MTB Route Ede

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Dat is zeker waar.
Maar muziek hoeft geen storende factor te zijn.
Vind zelf de filmpjes van Swiss MTB team altijd prettig om te kijken.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Elvander schreef: wo 8 mei 2019, 09:14 De route heb ik nu 4 keer gereden en ik moet zeggen dat het elke keer leuker wordt.
Gisterochtend stond bol van de natuurlijke elementen:
-3 maal een zwarte specht gezien, 1 maal een paar en op een heel ander stuk nog een eenling, prachtig
-het werk van de zwijnen is steeds meer zichtbaar, ze bemoeien zich ook met de route en ze zijn het er niet altijd mee eens.
-En dan helaas ook nog de bosbessenplantjes van heel dichtbij bekeken aan het einde van de jumpline...
Ik had me voorgenomen om niet te gaan springen (herstellend van enkelblessure, fiets dus ook met een brace) maar het rollen en pumpen over de jumps ging te goed, ik nam veel te veel snelheid mee en de laatste jump werd dan ook automatisch een jump die ik niet ingecalculeerd had. Over het stuur en een koprol de plantjes in. Gelukkig niks aan de hand maar wel behoorlijk geschrokken, m'n enkel had gelukkig ook niks. Beter opletten :bier:
Ai .. je bent niet de eerste en niet de laatste waarschijnlijk :lol:

Op het kidsparcours is trouwens ook een gave jumpheuvel. Gisteren 6x de route gereden en ik vloog steeds verder ..
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Ik hoop dat de sprongen niet voor al te veel ongelukken gaan zorgen en uiteindelijk hetzelfde lot als Amerongen wacht... Zou zonde zijn
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

maaf2 schreef: wo 8 mei 2019, 20:28 Ik hoop dat de sprongen niet voor al te veel ongelukken gaan zorgen en uiteindelijk hetzelfde lot als Amerongen wacht... Zou zonde zijn
Je hoeft niet te jumpen, je kun ze ook prima rollen.
Sneeuwmonster
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

maaf2 schreef: wo 8 mei 2019, 20:28 Ik hoop dat de sprongen niet voor al te veel ongelukken gaan zorgen en uiteindelijk hetzelfde lot als Amerongen wacht... Zou zonde zijn
Op Amerongen zaten ze in een afdaling waar de snelheid ongemerkt best iets te hoog kon zijn voor de onervaren biker.
Dat zie ik in Ede niet zo snel gebeuren.
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

sama schreef: wo 8 mei 2019, 20:39
maaf2 schreef: wo 8 mei 2019, 20:28 Ik hoop dat de sprongen niet voor al te veel ongelukken gaan zorgen en uiteindelijk hetzelfde lot als Amerongen wacht... Zou zonde zijn
Je hoeft niet te jumpen, je kun ze ook prima rollen.
Je hoeft mij niet uit te leggen dat de rollers prima te rollen zijn. Ik denk echter dat beginners zich hier mogelijk op verkijken.


Jefro98 schreef: wo 8 mei 2019, 21:01
maaf2 schreef: wo 8 mei 2019, 20:28 Ik hoop dat de sprongen niet voor al te veel ongelukken gaan zorgen en uiteindelijk hetzelfde lot als Amerongen wacht... Zou zonde zijn
Op Amerongen zaten ze in een afdaling waar de snelheid ongemerkt best iets te hoog kon zijn voor de onervaren biker.
Dat zie ik in Ede niet zo snel gebeuren.
Daar heb je inderdaad wel een punt. Ik moest aardig m'n best doen om m'n fiets er overheen te trekken (lag overigens voor groot deel aan mijn eigen fysieke gesteldheid).
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Giant-E schreef: wo 8 mei 2019, 12:55 Ik vind 't eerlijk gezegd een matig filmpje. Ook irritante muziek eronder. Er staan betere online.
Net het filmpje eens bekeken maar ben halverwege afgehaakt.
Al die korte 2sec stukjes achter elkaar geplakt zijn niet echt fijn om te kijken.

In de trail zitten best een paar flowende stukken die je gewoon 20sec kunt laten doorlopen bijv.

Iemand de volledige route al eens op de crosser gereden en mij kan vertellen hoe dat is?
UHR is niet je van het met die remkuilen maar ik denk dat deze route wel goed te doen is?
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Ik vond deze route afgelopen week hobbeliger dan de heuvelrug eerlijk gezegd.
Als het allemaal goed ingereden is lijkt het mij goede route voor een crosser (met alle lange rechte stukken).
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Ik heb alle delen al wel op de gravelfiets gedaan. Alleen nog niet in 1 rondje.

Qua techniek gaat dat goed. Wat er de laatste tijd bijgekomen is is niet lastiger dan de tracks die al eerder zijn vrijgegeven. Wel zijn sommige delen nog erg hobbelig. Kwestie van inrijden. Op een paar plekken ietwat remkuilen maar lang geen uhr niveau. In sommige bochten is het zand erg los. En de zwijnen woelen nog wel eens een stukje om. Dat is op de crosser natuurlijk net wat lastiger.
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

Je moet algemeen gezien op nieuwe routes uitkijken met crossers. De toplaag is nog niet uitgehard waardoor je er met die dunne bandjes soms als een pizzasnijder doorheen gaat. Daardoor duurt het inrijden langer. Je doet er anderen geen plezier mee. Een paar maanden inrijdtijd zijn meestal wel voldoende. Dat betekent bij Ede dat het kinderrondje mogelijk nog kwetsbaar is. Zeker weten doe ik het niet, want ik ben er recent niet geweest. Locals kunnen uitsluitsel geven of de track hard is. Zolang je nog sporen kunt zien is het nog niet stabiel. Inrijden me met een mtb hebben de tracks juist nodig, hoe breder de banden, hoe beter.
Laatst gewijzigd door pietervl op do 9 mei 2019, 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Precies daarom rijd ik met mijn plusbike met 3.0 banden :D
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Misterelmo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 183
Lid geworden op: zo 26 augustus 2018, 07:58

Dinsdag alle nieuwe kilometers nieuwe track gereden van het kids rondje en route Ede op de mtb. Ede is hele grote stukken aardig ingereden, maar omdat de Veluwe behoorlijk droog is en de tracks nieuw zijn er ook best wat mulle stukjes en bochten. Hij ligt er redelijk goed bij en misschien is hij te doen op een crosser maar echt aanraden zou ik het niet. Ook ivm de eerder genoemde dunne bandjes die de boel losser kunnen rijden.
Klusteam MTB Zuid Veluwe
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Vandaag een gedeelte van de route op de crosser geprobeerd.
Was niet echt lekker te rijden idd.
Veel gehobbel en af en toe keiharde rimpels die je niet ziet.

Baan lag er vochtig bij en her en der plasjes.
Geen mulle stukken meer gezien.
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Rayb81 schreef: do 9 mei 2019, 22:08 Vandaag een gedeelte van de route op de crosser geprobeerd.
Was niet echt lekker te rijden idd.
Veel gehobbel en af en toe keiharde rimpels die je niet ziet.

Baan lag er vochtig bij en her en der plasjes.
Geen mulle stukken meer gezien.
Maar het stuk met de jumps is ook leuk op de crosser toch? :wink:
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik heb ze gerold.
Ik zat er niet helemaal lekker in vandaag dus totaal geen risico's genomen op de track.
Plaats reactie