Dat willen wachten begrijp ik heel goed, daar zat ik zelf ook een beetje mee. De ontwikkelingen gaan snel en elk jaar komen er verder ontwikkelde systemen. Maar dat blijft nog wel even zo, dus ook al koop je over een paar jaar wordt je fiets snel weer "ingehaald" door nieuwere modellen.
Voor mij was toch de afweging dat ik veel extra plezier verwachtte van een e-mtb en waarom zou ik dat uitstellen... Maar die keuze is natuurlijk persoonlijk en moet ieder voor zich maken. Ik heb in elk geval geen spijt
Zelf fietsen opbouwen is voor mij ook een hobby, maar op dit moment voor een e-mtb niet echt een gangbare optie. Dus voor een complete fiets gekozen, waarbij ik vooral gelet heb op testuitslagen, de geometrie, prijs/kwaliteit en looks. En dan als motor een Brose of Shimano, geen Yamaha en zeker geen Bosch.
Voor mij scoorde de Merida e-Onesixty op die combinatie het hoogst.
Vwb motoren: er zijn nu vier grote spelers: Bosch, Yamaha, Shimano en Brose. Die laatste twee geven hun vermogen het vloeiendst af en dat vond ik belangrijk waardoor de andere twee voor mij afvielen. Ook zijn die twee vrij compact wat de frameconstructeurs meer vrijheid geeft bij geometriekeuzes. De Bosch is bijvoorbeeld groot met vrij veel "vlees" achter de trapas waardoor je met zo'n motor nooit een fiets met korte achtervorken kunt krijgen.
De Bosch motor is ook de oudste van deze vier en er wordt verwacht dat er dit jaar nog een opvolger gepresenteerd wordt.
Er zijn ook nieuwkomers en die gaan beiden een andere richting in. Aan de ene kant heb je de motor in de Haibike Flyon. Die geeft duidelijk meer koppel dan alle anderen op dit moment en daarmee kun je dus (nog) harder hellingen omhoog blaffen. De Haibike is echter ook een zware en vrij lompe fiets.
Aan de andere kant van het spectrum vindt je de Fazua. Een hele kleine compacte motor die samen met de accu compleet uitneembaar is. Omdat het koppel beperkt is hoeven frames voor deze motor niet ultralomp gebouwd te worden en het resultaat is dus een erg lichte fiets, die zonder de motor/accu-unit zelfs vrijwel hetzelfde rijdt als een gewone bike.
Afgaande op de resultaten van een kleine enquete van een e-bike magazine zien (potentiele) e-bike kopers in de toekomst de ontwikkelingen vooral die kant opgaan: klein/compact/licht en een rijervaring die zoveel mogelijk die van een gewone mtb benadert heeft de voorkeur boven brute power in een lomper pakket.
Korte veerwegen zijn bij e-mtb's minder populair, om de eenvoudige reden dat de nadelen van langere veerwegen bij gewone fietsen bij een e-mtb amper spelen. Hardtails zijn er natuurlijk wel, maar die zijn ook echt hard

Door de zwaarder gebouwde frames is er van enige comfort-brengende flex geen sprake. Imo zijn e-hardtails alleen geschikt als je terreingebruik beperkt blijft tot eenvoudige bospaden maar ieder zijn ding... ze zijn uiteraard iets goedkoper dan vergelijkbaar afgemonteerde fullies.
Mijn Merida heeft 160mm voor en achter, dat zou ik op een gewone bike niet snel kiezen voor wat ik rijd maar met die ondersteuning erbij bevalt het mij uitstekend! Hetzelfde geldt voor het gemonteerde rubber, 2.8 Minions. Normaalgesproken veel te zwaar voor wat ik doe maar op deze fiets geen punt. En wat is er niet fijn aan altijd grip hebben...
Proefrijden op e-mtb's kan volgens mij wel bij Specialized, oa bij de Rings conceptstore in Goirle. Zelf heb ik bij de Merida importeur in Apeldoorn een proefrit gemaakt, ongeveer 50km over de mtb-route aldaar. Werd daar erg netjes geholpen, zelfs de remmen werden nog even omgezet voor mij (voorrem naar rechts). Je kunt er zelfs lekker even douchen na de rit
En op het Bikefreak testevent zijn behoorlijk wat verschillende e-mtb's te testen, geen idee of daar nog plaatsen beschikbaar zijn.