Ovaal kettingblad.

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1389
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Prulleman schreef: wo 1 mei 2019, 10:25
Bonanza schreef: wo 1 mei 2019, 09:01

Wat denk je wat er tijdens het schakelen gebeurd? Derailleur is daar voor gemaakt. Ik rij zelf al meer dan 10k met ovaal, niks aan het handje :-q
Schakelen doe je niet 90 x per minuut hè ;)

Schijnbaar zijn de Shimano clutches we gevoeliger voor, door het grote aantal minimale bewegingen droogt ie uit en kan de clutch sneller slijten. Op tijd invetten of een keer de clutch vervangen.

Zelf heb ik met een xt derr nog geen last na ongeveer 1.5-2k (weet niet meer precies wanneer de oval er op is gegaan)
Wederom bewijs dat Shimano de boot gemist heeft qua MTB :lol:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dat is misschien wat kort door de bocht, maar terwijl Shimano nauwelijks spares verkoopt, is de clutch wel te koop als vervaningsonderdeel...

Overigens, als je met je ovale blad achteruit trapt, gaat dan je derailleur echt heen en weer?

En als je achtervering inveert, hoe verhoudt zich dat tot de beweging als gevolg van je ovale blad?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 827
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

worstkaas schreef: ma 29 april 2019, 16:38 Ik rij met een Eagle ook met een 38 tands Oval.
Op de UHR gaat dit prima.
In Zuid Limburg op de steile stukken (+20%) gaat het net.

Op zomervakantie zit ik in Oostenrijk en Italie met de MTB, maar dan monteer ik de originele 34 tands wel weer.
misschien gekke vraag, maar zou je voor mij de diameter van het ovale 38t blad kunnen opmeten (inclusief tanden)
ik zie net dat ik niet heel veel frameruimte meer heb en zo'n ovaal is op langste punt natuurlijk wat groter
Brakes are my enemy

Kona Hei Hei cr/dl
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

HB_Eagle schreef: do 2 mei 2019, 09:24
worstkaas schreef: ma 29 april 2019, 16:38 Ik rij met een Eagle ook met een 38 tands Oval.
Op de UHR gaat dit prima.
In Zuid Limburg op de steile stukken (+20%) gaat het net.

Op zomervakantie zit ik in Oostenrijk en Italie met de MTB, maar dan monteer ik de originele 34 tands wel weer.
misschien gekke vraag, maar zou je voor mij de diameter van het ovale 38t blad kunnen opmeten (inclusief tanden)
ik zie net dat ik niet heel veel frameruimte meer heb en zo'n ovaal is op langste punt natuurlijk wat groter
moet je wel ook het merk erbij pakken, ze zijn niet allemaal gelijk (qua ovality en qua tandlengte)
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 827
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Prulleman schreef: do 2 mei 2019, 09:29
HB_Eagle schreef: do 2 mei 2019, 09:24
misschien gekke vraag, maar zou je voor mij de diameter van het ovale 38t blad kunnen opmeten (inclusief tanden)
ik zie net dat ik niet heel veel frameruimte meer heb en zo'n ovaal is op langste punt natuurlijk wat groter
moet je wel ook het merk erbij pakken, ze zijn niet allemaal gelijk (qua ovality en qua tandlengte)
Sram
Brakes are my enemy

Kona Hei Hei cr/dl
worstkaas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 529
Lid geworden op: wo 23 april 2014, 12:36
Mijn mountainbike: Canyon Lux 2019

HB_Eagle schreef: do 2 mei 2019, 09:24
worstkaas schreef: ma 29 april 2019, 16:38 Ik rij met een Eagle ook met een 38 tands Oval.
Op de UHR gaat dit prima.
In Zuid Limburg op de steile stukken (+20%) gaat het net.

Op zomervakantie zit ik in Oostenrijk en Italie met de MTB, maar dan monteer ik de originele 34 tands wel weer.
misschien gekke vraag, maar zou je voor mij de diameter van het ovale 38t blad kunnen opmeten (inclusief tanden)
ik zie net dat ik niet heel veel frameruimte meer heb en zo'n ovaal is op langste punt natuurlijk wat groter
Ik meet thuis even
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Ik heb een xt met clutch en rij nu ongeveer 4000 km met een ovaal en de derailleur werkt nog steeds prima. Af en toe open maken en kijken of er geen vocht inzit en beetje nieuw vet erin. Ik heb de ovals van Qring. een 33 en 22. icm een 11-36. Rij eigenlijk vooral met de 33 en soms met een langere klim naar de 22.
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 827
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Chips...
Ik had een ovaal 38 besteld maar omdat die misschien te dicht op het frame zou komen
Had ik voor de zekerheid ook een 36 ovaal besteld

Nu blijkt de 38 net te kunnen 4mm van frame af

Maar nu twijfel ik toch wel of de 36 niet beter zou zijn
De meesten vinden 38t vrij veel voor een MTB
Brakes are my enemy

Kona Hei Hei cr/dl
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

HB_Eagle schreef: vr 3 mei 2019, 14:44 De meesten vinden 38t vrij veel voor een MTB
achter valt dat wel mee :wink: , voor snap ik er niks van.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Als je met 38-50 overal boven komt waar je wilt fietsen, dan is het prima, je cassette zal dan ook iets minder slijten, betere lijn, minder op de kleinste kransjes.

Maar afhankelijk van een hoop andere dingen, is er ook wat voor te zeggen om aan de lichte kant te gaan zitten, ik coast liever een berg af met 50km/uur omdat ik niet meer kan trappen dan dat ik moet gaan lopen omdat ik net niet licht genoeg kan. Met 500% range val je er niet zo snel buiten, maar ik persoonlijk eerder kiezen voor marge bij de lichte versnellingen dan bij de zware. Maar als je (met deze fiets?) nooit nederland uitkomt is dat wellicht niet van toepassing. Of je bent sterk genoeg, of je hebt nog een andere fiets voor buitenland, of ....
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 827
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Jurf schreef: vr 3 mei 2019, 14:49
HB_Eagle schreef: vr 3 mei 2019, 14:44 De meesten vinden 38t vrij veel voor een MTB
achter valt dat wel mee :wink: , voor snap ik er niks van.
Hoe bedoel je dat
Brakes are my enemy

Kona Hei Hei cr/dl
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 827
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Mijn kwartje valt denk ik
Je bedoeld 38 op de cassette niet veel
Maar als kettingblad wel
Brakes are my enemy

Kona Hei Hei cr/dl
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

:-q
Ik ben geen hardrijder en heb maar 32 voor.
Ik heb even 34 geprobeerd, maar dat vond ik niet lekker dus 38 ....:o
Wellicht zegt dit meer over mij als over jouw hoor en als het voor je werkt gewoon gaan voor dat zaagblad!
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 827
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Het is de 36t geworden
Zwaarst verzet precies het zelfde als 38t
Lichtste verzet zal ergens bij 34t zitten
Nog niet op gefietst maar schakelt tot nu toe wat rommeliger dan rond blad
Komt denk ik omdat het derrieur toch beetje meedijnt ook tijdens het schakelen
Brakes are my enemy

Kona Hei Hei cr/dl
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 827
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Vandaag rondje gemaakt
Eerste indruk: fietst super
Schakelt nog niet zo fijn
Ik ben van 38 naar 36 gegaan had eerst dezelfde kettinglengte aangehouden dat schakelde voor geen meter
Heb er nu een met 1 schakel (1brede+1smalle) minder op liggen die ik er nog had liggen nu schakeld hij opzich goed alleen wanneer ik opschakel gooit hij de ketting zowat een tandwiel kleiner
Zou dit aan de kettonglengte liggen of afstelling

Ps misschien moet dit naar ander topic :-?
Brakes are my enemy

Kona Hei Hei cr/dl
Plaats reactie