Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De NoNi 2.35 valt netjes breed zoals het hoort.
Er zijn hier veel Maxxis liefhebbers dus je gaat ongetwijfeld het antwoord krijgen dat de Forester goed voldoet.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

HB_Eagle schreef: zo 5 mei 2019, 14:30 ps ook naar wolfpack gekeken maar schijnt nog smaller te vallen
Ik rijd met de 2.25 Trail en die valt als een 2.25. En presteert in dat segment stukken beter dan vrijwel iedere 2.35 die ik gereden heb!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
natch
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 12 februari 2016, 17:23

HB_Eagle schreef: zo 5 mei 2019, 14:30 Ik rijd nu NoNi 2.25 voor, maar zoek vergelijkbare band bet beter bochtgedrag en iets breder

ben nu naar een Maxxis Forekaster EXO TLR 2.35 aan het kijken (als voorband) maar volgens zeggen valt deze smaller uit
maar weet niet hoeveel dus de vraag is voldoet die Forekaster wel

ps ook naar wolfpack gekeken maar schijnt nog smaller te vallen
Ik heb de Forekaster 2.35" afgewisseld met de Wolfpack 2.25" (27.5"), vallen ong. even breed (57/58 mm) op 25 mm intern.
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 822
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 5 mei 2019, 17:39 De NoNi 2.35 valt netjes breed zoals het hoort.
Er zijn hier veel Maxxis liefhebbers dus je gaat ongetwijfeld het antwoord krijgen dat de Forester goed voldoet.
Geeft de noni in 2.35 ook meer controle dan 2.25
Want dat is mijn 2e zoektocht
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 822
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

natch schreef: zo 5 mei 2019, 20:53
HB_Eagle schreef: zo 5 mei 2019, 14:30 Ik rijd nu NoNi 2.25 voor, maar zoek vergelijkbare band bet beter bochtgedrag en iets breder

ben nu naar een Maxxis Forekaster EXO TLR 2.35 aan het kijken (als voorband) maar volgens zeggen valt deze smaller uit
maar weet niet hoeveel dus de vraag is voldoet die Forekaster wel

ps ook naar wolfpack gekeken maar schijnt nog smaller te vallen
Ik heb de Forekaster 2.35" afgewisseld met de Wolfpack 2.25" (27.5"), vallen ong. even breed (57/58 mm) op 25 mm intern.
Dus forekaster valt als 2.25
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik heb geen Forekaster, maar ALLE maxxis banden die ik wel heb (stuk of 7 verschillende) vallen smaller uit als wat erop staat. Vaak 0,10 soms iets meer soms iets minder.
Ter vergelijk een DHF2.5 is even breed als een NoNi, Hans Dampf of MagicMary 2.35 :roll:

De Wolfpack vallen zoals Lars ook al schreef zoals er op staat.
Zelf heb ik de Trail/Race combi op mijn Canyon Nerve ter vervanging van een NoNi-RoRo en vind die combi top. Ze rollen lichter en ik heb meer grip in alles van hard tot zand tot dikke blub.

Op mijn Remedy nu aan het spelen met WTB banden (Vigilante, Trailboss en Riddler) waarbij de eerste indruk is dat ze beter bevallen als de Maxxis-banden.
Meer daarover als ze echt een poosje goed gereden zijn.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

HB_Eagle schreef: zo 5 mei 2019, 20:59 Geeft de noni in 2.35 ook meer controle dan 2.25
Want dat is mijn 2e zoektocht
Op een 30 mm zeker, maar ik vind de huidige NoNi niet meer de allrounder die het altijd geweest is. Zanderige ondergrond (90% van NL...) is niet zijn favoriete ondergrond. Goed, maar niet geheel voorspelbaar op de limiet. En die limiet ligt al wat dichter dan sommige andere banden... (ik heb zelfs meer vertrouwen op de NL rondjes in de Racing Ray dan in de NoNi!!)(niet dat die echt meer grip heeft, maar de RaRay is zeer voorspelbaar op de limiet en je laat hem dan ook wat meer schuiven en daardoor ga ik er harder mee dan met een NoNi!)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 822
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Lars TB schreef: zo 5 mei 2019, 21:51
HB_Eagle schreef: zo 5 mei 2019, 20:59 Geeft de noni in 2.35 ook meer controle dan 2.25
Want dat is mijn 2e zoektocht
Op een 30 mm zeker, maar ik vind de huidige NoNi niet meer de allrounder die het altijd geweest is. Zanderige ondergrond (90% van NL...) is niet zijn favoriete ondergrond. Goed, maar niet geheel voorspelbaar op de limiet. En die limiet ligt al wat dichter dan sommige andere banden... (ik heb zelfs meer vertrouwen op de NL rondjes in de Racing Ray dan in de NoNi!!)(niet dat die echt meer grip heeft, maar de RaRay is zeer voorspelbaar op de limiet en je laat hem dan ook wat meer schuiven en daardoor ga ik er harder mee dan met een NoNi!)
Lol
Dat glijden met voorband vind ik maar niks
Jammer dat de wolfpack hier bij lokale shop niet te krijgen is

