Winterberg 2019

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 993
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

markpatat schreef: za 4 mei 2019, 21:11 Hoi! Wij gaan met een grote groep een weekend naar Winterberg binnenkort. Al wel veel van gezien en gelezen, maar nog nooit geweest.

We willen ten minste 1 dag het bikepark in met gehuurde fietsen en protectie. Nu ben ik een beetje aan het kijken wat er nog meer te fietsen is in de omgeving.

[zip]

Verder zijn alle tips voor first-timers welkom! Ook waar je dus wel goed kan drinken en eten ;)
Bikepark Willingen ligt in de buurt. Staat voor mij dit jaar op wensenlijst.

Eten en drinken.... tja. Met een goed ontbijt en een luchpakketje in de rugzak kom je tot aan sluitingstijd de dag wel door. In de avond is het leuk eten aan de hoofdstraat van Winterberg (daar kom je waarschijnlijk op de heenweg al overheen). Daar zitten tal van stubes. Leuk om even wat Duitse sfeer te proeven. Bier, pommes, fleisch und dirndls.
Ja, doei !
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Trailpark in Brilon is ook goed te doen. En natuurlijk kun je ook naar het bikepark in Willingen.
Waar wil je verblijven? 35 euro voor een goede 2 persoonskamer in het Big Mountain Hotel is ook aan te raden, dichtbij het bikepark van Winterberg.
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

@markpatat: Ervaring die ik heb met uitgepijlde trials rondom Winterberg is dat ze veel over schotter wegen gaan. Omgeving is mooi en je kan best wat hoogtemeters maken. Maar single track is het nauwelijks helaas.

Zou dan eerder in Brilon gaan rijden. Nog niet geweest, maar staat ook op mijn verlanglijst.

Komend weekend ga ik dagje bikepark Winterberg en dagje Willingen doen. Laatste nog nooit geweest, maar door goede reviews hier nu wel ingepland. Benieuwd!
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Eten bij de griek, Athen. Goed eten, kom er eigenlijk altijd als ik in Winterberg ben. Wel druk, maar ze hebben altijd wel een tafeltje voor mij. Maar ja, ze herkennen me dan ook haha. Als ik geen zin heb in Grieks ga ik naar Colloseum, de Italiaan. Ook goed.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

markpatat schreef: za 4 mei 2019, 21:11 Hoi! Wij gaan met een grote groep een weekend naar Winterberg binnenkort. Al wel veel van gezien en gelezen, maar nog nooit geweest.

We willen ten minste 1 dag het bikepark in met gehuurde fietsen en protectie. Nu ben ik een beetje aan het kijken wat er nog meer te fietsen is in de omgeving. Het trialpark ziet er prima uit, maar kan je je daarheen dag vermaken? En zijn er nog toffe routes in de buurt. Liefst geen schotter, of zo min mogelijk. Vraag me af of je in deze regio op wandelpaden mag rijden en hier niet de twee-meter regel geldt.

Verder zijn alle tips voor first-timers welkom! Ook waar je dus wel goed kan drinken en eten ;)
Pal naast het park, aan de overkant vd weg, starten ook een aantal (gemarkeerde) singeltrackroutes.
Gebruikersavatar
Mrr
All rounder
All rounder
Berichten: 122
Lid geworden op: vr 15 maart 2019, 19:36

Zit ook te denken aan een weekendje winterberg, maar meer dan 1 a 2x door het bikepark hoeft niet en wat locale trails gaan zoeken is wel een meerwaarde om de trip al dan niet die richting uit te laten gaan..

Zijn er nog meer "dichtbij" bestemmingen waar je een eerste park ervaring kan opdoen en in de buurt wat mooie tochten kan maken? Of toch maar best winterberg?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mrr schreef: ma 6 mei 2019, 09:53 Zit ook te denken aan een weekendje winterberg, maar meer dan 1 a 2x door het bikepark hoeft niet en wat locale trails gaan zoeken is wel een meerwaarde om de trip al dan niet die richting uit te laten gaan..

Zijn er nog meer "dichtbij" bestemmingen waar je een eerste park ervaring kan opdoen en in de buurt wat mooie tochten kan maken? Of toch maar best winterberg?
1 à 2 keer door het bikepark is niet veel... Er liggen al meer routes en pas na een keer of 3 begin je de 'flow' te pakken te krijgen van zo een route. Dus een dagje vermaak je je er zo!

Er schijnen inderdaad wat meer singletrack routes te liggen, maar Duitsland in het algemeen is nu geen singletrack mekka als het om uitgezette routes gaat. Er komt langzaam wat verandering in, maar wat de staat rondom Willingen/Winterberg is met singletracks durf ik je niet te zeggen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Lars TB schreef: ma 6 mei 2019, 11:15
Mrr schreef: ma 6 mei 2019, 09:53 Zit ook te denken aan een weekendje winterberg, maar meer dan 1 a 2x door het bikepark hoeft niet en wat locale trails gaan zoeken is wel een meerwaarde om de trip al dan niet die richting uit te laten gaan..

Zijn er nog meer "dichtbij" bestemmingen waar je een eerste park ervaring kan opdoen en in de buurt wat mooie tochten kan maken? Of toch maar best winterberg?
1 à 2 keer door het bikepark is niet veel... Er liggen al meer routes en pas na een keer of 3 begin je de 'flow' te pakken te krijgen van zo een route. Dus een dagje vermaak je je er zo!

Er schijnen inderdaad wat meer singletrack routes te liggen, maar Duitsland in het algemeen is nu geen singletrack mekka als het om uitgezette routes gaat. Er komt langzaam wat verandering in, maar wat de staat rondom Willingen/Winterberg is met singletracks durf ik je niet te zeggen.
Trailpark Winterberg
Trailpark Winterberg bestaat uit 60 kilometer (20 km singletrails) aan routes die allemaal beginnen op de parkeerplaats Am Bremberg tegenover het Bikepark. De zeven routes zijn vrij toegankelijk en variëren in niveau. Er zijn routes die prima geschikt zijn voor gezinnen, maar ook trajecten die meer vaardigheden vereisen. Het pluspunt van een trailpark is dat de routes afwisselender zijn dan cross-country-routes, maar gemakkelijker dan die in een bikepark. Alle routes zijn duidelijk gemarkeerd, variërend van gemakkelijk tot moeilijk.

Cross-country mountainbikeroutes Winterberg
Liefhebbers van cross-country mountainbiken zitten ook goed in Winterberg. Net als de routes van het Trailpark starten diverse langeafstandstrajecten ook op de Am Bremberg parkeerplaats. De routes variëren in lengte van 27 kilometer (480 hm) tot 73 kilometer (2000 hm) en zijn duidelijk uitgepijld met gele bordjes waar het nummer van de route opstaat. Hieronder enkele voorbeelden van routes:

Nr. 2: Zu den Steinen, 53 km
Lange, maar middelzware tour met als hoofddoel het vakwerkdorp Bruchhausen en de rotsformatie Bruchhauser Steine. De route bestaat uit bospaden, asfaltstroken en enkele korte, maar aantrekkelijke singletrails.

Nr. 11: Panoramatour, 41 km
De bekendste berg van het Sauerland, de Kahler Asten (843 m), vormt het middelpunt van deze aansprekende route. Constant gaat het op en af en je rijdt door diverse landschappen.

Nr. 24: Hochsauerland tweeduizender, 73 km
Route nr. 24 is de meest uitdagende in de omgeving van Winterberg. In 73 kilometer overwin je 2000 hoogtemeters en fiets je over de Kahle Asten, Hohe Knochen en het Sorpetal.


https://www.indebergen.nl/weblog/7387-m ... rg-routes/
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Duits 'moeilijk' zegt nog niet zoveel. En 20 km singletrack verdeeld over 7 routes beloofd ook niet heel veel.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Lars TB schreef: ma 6 mei 2019, 12:20 Duits 'moeilijk' zegt nog niet zoveel. En 20 km singletrack verdeeld over 7 routes beloofd ook niet heel veel.
Ik heb er 3 gepakt daar en die drie zijn al uitdagender dan alles wat ik in NL ben tegengekomen. :D
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

MVMVML schreef: ma 6 mei 2019, 12:25
Lars TB schreef: ma 6 mei 2019, 12:20 Duits 'moeilijk' zegt nog niet zoveel. En 20 km singletrack verdeeld over 7 routes beloofd ook niet heel veel.
Ik heb er 3 gepakt daar en die drie zijn al uitdagender dan alles wat ik in NL ben tegengekomen. :D
Zeg dat dan!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
dope-on-wheels
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1095
Lid geworden op: wo 9 mei 2007, 12:19
Mijn mountainbike: Hightower CC

afgelopen weekend weer in winterberg geweest....
  • ik heb -3 gehad qua temperatuur.
  • een volledige besneeuwde witte berg.
  • hagel storm
  • plensbuien
  • zon
  • bakken modder...
dit was me wel een ervaring haha :bier:

voor beelden zie: https://www.instagram.com/p/BxC2pfYI6Uz ... _copy_link
in memory of Joost http://www.progravity.nl ride in peace!
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

dope-on-wheels schreef: ma 6 mei 2019, 12:56 afgelopen weekend weer in winterberg geweest....
  • ik heb -3 gehad qua temperatuur.
  • een volledige besneeuwde witte berg.
  • hagel storm
  • plensbuien
  • zon
  • bakken modder...
dit was me wel een ervaring haha :bier:

voor beelden zie: https://www.instagram.com/p/BxC2pfYI6Uz ... _copy_link
Ik zag het ja. Ik heb echt geluk vorige week :D
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2920
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Als het weer enigzins goed wordt ga ik maandag daar weer ff stoeien
Bird Aeris 9 blurple
markpatat
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 16 september 2002, 22:43
Mijn mountainbike: Cube Reaction RX 2010
Contacteer:

Gaaf die sneeuw! Zag er uit alsof je er nog wel ok kon fietsen, volgens mij hadden ze de zout-kanonnen aangezet 😬

Ik denk dat we ons met de groep prima gaan vermaken met een dagje bikepark en een dagje trailpark. Misschien dat we richting Brilon gaan, maar dat is denk ik vergelijkbaar. Trailpark is 20 km en Brilon iets van 16. Dan plakken we misschien nog een stuk buiten het Trailpark er aan vast over wat wandelpaden. Las iets over een valleitje in de buurt, maar kon het niet meer terugvinden. Als iemand nog tips heeft...
Hier staat niets.
Plaats reactie