen.
Ik heb de e-mtb niet aangeschaft om harder te gaan dan ik nu kan, ik heb em aangeschaft om verder te kunnen dan ik nu kan. Ik kan geregeld harder dan 25km/u op mijn gewone mtb. Als ik dan op mijn e-mtb tegen die 25 km/u grens aan loop te trappen word ik niet blij. Ik rijd de fiets op 18% ondersteuning en ben ook wel eens ingehaald door non e-mtb's. Mocht ik zin hebben om te kiezen voor extra snelheid dan gaat dat nooit ten koste van mijn omgeving of mensen in die omgeving.
Je hebt het over mechanische doping en onsportiviteit maar onze fietsrondjes zijn geen wedstrijd.
Ik heb even de betekenis van sportiviteit opgezocht: Sportiviteit is het naleven van de geschreven en de ongeschreven regels die bij een sport horen.
Misschien moeten we een soort van rijbewijs gaan invoeren voor de mensen die op de trails rijden als daadwerkelijk blijkt dat er een overlast is van e-mtb'ers. Ik rijd ook op een gewone mtb en heb nog nooit een negatieve ervaring gehad met asociaal gedrag van een andere e-mtb rijder.
Ik geloof iedereen op zijn woord die zegt dat hij slechte ervaringen heeft met e-mtb' ers maar stop mij niet in die hoek van die prutsers.
cheeta schreef: ↑za 11 mei 2019, 17:25
... Het aantal mini-MPV's daarentegen waarbij je ernstig je twijfels hebt of a) de bestuurder ueberhaupt weet waar hij/zij mee bezig is en b) of ze zich ueberhaupt van het verkeer (en de snelheid daarvan) om hun heen bewust zijn (spiegels?, totaal verkeerde rijbaan, ...). Die vind ik eigenlijk pas echt asociaal!
Dat valt onder 'niet auto kunnen rijden', niet bewust asociaal gedrag.
Daarvan heb je ook volksstammen van op de mtb...
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
eBikes zijn er, ze gaan niet meer weg en er komen er alleen maar meer van. Dus we hebben het gewoon te accepteren, of je het leuk vindt of niet. Maar je kunt wel nadenken over waar 'm de risico's en ergernissen in zitten.
Als een eBiker een ervaren MTB-er is/was, die zich op de MTB ook al gedroeg, en voldoende skills had, dan zal het op de eMTB ook wel goed gaan, mag je aannemen. De eBike heeft natuurlijk andere rijeigenschappen, maar dat daar zal die MTB-er zo gewend aan zijn geraakt. En de gedragsregels op de trails kende hij al, respecteerde hij al. Rekening houden met andere trailgebruikers zit/zat er al in.
Een asociale MTB-er die overstapt op een eBike blijft een asociale MTB-er, daar kan de eBike zelf ook weinig aan doen helaas. Het gevaar wordt nu echter wel wat groter, door de grotere snelheden die je kunt behalen, door de grotere snelheidsverschillen met de gewone MTB-ers, maar ook met wandelaars, ruiters... niet alle routes zijn exclusief voor MTB-ers bedoeld. Meer kans op ongelukken en confrontaties dus, zeker zodra de ruimtes krapper worden, singletracks smaller.
Een beginnende MTB-er zonder voldoende skills en zonder ervaring hoe het eraan toegaat op trails die op een eMTB stapt, daar kleven natuurlijk extra risico's aan. Ook als het geen aso is.
De controle over de fiets is er nog niet, terwijl eBikes vaak meer veerweg hebben, erg potent zijn, en kunnen uitnodigen tot dingen die de biker eigenlijk nog niet voldoende beheerst, tot rijden in terrein dat eigenlijk nog te zwaar is. En dat op hogere snelheden.
Als je dan de regels op de trails nog niet goed kent of aanvoelt, dan is er wederom meer kans op confrontaties, ergernissen, aangevuld met meer kans op ongelukken.
