Trainen voor langste dag rit 21 juni 2019

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Dat is makkelijk geschreven. Op die manier uitvoering en klaar.

Andere manier is je voorbereiden en je te rijden afstanden steeds verder uitbreiden. Dan kun je ervaren wat het doet om lange afstanden te rijden.
Blijf je het leuk vinden, of zit je je dan af te vragen waar je mee bezig bent? Of ga je je vervelen? Schrijf je ervaringen op in een logboek (werkt voor mij al een aantal jaar erg goed. Kan makkelijk terug lezen hoe ik andere lange ritten had aangepakt, hoe ik daar op reageerden).

(en of sportvoeding daarvan een onderdeel moet zijn is aan jou. Ik reed de 7 van LV op appelsap/water met een snufje zout en na elke 3de ronde een halve plak ‘snelle jelle’. Voor mij werkt ook dit al jaren. Elke kwartier een grote ‘slok’ drinken. Dan kan je lichaam het beter opnemen. Houdt 500ml per uur aan).
PaganiProductions

Die 70 km heb ik vorig jaar conservatieve uitgereden
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Jurriaan schreef: wo 24 april 2019, 11:00 Dat is makkelijk geschreven. Op die manier uitvoering en klaar.
ALs je nu ritten tot 70Km kan fietsen en als je zo regelmatig al Pagani fietst dan is een tochtje van 100Km echt wel prima te doen hoor.
Tenzij je total uitgeput terug bent gekomen van de 70Km, maar dat geloof ik niet (als je nu aan 100Km zit te denken)
PaganiProductions

japie carbon schreef: do 25 april 2019, 09:39
Jurriaan schreef: wo 24 april 2019, 11:00 Dat is makkelijk geschreven. Op die manier uitvoering en klaar.
ALs je nu ritten tot 70Km kan fietsen en als je zo regelmatig al Pagani fietst dan is een tochtje van 100Km echt wel prima te doen hoor.
Tenzij je total uitgeput terug bent gekomen van de 70Km, maar dat geloof ik niet (als je nu aan 100Km zit te denken)
In dit rondje zitten wel meer hoogte meters dan in die van Noord Limburg.
Iets van 1200 hm ofzo.
En is ook handig om met sports gels te gaan rijden als eten nu rijd ik op dadels waar ook van alles in zit.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Gels gebruik ik zelf bijna nooit, alleen als uiterste nood als ik er helemaal doorheen zit en nog naar de auto moet.
De laatste gel die ik nam is meer dan een jaar geleden.

Goed eten meenemen en dan ook eten dat vult.
Een paar goede koeken of cakes bijv.
Een lekkere pannenkoek of tosti onderweg doet ook wonderen als je de mogelijkheid hebt.

Ik red het tegenwoordig makkelijk op een reepje per 1uur15min en een koekje onderweg, maar bij lange ritten onder zware condities wil ik nog weleens een leeg gevoel krijgen ondanks het eten van een reepje ieder uur.
Dan is het wel fijn om even iets te nemen wat ook echt vult om je van dat lege gevoel af te helpen.

En blijven drinken.
Ik zelf vul de Camelbak altijd met 2 liter water en neem dan 1 kleine bidon mee met sportdrank voor wat zoetigheid onderweg.

Tevens kun je wat snoepjes (winegums) meenemen. Dan kom jij de dag wel door :-q
PaganiProductions

Vandaag een ritje gedaan met vastgesteld tempo best netjes Bekijk mijn activiteit op Strava: https://strava.app.link/W1B1GbkOeW
PaganiProductions

Wil begin juni misschien de
Theo de rooy classic gaan rijden 100 km als shakedown voor lange afstand.
https://www.fietssport.nl/details/toertocht/id/47547
:-q :D
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

