Upgrade Giant Anthem X advanced 29er

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Biker50+ schreef: zo 17 maart 2019, 18:07 komende zomer wil ik de Alpen over met mijn Anthem x Advanced.
De Alpen over? Even voor de duidelijkheid: ga je op vakantie naar de Alpen of ga je een Transalp tocht/wedstrijd rijden? Dat verschilt nog wel wat in advies zou ik denken.
Give me little bits of / more than I can take
Biker50+
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: za 20 april 2013, 15:15
Mijn mountainbike: Giant XTC 29er 2012

Transalp tocht
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Nou heb ik zelf de Transalp nog nooit gereden maar ik ken best wat mensen die dat wel hebben gedaan. En allemaal op een hardtail. Niet dat dat mijn weapon of choice zou zijn maar het geeft wel aan dat je niet perse hele ruige spullen nodig hebt daar. Hangt ook wel van je instelling af natuurlijk. Mijn vrienden die die wedstrijd doen zijn meer van het type dat tijd probeert te winnen in de schotter klimmen dan tijdens de afdalingen.
Ikzelf zou zoiets als een Anthem X uitstekend geschikt vinden voor zoń tocht, met dropper inderdaad en stevige maar niet al te zware banden. Voor achterop kun je ook wel denken aan iets met wat kortere noppen om de rolweerstand wat te verminderen, een Rock Razor of iets in die orde.
Give me little bits of / more than I can take
Biker50+
All rounder
All rounder
Berichten: 100
Lid geworden op: za 20 april 2013, 15:15
Mijn mountainbike: Giant XTC 29er 2012

Ben me wat in gaan lezen over Dropperposts en kwam ergens een low budget dropper tegen die waarschijnlijk doet wat ie moet doen...op en neer gaan.
SATORI SORATA.
Heb gezocht naar ervaringen in NL maar niks gevonden. Zitten er hier op het forum ervaringsdeskundigen die er iets over kwijt willen?
http://www.satoribike.com/pro.php?m=d&p ... id=15&f=14
https://nl.aliexpress.com/item/Satori-h ... 0000000000

https://www.ebay.nl/sch/i.html?_odkw=sa ... a&_sacat=0
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Deze ken ik wel en doet ook wat het doen moet. Is iets duurder maar niet veel.
https://www.wiggle.nl/brand-x-ascend-01 ... -zadelpen/
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Het probleem bij verstelbare zadelpennen (zelfs de dure) is betrouwbaarheid. Als je een Transalp rijdt wil je echt niet dat halverwege de eerste klim van de dag je zadel 150mm naar beneden zakt en niet meer omhoog wil komen. Want repareren in het veld, of een vervanging meenemen, is niet echt een optie. Ik zou dus voor een dropper kiezen met een bewezen reputatie van betrouwbaarheid. Bijvoorbeeld een Bikeyoke revive, een Fox Transfer, of als budget optie inderdaad die Brand-x die hierboven wordt gelinkt. One-Up hoor ik ook goeie verhalen over. Maar ik zou er geen kiezen waarvan je niet de 'zekerheid' van een groot aantal positieve gebruikerservaringen hebt.
Nou moet ik ook nog toevoegen dat puur voor dit gebruik een vaste pen icm snelsluiter een prima alternatief is. Want in de Alpen ben je meestal lang achter elkaar aan het klimmen en daarna lang aan het dalen. 3 seconden stoppen om je zadel naar beneden te rammen of weer omhoog te gooien is dan geen probleeem. En niets is zo betrouwbaar als een vaste pen. Het is natuurlijk met een dropper wel erg fijn dat je geen moeite hoeft te doen om je zadel steeds weer perfect recht en om de mm juiste hoogte te krijgen. En als de klimmen en afdalingen zich wat sneller afwisselen is het heerlijk.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, in Limburg of de Ardennen heb je een dropper harder nodig dan in de Alpen.
Vaste pen met QR werkt dan ook goed, scheelt maar 1 of 2 minuten per dag.
Een kapotte dropper kost veel meer tijd (en ellende).

Nog iets om over na te denken.
Een fietsvakantie in de Alpen kost geld, zeker een georganiseerde transalp.
Dan niet bezuinigen en de hele operatie in gevaar brengen om een paar euro.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie