Zadel hoger, voel mijn rug

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Leo VL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 151
Lid geworden op: di 16 maart 2004, 13:29

Ik heb altijd gedacht dat ik mijn zadelhoogte moest afstellen met mijn hak op de trapper en in de laagste stand mijn been net niet gestrekt.
Nu heb ik weer gelezen dat je been wel gestrekt moet zijn.
Ik heb nu dus mijn zadelhoogte aangepast, scheelt ongeveer 1 cm en ik heb nu na een uur begin ik mijn onderrug te voelen.
Het heeft niks met de houding te maken, maar met de beweging. Ik merk ook een andere belasting van mijn hamstrings
Na 4 keer is het nog steeds niet over.
Wat is wijsheid terug naar de oude stand of even doorbijten?
“Mooi van verre, verre van mooi”
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Wat je voelt gaat voor datgene wat je leest lijkt me. We zitten allemaal anders in elkaar dus is het belangrijk om naar je lichaam te luisteren.
Nu heb ik nooit gelezen dat je been helemaal gestrekt hoort dus daar heb ik al mijn twijfels over. Aangezien je er nu last van hebt zou ik terug gaan naar je vorige positie.
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Je gevoel lijkt mij genoeg, terugzetten. De hak op trapper methode is een richtlijn, niet meer dan dat. Als je in de oude positie dit nooit had en je hebt niets anders gewijzigd dan lijkt het mij duidelijk.
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1066
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Wat wilde je bereiken met je zadel hoger zetten?
Zat je niet lekker op de fiets?
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Misschien ook even kijken naar de afstand van zadel naar stuur ?, daar kan bij een kleine aanpassing al een beter gevoel en zitpositie geven ...
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Victor1977 schreef: zo 5 mei 2019, 14:13 Wat je voelt gaat voor datgene wat je leest lijkt me. We zitten allemaal anders in elkaar dus is het belangrijk om naar je lichaam te luisteren.
Nu heb ik nooit gelezen dat je been helemaal gestrekt hoort dus daar heb ik al mijn twijfels over. Aangezien je er nu last van hebt zou ik terug gaan naar je vorige positie.
Precies wat ik dacht.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Leo VL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 151
Lid geworden op: di 16 maart 2004, 13:29

Afstand zadel tot stuur is goed, hetzelfde als mijn vorige fiets en racefiets.
Gestrekt been
https://www.mantel.com/blog/hoe-bepaal- ... delhoogte/

Ik ga mijn zadel weer omlaag zetten, bedankt voor de feedback :-q
“Mooi van verre, verre van mooi”
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Je been gestrekt is de regel zeker niet.

Houd aan BBL x 0.88 = zadelhoogte midden bracket --> bovenkant zadel
Ik hoor van een aantal die een fietsmeting hebben gedaan dat er bij wat grotere/sterkere rijders het type hollander 185 - 190cm. Deze formule - 2cm wordt aangehouden.

Ga liever voor wat meer setback en lager zadel, dat is veel ontlastender voor je rug. Velen lange personen zitten veel te kort.
Ben zelf dit jaar 1,5cm lager gaan zitten ff wennen natuurlijk, maar als ik het nu terugzet dan voelt dat velen malen vreemder dan andersom.

Dat je even wat pijntjes hebt na een aanpassing kan, maar dat moet na twee weken met regelmatig fietsen wel weg zijn. Moet je ook niet van schrikken als je zo bv al 10 jaar zit.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Hoe soepel je bent is ook enorm van invloed op hoe je het beste zit. Hoog zadel en ver voorover zitten zorgt voor het meest efficient gebruik van je spieren. Als je tenminste zo iemand bent die met gemak zijn handen plat op de grond krijgt bij het voorover buigen met gestrekte benen. Zoniet dan zul je je houding iets moeten aanpassen totdat je genoeg yoga hebt gedaan.
Allerlei andere zaken, zoals de verhouding van lengte van onder en bovenbeen, verhouding benen en bovenlichaam, schoenmaat, crankmaat, zitbuishoek etc maken ook uit. En mountainbiken is geen racefietsen, de ideale houding voor rechtuit vlak fietsen is niet perse de ideale houding voor alle situaties die je tegenkomt in het bos.
Vuistregels zijn vuistregels. We zijn allemaal anders. Wil je jouw ideale houding bepalen dan moet je een fietsmeting doen op zo'n aan alle kanten verstelbare hometrainer, en/of zelf uitgebreid experimenteren.
Give me little bits of / more than I can take
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3297
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Gisteren was ik aan het fietsen en kreeg ik last van mijn onderrug.
Ik was wat verbaast, want na de nodige aanpassingen (zadel naar achteren en hoger) had ik daar al maanden geen last meer van gehad.
Wat bleek...het zadel was bijna een cm gezakt. Nadat ik het zadel weer omhoog had gezet zakte de pijn weer weg.
Zo zie je dat het bij iedereen anders werkt. Jij kreeg er last van nadat je het zadel hoger had gezet en ik omdat het zadel naar beneden was gezakt. :-)
Leo VL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 151
Lid geworden op: di 16 maart 2004, 13:29

Ik heb jaren (12) met dezelfde zadelhoogte gefietst en nooit echt problemen, natuurlijk na een bepaalde tijd/stoempen altijd wel vermoeiing.
Nu heb ik een nieuwe fiets en dacht ik zal het eens even opnieuw instellen.
En met betrekking tot lenigheid, veel houterige en stijve Klaasen zul je niet vinden :D

Ik ben ook niet echt pietluttig met betrekking tot afstellingen, ook omdat ik nooit veel langer als drie uur fiets.
Ik ga mijn zadel weer terugzetten en ben benieuwd.
“Mooi van verre, verre van mooi”
Plaats reactie