Garantiebepalingen? Deuk in carbonnen velg Deel 2: Scheur in achterbrug

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Als dit echt door een wortel o.i.d. komt, dan heb je wel heel erg veel pech (en vraag ik me af of het dan niet alsnog een productiefout is). Als je onderstaand filmpje ziet kan een carbon velg (weliswaar van een ander merk) toch wel wat hebben :o
https://www.youtube.com/watch?v=VfjjiHGuHoc
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Als je zo weinig hebt gemerkt en er is zoveel schade kan je je idd afvragen of er niet al een zwakke plek zat die vervolgens door een hele kleine impact is gaan scheuren. Want Carbon hoort minimaal zo sterk te zijn. Nu lijkt het meer op karton .. :-?
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Als Reynolds zelf wel zegt garantie te leveren zou ik toch wat deurtjes verderop proberen.
Facebook is hiermee vaak wel een uitstekend medium. (Als die mogelijkheid er is)
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

38x10 schreef: do 2 mei 2019, 09:05 Als dit echt door een wortel o.i.d. komt, dan heb je wel heel erg veel pech (en vraag ik me af of het dan niet alsnog een productiefout is). Als je onderstaand filmpje ziet kan een carbon velg (weliswaar van een ander merk) toch wel wat hebben :o
https://www.youtube.com/watch?v=VfjjiHGuHoc
ja.. ik heb een keer gekeken wat die velgen wegen... het is in het filmpje niet duidelijk welk model er precies gebruikt wordt, maar dat zou zomaar de SC reserve DH van 690 gram kunnen zijn.. logisch dat je die niet zomaar kapot krijgt, in tegenstelling tot een xc velg die slechts de helft weegt (bv 348 gram van een Reynolds BlackLabel XC 259 velg)

verder wat de rest zegt.. ziet er wel uit als impact schade, dat de sticker niet beschadigd is komt natuurlijk doordat de impact van de band zijde komt en niet van de spaak zijde..
Een crash replacement van 750 euro is bezopen, daar zou ik zeker meer uit proberen te halen, of bij Canyon, of bij Reynolds, ik denk dat je met een losse velg en wat arbeid nog goedkoper uit bent (als je een losse velg van reynolds kan vinden).
Laatst gewijzigd door Prulleman op do 2 mei 2019, 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, appels en peren.
De velg van TS is een lichte XC velg, geleverd in een XC fiets.
Als we de foto bekijken zien we dat er duidelijk mechanisch contact is geweest tussen de velg en iets. Iets dat hard genoeg was om krassen in het carbon achter te laten, en blijlbaar was de kracht ook groot genoeg om de structuur van de velg te beschadigen.

Heel zuur, maar dit is op XC manier vergelijkbaar met het 2e gedeelte vh filmpje.

Wat ik niet snap is dat Canyon zo'n belachelijk bedrag vraagt voor crash replacement.
De No Questions Asked garantie geldt duidelijk niet tussen Reynolds en Canyon.
Waarschijnlijk het gevolg van een heel scherpe deal. Wat dan nog eens onderstreept dat Canyon een wiel kan leveren voor heel veel minder dan het gevraagde bedrag.
Wat ze crash replacement noemen is dus eigenlijk grof geld verdienen aan de pech van hun klanten.
Dit steekt wel heel scherp af tegen de andere optie die ze hebben, nl.het verlenen van garantie (en dus zelf de kosten dragen, wat ze naar mijn mening in dit geval niet hoeven te doen).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
worstkaas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 527
Lid geworden op: wo 23 april 2014, 12:36
Mijn mountainbike: Canyon Lux 2019

Dit is toch hele duidelijk taal van Reynolds

https://www.youtube.com/watch?v=Z0NLNu6DLLc
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

"our warranty covers anything that happens while riding your bike"

Volgens mij hoor jij dus gewoon een nieuw of gerepareerd voorwiel te krijgen. Heb je canyon hiermee al geconfronteerd? Als zij niet willen meewerken zou je altijd nog rechtstreeks met Reynolds in contact kunnen komen. Lijkt me sterk als die niet wat voor je willen betekenen eigenlijk.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
worstkaas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 527
Lid geworden op: wo 23 april 2014, 12:36
Mijn mountainbike: Canyon Lux 2019

38x10 schreef: vr 3 mei 2019, 10:20 "our warranty covers anything that happens while riding your bike"

Volgens mij hoor jij dus gewoon een nieuw of gerepareerd voorwiel te krijgen. Heb je canyon hiermee al geconfronteerd? Als zij niet willen meewerken zou je altijd nog rechtstreeks met Reynolds in contact kunnen komen. Lijkt me sterk als die niet wat voor je willen betekenen eigenlijk.
Het is nu radiostilte bij Canyon. :roll:
Gisteren ook een mailtje naar Reonolds gestuurd, maar nog niks op gehoord.