Maar ze zijn er, ze blijven en het worden er meer.
Aan aso's kun je weinig veranderen vrees ik.
Bij beginnende onervaren fietsers/eBikers moet je denk ik extra inzetten op bewustwording. Op het bijbrengen van regels op trails, de tip geve eventueel een clinic te volgen. Maar dat geldt ook voor beginnende 'gewone' MTB-ers die op eigen kracht hun rondjes rijden. Een eBike brengt echter wat meer risico's met zich mee.
Als iedereen elkaar accepteert, zich een beetje aan de regels houdt, rekening met elkaar houdt, zorgt dat 'ie zijn snelheid aanpast aan wat 'ie kan, aan andere weg/trailgebruikers, dan is er geen enkel probleem.
En de reden waarom iemand op een eBike stapt doet er dan verder niet toe. Of je nou ziek, zwak en misselijk bent, of het gewoon leuk vindt, of allebei... boeit niet.
Ik heb afgelopen zondag met 3 eBikers de St Pietersberg bezocht. Dikke 160mm Enduro's met elektromotor, dikke sloffen eronder... dat was heel schattig... want ze konden er eigenlijk helemaal niks mee. Ik heb ze naar de Observant geloodst via allemaal leuke trailtjes, maar ze hielden het niet bij. Nog geen gevoel voor de (te zware te potente) fiets, nog geen skills. En toen we eenmaal bij de vaste route waren aangekomen en het echte feest kon beginnen zijn ze maar meteen koffie gaan drinken... de SPB vonden ze toch wat heftig.
Daar valt ook nog wel wat winst te halen.... beginnende eBikers een 'passende' eBike adviseren. Passend bij het terrein en de skills. Scheelt ook een hoop. En ook dat is eigenlijk niet anders dan bij gewone MTB-ers... 'je moet wel de goeie hebben'.
Laatst gewijzigd door aurelius op za 11 mei 2019, 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Ik denk dat die 240 mille de crowdfundingtoestandbedrag betreft.
Ontworpen door Erik Buell, die ook de "sportmotoren" voor Harley gedaan heeft. Eigenlijk ook wel herkenbaar...lijkt wel het frame van een Buell.
Maar ja, 31kg voor een hardtailpedelec.....wel met 2 accu's. En een suntour up front...
MIJN mening:
Harder fietsen dan je eigenlijk zelf zou kunnen is voor een gezonde fietser mechanische doping en dus onsportief, bij gelegenheid zelfs asociaal.
Apparaten die ons in staat stellen om harder te gaan dan verstandig wordt geacht stimuleren asociaal gedrag.
We zien het overal om ons heen.
Ik heb even de betekenis van sportiviteit opgezocht: Sportiviteit is het naleven van de geschreven en de ongeschreven regels die bij een sport horen.
Hahhah, jij bent n tuup Rob; je had onsportief moeten googlen. De 1e hit is dan:" [ɔnspɔr'tif] als je boos wordt als je verliest of in een slechte positie bent"!
Zo bekeken doen de uitspraken van o.a. de Mastah me dan meer denken dat zijzelf onsportief zijn...beetje Calimero..
Eigenlijk zou ik van die man met die rasta-geïnspireerde naam ook wat meer eazzzz verwachten...wat minder radicaal....yahman....
Ik denk dat die 240 mille de crowdfundingtoestandbedrag betreft.
Ontworpen door Erik Buell, die ook de "sportmotoren" voor Harley gedaan heeft. Eigenlijk ook wel herkenbaar...lijkt wel het frame van een Buell.
Maar ja, 31kg voor een hardtailpedelec.....wel met 2 accu's. En een suntour up front...
MIJN mening:
Harder fietsen dan je eigenlijk zelf zou kunnen is voor een gezonde fietser mechanische doping en dus onsportief, bij gelegenheid zelfs asociaal.
Apparaten die ons in staat stellen om harder te gaan dan verstandig wordt geacht stimuleren asociaal gedrag.
We zien het overal om ons heen.
Ik heb de e-mtb niet aangeschaft om harder te gaan dan ik nu kan, ik heb em aangeschaft om verder te kunnen dan ik nu kan. Ik kan geregeld harder dan 25km/u op mijn gewone mtb. Als ik dan op mijn e-mtb tegen die 25 km/u grens aan loop te trappen word ik niet blij. Ik rijd de fiets op 18% ondersteuning en ben ook wel eens ingehaald door non e-mtb's. Mocht ik zin hebben om te kiezen voor extra snelheid dan gaat dat nooit ten koste van mijn omgeving of mensen in die omgeving.
Je hebt het over mechanische doping en onsportiviteit maar onze fietsrondjes zijn geen wedstrijd.
Ik heb even de betekenis van sportiviteit opgezocht: Sportiviteit is het naleven van de geschreven en de ongeschreven regels die bij een sport horen.
Misschien moeten we een soort van rijbewijs gaan invoeren voor de mensen die op de trails rijden als daadwerkelijk blijkt dat er een overlast is van e-mtb'ers. Ik rijd ook op een gewone mtb en heb nog nooit een negatieve ervaring gehad met asociaal gedrag van een andere e-mtb rijder.
Ik geloof iedereen op zijn woord die zegt dat hij slechte ervaringen heeft met e-mtb' ers maar stop mij niet in die hoek van die prutsers.
Goed antwoord Bob, stuk genuanceerder.
Heb je (gelukkig) dus toch verkeerd begrepen.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Ik heb even de betekenis van sportiviteit opgezocht: Sportiviteit is het naleven van de geschreven en de ongeschreven regels die bij een sport horen.
Hahhah, jij bent n tuup Rob; je had onsportief moeten googlen. De 1e hit is dan:" [ɔnspɔr'tif] als je boos wordt als je verliest of in een slechte positie bent"!
Zo bekeken doen de uitspraken van o.a. de Mastah me dan meer denken dat zijzelf onsportief zijn...beetje Calimero..
Eigenlijk zou ik van die man met die rasta-geïnspireerde naam ook wat meer eazzzz verwachten...wat minder radicaal....yahman....
Gekko, ik ben in t echt ook veel relaxter
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Ik denk dat die 240 mille de crowdfundingtoestandbedrag betreft.
Ontworpen door Erik Buell, die ook de "sportmotoren" voor Harley gedaan heeft. Eigenlijk ook wel herkenbaar...lijkt wel het frame van een Buell.
Maar ja, 31kg voor een hardtailpedelec.....wel met 2 accu's. En een suntour up front...
ding is ook niet voor in het bos.... op de plaatjes staat ie met straat banden (big apples volgens mij). vork is dus voor drempels en putten, niet voor rockgardens en drops en jumps.
Iemand die goed is en top 20 op amerongen of zeist oid rijdt, gaat niet op een huidige begrenste ebike rijden, voegt namelijk niks toe, want je trapt dan veel te vaak in de begrenzing en bent niet veel sneller. Wat ze wel gaan doen als het zover is (en er zal een punt komen dat ook goede rijders of een deel ervan er een ebike naast gaat nemen) is een onbegrenste high-end carbon ebike pakken, met brede wielen, en banden met veel grip kiezen (rolweerstand is immers veel minder een issue) Dit maakt het mogelijk om nog harder door de trials te gaan.
veel trails kan je dan wel met snelheden tegen of boven de 30kmh nemen en sommige paden kunnen dik boven de 50 kmH. Zullen we wedden dat de toon over ebikes heel snel gaat veranderen. De snelheids verschillen zijn nu soms al enorm e Wedden dat men gaat roepen dat de trails technischer moeten, omdat de snelheden te hoog liggen met alle gevolgen van dien. In princiepe krijg je downhill tavrelen op vlakke stukken. (vind ik leuk, maar das niet te doen he met deze drukke trails)