Fietsendrager

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
houthakkertje
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: vr 26 april 2019, 20:38

Wij gaan met de kinderen MTB maar ook vaak met ons twee. Welke fietsendrager adviseren jullie? Eventueel een vaste drager voor 3 met uitbreiding naar 4 fietsen? Of een vaste voor 4 fietsen? Fietsen moeten wel stevig staan want ik zie er vaak rijden met zwabberende fietsen achterop pffff
Laatst gewijzigd door houthakkertje op zo 28 april 2019, 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Eleanora
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: di 5 april 2016, 17:51
Mijn mountainbike: Canyon Nerve

Wij hebben de Hapro Atlas 3. Goede en stevige drager die zelfs ik als vrouw :wink: makkelijk op de auto kan monteren en eraf kan halen. Als er een vierde fiets meegaat dan zetten we die op het dak op de drager voor 1 fiets van Twinny Load.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als de 4e fiets een kinderfiets is, past die meestal wel in de achterbak. Zeker als de wielen zijn uitgerust met QR.
Je hebt dan genoeg aan een drager voor 3 fietsen. Die zijn makkelijker te vinden dan een drager voor 4 fietsen.
Kies wel voor een trekhaakdrager, en niet voor een touwtjesdrager.

Andere optie is 2 achterop en 2 op het dak.
Dakdragers kosten meer brandstof en meer tijd om te monteren.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

die hapro voor 3 fietsen heb ik ook, maar als je regelmatig 4 fietsen moet vervoeren heb je daar niet zoveel aan (tenzij je genoeg ruimte in de kofferbak hebt, maar hoelang blijft de kleinste fiets nog daarin passen als er ook nog andere spullen voor bv een heel weekend achterin moeten...)
Thule heeft volgens mij een paar dragers voor 3 met een uitbreiding naar 4, of het nog te doen is qua ruimte en gewicht weet ik niet, dan zou je moeten uit proberen.. maar een kleine fiets is niet per definitie makkelijker, met de fiets van mijn zoontje van 6 had ik nog best wat moeite met de plaatsing, want het stuur zat in alle gevallen behoorlijk in de weg omdat ie zo laag en naar het midden zat ..

thule 4e fiets adapter:
https://www.thule.com/nl-nl/nl/bike-rac ... r-_-926101
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Voor dragers met vier zou ik ook eens gaan kijken welke verticale last je op de kogel mag plaatsen...

Thule met uitbreiding is het eerste wat me in geval van 4 te binnen schiet (collega heeft er eentje).
Al zou je met een beetje huisvlijt een hoop dragers voor 3 kunnen uitbreiden naar 4.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zelfs als het mag zou ik geen vier fietsen op m'n trekhaak willen hebben.
Dan zou ik eerder voor de dakoplossing gaan of misschien zelfs voor een aanhangertje kijken waar ook de fietsen op passen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Voor een trekhaakdrager voor vier fietsen heb je een serieuze middenklasser nodig, gaat niet achter een stadsautootje, dan komen de voorwielen vd grond :winkie:
Bij zo'n grotere auto past zelfs een volwassen 29" fiets achterin. (met de wielen gedemonteerd!)
Dus moet alles buiten de auto worden vervoerd?

Overigens ook vanuit Oostenrijk naar huis gereden met 4 volwassen mtb's op een drager voor 3 fietsen. Met wat schuimrubber en tiewraps kom je een heel eind.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

houthakkertje schreef: zo 28 april 2019, 09:42 Wij gaan met de kinderen MTB maar ook vaak met ons twee. Welke fietsendrager adviseren jullie? Eventueel een vaste drager voor 3 met uitbreiding naar 4 fietsen? Of een vaste voor 4 fietsen? Fietsen moeten wel stevig staan want ik zie er vaak rijden met zwabberende fietsen achterop pffff
Wij zijn afgelopen zomer met 2 volwassenen en 2 kinder MTB's naar de zuidelijke alpen gereden: 1 29" fiets op het dak (Thule outride met vorkbevestiging), 1 29" fiets samen met de 24" kinderfiets op de trekhaakdrager (Thule Velospace, hier kun je een 3-fietsen-drager van maken). Het 20" fietsje paste in de dakbox. Met alles op een Saab gemonteerd zie je er wel een beetje uit als een combinatie van een ploegleiderswagen en een rijdende reclame voor Zweedse producten, maar over de dragers ben ik zeer tevreden (geen gezwabber!)
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
The Flying V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9492
Lid geworden op: vr 25 april 2003, 19:42
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SL 8.9

Ben zelf in het bezit van een Thule Easyfold voor 3 fietsen. De voordelen vind ik vooral de stevigheid, het feit dat alles op slot kan, de fietsendrager te kantelen is en redelijk compact op te vouwen is. Zijn echter niet goedkoop.
Canyon Grand Canyon CF SL 8.9 | Canyon Grail CF SL 8.0 SL | Strava
Jeronimo73
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: do 5 oktober 2017, 16:38
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel SI Carbon 3

Zelf heb ik de Thule Velocompact 927:
https://www.futurumshop.nl/thule-veloco ... olig.phtml
Deze is voor 3 fietsen, en uitbreidbaar naar 4 fietsen. Klikt eenvoudig op de kogel van de trekhaak en de fietsen staan erg stabiel. Ook fijn is de afstand tussen de fietsen, je kan ze goed plaatsen zonder dat er delen tegen elkaar aan komen.
Nadeel is het eigen gewicht, dacht iets van 19kg, en de prijs.
Remmen kan altijd nog
Sabazius
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: di 5 juli 2016, 07:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo / Dartmoor Primal

Ik heb de bovenstaande thule in gebruik met drie fietsen zeer stevige drager en deze kan je uitbreiden naar vier fietsen.
Maar dan word het wel een aardig groot apparaat achter op je auto
Sjef
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1614
Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
Contacteer:

Ik ben ook op zoek naar een nieuwe drager voor 3 fietsen. De huidige, Spinder zwabbert mij ook te veel.

Thule maakt prachtige dragers, daar ben ik van overtuigd, maar ze zijn ook wel erg duur vind ik.
Dus zou ik graag wat voordeliger uit zijn.
Op futurumshop zie ik onder andere deze vriendelijk geprijsde drager.
https://www.futurumshop.nl/pro-user-amb ... tsen.phtml

Heeft iemand ervaring met de Pro User Amber III?
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

A. Einstein
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Ben erg tevreden over de hapro atlas 3 premium, niet duur, oerdegelijk, met wat puzzelen past alles er toto nu toe op. Alleen zwaar en groot in de schuur, maar ja.. je kan niet alles hebben. Als ie ook nog compact en licht moet zijn kom je op een dure thule
Plaats reactie