De aanhouder wint :bier:
worstkaas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 527
Lid geworden op: wo 23 april 2014, 12:36
Mijn mountainbike: Canyon Lux 2019

Mail van Canyon:

Beste Marcel,

Aangezien Reynolds op dit moment in een transitie zit is de te verwachten doorlooptijd voor garantie en crash replacement gevallen erg lang en hebben we gekozen om je sneller te helpen door een compleet nieuw wiel uit eigen voorraad aan te bieden. Normaal gesproken zou bij crash replacement enkel een nieuwe velg gemonteerd worden in het huidige wiel maar in dit geval bieden we een compleet wiel aan.

De losse verkoopprijs van een achterwiel is bij ons niet bekend, enkel de prijs van volledige wielsets wordt door Reynolds gecommuniceerd op hun website. Om je de prijs van een los wiel te kunnen geven gaan we uit van 60% van de totaalprijs en daarop geven we in crash replacement gevallen nog eens 40% korting zoals dit op onze eigen onderdelen ook gegeven wordt. We hebben de website van Reynolds nog eens grondig bekeken en zien dat er door hen 50% korting gegeven wordt in geval van crash replacement. We gaan uit van een verkoopprijs van € 1250,- voor een achterwiel en komen dan op € 625,-, dit willen we afronden naar € 600,-.

Graag vernemen we je reactie.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Nou.. dan kunnen ze niet goed lezen bij canyon.

https://reynoldscycling.com/pages/warranty-guarantee

Reynolds is confident that we build the best carbon rim and wheel systems in the cycling industry. All of our wheels are produced in our own facility, by our own staff, to our strict engineering specifications. Therefore, we confidently offer a lifetime warranty to the original owner of all Reynolds wheelsets*.1


1 Effective for wheels purchased after January 1, 2017. See the fine print here.
2 Wheels must be purchased from an authorized Reynolds dealer or ReynoldsCycling.com and returned in working condition.
3 Wheels will be replaced or repaired with like or upgraded products at Reynolds’ discretion

Misschien is canyon geen authorized dealer... Maar dat lijkt me sterk
StevenK
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1323
Lid geworden op: do 24 april 2003, 07:10
Mijn mountainbike: Epic Evo, Epic Hardtail, Crux, Diverge.
Contacteer:

Zoals ik - jurist als ik ben - lees gaat dit over wielen die los verkocht zijn. In dit geval heeft TS geen wielen gekocht, maar een fiets en moet hij bij zijn verkoper zijn.

Aan de andere kant vind ik ook dat omdat bij de verkoop van de fiets geen uitzondering is gemaakt voor de fabrieksgarantie, dat TS er gerechtvaardigd op mocht vertrouwen dat de fabrieksgarantie op de wielen van toepassing zou zijn.

Enige nadeel voor TS is dat hier tijd overheen zal gaan, maar aangezien het topic al even loopt vermoed ik dat TS nog wel een wiel heeft waar hij mee kan rijden.

In de positie van TS zou ik mijn poot stijf houden en vervanging / reparatie conform de Reynolds garantie eisen.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

op de canyon site verwijzen ze je overigens ook naar de fabrikant voor bepaalde merken..:
https://www.canyon.com/nl-nl/customer-s ... rvice.html
Als je problemen hebt met een bepaald onderdeel, kan je in sommige gevallen de fabrikant direct contacteren om zo goed en zo snel mogelijk geholpen te worden.

Als je een probleem hebt met een wiel, kan je dit direct naar Reynolds sturen. Hiervoor dien je geregistreerd te zijn bij Reynolds.
Vereiste documenten:
• Productregistratie bij Reynolds
• Canyon factuur

Reynolds Service
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

StevenK schreef: vr 3 mei 2019, 13:39 In de positie van TS zou ik mijn poot stijf houden en vervanging / reparatie conform de Reynolds garantie eisen.
Dat zou ik ook doen, nee heb je...

Maar het lijkt mij onwaarschijnlijk dat Reynolds daadwerkelijk levenslang garantie geeft op alles wat er tijdens het rijden met een wiel kan gebeuren. Dat betekent één keer Reynolds kopen en dan nooit meer geld aan wielen hoeven uitgeven (anders dan voor wat regulier onderhoud). Dikke pech en twee keer binnen een jaar een tak door je wiel? Lachen man, garantie toch :D

Achter je produkt staan is goed en hoort imo altijd het geval te zijn.
Maar oorzaken van buitenaf zijn niet te controleren en alles kan kapot. Als je dat meeneemt in je garantievoorwaarden -en ook nog eens levenslang- heb je zelf ook één garantie, namelijk dat je een keer failliet zult gaan ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
EmTeeBee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 8 april 2011, 13:58

Je moet de Reynolds website wel goed bestuderen: ze hebben een "Lifetime Warranty" regeling, waarbij je 50% van de oorspronkelijke verkoopprijs vergoed krijgt, ongeacht hoe de schade is ontstaan. Dit geldt ook als je de wielen gekocht hebt als onderdeel van een complete fiets. Dit is de garantie waar TS aanspraak op kan maken, zoals Canyon dus ook terecht constateert. :-q

Daarnáást hebben ze ook een zgn. "Reynolds Assurance Program" waarbij je recht hebt op kosteloos herstel of vervanging van de wielen, hoe de schade ook ontstaan is. Zoals de naam van laatstgenoemde optie al verklapt is dit een verzekering. En daarvoor betaal je uiteraard een premie. Ik las ergens dat het gaat op een bedrag van 250 Dollar voor 2 jaar.

Kortom: imho heeft Canyon een net voorstel gedaan aan TS. Mijn advies aan TS: snel akkoord gaan en gewoon weer genieten van je fiets met topwielen! :bier:
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

EmTeeBee schreef: vr 3 mei 2019, 15:46 Je moet de Reynolds website wel goed bestuderen: ze hebben een "Lifetime Warranty" regeling, waarbij je 50% van de oorspronkelijke verkoopprijs vergoed krijgt, ongeacht hoe de schade is ontstaan. Dit geldt ook als je de wielen gekocht hebt als onderdeel van een complete fiets. Dit is de garantie waar TS aanspraak op kan maken, zoals Canyon dus ook terecht constateert. :-q

Daarnáást hebben ze ook een zgn. "Reynolds Assurance Program" waarbij je recht hebt op kosteloos herstel of vervanging van de wielen, hoe de schade ook ontstaan is. Zoals de naam van laatstgenoemde optie al verklapt is dit een verzekering. En daarvoor betaal je uiteraard een premie. Ik las ergens dat het gaat op een bedrag van 250 Dollar voor 2 jaar.

Kortom: imho heeft Canyon een net voorstel gedaan aan TS. Mijn advies aan TS: snel akkoord gaan en gewoon weer genieten van je fiets met topwielen! :bier:
OK, ik kwam eerst niet verder dan deze pagina: https://reynoldscycling.com/pages/warranty-guarantee waar ze zeggen alles gratis te vervangen.
Er zit nog een FAQ achter met 2 tegenstrijdige punten:
7. Does Reynolds have a no-questions asked crash replacement policy?
a. Yes, the Reynolds Assurance Program (RAP) covers all crashes and abuse. The Reynolds Assurance Program provides for a no questions asked replacement for any covered wheel, regardless of how it was damaged.
b. Reynolds offers a lifetime crash replacement program that offers the original owner of Reynolds wheel systems an opportunity to purchase new product at approximately 50 percent off the original purchase price.
en
9. What if the rim cracks during a normal ride?
Our wheels are designed to be ridden in the most demanding conditions by the best riders, and they are tested to ensure the strength of the wheels far exceed the loads incurred during intended use. So quite simply, don’t worry, if you manage to break your wheel while you’re riding your bike, we’ll repair or replace it for free.
Dan is het dus een discussie of het tijdens een "normal ride" is gebeurd, maar met de toevoeging geeft Reynolds eigenlijk aan dat dit behoorlijk breed is. Dus niet zoals Danny MacAskill zonder banden trappen af, maar met een band op je velg over wortels en stenen zou gewoon moet kunnen.
Dus voet bij stuk houden, ook al is het een impact damage, Reynolds zegt dat dit bij een normale rit niet mag gebeuren.
Plaats reactie