Gravelracers: Het grote Gravel Topic.

Krom stuur, noppenbanden en lekker van de gebaande paden? Hier kun je er over praten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Klopt, de keren dat ik toen heb moeten lopen was offroad uiteraard. Maargoed daar liepen ook genoeg mensen met mountainbikes..
Gebruikersavatar
The Flying V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9492
Lid geworden op: vr 25 april 2003, 19:42
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9

floris500 schreef: vr 3 mei 2019, 12:32 Zoveel ervaring in dat gebied heb ik niet, maar tijdens de Gravel Ride vorig jaar had ik toch op meerdere plekken graag wat lichter kunnen schakelen (lichtste was 34-32). Ze wisten me uiteraard vast te leggen op exact zo'n moment :lol:
Zondag weer van de partij? Vorig jaar was echt top weer, dit weekend zijn de voorspellingen helaas wat minder. Je oogt nog wel redelijk soepel op de foto met je handen losjes op de shifters.

Vorig jaar deze tocht op de mountainbike met vaste vork en 2,1" banden gereden. Na zo'n 90km was de koek wel serieus op, laatste stuk ging op karakter. Dit jaar op revanche met de gravelbike, benieuwd hoe dat zal gaan.
Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Canyon Grail CF SL 8.0 SL | Strava
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10861
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: do 2 mei 2019, 22:44 En een mtb crank is natuurlijk not done?
Bijv een triple met 42-32 en met weglating vd granny.
Niet aan gedacht, maar nu wel even over nagedacht. Is eigenlijk geen optie, want de fiets wordt ook voor vlaklandgravelen en slecht weer gebruikt
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Tourfiets triple zonder granny?
Of de 42 inruilen tegen 44 of 46?
Mogelijkheden genoeg.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

The Flying V schreef: vr 3 mei 2019, 15:10
floris500 schreef: vr 3 mei 2019, 12:32 Zoveel ervaring in dat gebied heb ik niet, maar tijdens de Gravel Ride vorig jaar had ik toch op meerdere plekken graag wat lichter kunnen schakelen (lichtste was 34-32). Ze wisten me uiteraard vast te leggen op exact zo'n moment :lol:
Zondag weer van de partij? Vorig jaar was echt top weer, dit weekend zijn de voorspellingen helaas wat minder. Je oogt nog wel redelijk soepel op de foto met je handen losjes op de shifters.

Vorig jaar deze tocht op de mountainbike met vaste vork en 2,1" banden gereden. Na zo'n 90km was de koek wel serieus op, laatste stuk ging op karakter. Dit jaar op revanche met de gravelbike, benieuwd hoe dat zal gaan.
Helaas andere plannen, had graag weer meegereden. Die editie in september kan ik ook niet helaas.

Bij mij ging het laatste stuk ook op karakter hoor haha, was doorbijten op een gegeven moment..
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Sram Rival 1 met 11-46 cassette werkt dus! :bier:

Afbeelding

Afbeelding


Ik kwam dit toevallig tegen op internet, had nog een 11-46 Sunrace liggen en heb het even gepast.

https://youtu.be/RFnGM4-5UAE

Ik heb Sram Rival 1 op mijn Pickenflick met een 42t voorblad en combineer die met Sram 11--32 cassette in mijn omgeving en met XT 11-42 cassette ( net wat lichter als Sram) voor heuvels en bergen. Nu blijkt dat ook een Sunrace 11-46 cassette gewoon goed werkt voor wat extremer klimwerk. 42-46 dus (gelijk aan dubbel met 34 met 37t achter).
Nu is het verloop van de Sunrace 11-46 niet ideaal met vrij grote stappen in het "vlakke" bereik, maar een XT 11-46 heeft deze stappen onderin gelijk aan de 11-40 en 11-42 en zou dus ideaal zijn als je een extra "klim blad" achter wilt hebben.
Toch wel handig zo'n Sram 1x systeem op een gravelbike :-D
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Nog even en je hebt een 26" cassette :lol:
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

klaast schreef: za 4 mei 2019, 17:35 Nog even en je hebt een 26" cassette :lol:
Nog een geluk dat wij intussen grotere wielen rijden, anders slijten de tanden vh grootste blad straks nog op het asfalt :winkie:
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Morgen komt er wel iets heel erg nieuws Online in de Gravelwereld.
Een specifieke groepset voor de gravel/adventure bikes. Ik moet zeggen dat de groep er op eerste foto's
heel goed uitziet. Wel nog even wachten tot het morgenavond hier op de voorpagina verschijnt. (Embargo...)

