Elektrische mountainbikes

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Gesloten
superrob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 oktober 2010, 16:09
Mijn mountainbike: SJ FSR comp carbon, Enduro expert carbon , Turbo levo fsr, Turbo levo SL, Mondraker dusk

baron062 schreef: do 9 mei 2019, 20:53 Nou, brand los, Rob! Pak je podium, leg het uit. Want ik snap het nut van de e-mtb, in NL, nog steeds niet.

Gelijk een vraag: hoe vulde je die latente behoefte dan zeg 5 jaar geleden? Of is er in de tussentijd iets gebeurd waardoor je tot de groep lichamelijk beperkten hoor?
Ik rijd geen e-mtb omdat ik een lichamelijke beperking heb, blijkbaar is dat de enige reden die jij en velen met jou kunnen verzinnen om een e-mtb te rijden. Als je het echt wilt begrijpen verdiep jezelf erin en ga fietsen testen. Als je dat niet wil besef je dan dat je niet alle wijsheid hebt en wees genuanceerd of wees stil.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

superrob schreef: do 9 mei 2019, 21:09
baron062 schreef: do 9 mei 2019, 20:53 Nou, brand los, Rob! Pak je podium, leg het uit. Want ik snap het nut van de e-mtb, in NL, nog steeds niet.

Gelijk een vraag: hoe vulde je die latente behoefte dan zeg 5 jaar geleden? Of is er in de tussentijd iets gebeurd waardoor je tot de groep lichamelijk beperkten hoor?
Ik rijd geen e-mtb omdat ik een lichamelijke beperking heb, blijkbaar is dat de enige reden die jij en velen met jou kunnen verzinnen om een e-mtb te rijden. Als je het echt wilt begrijpen verdiep jezelf erin en ga fietsen testen. Als je dat niet wil besef je dan dat je niet alle wijsheid hebt en wees genuanceerd of wees stil.
Beste Rob, dit is een sociaal medium. Dat houdt in dat het werkt zolang we kennis delen. Ik voel niet de behoefte om te testen, maar wel de behoefte om te horen waarom het zo aantrekkelijk is.

Als je dat niet wil delen... tja....
superrob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 oktober 2010, 16:09
Mijn mountainbike: SJ FSR comp carbon, Enduro expert carbon , Turbo levo fsr, Turbo levo SL, Mondraker dusk

baron062 schreef: do 9 mei 2019, 21:13
superrob schreef: do 9 mei 2019, 21:09

Ik rijd geen e-mtb omdat ik een lichamelijke beperking heb, blijkbaar is dat de enige reden die jij en velen met jou kunnen verzinnen om een e-mtb te rijden. Als je het echt wilt begrijpen verdiep jezelf erin en ga fietsen testen. Als je dat niet wil besef je dan dat je niet alle wijsheid hebt en wees genuanceerd of wees stil.
Beste Rob, dit is een sociaal medium. Dat houdt in dat het werkt zolang we kennis delen. Ik voel niet de behoefte om te testen, maar wel de behoefte om te horen waarom het zo aantrekkelijk is.

Als je dat niet wil delen... tja....
Ik krijg niet de indruk dat je echt heel graag wilt weten wat een e-bike aantrekkelijk maakt, ik krijg meer de indruk dat ik het bezit ervan moet rechtvaardigen. De stereo type opmerking over lichamelijk beperkt toont het vooroordeel aan. Ik ga het niet meer uitleggen waarom ik een e-mtb rijd.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

superrob schreef: do 9 mei 2019, 21:25 Ik krijg niet de indruk dat je echt heel graag wilt weten wat een e-bike aantrekkelijk maakt, ik krijg meer de indruk dat ik het bezit ervan moet rechtvaardigen. De stereo type opmerking over lichamelijk beperkt toont het vooroordeel aan. Ik ga het niet meer uitleggen waarom ik een e-mtb rijd.
Dit onderbouwt mijn stelling dat het een heel andere tak van sport is. En in principe dus op heel andere plekken bedreven moet worden.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1742
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Over 5-10 jaar heeft iedereen een e-bike. Want één van je fietsmaten kocht er 1. En toen de ander ook. En toen nog een. En eigenlijk gaat dat prima, een paar e-bikes in je groepje (probeer het eens!). Maar als iedereen nou zo'n ding heeft kan je met z'n allen die ene extreem zware tocht vol 'onmogelijke' klimmetjes rijden zonder af te hoeven stappen. Dus koop je er zelf ook maar een. Handig man, ingebouwde wind-mee. Had je 5-10 jaar eerder moeten doen.

Wedden? :tong
Het is hier geen ponykamp!
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7386
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Inderdaad... Een 'club' waar ik af en toe mee rijdt, is nu bijna massaal op e-MTBs overgestapt omdat je dan in plaats van 5x een 8x (oid) naar boven rijdt. Tenzij je de klimcapaciteiten van een Absalon (J.) hebt dan is dat geen doen en aangezien ik voordien al de slechtste klimmer was echt een missie kansloos.

Naar beneden is een ander verhaal...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

superrob schreef: do 9 mei 2019, 20:46
ThaSingleTrackMastah schreef: do 9 mei 2019, 19:46 25kmh in het bos is een flinke snelheid. Iemand die dit zonder ondersteuning haalt is een duchtige fietser, waarvan ik me dan weer afvraag waarom die een emtb zou willen/moeten rijden.
Dit heeft m.i.niets met het toegankelijk maken van de mtb voor "iedereen", maar met de wens om harder te rijden.
Lekker meer trainen, daar ga je ook harder van rijden.

En als je over de weg naar je mtb rondje moet, waarom zou dat harder moeten dan 25kmh? Voor tijdwinst? Om je gem. (op heen- en terugweg) genoeg te laten stijgen moet je serieus harder en dan kom je toch weer bij de speedpedelec uit.
Ik blijf erbij, de wens om harder te gaan dan 25kmh heeft niets te maken met de geaccepteerde redenen om een emtb te rijden.
De wens om harder te rijden dan 25kmh is dus niet breed geaccepteerd en daar is een reden voor.
Dan kan je nog zo lief zijn voor je moeder, het blijft asociaal. Net zo asociaal als met een ander gemotoriseerd voertuig de tracks af te jakkeren. Elekteomotor of brandstofmotor maakt geen drol uit. Zodra je met (hulp)motor harder wilt dan gebruikelijk ga je een grens over en dat wordt alleen door de rijder zelf gewaardeerd, niet door de medemens.
Stukken sneller dan 25 km/u op de gewone mtb zijn geen uitzondering, een gemiddelde van 25 km/u is een heel ander verhaal. Jij moet je niet afvragen waarom ik op een e-mtb rij, je moet je erbij neerleggen dat ik het met plezier doe en dat:
- je jezelf niet hoeft af te vragen hoe ik naar mijn mtb rondje rijd, maar voor jouw gemoedsrust op mijn gewone mtb rijd ik op de weg vaak sneller dan 25 km/u
- de wens om harder te gaan dan 25 k/m blijkbaar door jou wel wordt geaccepteerd op een gewone mtb en niet op een e-mtb
- ik nog nooit iemand ben tegen gekomen die vindt dat ik in het bos niet harder dan 25 km/u moet rijden
- lief zijn voor je moeder geen reet te maken heeft met hoe je je op de weg of op de trails gedraagt
- HET niet asociaal is om in het bos / bergen / trails harder dan 25 km/u te rijden
- ik tracks niet afjakker
- de track en de skills van de rijder de maxiumum snelheid bepalen

Je hele betoog is een combinatie van aannames en onderbuik gevoel zonder dat je een idee kunt vormen waarom iemand als ik kies voor een e-mtb. Moet ik je ook uitleggen waarom ik een enduro en freerider naast mijn trailbike heb? Om nog maar te zwijgen over mijn racefiets en speedpedelec voor het woon - werk verkeer.

Je eigen bekrompen mening opdringen bij anderen vind ik asociaal.
Super Rob :-q

Jij jouw mening, ik de mijne, het is een forum.
Tot nu toe heb je niets gedaan dat mij mijn mening doet veranderen, integendeel...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

Poeiii,

Een mening hebben is iets anders dan te vertellen wat mensen zouden MOETEN doen....

t Verhaal van Rob geldt eigenlijk voor bijna alles posts in dit topic.

t Begint al bijna 2 jaar geleden, met de 1e post van de Baron, een linkje naar tweewieler.nl....
Daar wordt een stelling geplaatst, gevolgd door een vraag. Dat wordt dan gelijk als bewijs voor een probleem neergezet en vervolgens komt de een na de ander met een slechte ervaring of een overtuigde, populistische mening..Precies wat Rob neerzet...en ik citeer:"combinatie van aannames en onderbuik gevoel". Voeg daar aan toe de nodige hoeveelheid afgunst en het niet kunnen leven zonder regels.