Ps. Ik heb een 22.5 velg
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 822
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Elan Nijmegen gevonden
Jammer vandaag gesloten
Morgen gelijk er kijken
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

HB_Eagle schreef: ma 6 mei 2019, 07:59 Ps. Ik heb een 22.5 velg
Op die breedte haal je meer uit een 2.25 dan uit een 2.35!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 822
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Lars TB schreef: ma 6 mei 2019, 11:20
HB_Eagle schreef: ma 6 mei 2019, 07:59 Ps. Ik heb een 22.5 velg
Op die breedte haal je meer uit een 2.25 dan uit een 2.35!
Nog meer reden om voor de wolfpack te gaan
Maar wat is daar de théorie achter
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

HB_Eagle schreef: ma 6 mei 2019, 11:44
Lars TB schreef: ma 6 mei 2019, 11:20

Op die breedte haal je meer uit een 2.25 dan uit een 2.35!
Nog meer reden om voor de wolfpack te gaan
Maar wat is daar de théorie achter
Het gaat om de bolling van de zijkant van de band. Bij een bredere band op een zelfde velg gaat deze ronder worden en veert/deukt een band makkelijker in en wil de band meer heen en weer 'rollen' - zijdelings dus. Je moet dan de druk wat verhogen om te voorkomen dat je dit negatief merkt.

Leg je die bredere band op een bredere velg, dan is die zijkant rechter, beweegt iets moeilijker, is dus stabieler. En dan kun je druk zelfs wat verlagen. Feitelijk is die druk verlagen de daadwerkelijke winst. Dat levert meer comfort en tractie/grip op en het verrassende is dat de rolweerstand gelijk blijft aan die band bij een hogere druk op een smallere velg. Dus in dat opzicht geen nadeel.

Nu is er een soort bandbreedte waarin velgbreedte en bandbreedte optimaal bij elkaar passen. Voor 2.25 is dat pakweg 25/26 mm +/- 3 mm (let op, hier is de industrie het niet helemaal eens, maar dit lijkt een/de logische stap). En voor 2.35 ligt die waarde dan bij 29/30 mm.

Een andere 'winst' is dat het profiel iets vierkanter valt, waardoor zijnoppen meer grip leveren als je in een bocht leunt. Fabrikanten spelen er met de laatste generatie banden op in dat die gemonteerd worden op bredere velgen en dus vierkanter vallen en maken de zijnoppen nu iets lager, wat gewicht spaart en een zelfde rijeigenschap geeft als voorheen de rondere band met hogere zijnoppen.


En in jouw geval zou je dus meer druk in een 2.35 moeten pompen om het rollen tegen te gaan, wat dan weer mindere eigenschappen oplevert. Het effect is zeer klein, maar ergens moet je een grens trekken en 22,5 mm is tegenwoordig aan de smalle kant voor mtb-velgen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Check voor een handige uitleg even de site van NoTubes.
https://www.notubes.com/technology/wide-right
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 822
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Super bedankt weer wat geleerd en misvatting de wereld uit

Maar even kort door de bocht :
In mijn geval of bredere velg nemen
Of bij een 2.25 uitvallende band blijven
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

HB_Eagle schreef: ma 6 mei 2019, 12:58 Maar even kort door de bocht :
In mijn geval of bredere velg nemen
Of bij een 2.25 uitvallende band blijven
Bredere velg is sowieso aan te raden, eens een keer een mooi setje - specifiek op jouw wensen aangepast - laten maken.

Maar nu op je huidige wielen werkt 2.25 het beste inderdaad. En die 2.25 past ook op je toekomstige 30 mm velg, dus je kunt nu al gewoon een band kopen, je hoeft niet te wachten op een nieuwe set wielen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie