Ibis heeft de nieuwe Ripley gepresenteerd en hij is meteen leverbaar, het ziet er weer heel gelikt uit.
Ze hebben ook de pers er al op losgelaten, een 3 uur testrit in Santa Cruz, de 1e indrukken zijn lovend.
De geometrie is nu bijna gelijk aan de Ripmo: 66,5° om 76° stuur en zithoek respectievelijk.
475mm reach op de Large is nog wat langer dan de Ripmo en 45 meer dan de vorige Ripley V3
Plus hij heeft ruimte voor een 180mm dropper en een 2,6" achterband. I think I'm in love ......
Enjoy!!
Ibis Ripley 4.0
Ik ga dit soort fietsen vanaf nu 'extreme trail' noemen.
Die zitbuishoek ben ik nog niet uit. Die is gunstig als je inderdaad steil omhoog rijdt en vraagt ook om een flinke dropper. Maar op het vlakke ben ik er nog niet uit. Het gaat nogal wat 'wetten' tegen wat krachtoverbrenging betreft.
Net als bij de Nicolai, waarbij ik 7 cm verder naar voren zit ten opzichte van mijn huidige positie ten opzichte van de bracket. Dat kan wennen zijn, maar er zijn maar weinig (geen!) testen te vinden die zeggen dat het gunstiger is om kracht over de brengen!
Verder weer een erg mooie fiets en goed doordachte verbeteringen ten opzichte van vorige modellen!
Die zitbuishoek ben ik nog niet uit. Die is gunstig als je inderdaad steil omhoog rijdt en vraagt ook om een flinke dropper. Maar op het vlakke ben ik er nog niet uit. Het gaat nogal wat 'wetten' tegen wat krachtoverbrenging betreft.
Net als bij de Nicolai, waarbij ik 7 cm verder naar voren zit ten opzichte van mijn huidige positie ten opzichte van de bracket. Dat kan wennen zijn, maar er zijn maar weinig (geen!) testen te vinden die zeggen dat het gunstiger is om kracht over de brengen!
Verder weer een erg mooie fiets en goed doordachte verbeteringen ten opzichte van vorige modellen!
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Dat extreme is idd nogal een departure van de eerste Ripley OG. Deze is dus heel stabiel em capabel op de downs en hij kan goed klimmen, maar wat kan hij op het vlakke bij het door de bomen slicen? Die eerste Ripley is ook nog ingezet in XC en marathon wedstrijden, eens zien of ze dat met deze versie ook nog doen.
Een lichte 120mm fully is voor mij de allrounder, en deze schuift nu dus duidelijk op naar zware trail, wat in NL niet nodig is. Dat gezegd, ik heb het prima naar mijn zin op de ook best extreme Vendetta. En de XC racebakken schuiven ook op naar meer trail geometrieen, dat wordt dan de afweging.
Enjoy!!
Een lichte 120mm fully is voor mij de allrounder, en deze schuift nu dus duidelijk op naar zware trail, wat in NL niet nodig is. Dat gezegd, ik heb het prima naar mijn zin op de ook best extreme Vendetta. En de XC racebakken schuiven ook op naar meer trail geometrieen, dat wordt dan de afweging.
Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
- mtfuji
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2751
- Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
- Mijn mountainbike: 3 stuks
- Contacteer:
De zitbuis van maatje L is 42cm zie ik, dan ga je naar hele lange zadelpenlengtes, en dus ook een hele lange hefboom.
Je moet dus wel bijna noodgedwongen naar een 76 graden zithoek, anders gaat de boel kapot.Klimt natuurlijk wel goed.
Je moet dus wel bijna noodgedwongen naar een 76 graden zithoek, anders gaat de boel kapot.Klimt natuurlijk wel goed.
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Ben benieuwd of ze hem al bij zich hebben aanstaand weekend op de Happy Bike Days, indien ja, dan wil ik 'm zeker eens een rondje proberen.
Mijn voorkeur gaat trouwens uit naar een steile zithoek, dat hebben mijn fietsen ook. Ik moet altijd erg wennen als ik op een fiets van iemand stap met een minder steile zithoek en/of het zadel naar achteren in de rails.
Mijn voorkeur gaat trouwens uit naar een steile zithoek, dat hebben mijn fietsen ook. Ik moet altijd erg wennen als ik op een fiets van iemand stap met een minder steile zithoek en/of het zadel naar achteren in de rails.
-
- Mtb fanaat
- Berichten: 25
- Lid geworden op: di 9 augustus 2011, 21:00
- Mijn mountainbike: niner one rohloff, bergamont revox, Devinci Atlas, norco revolver fs, evil the following, pyga stage
vandaag naar happy bike days geweest, in de lijst van fietsen stond deze erbij. Maar toen ik er achter vroeg was het antwoord "volgende week komt deze binnen". Dus noppes. Ik ben ook wel benieuwd hoe zo'n steile zithoek rijdt.
Er rijden al een hele brunch LT hardtails rond met 74-75 graden zitbuizen die als de vork in zijn sag zakt 76 graden zijn. (Een volgeveerde bike zakt voor en achter in en blijft dus dichter bij de hoek op papier)
En ik kan uit ervaring zeggen, dat rijdt prima
Enjoy!!
En ik kan uit ervaring zeggen, dat rijdt prima
Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
-
- Moderator
- Berichten: 13035
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Dat ding heeft praktisch dezelfde geo als mijn Pace. Ik zou geen moment twijfelen over die steile zitbuishoek. Ook niet op het vlakke.
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ik vind het ook jammer dat de verborgen excenters het niet gehaald hebben. Was een onderscheidend kenmerk van de Ripley, en ook Engineering technisch deugt het verhaal erachter.
Vooral de beperkingen die de excenters aan de zitbuis opleggen en zo aan de lengte van de dropper post heeft deze elegante oplossing de nek omgedraaid.
Die Press Fit bracket pot is ook al lang naar BSA draad terug overigens.
Enjoy!!
Vooral de beperkingen die de excenters aan de zitbuis opleggen en zo aan de lengte van de dropper post heeft deze elegante oplossing de nek omgedraaid.
Die Press Fit bracket pot is ook al lang naar BSA draad terug overigens.
Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Met als enige nadeel dat de lagers het stukken minder lang uithielden dan bij de andere Ibis modellen... . Onbelangrijk puntje, maar toch... .
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- bouwpakket
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 6132
- Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
- Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig
Vond ik wel meevallen
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
-
- Moderator
- Berichten: 13035
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Alleen die kraakjes he, die kraakjes...
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Jij gebruikt hem ook nauwelijks...
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- bouwpakket
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 6132
- Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
- Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed