elektrische mountainbike kopen of ombouwen, waar te beginnen...

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

Hoi,

Ik ben me toch aan t verdiepen in de hele materie. Zou ik ff doorsparen en een "nieuwe" kopen of toch eerst maar eens van mn andere fitsen zelf ombouwen.
Eigenlijk heb ik maar 1 x een nieuwe fiets gekocht. En verder altijd zelf alles samengesteld naar smaak.

Enfin, t eerste waar ik tegen aan loop is de trapas. Ik zie vnl. afbeeldingen met vierkante as. En t lijkt erop dat je altijd de bijbehorende cranks moet gebruiken. :-?
Weet iemand of dat een feit is? Niet meer je eigen keuze?

Ik hoop dat er nog meer geïnteresseerde, zoekende of ervaren lui zijn die hier mee willen/kunnen denken. De voors en tegens zijn mij inmiddels wel duidelijk.
Dat kan dus daar..
viewtopic.php?f=15&t=133527&e=1&view=unread#unread

:-q
feel the fear,do it anyway!
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

De ondersteuning van een nieuwe e-bike is natuurlijker dan eentje waar je de motor achteraf op hebt gemonteerd. Kijk deze video van EMBN maar eens. Wat is je budget? Er zijn ook nu nog leuke aanbiedingen te vinden zoals bijvoorbeeld bij Der Fahrradmister of bij Elfring.
modder zuigt!
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Alle motoren die je after market op de bracket monteert hebben een vierkante as of een splined as. Daar moet je inderdaad de passende cranks bij gebruiken, maar het zijn wel (verouderde) standaards. Er is dus wel het een en ander te vinden als je dat wilt.

Let er wel op dat je bestaande fiets niet gemaakt is voor extra kracht en gewicht. Het kopen van een complete fiets, ontworpen voor een motor en batterij en daarvoor ook getest zal je een betere en meer betrouwbare rijervaring geven.
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

Tx..

Filmpje bekeken..en eigenlijk bevestigt die mijn eigen gedachtes. Dat was snel ja. :-D
Dus dat zelf ombouwen, daar gaan we voorlopig niet verder op in.

Had ook al de testen gelezen op ebike-mtb.com. ff Laten bezinken.

Mijn budget zal ergens tussen 2 en 4,5 mille liggen; afhankelijk van een en ander wat zich de komende tijd gaat ontwikkelen.
Verder 27,5 wielgrootte, maat M of +- 48cm. Vering liefst 100mm, maar dat geeft het zich niet meer geloof ik.. :tong
Een losse frame/motor-set, dat zou nou wat zijn!! Afgezien van tijdgebrek dan.... :(

In dat filmpje zag ik ook wat inmenging uit de RC-wereld. Die ene gast had goedkope accu's van turnigy uit Hong Kong; zelf ook gebruikt voor rc-cars. Niet de beste maar wel goedkoop.
En er was die pa en zoon die een kit bike samengesteld hadden. hahhah, best cool.
Ik ben al een paar jaar t wachten totdat grotere rc-merken of de toeleveranciers daarvan zich met deze wereld gaan bemoeien. Ik hoop en denk dat er dan kleinere en sterkere motors ontwikkeld gaan worden.

Ik ga me nog wat verder verdiepen in het aanbod. Jammer dat er hier niets te testen valt in de buurt...eigenlijk moet je dat spul toch op zn minst live zien...
feel the fear,do it anyway!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat willen wachten begrijp ik heel goed, daar zat ik zelf ook een beetje mee. De ontwikkelingen gaan snel en elk jaar komen er verder ontwikkelde systemen. Maar dat blijft nog wel even zo, dus ook al koop je over een paar jaar wordt je fiets snel weer "ingehaald" door nieuwere modellen.

Voor mij was toch de afweging dat ik veel extra plezier verwachtte van een e-mtb en waarom zou ik dat uitstellen... Maar die keuze is natuurlijk persoonlijk en moet ieder voor zich maken. Ik heb in elk geval geen spijt :-D

Zelf fietsen opbouwen is voor mij ook een hobby, maar op dit moment voor een e-mtb niet echt een gangbare optie. Dus voor een complete fiets gekozen, waarbij ik vooral gelet heb op testuitslagen, de geometrie, prijs/kwaliteit en looks. En dan als motor een Brose of Shimano, geen Yamaha en zeker geen Bosch.
Voor mij scoorde de Merida e-Onesixty op die combinatie het hoogst.

Vwb motoren: er zijn nu vier grote spelers: Bosch, Yamaha, Shimano en Brose. Die laatste twee geven hun vermogen het vloeiendst af en dat vond ik belangrijk waardoor de andere twee voor mij afvielen. Ook zijn die twee vrij compact wat de frameconstructeurs meer vrijheid geeft bij geometriekeuzes. De Bosch is bijvoorbeeld groot met vrij veel "vlees" achter de trapas waardoor je met zo'n motor nooit een fiets met korte achtervorken kunt krijgen.
De Bosch motor is ook de oudste van deze vier en er wordt verwacht dat er dit jaar nog een opvolger gepresenteerd wordt.

Er zijn ook nieuwkomers en die gaan beiden een andere richting in. Aan de ene kant heb je de motor in de Haibike Flyon. Die geeft duidelijk meer koppel dan alle anderen op dit moment en daarmee kun je dus (nog) harder hellingen omhoog blaffen. De Haibike is echter ook een zware en vrij lompe fiets.
Aan de andere kant van het spectrum vindt je de Fazua. Een hele kleine compacte motor die samen met de accu compleet uitneembaar is. Omdat het koppel beperkt is hoeven frames voor deze motor niet ultralomp gebouwd te worden en het resultaat is dus een erg lichte fiets, die zonder de motor/accu-unit zelfs vrijwel hetzelfde rijdt als een gewone bike.
Afgaande op de resultaten van een kleine enquete van een e-bike magazine zien (potentiele) e-bike kopers in de toekomst de ontwikkelingen vooral die kant opgaan: klein/compact/licht en een rijervaring die zoveel mogelijk die van een gewone mtb benadert heeft de voorkeur boven brute power in een lomper pakket.

Korte veerwegen zijn bij e-mtb's minder populair, om de eenvoudige reden dat de nadelen van langere veerwegen bij gewone fietsen bij een e-mtb amper spelen. Hardtails zijn er natuurlijk wel, maar die zijn ook echt hard :)
Door de zwaarder gebouwde frames is er van enige comfort-brengende flex geen sprake. Imo zijn e-hardtails alleen geschikt als je terreingebruik beperkt blijft tot eenvoudige bospaden maar ieder zijn ding... ze zijn uiteraard iets goedkoper dan vergelijkbaar afgemonteerde fullies.

Mijn Merida heeft 160mm voor en achter, dat zou ik op een gewone bike niet snel kiezen voor wat ik rijd maar met die ondersteuning erbij bevalt het mij uitstekend! Hetzelfde geldt voor het gemonteerde rubber, 2.8 Minions. Normaalgesproken veel te zwaar voor wat ik doe maar op deze fiets geen punt. En wat is er niet fijn aan altijd grip hebben... :D

Proefrijden op e-mtb's kan volgens mij wel bij Specialized, oa bij de Rings conceptstore in Goirle. Zelf heb ik bij de Merida importeur in Apeldoorn een proefrit gemaakt, ongeveer 50km over de mtb-route aldaar. Werd daar erg netjes geholpen, zelfs de remmen werden nog even omgezet voor mij (voorrem naar rechts). Je kunt er zelfs lekker even douchen na de rit :-q
En op het Bikefreak testevent zijn behoorlijk wat verschillende e-mtb's te testen, geen idee of daar nog plaatsen beschikbaar zijn.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

