Aloude vraag: welk apparaat voor navigatie?

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Kaasopjepannenkoek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 15 november 2018, 14:55
Mijn mountainbike: Vitus Sentier VRS

Heren,

Voor de aanstaande trip naar de Vogezen dien ik in het bezit te zijn van een degelijke navigatie. Nu zit ik al een poosje wat te sneupen, maar ik kom er maar niet uit. Het gaat mij puur om navigeren op de mtb. Alle trainingsstatistieken en dergelijke zijn bijzaak wat mij betreft. Ik zat te denken aan de Wahoo Elemnt Bolt, de Garmin Edge Explore, de Garmin Edge 520 plus of de Etrex 35x. De route moet makkelijk af te lezen zijn op het scherm. Turn-by-turn is niet per se een must. Route herberekenen als je fout zit is allicht ook wel makkelijk en eventuele compatibiliteit met anders apps is misschien makkelijk?
Voor een leek als mijzelf is het verschil in de Garmin reeksen niet echt duidelijk. Welke past het beste bij mijn karige wensen?
Juh!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Lees de eerste reviews van de Edge 530 of 830 eens. Die komt binnenkort uit en kan best eens wat voor je zijn?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

De 530 en 830 hebben een paar mooie functies voor mountainbikers volgens dit artikel op Velozine.
modder zuigt!
Kaasopjepannenkoek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 15 november 2018, 14:55
Mijn mountainbike: Vitus Sentier VRS

Dat ziet er idd goed uit, maar komt (voor mij) wel echt op het laatste moment...Althans, ik lees regelmatig dat je vooral niet vlak voor je vakantie (eind mei) nog eens even moet gaan uitzoeken hoe zo'n apparaatje nou eigenlijks werkt...Met deze vraag ben ik natuurlijk ook ruim op tijd :tong
Juh!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, je moet ook wel ff oefenen/wennen om echt plezier te hebben van zo'n toestel, ongeacht merk en type.
Nu kopen en morgen het onbekende bos in, da's gegarandeerd ellende.

Zelf toch wel Garmin liefhebber. Vanwege de grotere organisatie (service en updates) die er achter staat en de ondersteuning op internet op het gebied van freeware.

De outdoor modellen Etrex 30x en Gpsmap66 hebben mijn voorkeur in onbekend terrein.

De Edges zijn beter ingericht voor sportief fietsgebruik.
De Etrex 35 heb ik ook ooit gehad, maar da's vlees noch vis. Slechte ontvangst voor een outdoor toestel, te weinig fitness functies voor een trainings toestel en het beeldscherm van de 810, inmiddels dus van 2 generaties terug, onscherp en weinig contrast.

De Gpsmap 60/66 is een serieuze baksteen op je stuur,alleen kopen als je er ook mee gaat hiken, motorrijden enz.
De Etrex 30 is een stuk compacter, past prima op het stuur.

De Edges zijn ook compact, opde 1030 na.
De 130 heeft geen kaart, dus vakt af om onbekend gebied te verkennen.
De 520plus en 820 zijn beter voor navigatie geschikt. Maar nu al opgevolgd door de 530 en 830.wellicht zakt de prijs van een 520plus of 820 nu snel.
De 1030 is een mooi toestel met veel opties, maar duur en groot.
De Edge Explore is een leuk alternatief, maar ouderwetse gps ontvanger en geen barometer voor de hoogtemeters, dus onnauwkeurig.

