Urbantrail techniek en setup

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Heren,

:-D Nu ik enthousiast ben geworden van het zien van een aantal filmpjes en urban run's , ben ik nu zelf ook begonnen met freeride , begonnen met het oefenen van het "downhielen" van trappen , maar wat is een beetje een juiste houding en wat voor set-up moet je denken een 'trail" fiets ?, bv kortere stuurpen zodat bij het nemen van een trap je niet teveel gestrekt boven je achterwiel hangt, stand van het stuur met backsweep , meer naar je toe of verder van je af ?

Ik snap dat het geheel vrijblijvend is op de bouw van de persoon en fiets en de techniek , maar ik dacht is er iets van een algemene set-up van de fiets , een dropper lijkt mij zeker handig omdat je met het nemen van een trap wat verder naar achter moet schuiven en je niet het zadel in je buik voelt.


Tips zijn welkom :-q


Een actie foto :
Afbeelding

Afbeelding
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik zou MacReal even een PBtje sturen, die doet niet anders dan van trappetjes rijden :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Volgens mij heeft 'gewoon een trap afrijden' nog weinig van doen met Freeride :winkie: . Is gewoon XC :wink: .
Kan op elke fiets, ook op een hardtail, ook zonder dropper. Daar leer je juist goed door fietsen!
Staan op je pedalen, gewicht iets naar achteren, ellebogen en knieën ontspannen gebogen, en die trap afhobbelen maar.
Te langzaam, en je hebt het gevoel te stuiteren. Iets sneller, en je grip neemt toe en je begint flow te voelen...
De gebogen knieen en ellebogen hun verende werk laten doen, et voila.

Wordt een trap onregelmatig wat afstanden tussen tredens en hoogte traptredes betreft, dan zul je nog meer moeten leren spelen met je gewicht om die flow te vinden, dat is de volgende leuke stap.
Dropper is altijd leuk en handig, heerlijk op trails en steile afdalingen, ook wat makkelijker op een trap, maar ik zou ze eerst juist zonder gaan oefenen. Goed voor je skills!

Het ziet er op de foto al netjes uit. Trap is ook niet te steil, goed oefenterrein.

Er circuleert nu ook een filmpje van hoe je bij Monmartre de trap af kan, van Fabio Wibmer.... da's wel echt freeride, maar het duurt nog wel even voor je een dergelijk niveau bereikt hebt... Tegen die tijd is wat extra veerweg en een dropper een vanzelfsprekendheid geworden.
https://www.youtube.com/watch?v=iDIwqwQYZNI van 1.10-1.20.
https://www.youtube.com/watch?v=-jDKJT2dDZQ

Dichtsbijzijnde echt lange trappen in/vlakbij Nl:
Luik, check 'descente Montagne de Bueren' op youtube maar eens, 374 tredes. Komt midden in het centrum uit. https://www.youtube.com/watch?v=LNOt5VOvIgE.
Bij Eijsden, rand Savelsbos, vlakbij de klim in de vaste St Gertruidroute bij Camping de Bosrand, ligt ook een trapwandelpad van 250 treetjes steil en glibberig onregelmatig omlaag, ook mooi oefenen.
Idem de trap van de Wilhelminaberg, waar Snowworld, op ligt, Landgraaf.
Laatst gewijzigd door aurelius op zo 5 mei 2019, 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Al doende leert men :wink: , maar ik vondt/vindt zelf dat ik iets te veel gestrekt op de fiets zit bij het afdalen op de trap, en ben begonnen met het wisselt van stuurpen van 70 mm naar 30mm , eens kijken of ik daardoor wat "beter" op de fiets zit en het zelf vertrouwen toe neemt. :-D

Leuk om zo je techniek bij te schaven , ook al is het "standaard koek " voor de MTB'er :-D
Moet wel zeggen dat de eerste keer was scary maar daarna ging het de volgende keren al beter af ...,ook leuk om soms commentaar van voorbijgangers te horen! :winkie:

Op naar de volgende test met kortere stuurpen , dropper laat ik nog even achterwege . :-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Vaak kun je vrij centraal boven je fiets blijven staan op een trap met relatief korte treden, tot aan de laatste trede (waar je op de vlakke grond komt) dan je voorwiel iets lichter maken of liften.

