Aloude vraag: welk apparaat voor navigatie?

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Gebruikersavatar
javawa
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: ma 2 juli 2012, 22:10
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: do 2 mei 2019, 16:56 Apple stelt hoge eisen aan software en ontwikkelaars, zodat de meeste ontwikkelaars hun tooltje niet eens voor Apple uitbrengen.
Daar heb ik nooit iets van gemerkt en ik heb software gemaakt voor Mac OS, iOS, Windows en Android...
Nee, het is gewoon een kwestie van marktaandeel. Windows en Android hebben een (veel) groter marktaandeel dan Mac OS en iOS, dus beginnen ze met de ontwikkeling van programma's daarvoor. Voor Mac OS en iOS moet de software herschreven worden, kost tijd en geld. Grote spelers als Garmin zijn ook pas later begonnen met software voor de Apple platforms.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik heb jaren met een Garmin 305 met slechts 1 lijn op het scherm gereden. Bij splitsingen met heel veel mogelijkheden moest ik soms even terug, maar verder werkt het soms overzichtelijker dan met een drukke kaart eronder.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2037
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

Teasi One 4. Veel voor (relatief) weinig
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

javawa schreef: do 2 mei 2019, 21:20 Nee, het is gewoon een kwestie van marktaandeel. Windows en Android hebben een (veel) groter marktaandeel dan Mac OS en iOS
We hebben het toch over 15% voor desktop en 25% voor mobiel wereldwijd.. dat is best veel. In de VS is het marktaandeel van iOS zelfs groter dan dat van Android dus het is een beetje vreemd dat je dat gedeelte van je gebruikers laat liggen.

De nieuwe Wahoo en de nieuwe Garmin zien er beiden veelbelovend uit IMO.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
javawa
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: ma 2 juli 2012, 22:10
Contacteer:

Tja, maar ontwikkelen kost gewoon geld. Eerst beginnen voor de 75%/85% is dan toch een stuk aantrekkelijker voor een bedrijf...

Overigens vind ik dat Garmin het inmiddels toch best goed geregeld heeft voor de Apple-gebruikers qua updates, kaarten en routes maken. Een aantal jaren geleden had ik daarvoor nog speciaal een virtuele PC met MapSource nodig, maar die gebruik ik nu eigenlijk niet meer. Met de huidige software voor Apple lukt het prima.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

javawa schreef: do 2 mei 2019, 21:33 Met de huidige software voor Apple lukt het prima.
Welk programma gebruik jij op de Mac?
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
javawa
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: ma 2 juli 2012, 22:10
Contacteer:

BaseCamp voor routes en tracks, MapInstall voor het installeren van kaarten, WebUpdater voor het updaten van toestelfirmware (Express kan ook), allemaal van Garmin.

Voor modificatie en conversies van routes, tracks POI's e.d. gebruik ik JaVaWa RTWtool, voor conversie van kaarten gebruik ik JaVaWa MapConverter (is tegenwoordig minder nodig omdat kaartaanbieders kaarten steeds vaker in het voor de Mac geschikte formaat aanleveren) voor beheren toestel gebruik ik JaVaWa Device Manager en voor beheren van de kaarten op Mac gebruik ik JaVaWa GMTK.

Op mijn iPhone gebruik ik Connect en Connect IQ van Garmin voor beheer en communicatie van/met mijn Oregon en VivoActive 3.
Kaasopjepannenkoek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 15 november 2018, 14:55
Mijn mountainbike: Vitus Sentier VRS

Heren, ontzettend bedankt voor alle reacties! Zeer veel en uitgebreide info! Ik zal nog even kijken naar de Elemnt Roam. Zoals het er nu voor staat neig ik naar de Etrex 30x.
Heb nog even wat over de Teasi opgezocht, maar kon daar niet heel erg veel over vinden...Nederlands product zo te zien?
Het werken met GPS komt wel wat imponerend over met al die programma's die je om de oren vliegen...is het makkelijk op te pakken? Of toch nog wel een vak apart?
Juh!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Voor onbekend terrein is de Etrex30 mijn favoriet. Heeft mij en mn fietsmaten al vaak geholpen.
Maar met de Etrex(30x) moet jezelf van tevoren veel regelen op de pc.
Basecamp van Garmin is dan bijna onvermijdelijk. Prima programma, maar je moet er mee leren werken.
Ook moet je alle instellingen goed hebben en moet je alle functies begrijpen en kunnen bedienen.
Great power comes with great responsibility.

