Road "Plus" op Gravel; zin of onzin ?

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

klaast schreef: ma 4 maart 2019, 21:45 Ik heb die alleen nog maar met 35mm G-one gereden (keer of 3). Dat kan ook. Route kent weinig hobbel- of wortelpaden. Alleen rond Radio Kootwijk hele rulle stukken als het wat droger is. Maar dan helpt het verschil tussen 35 en 40mm je ook niet. Voor de rest van de route zal 40mm vooral wat extra comfort geven.

Ik betwijfel wel of die G-ones geschikter zijn dan de Conti AT Rides. Er zit niet echt veel asfalt in waar je iets kunt winnen met minder profiel.
Als je doel zo'n (mtb) route rijden is hoef je ook niet voor een compromisbandje te gaan lijkt me. Juist als je vaak veel verschillende ondergronden in één rit combineert gaat dat compromis-gedoe spelen. Dan wordt het kiezen waar je iets op wilt inleveren en hoeveel.

En dan kan het nog een rol spelen of je alleen of met een groepje rijdt, als je geen anderen bij hoeft te houden maakt die ene km sneller of langzamer ook niet meer uit.
Wat wel uitmaakt is of je op je plaat gaat of niet :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

klaast schreef: ma 4 maart 2019, 21:21
MonkeyRider schreef: ma 4 maart 2019, 19:20

Op 22-23mm inw velg zijn ze net 40mm breed. Vallen inderdaad smaller als 42. De Conti CX speed 35 zou je ook kunnen overwegen, die is echt 35mm en zelfs 36mm op mijn 23mm velg. Zelfde profiel als Speedride en nog wat soepeler en lichter.
Thx. CX speed vind ik wel erg weinig profiel hebben. Heb met iemand met die bandjes wel eens een rondje gedaan. Was blij met het profiel van de G-ones. Maar goed, dat was ook de MTB-route Apeldoorn...

En ik zoek echt iets van 40mm. Heb nu 35mm + spatborden. Voor de zomer wil ik de ruimte in het frame maximaal benutten. :wink:
Ze vallen inderdaad smal, mijn velgen zijn nog wat smaller dan die van MR.

MTB route Apeldoorn dacht ik er ook op gedaan te hebben, maar na even foto's te hebben gekeken zie ik dat het de Schwalbe Hurricane was toen :winkie: Ik zou Apeldoorn (droog) echt zonder twijfel op mijn SpeedRides doen, kom je niks te kort lijkt mij. G-ones lijkt me hetzelfde geval.

Maar goed, dit alles is misschien meer op zn plaats in het gravel topic of Apeldoorn topic ipv hier :)
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Wat mij betreft is banden(breedte) keuze voor een gravelbike behoorlijk on-topic :-q
650b "roadplus" gaat natuurlijk over meer bandenbreedte (vanaf 47mm) en/of profiel voor een gravelbike.

Mtb route Apeldoorn heb ik een aantal keer gereden omdat mijn ouders daar woonden en ik dat met een bezoekje combineerde. Ik vind dat een mooie natuurroute, maar typisch geen route voor een trail gerichte mtb.
Ik heb er de laatste keer met mijn oude (XC geo) model Karate Monkey gereden star met dropbar en 29x 2.2 racekings. Eigenlijk die keer met de meeste fun en het gevoel dat het "klopt" voor dat soort paden. Met mijn huidige gravelracer en 40mm AT Rides kom ik daar overigens ook goed rond....maar op wat meer hobbelige paden zoals Dorst of LDD is wel een rammelbak.

Dit soort "mtb" paden gecombineerd met grind en asfalt zijn wat mij betreft ideaal voor een gravelbike. Het scheelt een paar kilo, de wielen zijn lichter en het stuurt en accelereert net wat vlotter. In mijn omgeving combineer ik dit soort paden (wat minder hoogte verschil) met asfalt en stukjes mtb-route Dorst-Vrachelen op mijn gravelbike.
Op de stukjes ruigere mtb paden is wat meer nop en breedte net wat comfortabeler en ik vraag me nog steeds af of een extra 27.5" wielsetje met 2.1" banden niet net wat comfortabeler door de ruigste stukjes rollen, zonder al te veel in te leveren op de weg.
Let wel: ik heb het dus niet over alleen de mtb-route rijden (dan pak ik mijn KM of Krampus) .....maar ook op langere aan en afvoerpaden er omheen. Ik vind dat op een mtb ronduit doodsaai.
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Op een route als Apeldoorn zijn dikke banden in een snelle fiets inderdaad ideaal. Grootste voordeel (naast comfort) is dat je niet hoeft na te denken. Gewoon trappen en gaan. De banden vangen alles wel op. Met 35/40mm moet je ook op dit soort routes op bepaalde stukken een goede lijn kiezen vanwege wortels en kuilen. Dit soort paden / routes liggen hier in de regio overal. Reden dat ik op zoek ben naar een zo breed mogelijke band met wat meer profiel dan de G-one allround. Dat laatste vooral omdat de ondergrond vaak niet heel hard is.

Van de andere kant hebben we hier ook zat paden die meer een ‘echt’ gravelkarakter hebben. Harde ondergrond en een mix van zand en grind. Daar vlieg je overheen met de G-ones. Dat in combinatie met de stukken asfalt / fietspad die we ook hebben, maakt wel dat ik niet te veel allroundkarakter wil inleveren. Stukjes MTB-route zijn leuk, maar dat is idd vaak rammelen en die kan ik ook de volgende keer pakken met de MTB. Maar dat is wel de luxe van de Veluwe als achtertuin. Ik zou me ook prima kunnen vermaken met dikke 650b banden (als dat zou passen). Dan zou ik gewoon zoveel mogelijk asfalt vermijden. Kan hier ook prima.