Verder is trappetjes rijden ruk voor je materiaal en probeer ik het zelf tot een minimum te beperken (alleen als het "moet" dus) ... maar ja, dan moet je het dus wel eerst oefenen :wink:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Ach , ik denk continue rockgardens en jumpen ook "ruk" is voor het materiaal :-D , maar dan moet je de fiets kopen en alleen op de weg gaan rijden :winkie:

Als je maar fun hebt :bier:
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

yo-eddy schreef: zo 5 mei 2019, 18:56 Verder is trappetjes rijden ruk voor je materiaal en probeer ik het zelf tot een minimum te beperken (alleen als het "moet" dus) ... maar ja, dan moet je het dus wel eerst oefenen :wink:
Fabio heeft nog een tip voor hoe je trappen rijden tot een minimum kunt beperken... (Klik door naar 0:34)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Goed bezig :-q

Lekker aanklooien is belangrijk, liefst met wat betere rijders, leer je snel van. En eventueel een clinic inderdaad. Voor trappetjes inderdaad MacReal, maar ook Jurriaan (http://www.mountainbikeschoolutrecht.nl/) geeft lessen en Robbert (http://mtbflow.nl/) acteert nog een niveautje hoger.

yo-eddy schreef: zo 5 mei 2019, 18:56 Vaak kun je vrij centraal boven je fiets blijven staan op een trap met relatief korte treden, tot aan de laatste trede (waar je op de vlakke grond komt) dan je voorwiel iets lichter maken of liften.
Inderdaad centraal staan. En dan ook de nadruk op staan. Je benen vrijwel gestrekt, maar de knieën niet op slot, soepel, zoals Aurelius zegt. Op de foto's 'zit' je al veel te diep. Hierdoor kan je fiets niet echt onder je vandaan kantelen en als je te ver achter je fiets hangt kun je ook nauwelijks meer sturen. Dus als je centraal staat, dan laat je de fiets onder je bewegen en dat bepaalt (bijna) automatisch hoe ver je naar achteren 'hangt'.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Snelle Buffer schreef: zo 5 mei 2019, 20:31 Ach , ik denk continue rockgardens en jumpen ook "ruk" is voor het materiaal :-D
Gelukkig hebben we dat hier nauwelijks!


Maar dan zou je dus ook voor de trappetjes je fiets aan moeten passen! Ik ben het met Eddy eens, je sloopt alles als je trappen rijdt of springt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Lars TB schreef: zo 5 mei 2019, 21:29 Maar dan zou je dus ook voor de trappetjes je fiets aan moeten passen! Ik ben het met Eddy eens, je sloopt alles als je trappen rijdt of springt.
Aan de andere kant hebben wij die tijd ook wel gehad Lars, genoeg 2 meter+ jumps into flat op starre fietsjes, genoeg kapot materiaal ..... alleen wel meer dan 20 jaar terug.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ben zelf geen fan van trappetjes, maar je kunt er wel wat leuks mee doen.
Ze zaten bijv. in de streetrace op Noordwijk.
Ik was toen geloof ik de enige die echt indropte aan de bovenkant van de trap.
Dat kun je ook eens proberen, maakt het wat leuker, evt. je stuur nog even draaien en weer terug.
Dus wel eerst wat snelheid maken en dan gewoon de trap beginnen vanaf een paar treden vanaf boven, ipv vanaf de eerste trede rollend aan te komen.

En idd, laatste tree voorwiel liften zodat je lekker neerkomt.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Oli4k schreef: zo 5 mei 2019, 21:26
yo-eddy schreef: zo 5 mei 2019, 18:56 Verder is trappetjes rijden ruk voor je materiaal en probeer ik het zelf tot een minimum te beperken (alleen als het "moet" dus) ... maar ja, dan moet je het dus wel eerst oefenen :wink:
Fabio heeft nog een tip voor hoe je trappen rijden tot een minimum kunt beperken... (Klik door naar 0:34)
Ja, die ken ik, fantastische skills en grandes cojones ... maar ook niet echt fijn voor je materiaal :winkie: .... zie ook zijn landing na de Montmarte trappen :o
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

yo-eddy schreef: ma 6 mei 2019, 11:58 Ja, die ken ik, fantastische skills en grandes cojones ... maar ook niet echt fijn voor je materiaal :winkie: .... zie ook zijn landing na de Montmarte trappen :o
Scheelt vast in de kosten als je gesponsord wordt door RedBull :)
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Mark-V schreef: ma 6 mei 2019, 12:39
yo-eddy schreef: ma 6 mei 2019, 11:58 Ja, die ken ik, fantastische skills en grandes cojones ... maar ook niet echt fijn voor je materiaal :winkie: .... zie ook zijn landing na de Montmarte trappen :o
Scheelt vast in de kosten als je gesponsord wordt door RedBull :)
Zeker voor je materiaal, een setje nieuwe "Grandes Cojones" is een ander verhaal :winkie:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Ik heb een paar van die fragmenten meerdere keren bekeken. Nu snap ik die schuimrubber inserts voor in je banden ineens wel. De The making of van die video is ook leuk. Zie je onder andere hoe lang hij bezig is geweest voor het lukte die lange trap fakie af te rijden. Wat me vooral opviel is dat hij heel goed is in vallen zonder op zijn bek te gaan. Expert in de techniek van het gedwongen afstappen.
Plaats reactie