Pike 2018 upgrade

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
two-one
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 835
Lid geworden op: di 27 februari 2007, 02:01
Mijn mountainbike: Van alles wat...

Het hele idee van Debonair is dat hij dus bij gelijke Sag een lagere veerconstante heeft in de eerste 20% van de travel, en juist een hogere in vanaf sag. Hierdoor hoef je minder afhankelijk te zijn van tokens.
Een resultaat van deze verandering van de veercurve is dat je iets meer lucht moet pompen om dezelfde Sag als vroeger te krijgen, en dat je standaard eigenlijk 1 token kan verwijderen.
crapforbrains schreef: ma 8 april 2019, 14:04 Lichtelijk off-topic, maar misschien wel interessante info.

Ik heb de airshaft van mijn 2017 Pike RC vervangen door een 2019 DebonAir en gelijk gekozen om van 150mm naar 160mm te gaan. De extra veerweg is sowieso winst, en ook qua geometrie rijdt en stuurt het net even prettiger (de Bardino is gemaakt voor 160mm vorken).

Eerste indruk na een rondje Amerongen gisteren is dat de vork progressiever lijkt in midden- en eindgebied, maar ondersteuning mist in de beginslag. Om het middengebied een beetje gangbaar en aanspreekbaar te maken moest ik over de 30% sag gaan (1 token, 87 kg ex. bepakking). Even kijken hoe het gaat zonder token, resultaat is nu nog niet echt positief.

DebonAir 2019 (l), origineel (r)
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
crapforbrains
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 208
Lid geworden op: di 24 maart 2015, 19:41
Mijn mountainbike: Nordest Bardino 2

two-one schreef: ma 8 april 2019, 14:10 Het hele idee van Debonair is dat hij dus bij gelijke Sag een lagere veerconstante heeft in de eerste 20% van de travel, en juist een hogere in vanaf sag. Hierdoor hoef je minder afhankelijk te zijn van tokens.
Een resultaat van deze verandering van de veercurve is dat je iets meer lucht moet pompen om dezelfde Sag als vroeger te krijgen, en dat je standaard eigenlijk 1 token kan verwijderen.
Klopt, een wat vlakkere springcurve met een sterk oplopend midden- en eindgebied. Betekent dus eigenlijk dat de vork met 1 of meer tokens al niet meer klopt. Met name de Pike RC is al flink overdamped (HSC), en dat probleem wordt nu versterkt omdat je meer lucht nodig hebt voor voldoende ondersteuning in het begin van de veerweg. 25-27% sag (met 1 token weliswaar) levert een kneiterharde vork op waar je met moeite alle veerweg gebruikt. Om het geheel wat meer soepel te maken kom je op sag-waarden uit > 30%. Maar goed, eerst zien hoe het gaat zonder tokens.
Gebruikersavatar
two-one
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 835
Lid geworden op: di 27 februari 2007, 02:01
Mijn mountainbike: Van alles wat...

Gewoon die domme RC shim stack ombouwen naar eentje voor RCT3, had ik destijds ook gedaan.
crapforbrains schreef: ma 8 april 2019, 15:16
two-one schreef: ma 8 april 2019, 14:10 Het hele idee van Debonair is dat hij dus bij gelijke Sag een lagere veerconstante heeft in de eerste 20% van de travel, en juist een hogere in vanaf sag. Hierdoor hoef je minder afhankelijk te zijn van tokens.
Een resultaat van deze verandering van de veercurve is dat je iets meer lucht moet pompen om dezelfde Sag als vroeger te krijgen, en dat je standaard eigenlijk 1 token kan verwijderen.
Klopt, een wat vlakkere springcurve met een sterk oplopend midden- en eindgebied. Betekent dus eigenlijk dat de vork met 1 of meer tokens al niet meer klopt. Met name de Pike RC is al flink overdamped (HSC), en dat probleem wordt nu versterkt omdat je meer lucht nodig hebt voor voldoende ondersteuning in het begin van de veerweg. 25-27% sag (met 1 token weliswaar) levert een kneiterharde vork op waar je met moeite alle veerweg gebruikt. Om het geheel wat meer soepel te maken kom je op sag-waarden uit > 30%. Maar goed, eerst zien hoe het gaat zonder tokens.
Gebruikersavatar
crapforbrains
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 208
Lid geworden op: di 24 maart 2015, 19:41
Mijn mountainbike: Nordest Bardino 2

two-one schreef: ma 8 april 2019, 15:20 Gewoon die domme RC shim stack ombouwen naar eentje voor RCT3, had ik destijds ook gedaan.
Scheelt het veel? Kosten?
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

Zelf doen, een paar shims eruit vissen :) Zou dubbel zo stijf zijn dan de rct3. En ik vond de rct3 al stijf...
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Er is trouwens een 2018 en 2019 debonair als ik het goed heb?

En de charger 2.1 is te verkrijgen sinds een dag of wat.

Meer low speed compression, minder high speed en magische SKF-keerringen op bepaalde plaatsen.

En als klap op de vuurpijl, ook voor de Pike een RC2 demper met LSC en HSC-instelling.

Als de marketing klopt zou het dus een veel betere vork op moeten leveren.

Prijs 280~500 euro. En laat de Pike 2018 nou aan de verkeerde kant van dat spectrum zitten.

Alles wijst nog steeds in de richting van een DVO. Maar ik zou graag zo'n vork testen en dat is niet mogelijk voor zover ik kan vinden. Ergens vind ik dat vreemd. Je koopt namelijk iets wat vrij aan de prijs is en wat echt bij je rijstijl moet passen.
Gebruikersavatar
The Borg Cube
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 280
Lid geworden op: vr 18 september 2009, 20:20
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 CF /Canyon Neuron 9.0 CF

Heb de debonair in mijn RCT3 vork uit 2015 gezet en vind het een groot verschil. Uiteraard ook gelijk wat service verricht waardoor het wat soepeler loopt maar een rit door GMA en Schoorl over de befaamde houten hekjes en zeker van de Nok af met flink wat remkuilen onderin voelde het super smooth aan. Ook met even het achterwiel omzetten of hard remmen had ik genoeg ondersteuning.

Met alles erop ongeveer 84 kg en met een druk van ongeveer 95 psi met 1 token. Sag weet ik niet precies maar zal iets van 20% zijn.
Ik ben er blij mee. Zal nog wat spelen met de luchtdruk of misschien de token eruit halen.
Voor dat geld wel de moeiite waard tot nu toe.
Collect memories not stuff.
Don't blame the trail for your fail.
Gebruikersavatar
crapforbrains
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 208
Lid geworden op: di 24 maart 2015, 19:41
Mijn mountainbike: Nordest Bardino 2

The Borg Cube schreef: wo 17 april 2019, 16:22 Heb de debonair in mijn RCT3 vork uit 2015 gezet en vind het een groot verschil. Uiteraard ook gelijk wat service verricht waardoor het wat soepeler loopt maar een rit door GMA en Schoorl over de befaamde houten hekjes en zeker van de Nok af met flink wat remkuilen onderin voelde het super smooth aan. Ook met even het achterwiel omzetten of hard remmen had ik genoeg ondersteuning.

Met alles erop ongeveer 84 kg en met een druk van ongeveer 95 psi met 1 token. Sag weet ik niet precies maar zal iets van 20% zijn.
Ik ben er blij mee. Zal nog wat spelen met de luchtdruk of misschien de token eruit halen.
Voor dat geld wel de moeiite waard tot nu toe.
Nu zonder tokens en met wat meer druk ook goed te spreken over de DebonAir upgrade. Midden- tot eindgebied is nog steeds te stug, maar dat is een dempingissue.

Ben toch benieuwd wat die nieuwe Charger upgrade van Push op zou leveren. Vind het een hoop geld, aan de andere kant een mooie upgrade van Charger naar Charger 2.1 met instelbare HSC.
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Interessante info. In mijn geval heb ik al een Charger 2-demper en 2018 Debonair luchtveer.