De Prijs moet helaas nog aangekondigd worden.
Daar weten we nog niets van.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ultegra Rx groepset?
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Owja,

Afgelopen woensdag heb ik een gravelrit van de site gravelrides.cc geplukt. Namelijk de 80 km variant van
de offgrid gravel series limburg welke normaal gezien start in Banholt.
https://gravelrides.cc/offgrid-gravel-series-limburg/

Maar gezien de route heb ik de auto geparkeerd op het station in Meerssen en daar de route opgepikt. En ik
moet zeggen. Deze is idd. echt de moeite waard. 80 km met een mooie mix aan gravelpaden en asfalt. Het
asfalt is nooit te lang om storend te worden en de gravelpaden zijn leuk om te doen. Rondom Meerssen krijg
je enkele technische singletracks van de route maar dat is nergens te spectaculair en niet te doen.
Net over de helft koffie met vlaai gedaan bij:"De zeute aardbei." en weer verder over de paden.
Rondom Banholt heb je schitterende vergezichten over de Voerstreek.

Geen last gehad van de meidoorns in deze tijd van het jaar. Gelukkig maar want de BLB is nog niet tubeless
gemaakt. Qua verzet had ik voor het geval de 46 erop gezet maar deze eigenlijk nergens nodig gehad.
Een schitterende dag gehad met 80 km en 1000 hoogtemeters. Wel was het niet heel warm met een gure
wind over de vlaktes rond de Voerstreek. Ik denk dat deze over een maand nog mooier is om te doen.

Wel op de zondagen oppassen met wandelaars want ik verwacht dat het dan een stuk drukker is dan nu :)

Afbeelding
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

Pat. schreef: zo 5 mei 2019, 10:56 Morgen komt er wel iets heel erg nieuws Online in de Gravelwereld.
Een specifieke groepset voor de gravel/adventure bikes. Ik moet zeggen dat de groep er op eerste foto's
heel goed uitziet. Wel nog even wachten tot het morgenavond hier op de voorpagina verschijnt. (Embargo...)

De Prijs moet helaas nog aangekondigd worden.
Daar weten we nog niets van.
Hoelaat gaat dat vanavond zijn? Ik ben benieuwd maar zie nog niets?!
Ride like you stole it
Tinman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2660
Lid geworden op: vr 24 oktober 2003, 15:49
Mijn mountainbike: Van Nicholas Redwood Ti + Scott Scale 700 SL
Contacteer:

Ik gok een Shimano Ultegra RX groep. Pagina werkt momenteel niet op Shimano site. Zullen wel aan het updaten zijn. :lol:

https://bike.shimano.com/nl-NLproduct/c ... ra-rx.html
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

Tinman schreef: ma 6 mei 2019, 18:45 Ik gok een Shimano Ultegra RX groep. Pagina werkt momenteel niet op Shimano site. Zullen wel aan het updaten zijn. :lol:

https://bike.shimano.com/nl-NLproduct/c ... ra-rx.html
Die rx lijn zal wel doorgetrokken worden ja, maar Pat schrijft..”iets heel erg nieuws”.
Dus ik ben benieuwd wat er aanvullend zo nieuw zal zijn!?
Ride like you stole it
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Nu moet ik jullie nog even 22 uur teleurstellen want het persbericht was iets te vroeg naar mij verzonden. Dus morgen om 17:00 live op de frontpage.

Maar geen Ultegra RX.
Volledig nieuwe groep.
Shifters, derailleurs, cranks, remmen en wielen.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Plaats reactie