Er worden citaten aangehaald waaruit men bewijzen haalt die hun eigen stelling onderbouwen??!! dat zij toch gelijk hadden en ABSOLUUT - bij Becam :winkie: - geen ander perspectief nodig hebben. Dit terwijl die citaten totaal niets onderbouwen, nix met elkaar te maken hebben.

Een ander vraagt wederom voor de zoveelste maal om uitleg, onder t mom van "dit is een sociaal forum". En dat terwijl net is uitgesproken/ geschreven dat die persoon dat niet meer gaat doen....Zucht. Trollerig gedrag noemen ze dat.

Ik vind het allemaal vrij radicaal, kortzichtig,bekrompen en erg hardnekkig allemaal. En om te bewijzen dat IKZELF niet hardnekkig ben zal ik mijn mening WEL herzien. Vanaf nu vind ik e-mtbers asociaal, met name die wat harder dan 25 gaan.

Mountainbikers zijn per definitie sws asociaal, evenals motorrijders. Precies de reden waarom ik er 100 jaar geleden mee begon. Toen was dat nog stoer.....
feel the fear,do it anyway!
superrob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 oktober 2010, 16:09
Mijn mountainbike: SJ FSR comp carbon, Enduro expert carbon , Turbo levo fsr, Turbo levo SL, Mondraker dusk

Lars TB schreef: do 9 mei 2019, 22:42
superrob schreef: do 9 mei 2019, 21:25 Ik krijg niet de indruk dat je echt heel graag wilt weten wat een e-bike aantrekkelijk maakt, ik krijg meer de indruk dat ik het bezit ervan moet rechtvaardigen. De stereo type opmerking over lichamelijk beperkt toont het vooroordeel aan. Ik ga het niet meer uitleggen waarom ik een e-mtb rijd.
Dit onderbouwt mijn stelling dat het een heel andere tak van sport is. En in principe dus op heel andere plekken bedreven moet worden.
De logica hiervan ontgaat me even.
superrob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 oktober 2010, 16:09
Mijn mountainbike: SJ FSR comp carbon, Enduro expert carbon , Turbo levo fsr, Turbo levo SL, Mondraker dusk

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 10 mei 2019, 02:10
superrob schreef: do 9 mei 2019, 20:46

Stukken sneller dan 25 km/u op de gewone mtb zijn geen uitzondering, een gemiddelde van 25 km/u is een heel ander verhaal. Jij moet je niet afvragen waarom ik op een e-mtb rij, je moet je erbij neerleggen dat ik het met plezier doe en dat:
- je jezelf niet hoeft af te vragen hoe ik naar mijn mtb rondje rijd, maar voor jouw gemoedsrust op mijn gewone mtb rijd ik op de weg vaak sneller dan 25 km/u
- de wens om harder te gaan dan 25 k/m blijkbaar door jou wel wordt geaccepteerd op een gewone mtb en niet op een e-mtb
- ik nog nooit iemand ben tegen gekomen die vindt dat ik in het bos niet harder dan 25 km/u moet rijden
- lief zijn voor je moeder geen reet te maken heeft met hoe je je op de weg of op de trails gedraagt
- HET niet asociaal is om in het bos / bergen / trails harder dan 25 km/u te rijden
- ik tracks niet afjakker
- de track en de skills van de rijder de maxiumum snelheid bepalen

Je hele betoog is een combinatie van aannames en onderbuik gevoel zonder dat je een idee kunt vormen waarom iemand als ik kies voor een e-mtb. Moet ik je ook uitleggen waarom ik een enduro en freerider naast mijn trailbike heb? Om nog maar te zwijgen over mijn racefiets en speedpedelec voor het woon - werk verkeer.

Je eigen bekrompen mening opdringen bij anderen vind ik asociaal.
Super Rob :-q

Jij jouw mening, ik de mijne, het is een forum.
Tot nu toe heb je niets gedaan dat mij mijn mening doet veranderen, integendeel...
Als je vindt dat iedereen een mening mag hebben wees dan wat genuanceerder en verander al je statements in " ik vind ..." ipv ze zo gewoon neer te plempen als de waarheid. Een beetje nuance kunnen we hier wel gebruiken, ben wel heel benieuwd of je in het echte leven ook zo met mensen communiceert. Ik hoop het niet voor je.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5865
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

"ik vind" vind ik weer de grootste onzin... Omdat je hoort niemand uit te schelden en of te beledigen.... Maar zet je d'r "ik vind" voor, dan is het in eens een persoonlijke mening.... :roll:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Tinnieman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 732
Lid geworden op: za 25 september 2010, 12:53
Mijn mountainbike: McKing Number One, soma Wolverine V2 -- Kona unit monsteravontuurding 2021

Ik denk dat e-mtb's een positie hebben in Nederland en dat het allemaal niet zo veel uit maakt wat een ander er van vindt. Snelheid is echt onzin. MTBen houdt in dat je genoeg overzicht hebt om alle onvoorziene omstandigheden kunt tackelen. of je nou 20 of 30 rijdt. Uitzondering zijn die paar routes waar je het alleenrecht hebt maar dan nog....... Je kunt wel over een hondje heenrijden omdat je hem niet zag en omdat hij er niet mag lopen. Ik zelf heb liever de controle om te kunnen stoppen als er iets onvoorziens gebeurt.