Tintelend gevoel in handen blijft tenzij ik naar een sag van ~30% ga. Ik mis met mijn settings echt soepelheid.

Charger 2.1 RC2 klinkt goed natuurlijk. Maar ook een Ohlins RXF36 is erg gaaf maar helaas geen quick release. En dat is wel een eis vanwege het vervoer.

Toch maar een Diamond?
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2920
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Ik heb sinds vorige week een lyrik ultimate met de 2.1 charger. Weet niet hoe een charger 2 aanvoelde, maar de 2.1 voelt al steviger in het middengebied. De fox34 factory die ik had gaf de veerweg sneller vrij. De lyrik hangt wat hoger in de veerweg terwijl hij wel heel soepel is aan het begin van de veerweg
Bird Aeris 9 blurple
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

De Charger 2.1 klinkt zeker goed. Maar dat was met de Charger 2 ook zo. En dat bleek ook niet allemaal hallelujah te zijn :)

Dus is er een nieuwe 35mm zwart/groene vriend onderweg :)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

RuudRuud schreef: do 25 april 2019, 21:35 De Charger 2.1 klinkt zeker goed. Maar dat was met de Charger 2 ook zo. En dat bleek ook niet allemaal hallelujah te zijn :)
Precies dat.

Ergens begrijp ik het niet helemaal van Rockshox, waarom ze niet gewoon een echte topvork maken. Maar goed, zolang ze met marketing de reputatie in stand kunnen houden, voldoet het blijkbaar.
RuudRuud schreef: do 25 april 2019, 21:35 Dus is er een nieuwe 35mm zwart/groene vriend onderweg :)
:-q

Je zult niet teleurgesteld gaan worden!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

En wedstrijdrijders rijden met custom getunede vorken dus daar hoeft RS het ook niet voor te doen (althans mag hopen dat hun vorken per wedstrijd getuned worden).

Charger 2.1 RC2 past alleen in de nieuwste Pikes. Terwijl de Charger 2.1 RT3 ook in de oudere modellen past. Geen idee van het waarom.

Optie is ook om een FAST cartridge te laten monteren. Dan weet je 100% zeker dat de vork naar jou wens is.
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Jurriaan schreef: vr 26 april 2019, 22:33 En wedstrijdrijders rijden met custom getunede vorken dus daar hoeft RS het ook niet voor te doen (althans mag hopen dat hun vorken per wedstrijd getuned worden).

Charger 2.1 RC2 past alleen in de nieuwste Pikes. Terwijl de Charger 2.1 RT3 ook in de oudere modellen past. Geen idee van het waarom.

Optie is ook om een FAST cartridge te laten monteren. Dan weet je 100% zeker dat de vork naar jou wens is.
De FAST is alleen geschikt voor de Charger 1 demper. Er komt een nieuwe oplossing aan (SC4) maar wat en wanneer? Op die vraag kreeg ik geen reactie meer.

En daarnaast weet ik niet goed wat mijn wensen zijn. Ik wil gewoon een fijne vork en heb niet zoveel zin meer om te klooien met high en low speed compressie en rebound. Dat ik daar de laatste 10% mee laat liggen kan best kloppen.

Maar ik laat qua kunde zelf nog veel meer liggen. Ik kom dus nog lang niet in de buurt van de grens van het materiaal. Dat een goede vork je meer vertrouwen kan geven en je kunde daardoor een boost krijgt klopt ook weer. Maar ik ben van mening dat een goede vork in die context ook 90% van perfect mag zijn en in eerste instantie stijfheid het meeste vertrouwen geeft.

Daarom ook geen Formula Selva bijvoorbeeld. Teveel mogelijkheden waardoor ik door de settings of teveel tijd kwijt ben of het spoor bijster raak.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Een DVO kent evenveel instellingen als een FAST cartridge. Tijd voor een Shockwizz :-q
Plaats reactie