onderhoud intervallen ..

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Er zijn al vele onderhoud topics, maar ik kan er niet zo goed uit afleiden wat wijsheid is met betrekking tot onderhoud intervallen..

Volgens jullie de richtlijnen van de fabrikant?

RS heeft voor hun vorken drie varianten van onderhoud "dagelijks", 50 uur en 200 uur, fox weet ik zo snel niet..
https://www.sram.com/sites/default/file ... _rev_a.pdf

Voor de dempers, 8 uur, 20 uur en 100 uur https://www.sram.com/sites/default/file ... nglish.pdf

De eerlijkheid gebied te zeggen dat ik niet zo een poetser ben, ik werk vaak via het piepsysteem :oops: als iets of iemand gaat piepen, dan moet er wat gebeuren... En ook lijken mij die intervallen soms hoog.. Stel je rijdt drie uur per week, dan moet je iedere 17de week je vork servicen en iedere 7de week klein demperonderhoud uitvoeren.. Dat doet toch niemand, of ...


Wat doen jullie?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16039
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

hendrikjan schreef: ma 6 mei 2019, 16:42 Er zijn al vele onderhoud topics, maar ik kan er niet zo goed uit afleiden wat wijsheid is met betrekking tot onderhoud intervallen..

Volgens jullie de richtlijnen van de fabrikant?

RS heeft voor hun vorken drie varianten van onderhoud "dagelijks", 50 uur en 200 uur, fox weet ik zo snel niet..
https://www.sram.com/sites/default/file ... _rev_a.pdf

Voor de dempers, 8 uur, 20 uur en 100 uur https://www.sram.com/sites/default/file ... nglish.pdf

De eerlijkheid gebied te zeggen dat ik niet zo een poetser ben, ik werk vaak via het piepsysteem :oops: als iets of iemand gaat piepen, dan moet er wat gebeuren... En ook lijken mij die intervallen soms hoog.. Stel je rijdt drie uur per week, dan moet je iedere 17de week je vork servicen en iedere 7de week klein demperonderhoud uitvoeren.. Dat doet toch niemand, of ...


Wat doen jullie?
Ik kies voor vorken die je nog kunt servicen als de boel gaat piepen :winkie:


Hoorde van een wedstrijdrijdster die recentelijk een 'smerige' meerdaagse wedstrijd had gereden dat de FOX 32 vorken er na 1 dag mee kapten. En ik zie ook wel een SID vorken langs komen die na een half jaar onder een wedstrijdrijder (trainen onder alle omstandigheden) eigenlijk voorbij 'nog te redden' zijn.

Maar het meeste spul is wel zo redelijk dat je met normaal gebruik (3 uur per week!) wel een jaartje of 2 door moet kunnen rijden. Als je de vork dan wel enigszins schoon houdt en eventueel de seals af en toe oplicht en/of smeert. Maar ga je iets te lang door of rijd je stukken meer, dan kan het zijn dat als je denkt 'misschien maar eens gaan servicen' dat het al te laat is. Veel oudere FOX vorken gezien waar na 3-4 jaar de binnenpoten in het niet zichtbare gedeelte geheel beschadigd waren. En ook heel veel Reba's gezien met dat euvel.

Dus... . Het ligt er vooral aan hoe lang je met je materiaal wilt doen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Tja, het moet natuurlijk niet te lang meegaan ;)

Ik kan me alleen niet aan de indruk onttrekken dat eigenlijk niemand zich houdt aan de door de fabrikant geadviseerde onderhoudsintervallen..
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat denk ik ook :oops: :D
Mijn vork en demper gaan nu weg voor een service, ongeveer 1.500km gedraaid maar wel alleen in droge omstandigheden. Als je 20km/h gemiddeld telt (niet onrealistisch met de e-mtb) zou dat 75uur gebruik zijn, in plaats van de 50 die RS aangeeft.

Ik hou de boel wel goed schoon, na elke rit de binnenpoten schoonvegen en de seals met een borsteltje reinigen. Als je dat niet doet hoopt zich toch vuil op in die kleine randjes van de seals.
Om de paar ritten een drupje vorkolie op de seals, paar keer inveren en een paar minuten daarna droogvegen.
Dit doe ik zowel met de vork, de demper als de dropperpost.

Tot nu toe nul problemen met overmatige slijtage van vorken of dempers gehad.
Maar rij je veel in slechte omstandigheden kan ik me voorstellen dat de optimale onderhoudsinterval wel wat korter is...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1469
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

De afweging kan ook zijn om de vork op te rijden en dan na een jaar of 3 een andere vork te kopen. Zeker als je het onderhoud uitbesteedt, kan ik me wel voorstellen dat men zoiets heeft van ik zie wel hoe lang het goed gaat. Zeker bij de mainstream vorken die regelmatig voor leuke prijsjes worden aangeboden snap ik dat best. Onderhoud kost je per keer zo’n €100,- - €150,- (wanneer je het uitbesteedt), een Reba, Fox 32 of zelfs een Yari heb je nieuw soms al voor zo’n €300,-.
“Old, not obsolete”
edkars
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1126
Lid geworden op: di 19 augustus 2008, 23:28
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper comp 29
Contacteer:

Marco79 schreef: do 9 mei 2019, 11:31 De afweging kan ook zijn om de vork op te rijden en dan na een jaar of 3 een andere vork te kopen.
Zou kunnen, maar mijn ervaring met Rockshox vorken is dat ze, bij mijn gebruik na 9 á 12 maanden stug worden. Om daar dan nog 1 of 2 jaar mee door te rijden zou niet mijn keuze zijn.
http://www.strava.com/athletes/682636" onclick="window.open(this.href);return false;

Hey ho, let's go!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13012
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Zo elk jaar een lower leg service. Goed thuis te doen, en daarna voelt-ie weer als nieuw. Daar laat ik het bij.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3793
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Eens per jaar een grotere beurt, doe ik zelf.

Nog nooit een luchtvoorvork gedaan, maar dat ga ik na de zomer wel zelf doen. Stelt niet zoveel voor zag ik, voornamelijk wat o-ringen ed vervangen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik ben ook van plan het zelf te gaan doen, in elk geval de basis-servicebeurten. Maar daarvoor wil ik eerst een fatsoenlijke plek om te kunnen werken en die heb ik nog niet. Weinig zin om het buiten of in huis te gaan doen.

Dus nu breng ik het spul nog een keer weg, maar hopelijk is die ruimere schuur/garage tegen de tijd dat er weer werk aan de vorkenwinkel is een feit :-D

Oprijden is zeker een prijstechnisch te rechtvaardigen optie in sommige gevallen, maar ik denk dat je dan inderdaad de laatste "helft" van de gebruiksduur met een niet optimaal werkende vork onderweg bent.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Bovendien is het in 3 jaar tot schroot rijden van een vork symbolisch voor alles wat er momenteel mis is aan de mensheid :bier:
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Mijn vorken gaan werkelijk jaaaaren mee, of beter gezegd, heel veel km's.
Als het inderdaad de bedoeling is dat je vorken en dempers lang meegaan, dan het onderhoud gewoon niet overdrijven.

Zoals hierboven al gezegd, binnenpoten stofvrij maken met een zachte kwast en op z'n tijd een drupje vorkolie.
Servicebeurtje (olie verversen, O-ringen en seals vervangen) doe ik als mooiweerfietser tegenwoordig meestal rond de 3000-3500km.
Meestal is de olie dan nog keurig netjes en de foamringen nog niet door-en-door vervuild, zo op het zicht mooi op tijd.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16039
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

kermit schreef: do 9 mei 2019, 13:27 Ik ben ook van plan het zelf te gaan doen, in elk geval de basis-servicebeurten. Maar daarvoor wil ik eerst een fatsoenlijke plek om te kunnen werken en die heb ik nog niet. Weinig zin om het buiten of in huis te gaan doen.
Ik zou gaan verhuizen als ik jou was! Iets met een grote schuur :-q



:bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13012
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Lars TB schreef: do 9 mei 2019, 16:00
kermit schreef: do 9 mei 2019, 13:27 Ik ben ook van plan het zelf te gaan doen, in elk geval de basis-servicebeurten. Maar daarvoor wil ik eerst een fatsoenlijke plek om te kunnen werken en die heb ik nog niet. Weinig zin om het buiten of in huis te gaan doen.
Ik zou gaan verhuizen als ik jou was! Iets met een grote schuur :-q



:bier:
Kan het iedereen aanraden :winkie:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29781
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

edkars schreef: do 9 mei 2019, 12:40 Zou kunnen, maar mijn ervaring met Rockshox vorken is dat ze, bij mijn gebruik na 9 á 12 maanden stug worden. Om daar dan nog 1 of 2 jaar mee door te rijden zou niet mijn keuze zijn.
Kapitein Iglo schreef: do 9 mei 2019, 12:44 Zo elk jaar een lower leg service. Goed thuis te doen, en daarna voelt-ie weer als nieuw. Daar laat ik het bij.
Vooral bij de RS vorken voel ik ook dat ze stug/stroef worden na een tijdje.
Zelf ff de boel uit en in elkaar met nieuwe smering houdt alles fris en soepel.
Ben je hiermee op tijd dan kan je het grote onderhoud flink uitstellen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16700
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Lars TB schreef: do 9 mei 2019, 16:00
kermit schreef: do 9 mei 2019, 13:27 Ik ben ook van plan het zelf te gaan doen, in elk geval de basis-servicebeurten. Maar daarvoor wil ik eerst een fatsoenlijke plek om te kunnen werken en die heb ik nog niet. Weinig zin om het buiten of in huis te gaan doen.
Ik zou gaan verhuizen als ik jou was! Iets met een grote schuur :-q

:bier:
Wordt aan gewerkt, maar ik ben zo'n arme sloeber die alleen een ander huis kan kopen als het huidige verkocht is :-{ En da's nog niet gelukt...
Maar reken maar dat de afmetingen en kwaliteit van de schuur/berging/garage een belangrijke plaats bij de zoekcriteria innemen :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie