Banden reviews:

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Afgelopen zondag liep mijn voorband langzaam leeg en mijn achterband had al een week of 2 een bobbel in de zijwang. Tijd voor nieuw rubber dus!

Ik reed met een combi van Raceking Protection 2.2 / Xking Racesport 2.4. Eigenlijk ben ik ontzettend tevreden met deze combi, het werkt goed voor wat ik 95% van de tijd rijd. Enige wat ik wel zou willen is iets meer zijnop/bochten grip op de achterkant, zonder dat het ten koste gaat van de heerlijk lage rolweerstand. Daarom was ik eigenlijk naar de nieuwe Racing Ralph aan het kijken en daar hoort natuurlijk een Racing Ray bij voor de voorkant, maar uit nieuwsgierigheid heb ik toch besloten een setje Wolfpack banden te proberen.

Dus de Raceking/Xking combi is vervangen door een Wolfpack Race/Cross combi. Besteld via de website van Wolfpack en na 3 werkdagen in huis. Ik heb ze meteen tubeless gemonteerd op mijn 25mm brede velgen. Om te beginnen 1.8 bar in de achterband en 1.7 in de voorband bij een rijdersgewicht van ongeveer 85kg incl bepakking.

Wat meteen opvalt is hoe smal de WP Cross is in vergelijking met de Xking. Hij valt ook veel ronder dan de Xking en dat merk je meteen als je opstapt. Het stuur draait veel makkelijker.

De Wolfpack Race 2.25.
Ik merk op het parcours als eerst dat de achterkant zwaarder voelt. De rolweerstand is merkbaar hoger dan met de Raceking. Niet zo gek natuurlijk, de WP Race heeft 3 keer zo hoge noppen die veel verder uit elkaar staan. Dit resulteert dan wel weer in veel meer tractie, wat goed merkbaar is bij steile klimmetjes en afdalingen. Staand stoempen leverde geen enkel moment wheelspin op en de band kan veel meer remkracht overbrengen in de afdalingen. Dat geeft vertrouwen en maakt klimmen en afdalen leuker. Het is alleen jammer dat die bult de enige plek in de wijde omgeving is waar ik profijt heb van die extra tractie. De hogere rolweerstand betekend voor mij dat ik 95% van mijn ritten nooit de snelheid haal waarbij ik de grip van die band kan benutten.

De Wolfpack Cross 2.25.
Op het eerste gezicht lijkt de Cross qua nopverdeling erg op de Xking dus ik verwacht een soortgelijke prestatie. Ik heb nooit een Xking in 2.2 gereden, en de Cross verteld me weer waarom. Ik wil volume aan de voorkant. Doordat de band ronder valt zijn de zijnoppen wat minder happig. De fiets schuiner in de bocht zetten levert dan ook niet per se meer grip op. Er waren een paar momentjes dat ik aan het einde van de bocht wijder uitkwam dan gewoonlijk. Wat ik wel fijn vind aan deze band is dat het karkas niet zo slap is als de Racesport uitvoeringen van Conti. Ik denk dat ik voor de voorband nog een paar ritjes moet maken om een goed oordeel te kunnen geven. Het enige wat ik wel zeker mis is het volume.

Samengevat ben ik niet direct ondersteboven van deze banden voor mijn inzetbereik. Ik vraag me nu dus af of ik beter de Racing Ralph en Racing Ray had kunnen kiezen. Ik denk dat de Racing Ralph op de achterkant wel meer in de buurt komt van wat ik zoek. De Racing Ray is er alleen ook niet in een brede maat en ik wil daar toch minstens een 2.35. Misschien mijn Nobby Nic aan de voorkant, al levert deze wel weer merkbaar meer rolweerstand op.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16807
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Breder dan Schwalbe en Conti, steviger karkas en toch licht rollen en goede (xc) grip?

Michelin Wildracer, naar mijn idee een beetje onderschat bandje hier in de lage landen... :
Afbeelding

Een 2.25 valt als een 2.35 Rara qua breedte.
Alleen als je veel asfalt rijdt slijt-ie vrij snel, maar daar hebben meer (snelle xc) bandjes last van.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Barzo voorop, levert grip teveel en zelfs leverbaar in 2.6 #maakjezelfgek :lol:
Mezcal achterop, rolweerstand, wat is dat? Dankzij de goede zijnoppen grijpt ie in als je dan toch zo nodig grip wilt in een bocht. En ook leverbaar in 2.6
2.6 iets t gortig, neem 2.35 8)

Voor mij is de Vittoria combi Barzo en Mezcal een top combi. Waarbij gezegd, Barzo wil voorop wel heel graag grip leveren, op en prettige manier mede dankzij het ronde profiel op een 25mm interne velg. Ik krijg Barzo niet uit zijn spoor, en heb echt mijn best gedaan op de droge en losse UHR routes(72 kilo rijder en 1.3 bar). Hiervoor reed ik met x-king en daar was ik zeer tevreden over, die wilde met deze omstandigheden nog wel eens subtiel de ‘uitgang’ opzoeken, Barzo is beter. Nog niet getest met modder, dat is immers uitgestorven.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Bij ons ook niet veel modder maar zo'n glad slijk laagje komt er wel bij nattigheid. Een maat heeft sinds kort 2x Mezcal en die is er erg tevreden over. Ik vind die grijze zijwangen alleen niet zo mooi, maar het moet in de eerste plaats goed rijden natuurlijk.

Ik moet zeggen dat ik de banden van Michelin er altijd een beetje gek uit vind zien. Kan een prima band zijn natuurlijk maar toch.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Flow&Co schreef: vr 3 mei 2019, 10:07 Misschien mijn Nobby Nic aan de voorkant, al levert deze wel weer merkbaar meer rolweerstand op.
Begin dit voorjaar heb ik de NoNi 2.35 aan de voorkant vervangen voor een Maxxis Forekaster 2.35. Conclusie zover: Rolt iets lichter, grip redelijk gelijkwaardig maar op de grens meer controleerbaar. Let wel, echte nattigheid heb ik er nog niet mee gereden dus daar kan ik nog niet veel over zeggen.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

kermit schreef: vr 3 mei 2019, 14:09 Breder dan Schwalbe en Conti, steviger karkas en toch licht rollen en goede (xc) grip?

Michelin Wildracer, naar mijn idee een beetje onderschat bandje hier in de lage landen... :
Afbeelding

Een 2.25 valt als een 2.35 Rara qua breedte.
Alleen als je veel asfalt rijdt slijt-ie vrij snel, maar daar hebben meer (snelle xc) bandjes last van.
Ik vind wel dat de 2.1, die valt als een 2.25 van een normaal merk, op een brede velg de zijnoppen wel erg dicht bij het midden staan. Verder heerlijk bandje. Zouden meer merken moeten doen, laag middenprofiel maar fatsoenlijk zijnopje in een xc band.
Give me little bits of / more than I can take
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1388
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Die forekaster is in mijn ogen echt een hele fijne band. Ik rijd hem ook in dezelfde breedte als tenznl. Inderdaad erg controleerbaar. In de bocht hoor je hem gewoon graven, gaat steeds harder totdat ie heel iets begint te glijden. Je kunt hem erg goed op de limiet rijden. Ik gebruik achter trouwens een ikon, die drift er wel achteraan. Die komt ondanks het lichte profiel ook heel erg voorspelbaar door de bocht.
Sneeuwmonster
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 827
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

TenZNL schreef: vr 3 mei 2019, 20:24
Flow&Co schreef: vr 3 mei 2019, 10:07 Misschien mijn Nobby Nic aan de voorkant, al levert deze wel weer merkbaar meer rolweerstand op.
Begin dit voorjaar heb ik de NoNi 2.35 aan de voorkant vervangen voor een Maxxis Forekaster 2.35. Conclusie zover: Rolt iets lichter, grip redelijk gelijkwaardig maar op de grens meer controleerbaar. Let wel, echte nattigheid heb ik er nog niet mee gereden dus daar kan ik nog niet veel over zeggen.
Dan ben ik wel heel benieuwd wat de Forekaster in de modder doet
Hier liggen al weer van die varkensbadjes
Daarom blijf ik maar steeds aan die noni hangen
Brakes are my enemy

Kona Hei Hei cr/dl
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Blijven hangen aan de NoNi is wel beperkt. Bespring over NoNi heen en koop iets anders, alleen al leuk om te testen :-q
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 827
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Jurriaan schreef: za 4 mei 2019, 08:57 Blijven hangen aan de NoNi is wel beperkt. Bespring over NoNi heen en koop iets anders, alleen al leuk om te testen :-q
Wil ik ook maar probeer in deze topic er achter te komen welke voor mij het beste zijn
Ik fiets praktisch alleen Nijmegen Groesbeek rode route
Keer beetje regen gelijk modderpoelen
Zomer gortdroog en best afwisselend qua hoogtes
Brakes are my enemy

Kona Hei Hei cr/dl
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

HB_Eagle schreef: za 4 mei 2019, 08:13
TenZNL schreef: vr 3 mei 2019, 20:24
Begin dit voorjaar heb ik de NoNi 2.35 aan de voorkant vervangen voor een Maxxis Forekaster 2.35. Conclusie zover: Rolt iets lichter, grip redelijk gelijkwaardig maar op de grens meer controleerbaar. Let wel, echte nattigheid heb ik er nog niet mee gereden dus daar kan ik nog niet veel over zeggen.
Dan ben ik wel heel benieuwd wat de Forekaster in de modder doet
Hier liggen al weer van die varkensbadjes
Daarom blijf ik maar steeds aan die noni hangen
Mijn vermoeden is ongeveer gelijkwaardig, hoewel de noppen een fractie kleiner* zijn, zijn ze ongeveer even hoog en hebben wat meer inkepingen, ook staan ze wat beter verspreid. Net wat Sama zegt, die band graaft in de bocht. De NoNi vond ik nog wel eens vaag in de bocht en wilde nog wel eens plots wegglijden, zeker als je wat sloriger rijdt (moe bent). De transitie bij het kantelen is stukken beter en, net als de NoNi, heeft de band een lekker open profiel waar maar weinig rommel in blijft hangen. Voor mij was het bochtenwerk bij "loose over hard" een verademing tov de NoNi.

* Op het oog hier in de schuur zien ze er even groot uit
NoNi
Afbeelding

Forekaster
Afbeelding
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

HB_Eagle schreef: za 4 mei 2019, 09:30
Jurriaan schreef: za 4 mei 2019, 08:57 Blijven hangen aan de NoNi is wel beperkt. Bespring over NoNi heen en koop iets anders, alleen al leuk om te testen :-q
Wil ik ook maar probeer in deze topic er achter te komen welke voor mij het beste zijn
Ik fiets praktisch alleen Nijmegen Groesbeek rode route
Keer beetje regen gelijk modderpoelen
Zomer gortdroog en best afwisselend qua hoogtes
Cross king of Vittoria Barzo voorop. Bij modder eerder de Barzo.
Achterop is Race King of Mezcal voldoende, er van uitgaande dat modder op de klimmetjes nauwelijks voorkomt.
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 827
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Jurriaan schreef: za 4 mei 2019, 13:03



Cross king of Vittoria Barzo voorop. Bij modder eerder de Barzo.
Achterop is Race King of Mezcal voldoende, er van uitgaande dat modder op de klimmetjes nauwelijks voorkomt.
Kijk das nuttige info Thnx

Meer tips altijd welkom 👍
Brakes are my enemy

Kona Hei Hei cr/dl
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

kermit schreef: vr 3 mei 2019, 14:09 Breder dan Schwalbe en Conti, steviger karkas en toch licht rollen en goede (xc) grip?

Michelin Wildracer, naar mijn idee een beetje onderschat bandje hier in de lage landen... :
https://chainreactioncycles.scene7.com/ ... 86&hei=498

Een 2.25 valt als een 2.35 Rara qua breedte.
Alleen als je veel asfalt rijdt slijt-ie vrij snel, maar daar hebben meer (snelle xc) bandjes last van.
Ik heb een partij van die dingen in de "advanced reinforced" uitvoering... Nooit voorop geprobeerd maar als achterband de PPDS mee gereden (droog), verscheidene malen LHR (met o.a .een natte Moussue en een kurkdroge Nohan) en een handvol Belgische enduro trails. In de regel wel met voorop zwaar geschut, als een Magic Mary (ultrasoft)...

* Eigenlijk nooit echt klachten gehad met betrekking tot de grip, mits je de banden maar kan laten rollen. Op het moment dat het steil wordt (al snel meer dan 30%) en behoorlijk losse zooi waar je weinig andere opties hebt dan je achterwiel op momenten als anker achter je aan te slepen dan wordt het echt spannend.

* Ondanks dat ik het vermoeden had dat ik de zijnoppen van een RockRazor of Magic Mary "SS" zou missen was dat eigenlijk nooit echt het geval, misschien bij gebrek aan een goede high-speed offcamber alpenweide.

* Slijtage op asfalt vond ik nog wel meevallen; de midden noppen waren praktisch verdwenen na een paar dagen alpen, maar afgezien daarvan sleten ze bijna niet meer.

* Je hoeft je niet zorgen te maken dat je vergeet de afdalingen in de Ardennen tijdens XC ritjes op punten rustig aan te doen omdat de banden het niet aankunnen. RaceKings was ik op dat punt wel redelijk klaar mee...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 827
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Ik rijd nu NoNi 2.25 voor, maar zoek vergelijkbare band bet beter bochtgedrag en iets breder

ben nu naar een Maxxis Forekaster EXO TLR 2.35 aan het kijken (als voorband) maar volgens zeggen valt deze smaller uit
maar weet niet hoeveel dus de vraag is voldoet die Forekaster wel

ps ook naar wolfpack gekeken maar schijnt nog smaller te vallen
Brakes are my enemy

Kona Hei Hei cr/dl
Plaats reactie