Als je gezond bent is er echt wel een leuke toepassing voor emtb's. Ze hebben een shitload aan koppel, je kunt langer op pad en je kunt dingen doen die je anders niet kunt.Daarnaast is de snelheid niet asociaal hard en wie heeft er nou eigenlijk last van.

Ieder het zijne lijkt me
Bij weer en wind, in zon en regen, kom je leuke mensen tegen
http://www.strava.com/athletes/1928283
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

superrob schreef: vr 10 mei 2019, 07:56
Lars TB schreef: do 9 mei 2019, 22:42

Dit onderbouwt mijn stelling dat het een heel andere tak van sport is. En in principe dus op heel andere plekken bedreven moet worden.
De logica hiervan ontgaat me even.
Tinnieman schreef: vr 10 mei 2019, 09:23 Ze hebben een shitload aan koppel, je kunt langer op pad en je kunt dingen doen die je anders niet kunt.
Prima dat een e-bike ingezet wordt om 'beperkingen' te overkomen. Maar er zit dus nog heel veel meer in. En als je hem dus niet inzet om beperkingen te overkomen, dan is het dus niet om gelijkwaardig te zijn aan mountainbikes, maar om juist de extra mogelijkheden uit te gaan buiten.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
superrob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 oktober 2010, 16:09
Mijn mountainbike: SJ FSR comp carbon, Enduro expert carbon , Turbo levo fsr, Turbo levo SL, Mondraker dusk

Lars TB schreef: vr 10 mei 2019, 09:34
superrob schreef: vr 10 mei 2019, 07:56

De logica hiervan ontgaat me even.
Tinnieman schreef: vr 10 mei 2019, 09:23 Ze hebben een shitload aan koppel, je kunt langer op pad en je kunt dingen doen die je anders niet kunt.
Prima dat een e-bike ingezet wordt om 'beperkingen' te overkomen. Maar er zit dus nog heel veel meer in. En als je hem dus niet inzet om beperkingen te overkomen, dan is het dus niet om gelijkwaardig te zijn aan mountainbikes, maar om juist de extra mogelijkheden uit te gaan buiten.
Ik snap even niet wat je met dat "gelijkwaardig" nou eigenlijk bedoelt. Is een getrainde mountainbike die als een malle over de trails fietst niet gelijkwaardig aan de beginner die op een old school mtb rustig een rondje draait? Is de man die een s-works epic onder zijn kont heeft niet gelijkwaardig aan de man die op een goedkope decathlon fiets rijdt?

Het lijkt wel alsof het allemaal gelijkwaardig moet zijn omdat het anders oneerlijk is. We rijden allemaal onze eigen rondjes en het is geen wedstrijd daarnaast maakt mijn e-mtb niks kapot en is niemand tot last.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

superrob schreef: vr 10 mei 2019, 10:03
Lars TB schreef: vr 10 mei 2019, 09:34



Prima dat een e-bike ingezet wordt om 'beperkingen' te overkomen. Maar er zit dus nog heel veel meer in. En als je hem dus niet inzet om beperkingen te overkomen, dan is het dus niet om gelijkwaardig te zijn aan mountainbikes, maar om juist de extra mogelijkheden uit te gaan buiten.
Ik snap even niet wat je met dat "gelijkwaardig" nou eigenlijk bedoelt. Is een getrainde mountainbike die als een malle over de trails fietst niet gelijkwaardig aan de beginner die op een old school mtb rustig een rondje draait? Is de man die een s-works epic onder zijn kont heeft niet gelijkwaardig aan de man die op een goedkope decathlon fiets rijdt?

Het lijkt wel alsof het allemaal gelijkwaardig moet zijn omdat het anders oneerlijk is. We rijden allemaal onze eigen rondjes en het is geen wedstrijd daarnaast maakt mijn e-mtb niks kapot en is niemand tot last.
Je moet het niet omdraaien... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gesloten