Alu of carbon frame als beginner

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Mijn ervaring als beginnend MTB-er:

Ik ben in Juni 2018 begonnen en heb sindsdien de volgende fietsen gehad:

29" Hardtail (XC)
26" Carbon Full Suspension (XC)
20" trialbike
26" trialbike
24" trialbike
20" BMX
26" / 27,5" Full Suspension (Enduro)
26" Full Suspension (Downhill)
26" Full Suspension (Freeride / Downhill)
26" Fourcross hardtail


Een beetje veel, maar inmiddels weet ik wel wat ik wil :) - In eerste instantie was ik er van overtuigd gewoon de normale routes te willen rijden, maar al snel ging ik mijn fiets zwaarder belasten, waardoor de overstap nodig was naar een sterkere fiets.
Toen dat ook niet precies bleek wat ik wilde ben ik weer verder gaan zoeken, en dat is nog wel een paar keer doorgegaan :D - Nu weet ik inmiddels wel wat ik wil (op dit moment) maar dat kan ik niet in één fiets bereiken, dus vandaar dat mijn eindresultaat dit zal zijn:

26" hardtail met long travel (Nog in opbouw) - Voor XC ritjes en wat sprongetjes.
26" Full Suspension (Freeride / Downhill) - voor het zware springen e.d.
24" trialbike - Voor het skills trainen

Conclusie: De eerste 29" MTB heb ik nieuw gekocht en met best veel verlies moeten verkopen. De rest is alles 2e hands aangeschaft en heb ik bij verkoop gemiddeld genomen vrijwel geen verlies geleden.
In de tussentijd heb ik ook heel veel geleerd over onderhoud en reparaties, en dat is uiteraard ook niet in waarde uit te drukken ;)

Dus mijn advies is om een (goedkopere) 2e handse fiets te kopen totdat je precies weet wat je wilt. Gaan er in de tussentijd dingen stuk dan kun je die zelf repareren of nieuwe onderdelen kopen en dan nog steeds goedkoper uit zijn dan die oorspronkelijke nieuwe fiets.
Daarnaast kun je hem langzamerhand ook naar je wensen aanpassen zonder steeds vrijwel nieuw spul er af te moeten halen. ;)

En iemand meenemen die er verstand van heeft is altijd handig, maar ook hier op het forum staat er genoeg te koop, en er zijn ook genoeg mensen die er verstand van hebben.
Ik heb via dit forum van bovenstaande lijst 2 frames en één volledige bike gekocht. (En nog veel onderdelen), en geen enkele slechte ervaring gehad ;)
Gebruikersavatar
Morsbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 8 augustus 2012, 09:24
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.7

... en TS is al sinds 16 april niet meer online geweest...
Vaak bu-j te bange!

Mijn bike
Plaats reactie