Krakend Kroonstuk

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Hoka
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 978
Lid geworden op: do 10 juni 2010, 23:16
Mijn mountainbike: FRM 10HP

Heeft er iemand ervaring met het in en uit persen van een stuurbuis in een DT-Swiss kroonstuk?

Deze kraakt en dat hoop ik zo op te lossen....
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Ik zou het niet doen. Normaal gesproken vervang je in zo'n geval de complete CSU. Is duur maar nog steeds goedkoper dan een nieuw gebit.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Niels geeft aan dat het kan; hij zou het niet doen.

Ik heb er geen ervaring mee. In de fietsenmakerij kunnen ze je niet helpen met deze oplossing. Een revisie bedrijf kan dit mogelijk wel. Aangezien deze de apparatuur hiervoor hebben. Opwarmen en uit- en inpersen

Weet je zeker dat het het kroonstuk is dat kraakt?

De balhoofd ondercup zit er vlakbij . Wellicht zit die los.

Overigens als de passing van het kroonstuk en balhoofd buis kraakt dan zal op nieuw persen geen of kleine kans geven als oplossing. En veel kosten; het is maatwerk.
Vervangen van de kroon is dan goedkoper en zekerder als oplossing van het probleem zoals je het steld
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Hoka
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 978
Lid geworden op: do 10 juni 2010, 23:16
Mijn mountainbike: FRM 10HP

Het is zeker het kroonstuk, ik kan in de bankschroef het gekraak reproduceren.
DT-Swiss vindt dat je er gewoon mee door kan rijden maar beloven niet die tandarts rekening te betalen.

Loctite schijn iets te hebben om bij het opnieuw inpersen de boel goed te verlijmen maar ik neig toch inmiddels meer naar vervangen...
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Hoka schreef: vr 3 mei 2019, 08:52 Het is zeker het kroonstuk, ik kan in de bankschroef het gekraak reproduceren.
DT-Swiss vindt dat je er gewoon mee door kan rijden maar beloven niet die tandarts rekening te betalen.
Hoe reproduceer je de kraak?

Eerst de onderpoten zo hard mogelijk bij de dropouts samendrukken (naar elkaar toe). Als het dan kraakt is het waarschijnlijk de verbinding kroon-binnenpoten. Als je topcaps goed vast zitten kan er niet zo snel iets echt mis gaan.

Dan de onderpoten 'draaien' (de ene naar voren duwen en de andere naar achteren en andersom). Als het dan kraakt is het waarschijnlijk de verbinding kroon-stuurbuis. Als dat tijdens het rijden faalt ben je echt de sjaak. Ik zou daar niet meer mee rijden en het niet aandurven om daar zelf mee te gaan klooien.

Ik had afgelopen jaar het laatste met een Pike. Zat vlak voor een trip naar NZ en kon een CSU voor inkoop krijgen, dus voor die oplossing gegaan. Bij retailprijs kun je je afvragen of een nieuwe vork misschien een betere investering is.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Ik heb ooit na heel veel mails een nieuwe vork gekregen,met de latere versies nooit meer problemen gehad.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Hoka
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 978
Lid geworden op: do 10 juni 2010, 23:16
Mijn mountainbike: FRM 10HP

yo-eddy schreef: zo 5 mei 2019, 10:11 Ik heb ooit na heel veel mails een nieuwe vork gekregen,met de latere versies nooit meer problemen gehad.
Waar heb je die mails naar toe gestuurd? DT-Swiss zelf of de importeur?
Bij mij gaf de importeur niet thuis.....
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Hoka schreef: zo 5 mei 2019, 10:32
yo-eddy schreef: zo 5 mei 2019, 10:11 Ik heb ooit na heel veel mails een nieuwe vork gekregen,met de latere versies nooit meer problemen gehad.
Waar heb je die mails naar toe gestuurd? DT-Swiss zelf of de importeur?
Bij mij gaf de importeur niet thuis.....
Toen via Juncker, kostte wel wat overredingskracht inderdaad.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Bij de Pike is het een bekend probleem dat hij kraakt tussen kroonstuk en stuurbuis, en dat is vrij eenvoudig op te lossen door die verbinding een nachtje in de Loctite te zetten. Mijn Pike kraakte al 2 jaar en reed verder probleemloos en ontwikkelde ook geen speling, en na wat loctite is de kraak nu weg. https://www.pinkbike.com/forum/listcomm ... did=174528
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Als je de CSU wilt vervangen en je het onderdeelnummer hebt kan het lonen om het internet goed af te speuren. Ik kocht na wat zoeken via eBay bij een zaak in Spanje de juiste CSU voor mijn Rockshox Sektor met bijna 90% korting. Het was wel duurder dan een flesje loctite.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

suravida schreef: zo 5 mei 2019, 11:22 Bij de Pike is het een bekend probleem dat hij kraakt tussen kroonstuk en stuurbuis, en dat is vrij eenvoudig op te lossen door die verbinding een nachtje in de Loctite te zetten. Mijn Pike kraakte al 2 jaar en reed verder probleemloos en ontwikkelde ook geen speling, en na wat loctite is de kraak nu weg. https://www.pinkbike.com/forum/listcomm ... did=174528
Dat heb ik eerst een tijdje gedaan maar de kraak kwam altijd na een paar maanden weer terug, en de laatste keer 10x zo erg. Het geluid was dit keer zo alarmerend dat ik die CSU gewoon niet meer vertrouwde en onafhankelijk advies van iemand wiens mening ik vertrouw was ook om er geen meter meer mee te rijden.

Het spul krijgt hier ook wel wat te verduren. Ik rijd meerdere keren per week en iedere rit zit vol steile shit, drops etc. waarbij de vork de grootste impact te verwerken krijgt. Ik wil het materiaal gewoon 100% kunnen vertrouwen.

Mooi dat loctite voor jou werkt maar ik zou het wel heel goed in de gaten houden. Wiel tussen je benen klemmen en zo hard als je kan aan je stuur trekken en goed kijken op de stuurbuis niet in de kroon draait (ja dat komt voor). Nogmaals, de tandarts is duurder dan een nieuwe CSU. Ik ga zelf niet meer met loctite lopen pielen en zou dit ook nooit aan iemand adviseren.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Er is Loctite en Loctite.
Welke had je gebruikt?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 5 mei 2019, 17:36 Er is Loctite en Loctite.
Welke had je gebruikt?
ik neem aan:

https://www.henkel-adhesives.com/nl/nl/ ... e_638.html
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Die ja.
Plaats reactie