PaganiProductions schreef: za 27 april 2019, 23:19 Vandaag een ritje gedaan met vastgesteld tempo best netjes Bekijk mijn activiteit op Strava: https://strava.app.link/W1B1GbkOeW
Je fietst best wel lange afstanden en best veel, ik redt dat niet. Ik vind momenteel rond de 40 kilometer ver zat. Maar ik heb toch even een vraag. En vraag het ook aan de mensen hier die er nog veel meer van weten. Je wilt langere ritten gaan rijden, 100+, kilometers. Maar op de rit in die je hier op Strava laat zien sta je ook diverse keren stil om foto's te maken en nog 2x een minuut of 10. Zo ziet het er in ieder geval uit als je de Flyby functie gebruikt.
Dat stoppen tussendoor, is dat nou nadelig voor langere trainingen of heb je er voordeel van of maakt het niet uit dat je regelmatig stil gaat staan. Het lijkt mij dat tegen de tijd dat de benen even geen zin hebben en je even moet doorzetten dat je dan niet stopt.
Ben er gewoon benieuwd naar, En genieten van de natuur is ook belangrijk natuurlijk. Ik bedoel hier verder ook niks mee.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Zie je op de UHR ook veel. Groepen bikers die naast (of op) de trails stilstaan. Wij rijden eigenlijk een route altijd non-stop. Of bij een combinatie van routes meestal bij begin nieuwe track effe pauze.
Laatst gewijzigd door Giant-E op wo 8 mei 2019, 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.
PaganiProductions

Mike123 schreef: di 7 mei 2019, 22:55
PaganiProductions schreef: za 27 april 2019, 23:19 Vandaag een ritje gedaan met vastgesteld tempo best netjes Bekijk mijn activiteit op Strava: https://strava.app.link/W1B1GbkOeW
Je fietst best wel lange afstanden en best veel, ik redt dat niet. Ik vind momenteel rond de 40 kilometer ver zat. Maar ik heb toch even een vraag. En vraag het ook aan de mensen hier die er nog veel meer van weten. Je wilt langere ritten gaan rijden, 100+, kilometers. Maar op de rit in die je hier op Strava laat zien sta je ook diverse keren stil om foto's te maken en nog 2x een minuut of 10. Zo ziet het er in ieder geval uit als je de Flyby functie gebruikt.
Dat stoppen tussendoor, is dat nou nadelig voor langere trainingen of heb je er voordeel van of maakt het niet uit dat je regelmatig stil gaat staan. Het lijkt mij dat tegen de tijd dat de benen even geen zin hebben en je even moet doorzetten dat je dan niet stopt.
Ben er gewoon benieuwd naar, En genieten van de natuur is ook belangrijk natuurlijk. Ik bedoel hier verder ook niks mee.
Meestal rijd ik 1 tot 1.30 uur aan een stuk omdat dan ook nog wat moet eten bijvoorbeeld dadels.
En maak ik ook foto's van mijn fiets voor sociale media pauzes in meestal 5a10 min per keer.
Ik rijd nooit non stop.
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

PaganiProductions schreef: wo 8 mei 2019, 10:03
Mike123 schreef: di 7 mei 2019, 22:55
Je fietst best wel lange afstanden en best veel, ik redt dat niet. Ik vind momenteel rond de 40 kilometer ver zat. Maar ik heb toch even een vraag. En vraag het ook aan de mensen hier die er nog veel meer van weten. Je wilt langere ritten gaan rijden, 100+, kilometers. Maar op de rit in die je hier op Strava laat zien sta je ook diverse keren stil om foto's te maken en nog 2x een minuut of 10. Zo ziet het er in ieder geval uit als je de Flyby functie gebruikt.
Dat stoppen tussendoor, is dat nou nadelig voor langere trainingen of heb je er voordeel van of maakt het niet uit dat je regelmatig stil gaat staan. Het lijkt mij dat tegen de tijd dat de benen even geen zin hebben en je even moet doorzetten dat je dan niet stopt.
Ben er gewoon benieuwd naar, En genieten van de natuur is ook belangrijk natuurlijk. Ik bedoel hier verder ook niks mee.
Meestal rijd ik 1 tot 1.30 uur aan een stuk omdat dan ook nog wat moet eten bijvoorbeeld dadels.
En maak ik ook foto's van mijn fiets voor sociale media pauzes in meestal 5a10 min per keer.
Ik rijd nooit non stop.
Meestal is het om te trainen beter om langer op de fiets te blijven zitten om te wennen aan de langere afstanden. Als je elke keer stopt en 10 minuten gaat rusten en foto's maken zou het zo kunnen zijn dat eventueel anderen waarmee je samen fietst daar geen zin in hebben. Of je moet daar goede afspraken over maken. En foto's maken zou ik zeker doen, is altijd leuk om terug te kijken. Maar dan niet alleen van de fiets, die foto's heb je al. Omgeving kan ook mooi zijn.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik rijd regelmatig 100km of meer ritten in het bos. (bijna al mijn MTB ritten zijn tegenwoordig 100km)
Voor mij is dat geen training, maar gewoon om lekkere hele dag in het bos aanwezig te zijn.
Tempo zit er wel gewoon in, maar uiteraard niet maximaal.