Saai aanrijden komt me bekend voor. Voor mij is dat de UHR die op een half uur fietsen ligt. Oersaai op de MTB. Maar die routes zijn zodanig dat ik ze met de gravelfiets niet leuk vind. Dus gooi ik de MTB meestal achterop de auto als ik die kant op ga…
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Voor de "gravelplus" liefhebbers......ook achtervering is geen taboe meer in gravelland :winkie:

http://racefietsblog.nl/de-nieuwe-moots ... or-gravel/

NB ik heb mijn gravelplus 650B wielsetje nog steeds niet besteld, eerst eens ff 40mm tubeless proberen met de nieuwe Goodyear connector gravelbanden.
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Ben benieuwd naar je tubeless ervaring. Morgen (dinsdag) komen mijn Conti AT Ride's aan. Ik hoop voor je dat die net zo goed rijden als je beweerde :lol:
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

MonkeyRider schreef: ma 18 maart 2019, 23:56 Voor de "gravelplus" liefhebbers......ook achtervering is geen taboe meer in gravelland :winkie:

http://racefietsblog.nl/de-nieuwe-moots ... or-gravel/

NB ik heb mijn gravelplus 650B wielsetje nog steeds niet besteld, eerst eens ff 40mm tubeless proberen met de nieuwe Goodyear connector gravelbanden.
Je mag mijn (qr) wielset met Byway's wel proberen. Of de complete Point AR natuurlijk.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

klaast schreef: di 19 maart 2019, 00:44 Ben benieuwd naar je tubeless ervaring. Morgen (dinsdag) komen mijn Conti AT Ride's aan. Ik hoop voor je dat die net zo goed rijden als je beweerde :lol:
Veel verschil voel je niet, die Goodyears lijken iets comfortabeler tubeless, maar die Conti's kunnen wrsch beter bagger aan....en kosten de helft :wink:
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

@RobertDJ bedankt voor je aanbod, maar waarschijnlijk wil ik er dan een setje 2.1" tubeless mtb banden op hebben. Ik ben er sowieso nog niet uit, voorlopig lijken die 40mm Goodyears tubeless offroad veel aan te kunnen. Eerst maar eens een tijdje rijden.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Weer eens een kickje van dit gravel (plus) banden topic.
Ik ben intussen weer van de tubeless setup af. Ik voelde geen verschil, het is niet lichter en veel geklieder en gedoe als je eens van banden wilt wisselen ........en ik rijd zelden lek (ik klop ff af) .
Intussen liggen er weer Conti's op; de Speedride 42 is eigenlijk de wat grotere versie van de CX speed 35 en bevalt als allrounder eigenlijk erg goed. Ik had ze eigenlijk voor mijn woonwerk fiets besteld.....maar besloot ze toch maar eens uit te proberen op de Pickenflick.....en daar blijven ze voorlopig op liggen deze zomer. De AT rides gaan als tweede setje weer mee op vakantie voor als het nat of ruig wordt.

Er is nog steeds geen 27.5" wielsetje besteld :winkie: ...........maar een paar ritjes met zand en wortelpaadjes maken me toch (nog steeds) nieuwsgierig. Een paar 27.5 x 2.1" Thunderbirds onder de gravelaar zou best eens fun kunnen zijn!?

Zijn er intussen andere (gevorderde) inzichten, praktijk ervaringen of banden tips ( 700c of 650b ) voor het betere boscrossen?
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

MonkeyRider schreef: zo 5 mei 2019, 23:05 Zijn er intussen andere (gevorderde) inzichten, praktijk ervaringen of banden tips ( 700c of 650b ) voor het betere boscrossen?
Jazeker. Dikke banden in een boscrosser is een goed idee :-q

Bandentip? Skinwalls! :tong

Afbeelding
Het is hier geen ponykamp!
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik zit te kijken naar de G-one allround classic skin banden.
Iemand ervaring met de lekbestendigheid van deze banden?

Overigens rijdt er op de Veluwe iemand op een crosser met 650b G-one speed banden (dus met zeer weinig profiel), die alle KOMs pakt die er maar zijn.
dropje73
All rounder
All rounder
Berichten: 74
Lid geworden op: do 15 juni 2017, 11:01

Ik zie niet zo goed wat dit nog toe voegt aan een rigid mtb ? (29-er)
KOmende zomer gaat er iig gewoon een setje Vittoria's 2.35 op de strandfiets, om een beetje in Luxemburg en Frankrijk te peddelen.

Ik heb de G-one-s op mijn strandfiets zitten, bevallen erg goed! Ik weet alleen even niet uit mijn hoofd welke versie ik heb...
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

dropje73 schreef: di 7 mei 2019, 08:44 Ik zie niet zo goed wat dit nog toe voegt aan een rigid mtb ? (29-er)
Een andere geometrie, een ander soort stuur en andere wielen. Alles wat je eigenlijk wilt dus :bier:

Iemand hier die net zo blij wordt van Clement (tegenwoordig is de merknaam Donnely) bandjes als ik? Ik heb veel km's gereden met de Xplor USH in maatje 28" x 35mm, en vind ze erg fijn. Als het droog is zijn ze op alle ondergronden snel, en ze gaan belachelijk lang mee. Met een onderbroken doorlopend loopvlak :D
Afbeelding
Het is hier geen ponykamp!
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Mooi Ritchey frame :-q
Plaats reactie