Ovaal kettingblad.

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

ak-77 schreef: wo 24 april 2019, 17:49
ak-77 schreef: zo 21 april 2019, 23:04 Bedankt voor de info, ik ga het nu zeker proberen. Bike-discount is zo lief geweest om de levertijd van mijn fiets drie keer naar achteren te schuive, en nog voor dat ik 'm krijg het ding ook nog even 200 euro af te prijzen. Ik heb ze een mailtje gestuurd dat ik dan toch zeker voor dat bedrag een tegoedbon wil want anders maak ik gewoon gebruik van het herroepingsrecht en bestel m nog een keer :lol:. Dat geld kan dan naar een mooi ovaal blad en een grotere cassette.
Ik was al aardig off topic geraakt hiermee maar ik wilde voor de volledigheid even melden dat dit door BD zeer correct is opgepakt. Niet eens een tegoedbon maar gewoon geld terug. Dat ik alsnog aan een ovaal blad ga besteden. :-q
Kijk hartstikke goed! Steek die maar in je zak! of aan je crank :D
Omdraaien kan altijd nog!
B@rry
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: ma 19 oktober 2009, 11:13
Mijn mountainbike: Scott Genius 930 (2013)
Contacteer:

aurelius schreef: zo 21 april 2019, 07:39 Dat is precies wat ik ervaar. Steile klimmen gaan makkelijker: het voelt lichter en je trapt minder snel door met je achterwiel. Hoe lichter je verzet, hoe steiler de klim, hoe duidelijker merkbaar het effect.
Ik weet niet of je wat vaste routes kent in Zuid L? Het klimmetje naar Hijgend Hert, de klim vlak voor de lange Camerigafdaling (Epen/Vijlenroute), de klim naar top Observant St Pietersberg, dat soort werk.
En het scheelt veel op lange klimmen in de bergen bv, maar ook al in de grensstreek. Je klimt langer op souplesse, minder snel op de macht, voor je gevoel. Het spaart kracht tijdens langere dagtochten.
Dit herken ik helemaal voor mijn MTB met 32t ovaal waar ik dan ook erg tevreden over ben. :-q Omdat ik zo tevreden ben met die ovaal heb ik deze nu ook op de woon-werk rigid hardtail MTB gezet toen de boel versleten was. Voor dit doel is het een 40t geworden en het effect voelt een stuk minder opvallend. Wellicht komt dat doordat het blad groter is? (is verhoudingsgewijs de ovaal dan ook minder??) :~ Het gaat in beide gevallen over de Absolute Black oval overigens.
Be nice :-q
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Daar sluit ik me ook helemaal bij aan.
Net alsof je meer bereik hebt.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik weet het nog niet.
2 jaar terug tijdje met een oval gereden, toen voelde het sneller etc, geen dood punt en het gevoel dat je kon blijven gaan.

Hierna toch weer een rond blad gemonteerd omdat ik het rustpunt in mn pedaalslag miste.

Vorige week weer eens de oval gemonteerd om wat meer acceleratie in mn fiets te krijgen.
Wat me op de weg opvalt (en gelukkig in het terrein veel minder), is dat de acceleratie wel beter is, maar ik iedere keer in een dood punt terecht kom, het einde van de oval.
Wellicht moet ik weer aan de oval wennen, maar dit is geen prettig gevoel.
Bij m'n ronde blad kan ik lineair gas blijven geven voor m'n gevoel dan.

In het bos zijn er wel voordelen.
Meer tractie, en klimmen op een tandje zwaarder en het voelt alsof het klimmen makkelijker gaat.

Ik twijfel dus om mn ronde blad weer terug te monteren of het ovaal blad nog eens een paar keer te proberen.
Sowieso moet ik een maatje groter, heb nu 30tands en ik rijd normaal met 32 rond.
Alleen om weer 50 euro aan een probeersel uit te geven..... (heb het hier overigens over de Absolute Black oval)
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Ik deel je mening, ik rijdt altijd met ovaal rn vind hem alleen vervelend op een lange klim op het 50blad.. rond kun je dan lekker rond blijven trappen en ovaal merk je dat je toch een soort van 2 standjes hebt.. in nl echt heerlijk en zoals je zegt een betere acceleratie en net of je een goed dagje heb.
PaganiProductions

Ik heb sinds kort ook een Ovaal kettingblad op de Alma met 34T vind het tot nu toe erg fijn en ga met ongeveer met de zelfde versnelling harder dan eerst en klimmen gaat ook goed nog geen Zuid Limburg ermee gedaan en heb het idee dat ik met mijn flat pedals ook meer power kan overbrengen naar de grond.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Zijn er ook nog mensen die minder last van pedal bob hebben met een oval op een fully? Schijnt door de meer gelijkmatige power ook een voordeel te zijn.

Zelf heb ik alleen een hardtail en merk dat het wat makkelijker is om de power op de grond te krijgen (in bv los zand) en met korte klimmen hoef ik minder snel terug te schakelen (makkelijker om ff een paar slagen door te stoempen).
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

mauke schreef: vr 26 april 2019, 02:18 Ik deel je mening, ik rijdt altijd met ovaal rn vind hem alleen vervelend op een lange klim op het 50blad.. rond kun je dan lekker rond blijven trappen en ovaal merk je dat je toch een soort van 2 standjes hebt.. in nl echt heerlijk en zoals je zegt een betere acceleratie en net of je een goed dagje heb.
Vorige week met de oval een rondje gereden (60km).
Daarna wegens blessure niet meer.
Vandaag een testrondje gedaan op mn racefiets met ronde bladen en wat denk je?
Ik verwachtte het totaal niet, maar de eerste minuut voelde het trappen anders dan normaal.
Blijkbaar waren mn benen nog de oval gewend van een week geleden, echt bizar.
Als dat geen muscle memory is dan weet ik het ook niet meer :)

Ik ga op mn mtb weer terug naar rond, anders blijf ik iedere keer aanpassen tussen mn fietsen.
Jan F.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 25 juni 2018, 17:47
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy

Rayb81 schreef: vr 26 april 2019, 01:46 Alleen om weer 50 euro aan een probeersel uit te geven..... (heb het hier overigens over de Absolute Black oval)
Je kunt natuurlijk ook een probeer blad bestellen voor 8 euri bij Ali. Als je dan weet welke goed voelt bestel je die later van een gerenommeerd merk.

Groet, Jan
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Klopt, dat kan.
Vandaag toch maar weer het ronde blad terug gezet :-q

Overigens, wat ik mij afvraag.
Als de ovale bladen zo superieur zijn, waarom rijdt dan niet iedere prof MTBer ermee?
Die zijn altijd op zoek naar verbeteringen.
Schijnbaar bevalt het toch niet iedereen.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Wat profs doen heeft veel redenen. Daadwerkelijk beter zijn van het materiaal is er maar eentje van.
Sponsoring, liever blijven bij iets waarvan je weet dat het werkt, gewenning, hardnekkige mythes, dat speelt allemaal mee als reden waarom profs niet perse op het beste materiaal mogelijk rijden.
De effecten van wielmaat en bandbreedte op weerstand waren al bekend voordat Fisher en zijn maatjes van Mt Tamalpais af begonnen te raggen. Toch reden er 5 jaar geleden nog zat xc profs rond op 26x2.0 bandjes. Om maar een voorbeeld te noemen.
Give me little bits of / more than I can take
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Om daar aan toe te voegen dat profs zelden de tijd nemen iets te testen of te wennen aan iets anders.


Aan testen doen ze alleen mee als ze uit vorm zijn, want anders hebben ze daar geen tijd voor. Bedenk maar eens wat dat met de uitslag van testen doet.
En als er dan getest wordt, dan is het met coureurs van het 2e of zelfs 3e plan. En die zijn om andere reden minder constant. En als er dan niet met een topper getest wordt, nemen de profs de uitslagen weer niet serieus.


En als je lichaam 3 maanden nodig heeft om te wennen, dan haken de meeste profs ook af. Seizoen eindigt in november, nieuwe begint met training in december, dus ze hebben 3 weken om te wennen of helemaal niet!

Lance Armstrong heeft er 2 seizoenen over gedaan om hoger te gaan zitten. Iedere keer een paar millimeter.



En andersom, als na lang testen iets beter blijkt te werken en een concurrent wint daarna een paar keer met de traditionele set-up, dan eisen de meeste profs dat er weer terug gegaan wordt naar die oude set-up.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, alleen onder grote druk vd sponsor of bij een zeer jonge innovatieve ploeg wordt er wel eens iets nieuws geprobeerd.
De rest vertrouwd liever op een (zeer) langzame evolutie.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Fevo
All rounder
All rounder
Berichten: 132
Lid geworden op: za 24 september 2016, 19:23

Heb vandaag ook ovaal 32T gemonteerd om te proberen(ali) .
Ben echt benieuwd en de kwaliteit is echt wel goed op ali.
Heb op ronde 32T al 500km erop zitten en zie amper slijtage nog.
Dus voor die 5 euro ben ik echt enthousiast.
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 822
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Wil ook een ovaal op mijn sram 1x12 gaan zetten
Maar weet niet voor hoeveel tanden ik moet kiezen
Ben nu 38t rond gewent
Maar als ik 38t ovaal neem wat is daar dan het lichtste en zwaarste verzet van vergeleken met rond
Hoe reken je zo iets uit
Plaats reactie