In aanvulling op kermits uitstekende overzichts info: ik ben mezelf een beetje aan het orienteren op de ontwikkelingen van E-gravel/roadbikes en daar zie je de ontwikkeling duidelijk richting compact-licht met beperkte ondersteuning gaan. Logisch want met max 25km/uur heeft ondersteuning op de vlakke weg nauwelijks zin en is het alleen klim/acceleratie ondersteuning.
Door Kermit genoemde Fazua is hier een speler met een licht middenmotor systeem van 4.5 kg, waarbij de aandrijving zelfs vlot (deels) gedemonteerd kan worden.
E-bikemotion is een nog lichter systeem van 3.5kg met gebruik van achternaaf motor en vrijwel onzichtbare integratie.
E-Road/gravelbikes komen met 12-14kg totaalgewicht en nauwelijks zichtbare systemen intussen vlot op de markt

Maar zo wat voorbeelden gericht op "gravel" bikes.
https://www.cairncycles.com
https://road.cc/content/tech-news/24579 ... ravel-bike
https://ebiketips.road.cc/content/revie ... n-d15-1677
https://www.velomotion.de/magazin/2018/ ... ikemotion/
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Voor de mountainbike zou ik toch inderdaad kiezen voor 1 van de 4 door Kermit genoemde systemen. Deze zijn bekend als betrouwbaar, leveren een goed vermogen en hebben over het algemeen (Sorry Brose) een goed service netwerk. Brose is inderdaad iets beter in de overdracht van het koppel, voelt super aan. Zelf geen ervaring met de Shimano motoren, maar Yamaha en Bosch zijn wat minder subtiel. Geen probleem voor velen en de rest van de fiets is ook belangrijk.

Ik zou inderdaad voor een fully kiezen hardtail zijn echt HARD! En ga inderdaad lekker rijden, leen wat fietsen, huur wat fietsen, ga naar testdagen. Er is veel verschillends te krijgen. wat wachten betreft, Bosch schijnt inderdaad met wat nieuws te komen voor volgend modeljaar zeggen de geruchten. Dan zou ik of nu geen Bosch kopen of wachten tot je de nieuwe kunt testen/kopen.
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

Even praktisch...
En hoe zit dat met de pedal resistance bij de merida (e8000 motor, toch?).

Boven de 25 heb je dan t gevoel of je remmen aanlopen?

En als je n steile berg af gaat en je wilt een beetje trailen. Rem je dan ook gewoon af op de motor? Dus daar waar je normaal gesproken alleen maar even de remmen loslaat om iets extra snelheid te regeneren om een kleine jump of drop te nemen; moet je dan in dit geval juist zelf ff bijtrappen?
En in t zelfde geval... je trapt even iets bij krijg je dan meteen een boost waardoor je gelijk te hard gaat?
feel the fear,do it anyway!
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Een e bike levert ondersteuning tot 25 km/h , daarna moet je het op eigen kracht doen , dus zoals normaal op een fiets , waarbij je versneld tot 25 km/h en dan ook zelf voor de constante snelheid moet zorgen , het gevoel dat je remmen “ aanlopen” is er niet eddoch je wel zelf alles in beweging moet houden dus ook de gewicht van de ebike ,.
De verschillende standen zoals turbo , eco ect zijn de ondersteuning nivo’s waarbij turbo de meeste ondersteuning geneert.

Afremmen op de motor doe je niet , er zit , zo ver ik weet geen teruglevering op .

Nu kan je een ebike tunen zodat hij voor bv 35 km/h ondersteuning biedt , hierbij vervalt wel type goedkeuring , maar er is genoeg voor te krijgen , zelfs tot 70km/h , echter zal toch ook zelf mee moeten trappen dus kwa tandwiel verhouding moet dit dus ook kunnen .
(Dit weet ik van de normale , hybride ebike’s , waarschijnlijk zal het bij een mtb ebike hetzelfde zijn qwa principe )



Een e bike levert ondersteuning tot 25 km/h , ga je downhillen en zit je boven de 25 km/h zal je alles op eigen kracht moeten doen , uiteraard zit er onder , zal de ebike weer ondersteuning geven tot de 25 km/h , de ondersteuning krijg je alleen maar als je zelf mee trapt , trap je niet mee geen ondersteuning
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

Oow?! En hoe zit t dan hiermee....:

Yamaha and Shimano motors create noticeable pedalling resistance as soon as you’re riding without support. Lastly, Bosch motors produce a strong pedalling resistance.

Heb ook ooit wel eens op n ebike gefietst; boven de 25km trapte je opeens tegen n muur....
feel the fear,do it anyway!
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

MonkeyRider schreef: di 7 mei 2019, 09:21 In aanvulling op kermits uitstekende overzichts info: ik ben mezelf een beetje aan het orienteren op de ontwikkelingen van E-gravel/roadbikes en daar zie je de ontwikkeling duidelijk richting compact-licht met beperkte ondersteuning gaan. Logisch want met max 25km/uur heeft ondersteuning op de vlakke weg nauwelijks zin en is het alleen klim/acceleratie ondersteuning.
Door Kermit genoemde Fazua is hier een speler met een licht middenmotor systeem van 4.5 kg, waarbij de aandrijving zelfs vlot (deels) gedemonteerd kan worden.
E-bikemotion is een nog lichter systeem van 3.5kg met gebruik van achternaaf motor en vrijwel onzichtbare integratie.
E-Road/gravelbikes komen met 12-14kg totaalgewicht en nauwelijks zichtbare systemen intussen vlot op de markt

Maar zo wat voorbeelden gericht op "gravel" bikes.
https://www.cairncycles.com
https://road.cc/content/tech-news/24579 ... ravel-bike
https://ebiketips.road.cc/content/revie ... n-d15-1677
https://www.velomotion.de/magazin/2018/ ... ikemotion/
Zo'n elektrische gravelbike lijkt me echt fantastisch voor woon-werk.
Heen met ondersteuning enigszins onbezweet aankomen, terug zonder ondersteuning alle kantoorfrustratie eruit trappen. :-D

Een paar jaar geleden kwam er volgens mij een elektrische on-one kaffenback voorbij, ook wel geinig.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Er is wel verschil tussen merken in de weerstand van de motor zodra je boven de ondersteunde snelheid van 25km/h komt. Brose ontkoppelt dacht ik volledig, Shimano geeft wel iets maar heel weinig weerstand en Bosch schijnt de meeste weerstand te geven. Dat is ook de enige motor met een inwendige overbrenging, reden waarom die fietsen zo'n klein voortandwieltje hebben (16 tands, keer de overbrenging van 2,5 zou dus 40 tands "normaal" zijn).
Afremmen op de motor zoals bij een verbrandingsmotor is er niet, rollen is rollen.

In de praktijk zul je op straat niet snel boven die 25 per uur gaan kruisen want dat is gewoon erg pittig, mede door de 2.8 Minions op net iets boven 1 bar :D
Ik fiets soms wel zonder ondersteuning naar de mtb-route en dan zit ik meestal rond de 20km/h. Dat is echt wel trappen maar vrij goed te doen (zolang je geen hellingen tegenkomt ;-)).

Wat in de praktijk weleens lastig is zijn de stukken waar je vrij gemakkelijk 25 per uur haalt, maar waar de helling niet steil genoeg is om alleen door de zwaartekracht sneller te gaan. Dan moet je behoorlijk meetrappen, feitelijk is het op zulke momenten zwaarder dan op een gewone bike. Op vlakke singletracks hou ik de fiets dan bewust net onder de ondersteuningsgrens, op flauwe afdalingen trap ik de fiets wel op eigen kracht naar de gewenste snelheden.

Wordt het steil genoeg is dat probleem weg, dan is het net als op elke andere mtb, afgezien van het extra gewicht. Waar je overigens verbazingwekkend weinig last van hebt, zodra je eraan gewend bent stuurt zo'n 23kg fiets (mijn Merida...) gewoon uitstekend. Kan me zelfs voorstellen dat dat gewicht ervoor zorgt dat je nog net wat "steviger" op de track ligt dan anders.

Shimano heeft drie standen (eco, trail, boost) en boost is eigenlijk teveel van het goede in die zin dat de power dan moeilijk doseerbaar wordt. Bovendien zuigt het je accu behoorlijk rap leeg, want het is heel simpel: hoe meer jij van de motor vraagt hoe sneller de prik op is...
Trail is variabel in die zin dat de ondersteuning reageert op je pedaaldruk, wat vrij natuurlijk aanvoelt. De andere merken hebben ook zo'n stand.
Verder heb je bij hele lage trapfrequenties amper koppel, dus in sommige situaties heb je dat lichte verzetje toch wel nodig... (andere motoren kunnen hier anders in zijn, geloof dat Yamaha en de nieuwste Brose meer koppel bij lage toerentallen geven).

Zelf rijd ik voornamelijk in eco, dat is genoeg om vlot te rijden (als je zelf fit genoeg bent) en de accu gaat lekker lang mee.

Hoe goed een goede e-mtb ook rijdt, er zullen verschillen zijn met je oude fiets. Die +/- tien kg meer zijn er gewoon en die voel je ook. Bunnyhoppen wordt nog lastiger dan het normaal voor de meesten van ons al is ;-)
Voorwieltje liften (meer dan over een enkele kuil of stammetje) doe je liefst met wat motorondersteuning, in eco heb je daar eigenlijk te weinig punch voor dus dan gebruik ik kort even trail. Dit soort dingen is wel even een wat zaken opnieuw aanleren, of in elk geval om het anders te leren doen dan je gewend was.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

Boven de 25km/u voelt het als een (te) zware bike aantrappen, ik ervaar een kleine weerstand maar heb niet het gevoel dat de remmen aanlopen of dat ik tegen een muur aan klap bij m'n Shimano systeem. Bult af gaat prima, lekker stabiel. Het systeem monitort hoeveel kracht je levert en stemt daar de ondersteuning op af. Ongewild wheelies maken is er dus niet bij :wink:
modder zuigt!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik vind een wheelietje in boost toch wel effe heel goed opletten... :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

kermit schreef: di 7 mei 2019, 13:31
Afremmen op de motor zoals bij een verbrandingsmotor is er niet, rollen is rollen.
Ok, dat is dan iets wat ik niet helemaal begrijp...of mss niet helemaal duidelijk vraag..

Als je pedaalweerstand voelt boven de 25 - cq. zonder ondersteuning - dan betekent dat toch ook dat je weerstand voelt als je niet trapt?
Bij rc-cars is dat trouwens wel gebruikelijk maar dat kun je dan ook weer instellen';de drag noemen ze dat geloof ik.

Of bedoel je echt dat als je rolt je helemaal geen weerstand hebt? Dat zou wel een goeiuh voor mij zijn!
Hier in mijn plaatselijke speeltuin hoef ik de helft van de tijd (lichtelijk overdreven) sws niet te trappen. Heuvel op, heuvel af... :winkie:

Verder heb ik al die testen van bikes en motors wel meerdere malen gelezen. Het blijft wss gewoon, zoals altijd, een kwestie van testen. maar dan wil/moet ik ze wel ook kunnen testen hier in het heuvelland..

Bij Salden zou je kunnen testen maar die heeft eigenlijk alleen haibikes en dat is voor mij geen optie...

Hoe het op de weg werkt vind ik allemaal niet zo interessant; ik peddel rustig van Heerlen naar Brunssum/Vijlen of zo. Daar wat rond knallen en dan naar huis gebracht worden, hahhah.
feel the fear,do it anyway!
Plaats reactie