Af en toe een fotootje of iets eten (5min per stop).
Doorfietsen kan ook en eten onderweg op de fiets ook, maar ik vind dat je er gewoon van moet genieten.

Ik zou ook niet kunnen bedenken waarom dat nadelig voor een training zou zijn, die korte pit stops.
Je overigens ook mensen die gewoon een half uur op een terras gaan zitten onderweg, daar heb ik dan ook het geduld weer niet voor.
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

Onderweg stoppen is een relaxte fietsinstelling, maar je lichaam kan er ook om vragen. Ik ben ooit een paar jaar gestopt met fietsen, toen ik weer begon viel het mij op dat ik veel vaker de behoefte had te stoppen dan nu.
Ik kan met twee houdingen op de fiets stappen: een fietstocht maken met een relaxte wandelaarshouding of op pr's jagen. Dan rijd ik bijvoorbeeld austerlitz en zeist of lage vuursche en hoge vuursche in een stuk door op tempo. Je kunt zo Strava je laten helpen niet te stoppen, als je dat zou willen. Niks hoeft.
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

Ik heb toevallig gisteren een vergelijkbare uitdaging gedaan. Verder fietsen dan normaal. Ik heb alle 11 de routes in Utrecht op een dag gereden. Mijn pr tot nu toe was 150 km, en dit jaar had ik slechts 3 ritten van net boven de 100 gedaan. Ik heb wel veel kilometers in de benen. Dit jaar 3200, dus ik heb een goede basisconditie. Als een stap van 100 naar 220 km kan moet van 75 naar 100 dus ook lukken. Dat is in verhouding een klein verschil.

De uitdaging zit niet alleen in de energie die zo iets kost, maar ook in de uren dat je er mee bezig bent. Ik heb gisteren 12 uur op de fiets gezeten. Dat alleen al kan lichamelijke ongemakken geven, zie hieronder. Maar ook geestelijke vermoeidheid. Zo'n rit is enerverend maar ook geestdodend. Wel eens een autorit van 12 uur gemaakt? Verwar geestelijke vermoeidheid niet met lichamelijke. Dat doet een mens sneller dan die denkt.

Wel goed op je voeding letten. Mijn normale boterhammetjes voldeden van geen kanten. Dat is de belangrijke les die ik er van heb geleerd.
Luister ook goed naar pijntjes. Problemen met bijvoorbeeld je knieën kunnen je behoorlijk bezuren. Daar bleef ik gelukkig bijna van gevrijwaard. Ik had wat last van mijn rug, maar twee keer 5 minuten op een bankje liggen hielp afdoende. Let in je voorbereiding goed op of je fietskleding lekker zit. Een net iets schurende fietsbroek of tochtig shirt worden een uitvergroot probleem.

Kijk goed naar de weersvoorspelling hoe warm het wordt en kleed je daar naar. Te warm kan heel vermoeiend zijn en voor sommige zelfs een reden te cancelen. Te koud betekent een extra laagje. Kijk niet alleen naar de temperatuur- en regenvoorspelling of je je rit daadwerkelijk gaat doen, maar ook naar de wind. Een stevige wind kan het veel zwaarder maken.

Nog een laatste tip: Stations in de buurt? Neem een OV chipkaart mee. Voor 6,90 kun je met je fiets mee. Niet voor negenen of tussen vier en zes. Het werkt als een vangnet. Als je je niet zeker voelt of je het gaat halen kun je zonder veel gedoe afhaken. Het maakt het een stuk relaxter. Ik had hem gisteren ook mee. Eerst met de trein naar Baarn voor de start, daarna kon ik zo nodig in Driebergen-Zeist, Rhenen of Maarsbergen op de trein terug. Ben uiteindelijk gewoon naar Utrecht terug gefietst.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Het terrein maakt ook een hoop uit.
100km draaien en keren zoals op de Heuvelrug is een stuk vermoeiender dan 100km brede relaxte paden.
Pagani komt er wel, als je maar genoeg eten drinken en gereedschap meeneemt.
Plaats reactie