Ik wil mijn remkracht iets verbeteren. Heb nu SRAM Level TL voor en achter. Prima voor de vlakke rondje uiteraard maar bij afdalen iets aan de krappe kant. Nu kan ik;
- huidige set goed ontluchten en
- brakepads vervangen
- bovenstaande met aanpasing schijven (nu 180 mm voor en 160 mm achter)
- nieuwe remmen aanschaffen
De laatste optie staat me niet echt aan gezien de kosten. Nu zie ik echter bij Magura de MT Trail Sport voorbij komen, vier zuigers voor en twee achter. Ik dacht; een Guide RS voor bij de huidige Level TL en bingo. Hoef ik geen schijven te vervangen en meer power. Geen rare gedachte toch? Iemand tips of suggesties?
Magura MT Trail Sport... maar dan van SRAM
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29960
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Goed idee, hoewel Magura niet mijn merk is.
Ik heb een vergelijkbare setup, maar dan van Shimano.
Zee voor, SLX achter. (de nieuwe XT biedt deze combinatie ook).
Ik heb wel 203 - 180 schijven.
Scheelt toch net dat beetje extra, zeker als je in de Alpen de snelheid af en tiw flink laat oplopen.
Ik heb een vergelijkbare setup, maar dan van Shimano.
Zee voor, SLX achter. (de nieuwe XT biedt deze combinatie ook).
Ik heb wel 203 - 180 schijven.
Scheelt toch net dat beetje extra, zeker als je in de Alpen de snelheid af en tiw flink laat oplopen.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Of gewoon eerst een 203mm schijf voor en 180mm achter proberen lijkt me slimmer. Ook andere blokjes kan veel verbeteren.
Let op: bij een nieuwe schijf ook nieuwe blokken monteren.
Of zijn Level TL's echt zo beroerd?
Let op: bij een nieuwe schijf ook nieuwe blokken monteren.
Of zijn Level TL's echt zo beroerd?
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 6000
- Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
- Mijn mountainbike: is onderweg
Dan hoef je alleen maar een 203 schijf te kopen. De 180 van voor kan naar achteren.
Klopt, en neem dan de blokjes van voor ook mee naar achteren. Dat is al op elkaar ingesleten.japie carbon schreef: ↑ma 29 april 2019, 21:17 Dan hoef je alleen maar een 203 schijf te kopen. De 180 van voor kan naar achteren.
Je ziet inderdaad steeds meer fietsen die zo worden uitgeleverd, met zes remzuigers in totaal. In mijn geval bijvoorbeeld Shimano m8020 voor en 8000 achter.
Grotere schijf en een remklauw, dat moet te doen zijn qua kosten. Werken die level hendels naadloos samen met Guide klauwen? Dat neem ik even naadloos over van hierboven, maar ik weet het niet.
Grotere schijf en een remklauw, dat moet te doen zijn qua kosten. Werken die level hendels naadloos samen met Guide klauwen? Dat neem ik even naadloos over van hierboven, maar ik weet het niet.
Give me little bits of / more than I can take
- Jurf
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2175
- Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
- Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo
Toevallig vd week een GuideR besteld: voor 46,-
https://www.chainreactioncycles.com/nl/ ... prod184076
https://www.chainreactioncycles.com/nl/ ... prod184076
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
-
- Moderator
- Berichten: 16798
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
+1
Zeer betaalbare oplossing en elke rem gaat beter presteren met een maatje meer schijf. Als het dan nog niet goed genoeg is kun je altijd nog naar andere remmen/caliper(s) kijken.
En het gaat in de echte bergen niet alleen om de rempower, maar ook om het afvoeren van hitte. En dat doet een grote schijf ook beter dan een kleine
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29960
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Ja, met grotere schijven vergroot je de remkracht, het uithoudings vermogen en de doseerbaarheid van je remmen.
Alles bij elkaar is dat meestal genoeg om er een heel andere (betere) rem van te maken.
Een 4-pots remklauw vergroot remkracht en doseerbaarheid.
Samen maakt dat echt een groot verschil.
Maar zoals Kermit al zegt, meestal is het genoeg om een maatje grotere schijven te kiezen.
Je 180 voor-schijf schuift door naar achter (met wat geluk kan je de oude voor-adapter ook achter gebruiken).
Voor een nieuwe 203 schijf met bijpassende adapter.
Alles bij elkaar is dat meestal genoeg om er een heel andere (betere) rem van te maken.
Een 4-pots remklauw vergroot remkracht en doseerbaarheid.
Samen maakt dat echt een groot verschil.
Maar zoals Kermit al zegt, meestal is het genoeg om een maatje grotere schijven te kiezen.
Je 180 voor-schijf schuift door naar achter (met wat geluk kan je de oude voor-adapter ook achter gebruiken).
Voor een nieuwe 203 schijf met bijpassende adapter.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Idd. Grotere schijven werken gewoon beter als het gaat om warmte afvoeren.
Ik ben zelf aardig te spreken over de budgetvriendelijk Sram Guide T remmen. Ook vier zuigers en een ton
aan remkracht. Voordeel is dat als je alleen een voorrem besteld ze dezelfde look hebben als de Sram Level
die je nu hebt. Dus dat verschil zie je amper op je stuur.
Deze zijn het welke op de Ragbak zitten.
https://www.mountainbike.nl/nieuws/2018 ... e-t-brakes
Ik ben zelf aardig te spreken over de budgetvriendelijk Sram Guide T remmen. Ook vier zuigers en een ton
aan remkracht. Voordeel is dat als je alleen een voorrem besteld ze dezelfde look hebben als de Sram Level
die je nu hebt. Dus dat verschil zie je amper op je stuur.
Deze zijn het welke op de Ragbak zitten.
https://www.mountainbike.nl/nieuws/2018 ... e-t-brakes
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Dank voor de tips en adviezen. Ik heb gekeken naar wat kan bij mijn voorvork en daar blijkt 180 mm de max. (Fox SC32) Zit nu te denken aan:
- Guide RS als voorrem (krachtig en betere modulatie)
- De Level TL als achterrem mét upgrade naar 180 mm schijf om verschil in remkracht wat uit te vlakken.
Momenteel zijn de Guide R en RS aardig voordelig te kopen waarbij een RS de iets geavanceerder remhendel heeft voor betere modulatie. Vervolgens de boel goed ontluchten en nieuwe remblokken erin.
- Guide RS als voorrem (krachtig en betere modulatie)
- De Level TL als achterrem mét upgrade naar 180 mm schijf om verschil in remkracht wat uit te vlakken.
Momenteel zijn de Guide R en RS aardig voordelig te kopen waarbij een RS de iets geavanceerder remhendel heeft voor betere modulatie. Vervolgens de boel goed ontluchten en nieuwe remblokken erin.
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.