Een Edge of een Elemnt werkt ook via een app op je phone of tablet, dat gaat eenvoudiger.
App instaleren, accountje aanmaken, koppelen aan Strava en je bent klaar.
Je phone en je gps staan via BT met elkaar in verbinding en alles gaat heen en weer.
Track downloaden van wikiloc, gpsies of trailforks, openen met de app en je stuurt m zo naar je gps.
Zo simpel dat zelfs een dom blondje ermee overweg kan.

Maar als je echt in het wild staat en om wat voor reden dan ook wilt/moet afwijken van je track, dan is een outdoortoestel je beste vriend.
Die stuurt je via de kortste fietsbare route naar de beschaving.

De vraag is dus waar je je keuze op moet baseren.
Die ene vakantie in de bergen, of al die weken in NL ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Marc / fisherbike
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 218
Lid geworden op: do 5 april 2007, 14:32

als je maar 1 apperaat wilt aanschaffen altijd voor de etrex 30x gaan, ik heb ook een edge touring een edge 820, een dakota 20.
Maar voor het "serieuse" werk pak ik altijd de etrex 30x, is ook een hele geruststelling als je ergens in de rimboe staat en je hoeft maar een paar AAtjes uit te wisselen, i.p.v. een accu op te laden.
Be reasonable, do it my way!
Kaasopjepannenkoek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 15 november 2018, 14:55
Mijn mountainbike: Vitus Sentier VRS

@SingletrackMastah: Vind ik lastig...Ben wel van plan om jaarlijks (liefst 2x) op mtb trip te gaan. Het is voor mij dan meer een investering in die vakanties. Maar ik heb je punt goed begrepen. Zal nu eerst de Etrex 30x aanschaffen en later bv de Edge 130 voor NL ritjes. Zo'n etrex is dan ook wat overkill in ons koude kikkerlandje :tong
Ik zal mij ws snel weer melden met vragen over de programma's... :(( :wink:
Mag ik jullie vragen welke mount jullie gebruiken? Ik heb een 50mm stem. Wat is dan het meest geschikt?
Juh!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wat Marc ook zegt.
En dat van die AA's is een sterk punt. De Etrex gaat op 2AA's 2 tot 3x zo lang mee als bijv. een Edge. En die AA's kan je desnoods onderweg wisselen. Geen geklooi met opladen op camping of in de berghut.

Wel asap aanschaffen en oefenen!
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Kaasopjepannenkoek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 15 november 2018, 14:55
Mijn mountainbike: Vitus Sentier VRS

Ik zal 'm vandaag bestellen bij bike24. Doch ik zou graag direct een mount erbij willen bestellen, maar weet niet welke geschikt is.
Zal dan komende week eens in de basecamp tutorials duiken. Jeej! 8)
Juh!
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Ik houd dit topic met belangstelling in de gaten.. Par vraagjes over de etrex, kan je met daarmee ook ritten uploaden/ downloaden van en naar garmin connect? En is die ook geschikt voor de strava ridders onder ons? En ook probeer ik er achter te komen wat voor data velden je op het scherm kan zien.. De site en manual van garmin is nogal teleurstellend qua info.. Iemand met meer inzicht?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De standaard Etrex mount past niet op een 50mm stuurpen. De Edge mount ook niet.
K-EDGE heeft een topcap waar een Edge op past.
https://www.bikeshop.es/soporte-de-pote ... AiTlvu8YOU

De mount voor de Etrex kan je misschien op de 50mm pen monteren met een blokje hout, dat er voor zorgt dat de mount boven de stuurklem en de topcap uitkomt.
Shapen en dan zwart verven.
Stukje biba er onder als antislip.
Zo had ik het op mn 70mm pen.
Maar ik heb 'm sinds mn 50mm pen op het stuur, meteen naast de stuurpen.
Ook weer een stukje biba om het stuur draaien als antislip.
(geen zin om een nieuw blokje te shapen)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie