Derailleurwieltjes

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Na minder dan 1000 km zijn de derailleurwieltjes van mijn 11 speed SLX derailleur nogal puntig geworden. Vraag:

Is dat normaal en heeft de clutch daar nog iets mee te maken? Die heb ik eigenlijk altijd ingeschakeld.

Zijn 11 speed Shimano derailleurwieltjes uitwisselbaar? Ik zie vooral XT wieltjes aangeboden voor dezelfde prijs of minder dan SLX exemplaren. Waarschijnlijk zijn die ook nog beter gelagerd?

Of hebben after market wieltjes van een ander merk zin omdat ze slijtvaster zijn, zonder dat ze de ketting opvreten? Zonder gelijk in de keramische lager hoek terecht te komen.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3247
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Afhankelijk van de omstandigheden kunnen ze inderdaad heel snel slijten.
Er zit mijn inziens zeker een kwaliteit verschil tussen slx en hope wieltjes, maar of dat het geld waard is.....

Slx heeft glijlagers als ik het goed heb ?
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

bij mijn weten hebben de Shimano wieltjes ook een keramisch lager, daar hoe je het dus niet voor te doen.
ik heb eigenlijk nooit problemen met overmatige slijtage, bij mij gaan ze zeker 5000-6000 km mee.
staat je derailleur wel uitgelijnd?
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Luc151 schreef: wo 1 mei 2019, 16:04 ik heb eigenlijk nooit problemen met overmatige slijtage, bij mij gaan ze zeker 5000-6000 km mee.
staat je derailleur wel uitgelijnd?
Bij mij gaan ze normaal ook tig-duizend km mee. Dit is voor het eerst dat ik een derailleur met kluts heb en voor het eerst dat ze zo snel op zijn. Relatief weinig bagger gezien ook nog.

Hij loopt stil en schakelt netjes dus ik had geen reden om aan te nemen dat de derailleur niet goed uitgelijnd is. Misschien toch even langs een plek waar ze een pad-uitlijner hebben.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het zou zomaar kunnen dat Shimano een slechte partij heeft gehad. Ik heb nl. ook wel eens een setje gehad dat extreem snel sleet, setje daarna was weer normaal.
Maar er kunnen zoveel omstandigheden/oorzaken zijn, het blijft gissen.

De clutch houdt de ketting strakker, dat is z'n taak. De derailleurwieltjes krijgen dat dus wel voor hun kiezen.

De clutch is af te stellen, dus de ene zal wat strakker staan dan de andere. Mogelijk staat die van jou extreem strak.

Maar ook een stroef lopend lager kan voor extra slijtage zorgen, of een omgeving met scherp zand, bijv. Nijmegen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Zand hebben we hier in Noord-Holland ook wel. Al probeer ik het zoveel mogelijk te vermijden (snap niet dat er mensen zijn die vrijwillig op het strand gaan fietsen).

Sinds ik mijn ketting niet meer na ongeveer elke rit schoonmaak en opnieuw invet krijgen de derailleurwieltjes wat minder aandacht dan ik ze vroeger gaf. Misschien iets te weinig. Ik draai de aangekoekte smurrie eraf en dat is het wel. De laatste keer dat ik gecheckt heb of ze goed liepen kan ik me niet herinneren. Ik ben er eigenlijk gewoon vanuit gegaan dat het werkt. Totdat het niet meer werkt :wink:

Als het goed is liggen nieuwe exemplaren morgen op de mat. Bedankt voor het meedenken allemaal :-q
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

De nieuwe XT wieltjes zitten er inmiddels in. Die zijn wel iets smaller dan de originele want ik heb wat schroefdraad over. Er lijkt niets aan te lopen en het schakelt goed dus ik denk dat ik het zo laat. Anders zou ik er nog twee 0,5 mm shimmetjes tussen kunnen zetten :-?
Plaats reactie