Ketting loopt van voortandwiel af

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Ruud2411
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 2 november 2018, 21:49

Onze zoon heeft gisteren een gebruikte Giant Reign gekocht. Nu is er het volgende probleem: bij het inveren van de achterdemper hangt de ketting dusdanig slap dat ze zelfs van het voortandwiel af loopt. Wie weet raad?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Loopt de ketting van het tandwiel als je rijdt? En hangt deze slap als de fiets stil staat en je dan de vering in drukt? (Dat zijn namelijk 2 verschillende dingen!)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Ruud2411
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 2 november 2018, 21:49

Lars TB schreef: za 11 mei 2019, 20:59 Loopt de ketting van het tandwiel als je rijdt? En hangt deze slap als de fiets stil staat en je dan de vering in drukt? (Dat zijn namelijk 2 verschillende dingen!)
De ketting gaat slap hangen als je rijdt en dan de achterdemper laat inveren als je stil staat en inveert dan niet.
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

Spanning vd derailleur ff checken, stand vd voorderailleur, ketting te lang?
feel the fear,do it anyway!
Ruud2411
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 2 november 2018, 21:49

gekkokees schreef: zo 12 mei 2019, 00:15 Spanning vd derailleur ff checken, stand vd voorderailleur, ketting te lang?
De fiets heeft geen voorderailleur, er zit wel een ovaal voortandwiel op, zou dit de oorzaak kunnen zijn?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Waarschijnlijk draait de cassette body te zwaar!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Lars TB schreef: zo 12 mei 2019, 17:18 Waarschijnlijk draait de cassette body te zwaar!
Zou zeker kunnen. In dat geval zou het niet moeten gebeuren als je constant blijft trappen, want dan heeft de vrijloop niets in te brengen. De vering heeft daar echter weinig mee te maken (toch?). Er kunnen ook andere oorzaken zijn.
Het is een ovaal blad. Enkel voorblad? Narrow-wide vertanding? Heeft de derailleur een anti-klepper mechanisme (clutch). Zoja, staat die aan?
Enkel blad zonder de combi van clutch +Narrow-wide blad of zonder chain guide geeft dit probleem vaak.
Foto's helpen vaak bij dit soort problemen op afstand oplossen. Evenals merk en type van de relevante componenten.
Give me little bits of / more than I can take
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

Lang geleden ook wel ns ghostshifting gehad. Kabels iets te kort en bij t indempen wil die dan schakelen...maar lukt dan niet helemaal.
Maar als die alleen van t voorblad afloopt......mmmh.. :~
feel the fear,do it anyway!
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

ff wat meer details zoals ak-77 aangeeft.. het zou inderdaad zomaar iets simpels aan de clutchhendel van een shimano derailleur kunnen zijn.. ik ken genoeg mensen die een fiets kopen en geen idee hebben wat dat ding doet..
Verder kan je de ketting lengte nog even checken, als ie bij inveren te slap komt, is de ketting misschien te lang.. snelle check, heb je er minder last van op de grotere kransjes? zo ja check even de stand van je derailleur op de grootste krans (volledig ingegeveerd en uitgeveerd).
Plaats reactie