Over de nauwkeurigheid.
De ontvangers zijn best goed, het grootste verschil zit in de antenne (meestal ingebouwd)
De gpsmap heeft een helix antenne, altijd de best mogelijke ontvangst.
De Etrex 30 heeft een miniatuur schotel antenne ter grootte van 1 euro munt ingebouwd. Prima ontvangst wanneer je m horizontaal houdt (zoals op je fiets).
Alle andere toestellen hebben een antenne ter grootte van een halve (kleine) lucifer.
Gaat prima in de openlucht, maar onder de bomen of in een kloof (of in de stad!) zit je er gerust 50m naast. Da's geen probleem op een vaste route of ergens waar je de weg weet, maar kan een pita zijn in onbekend terrein.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Garmin is voor mij vooral "het minst slecht", maar ik vind de software van alle fietsnavigatie nog steeds een groot probleem. Heel vaak werken dingen gewoon niet lekker, mijn 820 is ook ronduit traag. Bovendien werkt het updaten van het apparaat, kaarten, routes bouwen erg slecht op een apple, en windows heb ik niet. Alle Garmins die ik heb gehad crashen weleens. Ik ben wel een klein beetje gevoelig voor slechte software en interfaces dus niet de beste maatstaf maar ik hoop nog steeds dat er een keer iets komt wat gewoon goed werkt. Nu wil ik mijn 820 eigenlijk alleen maar voor het opnemen gebruiken, voor navigatie stop ik wel even en pak ik mijn telefoon uit m'n zak. Daar zitten namelijk wel goed werkende werkende apps op, zoals Guru Maps, Wikiloc en Trailforks.

Hammerhead Karoo lijkt me ook nog wel interessant, maar daar weet ik weinig van behalve dat ik hem ietswat groot vindt.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: do 2 mei 2019, 16:40De outdoor modellen Etrex 30x en Gpsmap66 hebben mijn voorkeur in onbekend terrein.
Percies! Niks meer aan doen. En thuis goed oefenen, zodat je "blind" weet welke toetst of knop waar voor is. Onderschat dat niet. Als je in terrein bent waar je niet bekend bent en je bezig bent met fietsen, heb je daar al een groot deel van je aandacht voor nodig. Blijft er maar een klein deel aandacht over voor je navigatie. Dat kan dan maar beter op de automatische piloot gaan.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb nog geen phone gezien die qua beeldscherm kon tippen aan een gps toestel.
Ik woon in Spanje, dus veel zon. Met mn phone moet ik in de schaduw gaan staan omiets te kunnen zien...

Inderdaad is het hebben van een Apple computer een nadeel. Apple stelt hoge eisen aan software en ontwikkelaars, zodat de meeste ontwikkelaars hun tooltje niet eens voor Apple uitbrengen. Dit geldt niet alleen voor navigatie software!
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

bert l. schreef: do 2 mei 2019, 16:56
ThaSingleTrackMastah schreef: do 2 mei 2019, 16:40De outdoor modellen Etrex 30x en Gpsmap66 hebben mijn voorkeur in onbekend terrein.
Percies! Niks meer aan doen. En thuis goed oefenen, zodat je "blind" weet welke toetst of knop waar voor is. Onderschat dat niet. Als je in terrein bent waar je niet bekend bent en je bezig bent met fietsen, heb je daar al een groot deel van je aandacht voor nodig. Blijft er maar een klein deel aandacht over voor je navigatie. Dat kan dan maar beter op de automatische piloot gaan.
Zo is het.
MTB'en, zoals wij doen in onbekend terrein heeft ook meer weg van wandelen/hiken dan van wielrennen.
Logisch ook dat een sportief gps toestel net niet alles aan boord heeft (of diep verstopt op een onhandige plek) om je weg te vinden in een onbekende omgeving.
Uiteraard is het aan te raden vooraf tracks van lokale mtb'ers te downloaden en die na te rijden, maar dan nog.
De route kan te lang of te zwaar zijn, halverwege moet je een terras opzoeken, of in het ergste geval een dokter of ziekenhuis. In zulke gevallen heb je een outdoor toestel nodig (voorzien van een goede topokaart!).
Voor zulke tochten heb ik de Etrex 30.
Voor de rondjes in bekend terrein heb ik sinds enige tijd een Edge130.
Het outdoor toestel (Etrex30) brengt me veilig thuis.
De Edge weet precies hoe het met mn conditie is, welke segmenten ik heb gereden, hoelang ik moet herstellen na de rit enz. En knalt dit via mn phone direct door naar Garmin Connect en Strava.
2 verschillende werelden..
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dus ik kan niet zeggen welk toestel je moet kopen.
Maar voor jouw vraag met betrekking tot de Vogezen lijkt me een outdoor toestel het meest geschikt.
En op de fiets heeft de Etrex 30x dan mijn voorkeur.

Probeer dan op internet een IGN topo kaart van de Vogezen te scoren. Legaal via keiharde euros, of illegaal, via slinkse sites en tools.
OSM is gratis en leuk, maar lang niet overal compleet.
De door Garmin meegeleverde topokaarten zijn gebaseerd op OSM. In NL werkt dat best goed, hier in Spanje is het ronduit sh!t.
In Frankrijk zijn de IGN kaarten super.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik zou de Wahoo zeker over even gaan bekijken. Minder bling dan de fiets Garmins, met zijn zwartwit scherm en alleen bediening via knoppen, maar ik werd er wel blij van. (geen gek*t met zweet en stof op je touchscreen) En uiteindelijk is navigeren toch vooral het narijden van een lijntje, en dat gaat er prima op. Heb er afgelopen zomer meerdere ritten in Zwitserland probleemloos mee gereden. Koppelen aan je telefoon en je zet probleemloos bestanden over en kan meteen op pad.
Ik heb trouwens voor de punten waar je er echt even niet uitkomt altijd nog wel mijn smartphone bij me, waarop het toch echt stukken makkelijker kaartkijken is dan welke GPS dan ook, maar die komt alleen uit de tas als je toch al verwonderd stilstaat.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik zou Mio niet vergeten, groot genoeg om fatsoenlijk kaart te kunnen zien en volgen en handig in gebruik.
Moderne "plus" waterproof smartphone werkt ook goed met offline programma (bv Osmand) en powerbank. Echt goede bikemount is "Quadlock"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mio heeft vrij slechte ontvangst, dus onnauwkeurige plaatsbepaling. Alles is opgehangen aan die plaatsbepaling, daarvan worden alle gegevens afgeleid. Dus nauwkeurige plaatsbepaling is alles in gpsland, lees ook mijn vorige post.
Verder schijnt Mio zich terug te trekken van de fietsmarkt.
Wat niet wil zeggen dat je niet gelukkig kunt worden van een Mio, maar ik denk dat je op het verkeerde paard wed.

Wahoo, zoals Suravida zegt heeft zeker pluspunten.
Zwartwit scherm lijkt een stap terug, maar is erg duidelijk. In het heetst vd strijd in een oogopslag al je informatie.
Gekleurde topokaarten zien er mooi uit, maar zijn vaak overkill.
Tracks vanaf je phone naar je gps kan handig zijn. 4G is vaak wel beschikbaar, dus download van wikiloc, gpsies, trailforks enz. kan zonder laptop.
Mn Edge130 kan het via de GC-app en BT, soms is dat reuze handig. De andere X30 Edges zullen het ook wel kunnen, en ik meen dat de Gpsmap66 het ook kan.

Elders op dit forum maakt Rokl melding van een nieuwe Elemnt Roam, lees dat en vooral de review van DC even door.
Of die op tijd te koop is voor jouw avontuur zal er om spannen.
viewtopic.php?f=27&t=141869

Anyway, in de Vogezen heb je het meest aan een outdoor toestel.
Thuis heb je waarschijnlijk meer aan een Edge of Elemnt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Na 3 Garmins gehad te hebben ben ik ondertussen al weer een jaar of twee zeer tevreden over de Wahoo Element.
Ik gebruik hem voornamelijk voor het volgen van tracks. Duidelijk scherm, prettige bediening en het automatisch uploaden naar je telefoon/Strava maken het een heel fijn toestel/combi met je telefoon.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Overigens heb ik ook ooit 1200 km een track gevolgd zonder kaart eronder in totaal onbekend gebied. Dat gaat eigenlijk best goed.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Plaats reactie