Probleem achteruit trappen XT-M8000 icm KMC ketting

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Carron
All rounder
All rounder
Berichten: 72
Lid geworden op: zo 12 juni 2016, 17:17

Nog even gekeken je hebt gelijk de crank moet naar binnen zit niet in het midden bij mijn fiets
Conway mcl829 2016.
Ontwerp foutje of.....?
Finesse
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: di 20 januari 2015, 20:55

Zo.. heb wat langere bouten en ringen besteld.. ben benieuwd..
mtb2223
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: wo 25 december 2013, 00:18

Back pedal issue met de nieuwe XT M8000 komt (veel) vaker voor. Treedt op bij de 11sp Shimano ketting en bij de KMC zelf meer. De SRAM PC-X1 ketting geeft het beste resultaat.

Probleem en kettinglijn aanpassing:
https://youtu.be/v_jows3vKsQ" onclick="window.open(this.href);return false;

Oplossing dmv andere ketting:
https://youtu.be/H6bvQha4FPk" onclick="window.open(this.href);return false;
jandeman
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 164
Lid geworden op: do 21 februari 2013, 20:44
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 - Giant Full E+0

goeie Tip :)
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Dit probleem heb ik ook gehad met mijn Shimano Deore XT Shadow derailleur.
Uiteindelijk bleek een schakeltje van de ketting niet soepel te lopen wegens vervuiling.
Na de ketting goed schoongemaakt en ingevet te hebben was het probleem voorbij.
gertjant
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1318
Lid geworden op: ma 9 januari 2006, 21:37
Mijn mountainbike: Midden van het land

Probleem had ik ook met deze setup (XT-8000).

Kettinglijn is inderdaad het onderliggende probleem. Best op te lossen door de spacer aan de drive-side te verplaatsen naar de non-drive side, mits je daarvoor ruimte hebt tussen crank en frame. Oplossing met vulringetjes en langere bladboutjes vertrouw ik niet, er komen grote krachten op het blad en bij een klein beetje speling tussen boutjes en ringen gaat het snel wringen met risico van breuk.

Wat bij mij hielp was heel kritisch de instellingen van je schakelsetup nalopen. Maken de schakelkabels mooie en ruime bochten zodat de binnenkabel geen weerstand ondervindt, is de hoogte van je voor- en achterderailleur perfect ingesteld, klopt de kabelspanning, ketting lang genoeg?

Verder vind ik de dooddoener 'hoevaak trap je nu achteruit' een beete een dooddoener. Met name op technische passages wil ik mijn crank ten alle tijde voor- en achteruit kunnen bewegen zonder gestoord te worden door een scheef- of aflopende ketting. Het moet gewoon netjes werken.
Gebruikersavatar
Grease monkey
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 18 november 2015, 13:34
Mijn mountainbike: CUBE.Reaction GTC SL 29

Hetzelfde probleem ondervonden toen ik van 2x11 naar 1x11 ging.
De oplossing was bij mij simpel. Toen ik de afstand tussen het grootste tandwiel v.d. cassette en het bovenste tandwieltje v.d. derailleur had ingesteld volgens spec (5-6mm) was het probleem verholpen (zie plaatje).

Ik gebruik het originele FC-M8000 crankstel van de 2x11 met een narrow/wide blad op de 96mm BCD geschroeft.
De derailleur is een Shimano RD-M8000-DGS ShadowPlus en het grootste tandwiel v.d. cassette is 45T.
Ketting is een Shimano CN-HG600-11. Kettingen kunnen ook mede de oorzaak van dit probleem zijn.

Groeten, Remco

Afbeelding
stschuurhuis
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: ma 2 november 2015, 09:29

Ik heb een tijdje geleden mijn M8000 2x11 omgebouwd naar een 1x11 met een 34t absolute black oval voorblad en een SRAM PCX-1 ketting, deze setup werkte prima.

Ik wilde iets meer trapvermogen dus heb er gisteren een 36t absolute black oval opgezet en dit werkt dramatisch. Welke afstelling ik ook gebruik, op het grootste en kleinste blad heel veel ratel en weerstand.

Iemand een idee of dit op te lossen is? Of dezelfde ervaring?
Of als laatste optie mijn 34t oval weer terugzetten?
Marque
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: vr 19 juni 2015, 15:11

Vorige week ben ik van 2x10 SRAM X0/X9 naar 1x11 Shimano gegaan met een SLX cassette, Blackspire Snaggletooth Narrow Wide Oval ring, XT derailleur, XTR shifter en XTR ketting en het werkt zonder problemen.

Ik verwachte was issues met de kettinglijn omdat ik de 104BCD van de 2x grootste ring gebruikte, maar alles loopt zeer soepel, zelfs met achteruit trappen (wat ik in de praktijk nooit doe).

Ik vermoed dat eerder genoemde problemen veroorzaakt worden door de kettinglijn. Wat je waarschijnlijk zult zien is dat wanneer de ketting naar een kleiner tandwiel op de cassette schakelt, dit gebeurt vanuit de chainring en niet vanuit de derailleur. De ketting begint dus naar een kleiner tandwiel te vallen vanaf de voorzijde van de cassette en niet vanuit de onder/achterzijde zoals dit normaal gesproken gebeurt wanneer je schakelt met de shifter/derailleur.
fleche
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 10 februari 2005, 11:13
Mijn mountainbike: Kona Rove St 2016, Kona Big Honzo 2017

In mijn gezoek naar hetzelfde probleem (sram 11 speed) op dit topic gestuit. Ik geef het maar een kick, met de vraag of de betreffende fabrikanten dit na 2 jaar hebben gefixt. Of blijft het kwestie van zelf prutsen met de kettinglijn. Zoiets moet toch gewoon goed werken, zonder dergelijke 'undocumented features'.
RsAp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 5 januari 2014, 19:24
Mijn mountainbike: Specialized Chisel-Ghost Lector lc7-Sensa Pordoi-Giant ATX 850

Ik rij ook met een xt m8000 1x11 groep, en merkte dat na het vervangen van het voorblad de aandrijving ook meer mechanisch geluid maakte.
De eerste generatie xt m8000 voorbladen hadden een ander tandprofiel dan de nieuwe. Ik heb ook een Absolute Black ovaaltje voor in het buitenland en het viel me op dat die veel mooier loopt dan de originele Shimano. Deze heeft iets meer offset. De oplossing was simpel: een paar standaard m8 rvs carrosserieringen afslijpen en tussen het blad monteren (met langere bladboutjes) zodat het blad wat verder naar binnen staat. Loopt nu perfect in combinatie met een Sram pc1170 ketting.
Put something exciting between your legs!
Plaats reactie