Welk ovaal voorblad voor Procaliber 6?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
mickelzzon
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: di 27 januari 2015, 13:51

Hi,


Ik heb een Trek Procaliber 6 (2019 model) met SRAM NX 1x 12 met een 30T voorblad. Nu wil ik deze vervangen door een groter ovaal blad maar heb geen flauw idee hoe groot het mag zijn gelet op de afstand met de chainstay. Ik heb ongeveer 2 cm ruimte gemeten tussen de punt van het blad en de rand waar de tanden het frame gaan raken. Iemand ervaring met Trek frames en hoe groot het voortandwiel maximaal mag zijn? Ik denk aan een 38 of een 36 maar als dat niet kan een 34. Ik heb al flink lopen zoeken en wat fietsenwinkels bevraagd maar ik kom niet verder. Kan ze ook gewoon bestellen en kijken welke uiteindelijk past.

Tips?
Leo VL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 151
Lid geworden op: di 16 maart 2004, 13:29

Trek een mailtje sturen heb ik ook gedaan met een soortgelijke vraag.
Keurig antwoord gekregen
“Mooi van verre, verre van mooi”
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1940
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

leuk dat je een antwoord krijgt van Trek, maar niet alle merken ovals kan je met elkaar vergelijken.. AB heeft een ovality tussen de 10 en 14% (afhankelijk van het aantal tanden) dacht ik, garbaruk bv altijd 12%. Garbaruk heeft daarnaast wat langere tanden, goed voor de chain retentie, maar komt wellicht eerder tegen je chainstay, hoewel garbaruk bij de direct mount ovals ook weer "VCT" (variabele chain line tech) toepast, waarbij de grotere bladen steeds iets verder naar buiten komen..

Het is eigenlijk niet te meten.. .want je zit met teveel factoren, offset van je tandwiel kan per merk of per aantal tanden afwijken (al is het maar 2mm), de lengte van de tanden is per merk anders, hoe ovaal het blad is, kan per merk en per aantal tanden afwijken..
Dus of iemand met precies dezelfde fiets en een passend tandwiel meld zich hier en je koopt precies dezelfde, of het is een kwestie van uitproberen. Met een garbaruk zit je met de VCT al snel aan de veilige kant (ten koste van je chainline...), maar een 34 moet eigenlijk altijd wel passen, een 36 kan al tricky worden en een 38 helemaal.
mickelsson
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 26 december 2018, 10:52

Bedankt voor de replies,

Op de Trek website kom ik bij de Procaliber 9.8 sl de volgende vragen tegen:

Can Trek Procaliber 9.8 sl frame with Stylo crankset fit chainring oval 36 T or 34 T max? Thanks
Verified Reply - Jed @ Trek
All oval chainrings will have an "equivalent" tooth count to a circular chainring. You will need an equivalent of a 34T Maximum (Size 15.5"); or a 36T Maximum for all other sizes. For example, Wolf Tooth oval chainrings fit about 2T larger than they actually are, thus, a 34T Wolf Tooth chainring fits closer to a 36T. This chainring would not fit a 15.5 but would fit all other sizes.

En:
Can you fit a 36 or 38 chainring direct mount?
Verified Reply - Jed @ Trek
Max chainring sizes are: For a single: 34T (1x, Size 15.5"); 36T (1x, 17.5-21.5") For a double: Large: 38T (2x, All Sizes) / Small: 28T (2x, All Sizes)

Nu heb ik een 34T (Boost) SRAM tandwiel geleend van een kennis en deze gemonteerd en dat past prima. Het verschil tussen de 30T en 34T in cm doorsnee is 2 cm, de 30T is 12 cm breed en de 34T is 14cm. Gelet op de afstand tot de chainstay is er nog een kleine ruimte over dus een 36T, als deze dan ook 2cm breder is dan een 34T, zal dan wel niet passen. En dan heb ik het over ronde tandwielen en niet eens over ovaal.
Maar met 34T kom ik ook wel een eind hoor. Misschien dat ik van SRAM de ovale versie van de 34T bestel.
Plaats reactie