elektrische mountainbike kopen of ombouwen, waar te beginnen...

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Als je niet trapt, rol je vlgs mij op je freewheel naar beneden en doen motor, crankstel en ketting niks (?) Dan speelt die weerstand dus geen rol.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Klopt, niet trappen is gewoon uitrollen en niet meer weerstand dan op een vergelijkbare gewone bike, ongeacht de snelheid. Wel trappen boven de ondersteunde snelheid geeft afhankelijk van het merk/type een weerstand in de motor want die trap je dan wel mee rond natuurlijk...

Ik zou echt eens wat testen proberen te regelen, zelf voelen is toch het beste.

Qua bikes spreken mij bevoorbeeld wel aan:
- Merida e-Onesixty (evt. de e-Onetwenty maar ik zie weinig voordelen in minder veerweg). Shimano motor, goede prijs/kwaliteitverhouding, (voor mij) perfecte geometrie, ziet er goed uit (maar dat is natuurlijk extreem subjectief).
- Canyon Spectral-On, zoals gebruikelijk goede prijs/kwaliteitverhouding, Shimano motor, geo en uiterlijk spreken mij net wat minder aan dan van de Merida. Heeft een 29er voorwiel en 27.5+ achterwiel, wat nu een beetje in komt (maar waar ik persoonlijk weinig voordeel in zie).
- Commencal Meta Power, Shimano motor, goede prijs/kwaliteitverhouding, goede geo en naar wens als 29er of 27.5 leverbaar. Stond als alternatief voor de Merida op mijn shortlist vorig jaar.
- Specialized Levo, erg mooie fiets, Brose motor, goede geo. Nadelen de prijs (voor de onderdelen die je krijgt) en het formaat van de Levo accu is nogal fors waardoor een accu meenemen op lange Alpentochten lastiger is (nog even los van de prijs van een losse accu...)
- De nieuwe YT Decoy, erg mooie fiets ook, met doordachte details, Shimano motor en als internetmerk (zoals Canyon en Commencal) ook een super prijs/kwaliteitverhouding. Binnenkort komt daar een accu met wat meer capaciteit dan de gebruikelijke 500Wh voor beschikbaar, kan net dat verschil maken op lange dagtochten waardoor je geen tweede accu mee hoeft te nemen.

Ter indicatie, met mijn 500Wh Shimano accu haalde ik iets over de 1.600hm en 60km vorig jaar in de Alpen. Ik ben niet zwaar (70kg) en reed bijna alles in eco, meer ondersteuning (meer gewicht, sneller rijden, hogere ondersteuningsstand) kost meer prik.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

gekkokees schreef: di 7 mei 2019, 13:08 Oow?! En hoe zit t dan hiermee....:

Yamaha and Shimano motors create noticeable pedalling resistance as soon as you’re riding without support. Lastly, Bosch motors produce a strong pedalling resistance.

Heb ook ooit wel eens op n ebike gefietst; boven de 25km trapte je opeens tegen n muur....
Bosch CX motor heeft nauwelijks weerstand , ja de normale weerstand zonder ondersteuning , dus inwendige , maar merk het niet als tegen muur of remmen .

Maarja merken doe ik het toch niet , rij zoiezo harder als 25km/h en met ondersteuning :lol: :winkie:
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

Ok, mooi, een en ander wordt duidelijk.

De Merida staat bij mij tot nu toe ook bovenaan. De canyon Neuron (als alternatief voor de spectral) ook, alleen volgens mij slechts in 29 en dat willen we niet. (Stiekem had ik mss liever zelfs een 26-er...).

De Commencal had ik ook al bekeken maar ik vind t minder dat de motor aan de voorkant teveel naar beneden hangt. De bracket wordt daardoor ook een stuk langer. Bij de Canyon en de Merida staat die juist iets omhoog, meer bodemvrijheid en t oogt een heeeeel stuk "natuurlijker" cq. meer old skool.
Specialized is, ondanks de Brose motor voor mij nooit een optie geweest.

Maar dit is allemaal gebaseerd op de nederlandse markt. Als ik kijk waar onze oosterburen mee rondtrappen wordt de markt een heel stuk groter.
En duurder....!
feel the fear,do it anyway!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het bracket van de e-Onesixty is niet heel erg hoog, met flatpedals (10cm breed) had ik regelmatig pedalstrikes. Ik trap op de NL rondjes veel mee in de bochten.
Pedalen van een cm minder breed, een 165mm crank en iets minder sag hebben dat grotendeels opgelost, nu is het geen noemenswaardig probleem meer.

Korte cranks is ook zo'n typisch e-mtb dingetje, je wint grondspeling en die lange arm heb je toch niet echt nodig...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

kermit schreef: di 7 mei 2019, 15:53
-
Ter indicatie, met mijn 500Wh Shimano accu haalde ik iets over de 1.600hm en 60km vorig jaar in de Alpen. Ik ben niet zwaar (70kg) en reed bijna alles in eco, meer ondersteuning (meer gewicht, sneller rijden, hogere ondersteuningsstand) kost meer prik.
Heb je dan wel een reserve accu nodig? Ik neem aan dat het een heel gewicht is in je rugzak naast 2-3 liter water?
Als het eind vd tocht grotendeels down of vlak is "overleef" je dat met een lege accu?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een fiets is geen rc auto.
De middenmotor zit op de cranks, dus de aandrijving gaat via de VRIJLOOP van je achterwiel. Energie terugleveren is onmogelijk met dit systeem.
Er zijn wel fietsen met een naafmotor die energie terug kunnen leveren aan de accu.
Stel je daar niet teveel van voor. De motor heeft geen rendement van 100%, en ook als generator is het rendement niet top. Je krijct dus nooit terug wat je er in hebt gestopt.
Dan weet je uit de rc wereld nog wel dat je om een accu 100% te laden, je 150% energie nodig hebt.
Als je dan naar de Nederlandse heuveltjes kijkt, dan weet je dat je er geen drol mee opschiet.
Dus vergeet terugleveren en, tenzij je zelf frames kunt bouwen, vergeet zelfbouw.

Een fiets uitzoeken kan ook heel leuk zijn ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

MonkeyRider schreef: di 7 mei 2019, 18:58
kermit schreef: di 7 mei 2019, 15:53
-
Ter indicatie, met mijn 500Wh Shimano accu haalde ik iets over de 1.600hm en 60km vorig jaar in de Alpen. Ik ben niet zwaar (70kg) en reed bijna alles in eco, meer ondersteuning (meer gewicht, sneller rijden, hogere ondersteuningsstand) kost meer prik.
Heb je dan wel een reserve accu nodig? Ik neem aan dat het een heel gewicht is in je rugzak naast 2-3 liter water?
Als het eind vd tocht grotendeels down of vlak is "overleef" je dat met een lege accu?
Als het vlak of dalend is kom je er natuurlijk wel, maar je wilt echt niet nog tweehonderd hoogtemeters moeten maken zonder ondersteuning :-{
En het is niet exact te voorspellen wat je gaat halen aan afstand en hoogtemeters, dus voor dagtochten is het wel zo prettig die zekerheid bj je te hebben. Het is idd wel een aardig gewicht, een (externe) Shimano accu weegt 2.6kg als ik me niet vergis. Ik heb speciaal daarvoor een rugzak met accuvak en rugprotector gekocht, een Evoc. Groot, maar bevalt erg goed.

Het feit dat je bij tochten met serieuze hoogtemeters op de grens zit van wat er met één accu haalbaar is was voor mij de belangrijkste twijfel om "nu al" een e-mtb aan te schaffen. Het is zeker dat die situatie beter wordt, maar je kunt wel blijven wachten en ik baalde al te lang van het steenkapot gaan op dergelijke ritten. Juist waar je vooral lol zou moeten hebben werd het meer overleven als genieten.
Die lol is nu terug, ook met die extra accu in de rugzak :)
En voor ritten in NL hoeft die niet mee, 65km op de UHR is op een halve lading te doen en daar zitten toch ook best wat hoogtemeters in.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
BullS4
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 27 november 2013, 21:46
Mijn mountainbike: BMC Trailfox Amp, BMC Urs

kermit schreef: wo 8 mei 2019, 10:11
En voor ritten in NL hoeft die niet mee, 65km op de UHR is op een halve lading te doen en daar zitten toch ook best wat hoogtemeters in.
Dat is netjes. Dat haal ik bij lange niet. Bij 65 km is die toch echt bijna, of zelfs helemaal leeg.
Rij je dan ook met de motor uit?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nee, maar wel 99% van de tijd in eco. En de helft is misschien wat optimistisch, maar twee blokjes van de vijf hou ik dan wel over.
Dus zeg (ruim) 60% verbruikt op zo'n rit.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
BullS4
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 27 november 2013, 21:46
Mijn mountainbike: BMC Trailfox Amp, BMC Urs

Heb je dan nog wat veranderd in de settings?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nee, ik kreeg de app niet verbonden in eerste instantie en daarna heb ik het niet meer geprobeerd. Dus alles staat nog in de fabrieks-setting, ben daar eigenlijk wel tevreden mee.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Kangoo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 3 januari 2018, 14:34

Op de UHR rondje Amerongen, leersum + hoge ginkel heb ik nog 3 balkjes over met de Canyon spectral on alles in ECO . Ik heb wel met de e-tube geëxperimenteerd, je kan alleen de trail en boost aanpassen inmiddels staat alles weer standaard aangezien eco voldoende voor mij is
Gebruikersavatar
Ikke001
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 406
Lid geworden op: ma 5 april 2010, 17:36

Een kantekening met het zelf ombouwen van de mtb naar e-mtb. Ben je dan verzekerd? En kan je harder dan 25km dan ben je voor de wet een brommer met alle regels die er bij horen.
“If you’re not making mistakes, then you’re not doing anything.”
emtb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 14 april 2019, 20:17

Ik rijd zelf met een Canyon Neuron ON. Ik heb mijn software laten hacken door speedplus.nl Hierdoor kan ik via de plus tutor app settings veranderen. Vooral handig om eco onder handen te nemen. Bij alle settings heb ik de 25 km laten verhogen naar 35 km. Dit kun je a la minute veranderen. Maar ik gebruik de app dus vooral om eco iets terug te schroeven. Hierdoor kan ik makkelijk 70 kilometer halen met een volle batterij.

Wat mij wel opvalt is dat de mooiste en misschien beste EMTB verkocht worden via directe verkoop. Canyon, Vitus, Commencal en binnenkort YT decoy. Ik heb voordat ik de Canyon kocht ook proef gereden op een Levo. Was wel 2018 type, maar was het net niet. Canyon dus blind gekocht en nog geen minuut spijt van gehad.
Plaats reactie